Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Draglinebak en andere grijpmiddelen in h0.  (gelezen 18376 keer)

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5630
Re: Draglinebak en andere grijpmiddelen in h0.
« Reactie #30 Gepost op: 24 juni 2019, 21:33:56 »
Als hij geverfd wordt valt dat ook niet op.
Bij de visartikelen haal ik plat lood op een rolletje. Daar kan ik mooie stukjes van knippen.
Die dingen waren meestal zwart dus zo verf ik ze ook. Behalve bij de scharnierpunten; een klein gebiedje eromheen doe ik met een CDmarker.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Re: Draglinebak en andere grijpmiddelen in h0.
« Reactie #31 Gepost op: 01 juli 2019, 22:52:44 »
Hij moest zijn bek dicht houwe.
Maar alles wat ik ook probeerde, hij hield zijn bek niet dicht.  >:( Toen heb ik 'm maar dichtgeplakt (voor de foto). Dit blijft onder ons.

Wim, weet je zeker dat er niet iets klemt? In Houten heb ik zo een grijper in mijn handen gehad maar ik heb niet goed gelet op hoe gangbaar de grijper was.
Ik heb een grijper gekocht en met de uitleg van jou, waar ik een foto van gemaakt heb, is het best goed te doen. Het meeste vouwwerk heb ik al gedaan, solderen komt (hopelijk) komend weekeind. Als ik de twee bakken op een stuk messingdraad hang vallen de bakken bijna helemaal dicht: er blijft een spleetje van een fractie van een millimeter over. Volgens mij hoeft het ergens maar een beetje te klemmen of de grijper wil niet goed dicht.

Maar het begin is er en er moet dus nog het één en ander worden aangepast.

Als je dingen aan de etsplaat verandert maak dan de lipjes die in de gleufjes vallen iets kleiner. Ik heb ze eerst allemaal klein gevijld. Met de lipjes en gleufjes bedoel ik dan bijvoorbeeld het lipje op de zijkant van de bak dat door het gleufje gaat aan de achterkant van de bak. Op de foto aangegeven met gele pijl.

[

Je zei (als ik mij niet vergis) dat de bakken van de grijper niet helemaal passen, dat de achterkant te kort is om over de zijkant te vallen. Er zit een gleuf tussen de zijkant en de achterkant van de bak, ik heb die gleuf wat verder doorgetrokken en dan past de bak wel goed. De blauwe pijl geeft het originele einde van de gleuf aan. Op de foto zie je dat links de gleuf groter is gemaakt dan rechts. Dit zorgt denk ik ook voor een mooiere bolling van de achterkant van de grijpbak.

De foto komt niet mee volgens mij. Ik zie hem in elk geval niet, hoe doe ik dat? gelukt, bedankt. Direct linken vanaf mijn pc vond ik al vreemd maar ergens las ik dat ik bij het posten iets moest kiezen, vandaar dat ik het zo deed.

Op de hijsbalk waar de katrol in komt zitten vier nokjes aan beide uiteinden. Je zei dat er nokjes weg moesten en in de beschrijving die je uitgetekend hebt staat het ook. Zijn dat deze nokjes die weg moeten? En hoor ik dan dat rondje (aangegeven met rode pijl rechts-midden) hier tegen de hijsbalk aan zetten?
« Laatst bewerkt op: 01 juli 2019, 23:22:58 door Priegelman »

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Draglinebak en andere grijpmiddelen in h0.
« Reactie #32 Gepost op: 01 juli 2019, 23:04:35 »
Kijk even links in de lijst Sander, naar de knoppen [Hoe werkt plaatje uploaden] en [Plaatje uploaden] dan gaat het je vast lukken.
Direct linken vanaf je eigen desktop, zoals je nu probeert gaat niet werken.
Suc6.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1188
Re: Draglinebak en andere grijpmiddelen in h0.
« Reactie #33 Gepost op: 01 juli 2019, 23:22:53 »
Hallo,

Als draad zou ik ook vislijn nemen.
Maar dan wel zg dyneema lijn.
Dit is wel een gevlochten lijn maar zonder losse pluisjes.
je kunt een van  de dunste nemen bv 10/100 mm.
Is ongelooflijk sterken zonder rek, is volledig slap en krult dus niet op
Ook handig voor allerlei andere lintjes

succes jandcargo

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 708
Re: Draglinebak en andere grijpmiddelen in h0.
« Reactie #34 Gepost op: 03 juli 2019, 21:17:40 »
Hallo,

Priegelman: Allereerst, de plaat die je hebt is een eerste proef-ets die nog niet helemaal goed was. Dus ik ga er niet al te veel over discussiëren.

Bek dicht kan ook niet want de tanden zitten aan de voorkant van de rand van de plaat. Wordt veranderd. En de etsrand van de plaat moest ook nog weg gevijld worden.

Lipjes / gaatjes: Pennetjes ga ik niet nog kleiner maken. Dan worden ze nog zwakker dan ze al zijn. Je moet gewoon de etsrandjes weghalen op de pennetjes en in de gaatjes.
Ik ga de pennen in het nieuw ontwerp juist iets groter maken, en de gaatjes uiteraard ook.

Ik zorg in het nieuwe ontwerp dat de boel direct past zonder insnijdingen in platen.

