Doel:€250.00
Donaties:€155.00

Per saldo:€-95.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-11-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:06:27
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 00:00:15
NSinModel blijft aktief.. door ruudns
17 november 2018, 23:23:11
Beweging op de baan Eb en Vloed door Bjor
17 november 2018, 23:13:10
Directe trein tussen Eindhoven en Düsseldorf in 2025 door spoorzeven
17 november 2018, 23:10:17
DCC++ centrale en arduino: ervaringen? door Timo
17 november 2018, 23:05:25
NS modelbaan Hoekdam H0 door Wim Vink
17 november 2018, 22:48:57
Baanbouw Bosje77 door Wim Vink
17 november 2018, 22:47:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
17 november 2018, 22:46:50
AVT NS6300 reactiedraadje door MDK193
17 november 2018, 22:46:14
Bruntendijk gelegen aan de Jankelijn. door Wim Vink
17 november 2018, 22:43:32
Raadplaatje door HIJ
17 november 2018, 22:38:22
NS 2801 van MK modelbouwstudio door RobBennis
17 november 2018, 22:32:31
“proof of concept” door HIJ
17 november 2018, 22:21:21
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Weerd
17 november 2018, 22:14:54
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
17 november 2018, 22:04:42
Projekt 083-338 door 44
17 november 2018, 21:47:58
Den Zoeterdam 1/87 H0 366x110 door Den Zoeterdam
17 november 2018, 21:32:34
Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0 door waldberg
17 november 2018, 19:59:44
Van Swarzach naar Swarzburg door Rondje_HO
17 november 2018, 19:03:36
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Rondje_HO
17 november 2018, 18:57:25
Bouwpakket van een CIWL LX rijtuig van Amati door Rondje_HO
17 november 2018, 18:50:27
  

Auteur Topic: Voith Maxima met Uhlenbrock decoder rijdt te lang door in windigipet  (gelezen 539 keer)

pallie

  • Lief zijn
  • Offline Offline
  • Berichten: 116
  • DB-ag Periode V-VI
Hallo allemaal,

Saechsische Waggonfabrik Stollberg bracht een aantal jaren geleden de Voith Maxima uit in H0. Mijn inziens een prachtig lelijk model, dus die moest ik hebben. Sinds een tijd probeer ik een baan te bouwen en te digitaliseren. Dit lukt aardig met wat speurwerk in forum, navraag bij dealer en gezond verstand. Bijna alle locs lopen in nagenoeg fabrieks-stand over de baan zonder in het oog te springen met gekke bewegingen o.i.d. Stelt dus enigszins gerust. De meeste locs zijn met ESU uitgerust. Fijne decoders en met een locprogrammer gemakkelijk te programmeren.

Maar nu. Ik haalde de Voith uit de doos na een tijd opslag. Tijd om wat werkzaamheden te gaan verrichten in het keurslijf van Windigipet. Maar hij lijkt zijn eigen wil te hebben.
Het opstelspoor waar de loc binnen komt, ongeacht waar op de baan, is verdeeld in 2 stukken. De open baan heeft nu nog een snelheidslimiet van 110km/h, het eerste stuk van het opstelspoor 80 km/h en het 2de deel is bedoelt om te stoppen. Alle locs voldoen aan deze gestelde voorwaarden. Remmen af in deel 1 en stoppen in deel 2. Echter de Voith remt geheel niet in deel 1 en begint met stoppen halverwege deel 2. Halverwege omdat ik dit zo heb ingesteld. Dat is te laat want dan schiet de loc het "stoppen" contact voorbij en bezet een ander spoor of knalt alsnog in een vertrekkende trein.

Nu ben ik eerst wat aan het vogelen geweest met optrekken en afremmen. Heb iets gespeeld met de maximum en gemiddelde snelheid. Max snelheid snap ik denk ik. Gemiddelde snelheid, ik heb er een idee van maar weet niet of ik het goed interpreteer. Hier zit volgens mij het probleem ook niet maar weet het niet zeker.

