Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 16:42:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Nullus
Vandaag om 16:29:51
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 16:29:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: 3D-Studio reactiedraadje.  (gelezen 2004 keer)

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1599
  • Modelrailroading is fun
3D-Studio reactiedraadje.
« Gepost op: 07 oktober 2018, 13:23:13 »
Zoals jullie weten kun je op een commercieel bericht niet reageren (behalve dan met een PB), maar dat neemt niet weg dat ik benieuwd ben naar jullie mening over de mogelijkheid van 3D scannen en printen m.b.t. figuurtjes (in de ruimste zin van het woord). Is hier echt wel behoefte aan? Is € 50 een te hoge drempel om het een keer voor de lol te doen? Of .... Ik hoor graag jullie (ongezouten) mening.

Ted (ook namens Hugo Valcke).
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: 3D-Studio reactiedraadje.
« Reactie #1 Gepost op: 07 oktober 2018, 14:09:39 »
Als ik het goed herriner is het (paar) jaar geleden ook gedaan geweest op een beurs, maar denk dat het toen vooral meer schaal 1 was ?
En dan begrijp ik in zekere zin de kost van 50-60 euro als ik het goed voor heb.

Vanuit commercieel vlak, en als bedrijf ben je dat natuurlijk, moet je zobiezo winst maken, anders moet je niet beginnen met eenbedrijf, je bent ten slotte geen OCMW.
Ik denk dat jullie ook wel een pionier zijn op dit vlak, en dat het op model(trein)hobby nog niet veel voorkomt dit soort techniek en resultaat.
En pionierswerk is nu ook eenmaal iets duurder dan het "gewone" spul dat we als normaal bestempelen zoals mannetjes van Preiser.
We moeten ook eerlijk zijn, onze hobby is nu niet echt de goedkoopste, al maak je ze zelf zo duur als je natuurlijk zelf wil.

Zelf vind ik een persoonlijke touch aan men toekomstige treinbaan belangrijk ( en eigenlijk aan elke modelbaan ) : het geeft je een band met je baan.
En of dat nu een heel diorama/baan is van een plek waar je op vakantie was, een plek waar je vroeger gewoond hebt, .....  of je eerst 1:1 wagen in 1:87 op je baan, je eigen huis in styreen nagebouwd met een plekje op de baan, maakt niet uit, maar het geeft een binding met je baan/hobby.
Mijn baan zal zo een aantal toetsen krijgen : men vorige wagen waar ik mee reed, men droomwagen die ik hopelijk ooit eens wil hebben, een trouwend koppel dat een beetje de trouw van mij en men vrouw moet doen herrineren, hopelijk ooit een 1:87 versie van ons huis, een vrachtwagen met daarop iets van tekst dat het een transport Aachen - Mallorca is, waar we beiden graag naartoe gaan, .....

Ik ga volgende week naar de beurs met men vrouw, en misschien men petekindje dat mee komt van 8 jaar.
Toen ik de aanbieding zag had ik zoiets van : zou wel leuk zijn ergens 3 poppetjes op men baan van mezelf, vrouw + petekind ergens wandelend in een parkje ofzo.
Maar dan moet ik ook durven afwegen of dat 150 euro zou waard zijn, want 3 personen in Ho = 3x50 euro.
Men vrouw maakt geen drama van de dure modeltreinhobby, als ik weer eens thuis kom van het werk en onderweg huiswaarts nog eens ben binnengesprongen bij men vaste treinboer en weer een lokje bijheb en wat wagons, krijg ik geen kwade blikken etc, ze gaat nog steeds graag mee naar beurzen, koopt af en toe zelf een wagonnetje en plakt/koopt ook modelhuisjes.
Maar ik denk dat ook zij wel eens wenkbrouwen zal fronsen voor 3x50 euro.
Het is een persoonlijke touch wel aan de modelbaan, maar toch eentje die eerlijk gezegd ( voor mij ) niet in verhouding staat met het resultaat, zijnde 3 poppetjes van 2 cm hoog ongeveer ( nuja, petekindje zal nog wel wat kleiner zijn ).

Wil wel nogmaals benadrukken dat jullie pionierswerk doen, en ik hoop ontzettend dat het naar de toekomst goedkoper wordt, want dan zal ik zeker, en met plezier eens langskomen voor een 3D scan en print, maar 50 euro voor een Ho versie van mezelf ( en dan nog zelf uiteindelijk een kleurtje geven ) vind ik persoonlijk teveel.



