Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€128.00
Per saldo:
€-122.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Efteling spoorweg gaat elektrisch
door
Pauldg
Vandaag
om 07:58:34
19 Toen
door
Benelux795
Vandaag
om 07:28:10
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
Ronald69
Vandaag
om 07:04:37
Update: baan in de tropen
door
Hans Grasmaijer
Vandaag
om 04:14:35
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen.
door
Lolke Bijlsma
Vandaag
om 00:07:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank103
Vandaag
om 00:06:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor
door
hmmglaser
23 april 2024, 22:48:27
Starten met messing kits
door
1795
23 april 2024, 22:43:57
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund
door
Ferdinand Bogman
23 april 2024, 22:37:02
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid
door
MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Treinreizen met m'n vader
door
defender
23 april 2024, 21:47:13
Pools diorama H0
door
Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
Station Roodeschool
door
Torikoos
23 april 2024, 21:43:23
Ton bouwt goederenwagens
door
TonM
23 april 2024, 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik
door
Priegelman
23 april 2024, 21:15:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
door
Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais
door
Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin.
door
ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024
door
Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Haandrecht materieel
door
orientexpress
23 april 2024, 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
ruudns
23 april 2024, 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
door
Eric v C
23 april 2024, 20:01:12
NS 8400 van Werps
door
Ivo tB
23 april 2024, 19:28:41
firm ware voor 3 D printer
door
jerrytrein
23 april 2024, 18:58:32
modulebaan jaren 60
door
rudi van der Craats
23 april 2024, 17:30:56
Decals Star TE-5933
door
Martijn193
23 april 2024, 17:12:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30)
door
spoorijzer
23 april 2024, 16:59:09
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Limitaties en mogelijkheden iTrain en Koploper?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Limitaties en mogelijkheden iTrain en Koploper? (gelezen 1395 keer)
bask185
Offline
Berichten: 4058
Limitaties en mogelijkheden iTrain en Koploper?
«
Gepost op:
02 november 2018, 10:16:27 »
Ik heb gister wat spulletjes binnen gekregen om een schakelpaneel te bouwen voor m'n nieuwe rangeerbaan. En dit weekend wil ik met de bouw en met de software v/h paneel beginnen. De besturing van de treinen wordt door een arduino icm DCC geregeld omdat ik hiermee 100% zeker ben dat ik niet tegen limitaties aanloop.
Als optie wil ik dat een loc vol geautomatiseerd een stam wagonnen over een een ontkoppelrail kan trekken en vervolgens elke wagon op een bepaalde positie zetten en misschien ook andersom, maar dat is iets lastiger.
Het is bijvoorbeeld best tricky om op tijd bij het aankoppelen te stoppen, de wagonnen over de ontkoppelrail te trekken en dan de ontkoppel rail te activeren. Ik heb uiteindelijk het volgende bedacht:
De contact rail is links van de ontkoppelaar. Het idee is dat de rangeerloc bij het aankoppelen de stam doorduwt totdat de contact rail wordt verbroken (zo weet je dat de loc gearriveerd is). Dan moet de loc terug rijden totdat het wagonnetje weer op de contactrail staat. Hierbij moet ik ook de tijd in de gaten houden, als het contact niet gemaakt wordt binnen bepaalde tijd, dan weet je dat de loc niet gekoppeld is. Als de loc gekoppeld is, moet; de loc weer stoppen, de ontkoppelaar geactiveerd worden, de loc weer verder rijden met de ontkoppelde wagon. Tussen deze stapjes komen ook nog tijdsvertragingen te zitten.
Als een loc, zeg een Ns2200, een wagonstam af komt zetten, dan moet de controller er rekening meehouden dat de 2200 2 draaistellen heeft en dat hij 2x over de contactrail (lengte van de contactrail is ~3.5cm) moet rijden. Een hippel zou maar 1x over de contactrail rijden. En dan moet de contactrail nog 1x gemaakt worden zodat de wagonnen goed staan voor het loskoppelen.
Mijn punt is dus dat je bij het automatiseren van een dergelijk systeem best wel complexe routines kan krijgen waarbij je afhankelijk ben van de as indeling van je loc en waarbij contacten binnen bepaalde tijden gemaakt moeten worden.
Nu is mijn vraag. Stel ik hang m'n CS2 aan deze baan en ik neem een laptop met Itrain of koploper. Is het dan ook mogelijk om hetgeen wat ik net beschreven heb, te automatiseren? Kan je bijvoorbeeld de as indeling van de loc laten meetellen?? Ik heb zelf nog nooit met een dergelijk computerprogramma gewerkt dus ik weet niet wat allemaal kan en vooral wat het allemaal niet kan.
«
Laatst bewerkt op: 03 november 2018, 00:49:49 door Bert van Gelder
»
Gelogd
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)
Ronald Halma
Organisator US Convention Nederland
Offline
Berichten: 15421
Modelrailroading is fun!
Re: Limitaties/mogelijkheden iTrain?
«
Reactie #1 Gepost op:
02 november 2018, 10:27:00 »
Itrain of koploper? Je praat over beide maar in je topictitel staat alleen Itrain?
Gelogd
Greetz, Ronald
Mijn US Convention Aalten
Mijn blog!
Mijn USA reizen
bask185
Offline
Berichten: 4058
Re: Limitaties/mogelijkheden iTrain?
«
Reactie #2 Gepost op:
02 november 2018, 11:15:29 »
nou ik zou het eigenlijk wel van beiden willen weten, maar ik hoorde dat Itrain beter zou zijn, dus laten we het beperken tot Itrain.
Gelogd
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)
PieterHa
Offline
Berichten: 72
Re: Limitaties/mogelijkheden iTrain?
«
Reactie #3 Gepost op:
02 november 2018, 23:20:57 »
Ik ken het contactrail van vroeger voor de detectie van een trein om een sein te bedienen.
Tegenwoordig zie ik veel stroomdetectie secties waarvan je zelf de lengte bepaald. Als je het over dit soort secties hebt zou het geen optie zijn om de sectie zo kort te hebben dat je voor een draaistel per wiel een melding zou krijgen zodat je de wielen zou kunt registeren?
Nu weet ik niet of itrain volgens dit principe kan werken maar je zou wel een nauwkeurige positie bepaling kunnen doen.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Limitaties en mogelijkheden iTrain en Koploper?