De 2x4 nokjes moeten er af ja. En de ringetjes op die plaats er tegen aan. Eerst asjes er in steken uiteraard.

Grijpers zonder tanden worden ook wel gebruikt, bijvoorbeeld voor zandoverslag. Dan gewoon tanden er afknippen.

Nieuwe etsplaat is in ontwikkeling. Bijna klaar.
Ik hou je op de hoogte.

Wim Mesu


Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Re: Draglinebak en andere grijpmiddelen in h0.
« Reactie #35 Gepost op: 03 juli 2019, 23:32:01 »
Priegelman: Allereerst, de plaat die je hebt is een eerste proef-ets die nog niet helemaal goed was. Dus ik ga er niet al te veel over discussiëren.

Hoi Wim,

Dat het een proef-etsing is dat weet ik, dat had je duidelijk gezegd. De opmerkingen waren wat goedbedoelde ideeën, zoek er niet te veel achter.

Wat bedoel je met de etsrand, gewoon de rand van de geëtste onderdelen of die balkjes waarmee de onderdelen aan de plaat vastzitten?

Jan, dank voor de tip van de vislijn.

Groet, Sander

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 708
Re: Draglinebak en andere grijpmiddelen in h0.
« Reactie #36 Gepost op: 04 juli 2019, 13:57:12 »
Hallo
Opmerkingen over proefets is vooral gericht naar meelezers. Die kunnen het niet weten als het er niet bij vermeld wordt.

Met etsranden bedoel ik de randen van de platen die door etsen gevormd worden. Ze ontstaan door onderetsing.
Tijdens het etsproces is materiaal, dat moet blijven, beschermd door een film op de plaat. Het materiaal wat weg moet is onbeschermd en verdwijnt door het etsen.
Echter aan de randen van de film, tussen beschermd en onbeschermd, gaat het etsen niet alleen recht door de plaat, maar ook direct opzij, onder de film, wat dus het onderetsen veroorzaakt.
Hiermee wordt tijdens het ontwerpen van de tool rekening gehouden. Hoe dikker de plaat hoe meer de onderetsing.
 
Door het gelijkmatig opzij en in de diepte doorgaan van het etsproces tot de halve plaatdikte, geeft dit aan de etsranden een scherpe uitstekende rand in het midden van de plaatrand-dikte.
Deze moet meestal weg gevijld worden voor goede passing. Dit over etsranden.

Wim Mesu
« Laatst bewerkt op: 04 juli 2019, 13:58:59 door WimM »

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 708
Re: Draglinebak en andere grijpmiddelen in h0.
« Reactie #37 Gepost op: 19 augustus 2019, 21:34:08 »
Hallo,
Ik heb nieuwe etsplaten van de grijperbak uitgewerkt, laten etsen en thuis gekregen.
Daarvan heb ik een eerste exemplaar gebouwd, waarvan hierbij wat foto's. Op het eerste gezicht is er weinig verschil te zien: links de nieuwe en rechts de oude.



Maar er is wel wat veranderd.

Ik heb de wanden van de nieuwe bak op de volle dikte gelaten. Deze is daardoor zwaarder van gewicht. Daardoor is hij makkelijker werkend te maken, al blijft dat erg moeilijk te realiseren
De strippen en de tanden, die op de bak aangebracht kunnen worden, heb ik op een apart etsplaatje bijgevoegd. Deze zijn met lipjes op de samengestelde bak-helften aan te brengen.
De ophang-ogen aan de bakhoeken zijn meer naar buiten gebracht, de dubbelingen hiervan los. De hangstangen zijn daarom ook wat langer geworden.
De rest is nagenoeg gelijk gebleven. Hier onder de 2 etsplaten.



Ik heb ze Zaterdag in H. bij me. Maar ik moet er nog wel een samenstellingstekening voor maken. Die zal ik hier op de topic plaatsen.
Met vriendelijke groeten,

Wim Mesu


« Laatst bewerkt op: 19 augustus 2019, 22:16:50 door WimM. Reden: foto\'s »

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 708
Re: Draglinebak en andere grijpmiddelen in h0.
« Reactie #38 Gepost op: 31 augustus 2019, 23:12:12 »
Hallo,

De samenbouwtekening van de grijperbak is nu beschikbaar en ik heb ze naar de desbetreffende klanten opgestuurd.
Als je om één of andere reden er geen heb gekregen en je hebt er nog wel recht op, stuur mij dan een pb: persoonlijk bericht.

Ik zet er binnenkort ook nog wel een foto van op de topic. Kan iedereen 't bekijken  (y)

Met vriendelijke groeten,
Wim Mesu

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 708
Re: Draglinebak en andere grijpmiddelen in h0.
« Reactie #39 Gepost op: 05 september 2019, 15:45:20 »
Hierbij een foto zoals toegezegd:



Het is niet je van het, maar je kunt toch wel een beetje zien wat de bedoeling is. Een Pdf per gewone mail is duidelijker.
Mvrgr.

Wim Mesu
 

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 926
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Draglinebak en andere grijpmiddelen in h0.
« Reactie #40 Gepost op: 12 oktober 2019, 20:24:12 »
Heb er vandaag ook een gehaald in Houten,op de valreep tegen t einde vd beurs,  voor de kraan van A* die ik ook op de beurs heb gevonden als opknapper.  Zal wel een dingetje voor komende winter worden.
De groeten van Rob