MOVisser

  • Online Online
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: 3D-Studio reactiedraadje.
« Reactie #2 Gepost op: 07 oktober 2018, 17:31:16 »
Ik vind het jammer dat het zoveel moet kosten. Ik ben al langer op de hoogte van de techniek
Maar dat is mijn mening.

De techniek die hier gebruikt wordt gaat op basis van het nemen van foto's begreep ik.
Kan je ook allemaal zelf doen thuis. Moet je wel even wat langer stil kunnen zitten of staan.
De foto's dan uitbesteden om samen te stellen (via internet) of zelf oppakken via beschikbare programma's

Toen via 123cad (van Autodesk) kon je de zelf gemaakte foto's inzenden en er een 3d beeld mee bewerkstelligen.
123 is er niet meer, maar anderen des te meer.
Ik zelf gebruik al een jaar of 10 de Xbox 360 om rechtstreeks de 3D beelden te maken.
Je hebt er wel een zeer snelle pc met een goede grafische kaart voor nodig.

3d video en 3d fotografie is voor mij allang geen geheim meer (Eurospoor 2018 ?????)

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: 3D-Studio reactiedraadje.
« Reactie #3 Gepost op: 07 oktober 2018, 19:06:32 »
Ik ben nog geen goedkopere aanbieder tegengekomen.
Wel (veel) duurder...

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

MOVisser

  • Online Online
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: 3D-Studio reactiedraadje.
« Reactie #4 Gepost op: 07 oktober 2018, 19:53:32 »
Ik heb het over  diy. 
Niet over aanbieders. 

Je kan ook bij mij terecht met eigen foto's.
Alleen het is niet mijn doel hier ook nog eens op in te springen.
Ik gebruik het om eigen modellen te kunnen fabriceren.

Voor zover.
Ronald visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1599
  • Modelrailroading is fun
Re: 3D-Studio reactiedraadje.
« Reactie #5 Gepost op: 07 oktober 2018, 23:32:25 »
Ronald,

zelf een foto maken is altijd goedkoper dan naar een fotograaf gaan. Bovendien heb je dan tevens geen last van BTW en portokosten. Maar bedankt voor je bijdrage.

Groeten
Ted
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1599
  • Modelrailroading is fun
Re: 3D-Studio reactiedraadje.
« Reactie #6 Gepost op: 07 oktober 2018, 23:43:13 »
Ik zelf gebruik al een jaar of 10 de Xbox 360 om rechtstreeks de 3D beelden te maken.
Ronald Visser

Ronald,

leg hier, in een eigen draadje, eens aan iedereen uit hoe jij m.b.v. een spelcomputer 3D beelden fabriceert. Ik denk dat je daar veel mensen een groot plezier mee doet.

Ted
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: 3D-Studio reactiedraadje.
« Reactie #7 Gepost op: 08 oktober 2018, 01:05:00 »
Ik vind het jammer dat het zoveel moet kosten. Ik ben al langer op de hoogte van de techniek
Maar dat is mijn mening.

...

3d video en 3d fotografie is voor mij allang geen geheim meer (Eurospoor 2018 ?????)

Ronald Visser

Nou joh helemaal fantastisch man. Doei veel succes. (y)
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: 3D-Studio reactiedraadje.
« Reactie #8 Gepost op: 08 oktober 2018, 07:58:17 »
@Ingenium: een beetje een "herfst-achtige" reactie  ;D

@Ronald: zelf zou ik dan bijvoorbeeld weer geen zin hebben om dat allemaal uit te gaan zoeken en op te gaan zetten en zo. Als ik mijzelf in model zou willen hebben dan betaal ik liever die € 50,- aan iemand anders die dat doet en vervolgens alles afhandeld :)

@Ted: ik kan je vraag niet beantwoorden denk ik. Als ik € 50,- heb denk ik gelijk aan mijn volgende wagonnetje wat ik zou kunnen kopen maar dat is niet de reden. Ik heb zelf weinig behoefte aan mezelf ergens op mijn baan dus ook al zou het maar € 10,- zijn dan nog zou ik het denk ik niet doen  :-\ Ik denk dat het dus meer de vraag is hoeveel mensen zichzelf graag op hun baan willen hebben staan.