Na wat cv's gewijzigd te hebben en vooral naar beneden te hebben bijgesteld werd de loc rustiger maar loopt nog steeds te ver door. Nu kwam ik erachter dat de loc bij halve snelheid op de regelaar van Windigipet al de maximale snelheid bereikt. Dit verklaart ook waarom de loc niet afremt in het 80km/h deel. Door deze vaststelling dacht ik, waar of niet, alle decoders en regelaars staan ingesteld op 128 rijstappen behalve de voith. In windigipet heb ik de stand van de decoder gewijzigd ik 14 rijstappen. De wijziging heeft geen effect gehad op het rijden. Omdat ik geen idee heb van cv's in een uhlenbrock decoder weet ik dus niet hoe de cv,s voor rijstappen in de decoder staan. Ook weet ik niet of dit wel het daadwerkelijke probleem is.

Graag jullie reactie. Mocht ik niet voldoende info hebben verstrekt over de decoder dan komt dat omdat ik niet kan herleiden welk type decoder in de loc aanwezig is.
De fabrikant geeft enkel:
• Uitgerust met deze interfaces:
– PluX-22 voor digitale decoder
– SUSI voor sound
– LISSY voor treinbeïnvloeding
• Digitale uitvoering inclusief Uhlenbrock-decoder
met acht functies

Alle cv's die ik tot nu toe gewijzigd heb is met behulp van cv's die ik op internet kon vinden. Wellicht niet op toepassing van de decoder in de loc maar ik moet toch iets proberen.
Loc heeft een geluidsdecoder.
Graag een oplossing en als iemand de juiste cv's kent van deze loc? Graag, ik houd me aanbevolen.

Groet Pallie
DB periode V-VI

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 6071
Re: Voith Maxima met Uhlenbrock decoder rijdt te lang door in windigipet
« Reactie #1 Gepost op: 18 oktober 2018, 12:50:06 »
Hallo ??

Na wat cv's gewijzigd te hebben en vooral naar beneden te hebben bijgesteld werd de loc rustiger maar loopt nog steeds te ver door. Nu kwam ik erachter dat de loc bij halve snelheid op de regelaar van Windigipet al de maximale snelheid bereikt. Dit verklaart ook waarom de loc niet afremt in het 80km/h deel. Door deze vaststelling dacht ik, waar of niet, alle decoders en regelaars staan ingesteld op 128 rijstappen behalve de voith. In windigipet heb ik de stand van de decoder gewijzigd ik 14 rijstappen. De wijziging heeft geen effect gehad op het rijden. Omdat ik geen idee heb van cv's in een uhlenbrock decoder weet ik dus niet hoe de cv,s voor rijstappen in de decoder staan. Ook weet ik niet of dit wel het daadwerkelijke probleem is.
Ik heb geen idee hoe windigipet werkt maar moet je niet met een geijkte loc werken om een mooi rijgedrag te krijgen voor netjes remmen/stoppen?
Programma's zoals Koploper namelijk wel.
Dus eerst de maximum snelheid instellen, en dan de loc ijken. Dan benut je het volledige regelbereik van de decoder. Dit zie jij dus terug in je onjuiste maximum snelheid.

Als je geen idee hebt van de juiste CV's is het nooit een handig idee om maar lukraak iets te gaan wijzigen.
Er zijn een aantal CV's die gestandaardiseerd zijn maar het merendeel is door de fabrikant naar eigen inzicht te gebruiken.
Wat bij het ene merk werkt kan daardoor bij een ander merk een heel andere functie hebben en de boel in het honderd gooien.

Graag jullie reactie. Mocht ik niet voldoende info hebben verstrekt over de decoder dan komt dat omdat ik niet kan herleiden welk type decoder in de loc aanwezig is.
Zit er geen handleiding bij de loc?
Anders even CV7 en 8 uitlezen om daarmee te achterhalen welke decoder het precies is.

Alle cv's die ik tot nu toe gewijzigd heb is met behulp van cv's die ik op internet kon vinden. Wellicht niet op toepassing van de decoder in de loc maar ik moet toch iets proberen.
Loc heeft een geluidsdecoder.
Graag een oplossing en als iemand de juiste cv's kent van deze loc? Graag, ik houd me aanbevolen.
Wat ik al schreef zomaar CV's gaan wijzigen is nooit een goed idee als je de functie niet weet.

Ik ken de loc verder niet en weet ook niet welke specifieke decoder erin zit. Misschien even verder googelen.
Gr.
Eric

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 17645
Re: Voith Maxima met Uhlenbrock decoder rijdt te lang door in windigipet
« Reactie #2 Gepost op: 18 oktober 2018, 13:29:10 »
Nu ben ik eerst wat aan het vogelen geweest met optrekken en afremmen. Heb iets gespeeld met de maximum en gemiddelde snelheid. Max snelheid snap ik denk ik. Gemiddelde snelheid, ik heb er een idee van maar weet niet of ik het goed interpreteer. Hier zit volgens mij het probleem ook niet maar weet het niet zeker.

