Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
24 april 2024, 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
US diorama in H0 door Wim Vink
24 april 2024, 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
24 april 2024, 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: Lenz wissels aansturen met servo's,maar welke servo's werken met een multimuis  (gelezen 2230 keer)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
De titel dekt de lading eigenlijk al.
Zoals bekend heb ik een multimuis ,de rode bedrade versie,en die wil ik blijven gebruiken voor het huidige project.
Ik kom langzaamaan op het punt dat ik moet gaan uitmaken hoe ik de wissels op mn spoor 0 baan in aanbouw wil gaan aansturen.
Logisch is voor mij de keus,dat ik aansturing via de muis prefereer,maar welke servo's en andere dingen heb ik dan nodig om dat te regelen ?
(wat komt er bij kijken ? )
Of zijn er nog alternatieven die wellicht simpeler en evt goedkoper zijn ?
Ingewikkeld en zelf iets vanaf de grond met elektronica en bouwen incl zelf solderen is voor mij zoals ik al is heb verteld een lastig iets,daar willen mn handen zelden aan mee werken en mn soldeer en electronica skills zijn van niveau 0  :-[
Alvast bedankt voor de info  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9164
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Lenz wissels aansturen met servo's,maar welke servo's werken met een multimuis
« Reactie #1 Gepost op: 03 november 2018, 17:44:30 »
Simpel in gebruik de Cobalt IP digitals, goedkoop is het niet maar wel makkelijk.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Lenz wissels aansturen met servo's,maar welke servo's werken met een multimuis
« Reactie #2 Gepost op: 03 november 2018, 23:10:08 »
Ik heb er is naar gegoocheld en door dit filmpje:https://www.youtube.com/watch?v=MNhc9BfxuqI ,rest me een vraag.
Rond de 15 min word het item getest,maar het klinkt best luidruchtig.
Ligt dat aan de maker van t filmpje of zijn die dingen zelfs met dubbelzijdig tape zo "lawaaierig"
Overigens (ken de verzendkosten niet) valt die prijs nog best mee,rond de 150 euro voor 6 gebruiksklare wisselmotoren waarbij je geen extra's ? meer nodig hebt behalve wat draad(wat je altijd moet hebben)

Mochten er nog andere ideeën/hints/tips zijn,ik hoor ze graag  (y)

« Laatst bewerkt op: 04 november 2018, 12:04:40 door tijgernootje »
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0


laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2742
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Lenz wissels aansturen met servo's,maar welke servo's werken met een multimuis
« Reactie #4 Gepost op: 04 november 2018, 00:45:28 »
Ik heb goede ervaringen met de digitale servo's van Uhlenbrock. Hang je direct aan de baanstroom, CV's instellen voor de juiste uitslag en het werkt. Enige nadeel, ze kosten wel flink geld, 25 of 30 euro per stuk.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Dominique

  • Offline Offline
  • Berichten: 209
Re: Lenz wissels aansturen met servo's,maar welke servo's werken met een multimuis
« Reactie #5 Gepost op: 04 november 2018, 07:46:26 »
Esu Switchpilot Servo.

Die kan je volledig per servo analoog instellen op de switchpilot.

Vervolgens kan je eerste adres erin zetten.

En die werkt ook gewoon met de multimaus.

Vrijwel alle seevo’s kunnen erop.


tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Lenz wissels aansturen met servo's,maar welke servo's werken met een multimuis
« Reactie #6 Gepost op: 04 november 2018, 12:03:58 »
Dat esu spul is best leuk,maar zonder een nog bij te kopen aandrijving om wissels om te zetten kom je nergens.
Dan gaan we dus praten over ongeveer 33 euro voor de switch pilot x 2 want er zijn 6 wissels om te zetten en 6x 14,50 of 18,- ongeveer per aandrijving.
Ik weet namelijk niet of die kunstof aandrijvingen een spoor 0 wissel kunnen omzetten,kunnen die dat niet dan moeten het dus de metalen aandrijvingen van 18,- p/st worden.
Al met al een erg prijzig geintje  ::)
(tot zover het prijzigste voorstel uit de lijst tot nu toe)

Servo's van Uhlenbrock,daar heb ik ook naar zitten googelen,maar reactie's/recensies die zeggen,dat zoiets amper/slecht in te stellen is zonder een uhlenbrock centrale doen me twijfelen.
Ook hiervan weet ik niet hoe goed die dingen werken met 0 wissels,zijn er mensen die dit in gebruik hebben op een spoor 0 baan ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15428
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Lenz wissels aansturen met servo's,maar welke servo's werken met een multimuis
« Reactie #7 Gepost op: 04 november 2018, 12:17:26 »
Je kunt de slag toch instellen? Zou prima moeten werken met 0. Ook is de wissel van Lenz licht bedienbaar en ik denk dat er geen heel grote stelkracht nodig is. Servo, Cobalt, Esu, Tortoise. Denk dat het allemaal zal kunnen, het ligt aan jou wat je uit wilt geven.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2742
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Lenz wissels aansturen met servo's,maar welke servo's werken met een multimuis
« Reactie #8 Gepost op: 04 november 2018, 12:43:31 »
Ik geloof dat ik mijn digitalservos van Uhlenbrock met mijn lokprogrammer en mijn CS3 heb ingesteld. De latere heb ik met de IB gedaan omdat ik daarmee makkelijker door de CV's heen loop dan met mijn CS3. Instellen is een kwestie van de handleiding lezen.