Overigens zeer beslist niet lullig bedoeld hoor, ik vind het hartstikke knap dat het kan :)

Vr. groet, Martijn.


tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: 3D-Studio reactiedraadje.
« Reactie #9 Gepost op: 08 oktober 2018, 08:31:12 »
Het leek me wel leuk om een 3D afdruk van mijzelf te hebben. Maar €50 ligt ruim boven mijn budget.
Wel heb ik een aantal vragen:
Betaal je dit bedrag voor 1 afdruk van 1 sessie of ontvang je meerdere afdrukken van deze ene sessie?
En hebben jullie de mogelijkheid om (met toestemming van de gescande persoon) deze afdrukken commercieel te verkopen, waardoor de prijs iets te drukken is?

Groet,
Michel

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1599
  • Modelrailroading is fun
Re: 3D-Studio reactiedraadje.
« Reactie #10 Gepost op: 08 oktober 2018, 09:19:00 »
Michiel,

wellicht tot je verbazing, ik was er in elk geval over verbaast, heeft de fotograaf waar jij je pasfoto laat maken wettelijk het copyright van deze foto. Zo ook bij 3D-Studio. Nu zal over het algemeen zo'n fotograaf (en dus ook 3D-Studio) er geen belang bij hebben verder gebruik te maken van zijn copyright. Laat je je echter scannen in een outfit en pose die mogelijk wel meerwaarde heeft voor 3D-Studio, dan zijn wij uiteraard wel bereid om te kijken of we iets aan de prijs kunnen doen.

Het bedrag van €50 is voor 1 sessie van 3 poses. Naderhand kun je zelf kunt kiezen welke hiervan wordt omgezet in een 3D-print. Wil je meer 3D-prints (van dezelfde pose) hebben dan zijn de kosten daarvan uiteraard niet een veelvoud van € 50. Immers je hoeft hiervoor niet opnieuw gescand te worden, de foto's hoeven  niet opnieuw omgezet te worden in een 3D-bestand, dit bestand hoeft niet opnieuw "opgekuist" (mooi woord hebben onze Belgische buren hiervoor hé) en last but not least, het kan in hetzelfde doosje meegestuurd worden als de eerste 3D-print oftewel geen meerkosten voor het versturen. Wil je ook van een andere pose een 3D-print, dan ook hoef je niet opnieuw de scancabine in. Wil je een 3D-print in zowel h0 als 0 dan zijn er ook minder "meerkosten". Kortom er zijn vele mogelijkheden om de prijs per 3D-print naar beneden te brengen als je over meer dan 1 te printen figuur praat. Echter om geïnteresseerden niet te laten verzuipen in alle mogelijke prijsvarianten hebben we er voor gekozen om maar 1 prijs naar buiten te brengen. Eigenlijk de maximale prijs, maar voor velen waarschijnlijk ook de minimale prijs.

Ted
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

MOVisser

  • Online Online
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: 3D-Studio reactiedraadje.
« Reactie #11 Gepost op: 08 oktober 2018, 09:32:12 »
@ Ted, zoals je erom vraagt, zal ik een eigen draadje opstarten, als zijnde off topic.
(op het stationsplein)
Voor een figuur op de spooremplacement zou het opnemen van een hoofd al genoeg moeten kunnen zijn.
En dan bv een vijftal mogelijkheden, waarvan rechtop staan en zitten een positie zou kunnen zijn.
Dat zou de handelingen die nodig zijn om tot een definitief persoon te komen al een heel eind reduceren. 

Ted, ook weet ik dat de nabewerking van de scans alsnog veel handelingen vergt.
Het meeste werk en tijd gaat daarin zitten (edit,  inderdaad de eerste versie net na het scannen, het kuisen)

De keuze is uiteraard aan menigeen zelf voor de uitgave van de eigen euro'tjes
Je vroeg naar onze mening.

Ronald Visser



« Laatst bewerkt op: 08 oktober 2018, 09:34:34 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: 3D-Studio reactiedraadje.
« Reactie #12 Gepost op: 08 oktober 2018, 10:03:59 »
Hou Ted,

Dank je wel voor je antwoord, ik kom komend weekeinde (Leuven, toch?) wel even langs voor een babbeltje/ meer info.

Groet,
michel