Na wat cv's gewijzigd te hebben en vooral naar beneden te hebben bijgesteld werd de loc rustiger maar loopt nog steeds te ver door. Nu kwam ik erachter dat de loc bij halve snelheid op de regelaar van Windigipet al de maximale snelheid bereikt. Dit verklaart ook waarom de loc niet afremt in het 80km/h deel. Door deze vaststelling dacht ik, waar of niet, alle decoders en regelaars staan ingesteld op 128 rijstappen behalve de voith. In windigipet heb ik de stand van de decoder gewijzigd ik 14 rijstappen. De wijziging heeft geen effect gehad op het rijden. Omdat ik geen idee heb van cv's in een uhlenbrock decoder weet ik dus niet hoe de cv,s voor rijstappen in de decoder staan. Ook weet ik niet of dit wel het daadwerkelijke probleem is.

Wat bedoel je met 'gemiddelde snelheid'? Het aanpassen van cv6?
In ieder geval, als je cv5 (maximum snelheid) instelt, dan om te beginnen ook cv6 aanpassen op ongeveer 40 procent van cv5.

Rijstappen stel je in met cv29 en dat is op alle decoders hetzelfde, want één van de weinige gestandaardiseerde cv's.

Verder denk ik dat je een heel eind komt met de gebruiksaanwijzing van een vrij recente Uhlenbrock locdecoder.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

pallie

  • Lief zijn
  • Offline Offline
  • Berichten: 116
  • DB-ag Periode V-VI
Re: Voith Maxima met Uhlenbrock decoder rijdt te lang door in windigipet
« Reactie #3 Gepost op: 18 oktober 2018, 18:20:39 »
Bedankt voor jullie antwoord. Even zo gezegd: ik ben er nog niet achter welke decoder er in zit. Staat ook niet op de site van de fabrikant. Het enige wat ze vermelden is dat het een uhlenbrock is.
@ Henk, het is idd een recente decoder. Maar wel de eerste van de uitgegeven Maxima,s. Dat is al wel even geleden. Ik heb idd geprobeerd om met recente CV,s te werken. Dat reageerd goed.

@ remunje???
Misschien wat op het verkeerde been gezet. Lukraak CV,s  wijzigen is het niet. Maar proberen moet kunnen. Naar mijn weten kun je elke decoder in fabrieksstand terug zetten. Volgens mij is daarbij het gevaar geweken.

Ik zit nog steeds met het idee in mijn achterhoofd dat wanneer de rijregelaar half staat de loc al volgas rijdt. Daar heb ik nog geen verklaring voor. Ik zal met de dr5000 van digikeijs eens proberen of het probleem daar het zelfde is.

Groet, Ruud
DB periode V-VI

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 193
Re: Voith Maxima met Uhlenbrock decoder rijdt te lang door in windigipet
« Reactie #4 Gepost op: 18 oktober 2018, 18:49:54 »
Hoi,

Met CV4 kun de afremvertraging instellen.
Je zou deze kunnen verlagen.

Een tip over CV4: Zet deze niet op nul, sommige decoders vinden dat niet leuk.

mvg spock


pallie

  • Lief zijn
  • Offline Offline
  • Berichten: 116
  • DB-ag Periode V-VI
Re: Voith Maxima met Uhlenbrock decoder rijdt te lang door in windigipet
« Reactie #5 Gepost op: 19 oktober 2018, 11:04:05 »
Hallo Allemaal,

Ik heb even geprobeerd met de DR5000. Hier doet zich het zelfde probleem voor. De loc rijdt op rijstap ca 50/55 al volgas. Kan dit te maken hebben met spanning per rijstap?

@ Spock, ga ik even proberen.

Groet, Ruud
DB periode V-VI

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 17645
Re: Voith Maxima met Uhlenbrock decoder rijdt te lang door in windigipet
« Reactie #6 Gepost op: 19 oktober 2018, 11:12:32 »
Maar wat gebeurt er nu als je cv5 verlaagt?
En verlaag je dan gelijk ook cv6?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.