Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Efteling spoorweg gaat elektrisch door Pauldg
Vandaag om 07:58:34
19 Toen door Benelux795
Vandaag om 07:28:10
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald69
Vandaag om 07:04:37
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 04:14:35
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Lolke Bijlsma
Vandaag om 00:07:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 00:06:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door hmmglaser
23 april 2024, 22:48:27
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ferdinand Bogman
23 april 2024, 22:37:02
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Treinreizen met m'n vader door defender
23 april 2024, 21:47:13
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
Station Roodeschool door Torikoos
23 april 2024, 21:43:23
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
23 april 2024, 21:15:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
23 april 2024, 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
23 april 2024, 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
23 april 2024, 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
23 april 2024, 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
23 april 2024, 18:58:32
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
23 april 2024, 17:30:56
Decals Star TE-5933 door Martijn193
23 april 2024, 17:12:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
23 april 2024, 16:59:09
  

Auteur Topic: Limitaties en mogelijkheden iTrain en Koploper?  (gelezen 1395 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4058
Limitaties en mogelijkheden iTrain en Koploper?
« Gepost op: 02 november 2018, 10:16:27 »
Ik heb gister wat spulletjes binnen gekregen om een schakelpaneel te bouwen voor m'n nieuwe rangeerbaan. En dit weekend wil ik met de bouw en met de software v/h paneel beginnen. De besturing van de treinen wordt door een arduino icm DCC geregeld omdat ik hiermee 100% zeker ben dat ik niet tegen limitaties aanloop.
 
Als optie wil ik dat een loc vol geautomatiseerd een stam wagonnen over een een ontkoppelrail kan trekken en vervolgens elke wagon op een bepaalde positie zetten en misschien ook andersom, maar dat is iets lastiger.

Het is bijvoorbeeld best tricky om op tijd bij het aankoppelen te stoppen, de wagonnen over de ontkoppelrail te trekken en dan de ontkoppel rail te activeren. Ik heb uiteindelijk het volgende bedacht:

De contact rail is links van de ontkoppelaar. Het idee is dat de rangeerloc bij het aankoppelen de stam doorduwt totdat de contact rail wordt verbroken (zo weet je dat de loc gearriveerd is). Dan moet de loc terug rijden totdat het wagonnetje weer op de contactrail staat. Hierbij moet ik ook de tijd in de gaten houden, als het contact niet gemaakt wordt binnen bepaalde tijd, dan weet je dat de loc niet gekoppeld is. Als de loc gekoppeld is, moet; de loc weer stoppen, de ontkoppelaar geactiveerd worden, de loc weer verder rijden met de ontkoppelde wagon. Tussen deze stapjes komen ook nog tijdsvertragingen te zitten.

Als een loc, zeg een Ns2200, een wagonstam af komt zetten, dan moet de controller er rekening meehouden dat de 2200 2 draaistellen heeft en dat hij 2x over de contactrail (lengte van de contactrail is ~3.5cm) moet rijden. Een hippel zou maar 1x over de contactrail rijden. En dan moet de contactrail nog 1x gemaakt worden zodat de wagonnen goed staan voor het loskoppelen.

Mijn punt is dus dat je bij het automatiseren van een dergelijk systeem best wel complexe routines kan krijgen waarbij je afhankelijk ben van de as indeling van je loc en waarbij contacten binnen bepaalde tijden gemaakt moeten worden.

Nu is mijn vraag. Stel ik hang m'n CS2 aan deze baan en ik neem een laptop met Itrain of koploper. Is het dan ook mogelijk om hetgeen wat ik net beschreven heb, te automatiseren? Kan je bijvoorbeeld de as indeling van de loc laten meetellen?? Ik heb zelf nog nooit met een dergelijk computerprogramma gewerkt dus ik weet niet wat allemaal kan en vooral wat het allemaal niet kan.
« Laatst bewerkt op: 03 november 2018, 00:49:49 door Bert van Gelder »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15421
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Limitaties/mogelijkheden iTrain?
« Reactie #1 Gepost op: 02 november 2018, 10:27:00 »
Itrain of koploper? Je praat over beide maar in je topictitel staat alleen Itrain?

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4058
Re: Limitaties/mogelijkheden iTrain?
« Reactie #2 Gepost op: 02 november 2018, 11:15:29 »
nou ik zou het eigenlijk wel van beiden willen weten, maar ik hoorde dat Itrain beter zou zijn, dus laten we het beperken tot Itrain.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

PieterHa

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: Limitaties/mogelijkheden iTrain?
« Reactie #3 Gepost op: 02 november 2018, 23:20:57 »
Ik ken het contactrail van vroeger voor de detectie van een trein om een sein te bedienen.
Tegenwoordig zie ik veel stroomdetectie secties waarvan je zelf de lengte bepaald. Als je het over dit soort secties hebt zou het geen optie zijn om de sectie zo kort te hebben dat je voor een draaistel per wiel een melding zou krijgen zodat je de wielen zou kunt registeren?
Nu weet ik niet of itrain volgens dit principe kan werken maar je zou wel een nauwkeurige positie bepaling kunnen doen.