Een waarom zouden ze geen spoor 1 wissel kunnen omzetten? Het zijn geen honderden kilo's die hij in beweging moet krijgen.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8676
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Lenz wissels aansturen met servo's,maar welke servo's werken met een multimuis
« Reactie #9 Gepost op: 04 november 2018, 13:52:30 »
hoi,

Logisch is voor mij de keus,dat ik aansturing via de muis prefereer,maar welke servo's en andere dingen heb ik dan nodig om dat te regelen ?

Alle servo's werken met een multimaus. Het is de decoder die de signalen van de centrale (in dit geval de multimaus) krijgt en deze omzet in signalen naar de servo's. Dus een standaard servo-decoder en servo's is voldoende. Niet te moeilijk doen. Dan heb je heel veel merken en opties tot je beschikking: Digikeijs DR4024, Esu Servoswitch, Rosoft servodecoder enzovoort. Wat je eigenlijk maar wilt en leuk vindt. Sommige zijn wat makkelijkere in te stellen dan anderen.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Lenz wissels aansturen met servo's,maar welke servo's werken met een multimuis
« Reactie #10 Gepost op: 04 november 2018, 13:57:27 »
Spoor 0 of 1 is geen enkel probleem voor Esu servo's of cobalt motoren. Gebruik ze beide al jaren zonder er verder naar om te kijken.

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Lenz wissels aansturen met servo's,maar welke servo's werken met een multimuis
« Reactie #11 Gepost op: 04 november 2018, 16:07:30 »
Helemaal met Ronald eens, er zijn heel veel merken (en ook zelfbouw) met voor en nadelen te koop. En spoor 1 is wel wat groter maar zo zwaar gaan wissels toch ook niet om?

Nog even terug komende op het eerste bericht
Ik kom langzaamaan op het punt dat ik moet gaan uitmaken hoe ik de wissels op mn spoor 0 baan in aanbouw wil gaan aansturen.
Logisch is voor mij de keus,dat ik aansturing via de muis prefereer, [knip]
Heb je dat zelf ook al geprobeerd? Via de Muis zou voor mij namelijk alles behalve een logische keuze zijn 8)

Als je dit echt wilt, prima. (y) Maar even checken dat je dit niet als verplichting ziet.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Lenz wissels aansturen met servo's,maar welke servo's werken met een multimuis
« Reactie #12 Gepost op: 04 november 2018, 16:18:13 »
Citaat
Via de Muis zou voor mij namelijk alles behalve een logische keuze zijn

Idem voor mij. Te lastig om even snel een wissel om te zetten.
Rijden met de muis en wissels omzetten m.b.v. drukknopjes op een tableau of drukknopjes in de voorkant van de baan dicht bij de bewuste wissel.

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Lenz wissels aansturen met servo's,maar welke servo's werken met een multimuis
« Reactie #13 Gepost op: 05 november 2018, 17:33:20 »
Bedankt voor alle reacties wederom  (y)
Voor sommige zijn antwoorden en vragen die ik stelde wellicht apart omdat voor vele van jullie het gebruiken van wisselmotoren/servo's een gegeven is.
Mijn ervaring bestaat uit het testen van een conrad aandrijving gemonteerd op een plankje die verbonden was met een roco wissel,ofwel mijn 1ste test van wat gebruikt had kunnen worden op mijn laatste HO baan.
Het is ook nooit verder gekomen als die test,want zoals sommige wellicht nog weten ben ik toen overgestapt naar handbediening dmv van verenstaal ? wat onder die baan was/werd aangebracht.
Ik heb dus geen enkel benul van de sterkte van welke aandrijving ook met een spoor 0 wissel,ook niet met de instelbaarheid van de kracht die een servo of wisselmotor kan/moet uitoefenen op zo'n wissel.
(het is tenslotte mn 1st spoor 0 baan die ik probeer te maken ;) )
Vele van jullie vinden dat logisch door veel gebruik,maar ik start hier dus net mee en heb geen idee  :-[
Vandaar dat ik dus ook schreef over het gebruik van de muis,dat is t enigste wat ik ken  ::)

Ondertussen ben ik er achter dat met bv cobalt motoren je ook kan kiezen om die om te zetten met een druk knop of schakelaar gemonteerd aan /in /op je baan of zelfs op een schakelbord wat jezelf kan maken  :angel:
Dat zou (nu ik dat dus weet) zeker een optie kunnen zijn die wellicht zelfs nog makkelijker is dan met de muis gaan "klooien"
Dat die cobalt dingen behoorlijk gebruiksvriendelijk lijken en verder geen extra electronische zaken nodig hebben is ook een voordeel  (y)

Kortom ik ben een eind verder nu ik me voor het 1st echt ben gaan verdiepen in de materie  8)
En de kans is groot dat de keus op die cobalt motoren gaat vallen,qua prijs zijn ze nu per 6(dat aantal heb ik ook nodig) nu ook nog is wat voordeliger te koop   (y)

Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Lenz wissels aansturen met servo's,maar welke servo's werken met een multimuis
« Reactie #14 Gepost op: 12 november 2018, 17:42:33 »
Voor degene die nog nieuwsgierig zijn naar de uitkomst van dit verhaal,de kogel is door de kerk  ;D
Ik heb mede vanwege het nu best leuke prijskaartje gekozen om te gaan voor de cobalt aandrijvingen.
Daar heb ik volgens mij het meeste lol van in allerlei opzichten.
Iedereen bedankt voor de hints en tips en ervaringen  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0