Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Einde Koemo ballast ??? door Willem1951
Vandaag om 20:00:23
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 19:30:31
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 18:15:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan!
Vandaag om 16:44:54
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door LMX
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door sdz1976
Vandaag om 16:08:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
  

Auteur Topic: Railad ombouwen  (gelezen 4291 keer)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Railad ombouwen
« Reactie #15 Gepost op: 18 oktober 2018, 10:59:07 »
niet alleen de topicstarter leest dit draadje.

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3207
Re: Railad ombouwen
« Reactie #16 Gepost op: 18 oktober 2018, 14:37:19 »
Ik snap niet dat er moeilijk over gedaan word, ik heb zoveel locs omgebouwd van 3 naar 2 rail, Meestal gaat dit vrij simpel. Zo simpel soms inderdaad als wat draadjes omsolderen. In het geval van piko en mehano moeten er helaas assen geruild worden, bij roco is dit wisselend. Wat wel eens voorkomt is de wat hogere wielflenzen op zitten ook bij geïsoleerde wielen.
Maar in het geval van zeldzame treinen is het soms nog de enige oplossing om aan een gelijkstroom versie te komen als er alleen nog wisselstromers beschikbaar.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25273
    • Pagina van klaas
Re: Railad ombouwen
« Reactie #17 Gepost op: 18 oktober 2018, 14:46:10 »
Remco, voor jou is het gesneden koek, maar er zijn ook mensen die niet snappen wat nou precies de verschillen zijn. Dat blijkt b.v. uit het feit dat er nog steeds hardnekkig wordt gepraat over ombouw van AC naar DC, terwijl de essentie is dat het ombouw van 3-rail naar 2-rail is.

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3207
Re: Railad ombouwen
« Reactie #18 Gepost op: 18 oktober 2018, 15:06:20 »
Klaas, voor mij is er ook eens een eerste keer geweest, sommige merken zijn makkelijker om te bouwen dan de andere, maar de algehele tendens is dat het in principe altijd wel te doen is. Märklin schijn je ook te kunnen ombouwen.
Maar door sommigen word het weer afgedaan als niet te doen. Ik ben met de eerste ook gewoon begonnen, beetje gezond verstand gebruiken. De + van de - gescheiden houden en je komt al een heel eind ;D
Ach zolang grote locomotieven ook wisselstroom rijden onder gelijkstroom is dat AC - DC verhaal voor mij gelijk aan 2 rail of 3 rail. Het zijn nu eenmaal ingebakken termen en daar doe je weinig aan, de meeste weten inmiddels wel de betekenis ervan
« Laatst bewerkt op: 18 oktober 2018, 15:08:54 door Remco vM »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25273
    • Pagina van klaas
Re: Railad ombouwen
« Reactie #19 Gepost op: 18 oktober 2018, 15:12:22 »
Het is natuurlijk altijd te doen. Maar het hangt ook van je kennis en vaardigheden af. Iemand die weet hoe het moet, en het ook kan, die komt het hier niet vragen.  :)

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3207
Re: Railad ombouwen
« Reactie #20 Gepost op: 18 oktober 2018, 16:48:55 »
Daar heb je helemaal gelijk in (tenzij het is om de aanwezige kennis te testen :angel: )
Maar laten we dan uitleggen hoe het kan en wat de mogelijkheden zijn, ipv gelijk te gaan roeptoeteren over de onmogelijkheden.
Het is geen hogere wiskunde en als je enigszins met de soldeerbout overweg kunt dan kom je al een heel eind ;)
Als is een railad wel een prijzig oefenobject als je er weinig vertrouwen in hebt

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Railad ombouwen
« Reactie #21 Gepost op: 18 oktober 2018, 17:47:25 »
Ik heb nog even gegoogled op onderdelen tbv de Railad Vectron. (ik had overigens nog nooit van dit merk gehoord  :-[ ) Je komt dan op de site van Modellbahndiskont terecht.



Daar koop je voor 19,- euro DC wielen. Afgezien van het feit dat de AC wielen vermoedelijk toch echte 3-rail wielen zijn mist 1 van de 4 AC wielstel een tandwiel om plaats te maken voor de sleperbevestiging.



Dus als de topic starter voor een leuke prijs een AC model kan kopen dan kan hij hem voor 19,- Euro (ex verzenden) ombouwen naar DC met echte DC wielen.
Iedereen blij?

Gr. Frits
« Laatst bewerkt op: 18 oktober 2018, 18:00:36 door Fritsprt »
Groet Frits

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Railad ombouwen
« Reactie #22 Gepost op: 18 oktober 2018, 17:50:29 »
kijk, das nuttige info!

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2659
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Railad ombouwen
« Reactie #23 Gepost op: 18 oktober 2018, 20:25:42 »
Hmmm, eigenlijk nog niet aan gedacht gehad dat dat ook kon Frits !
Dat opent inderdaad perspectieven zoals dat heet ;)

Dankjewel !

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2742
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Railad ombouwen
« Reactie #24 Gepost op: 11 november 2018, 21:33:48 »
Ik zie dit topic vrij laat, maar aangezien ik 4 loks heb van RailAd, 2 direct van RailAd (van de directeur, zo bleek) en 2 uit het ÖBB Werbecenter, ga ik toch even reageren:
-Ik heb zojuist een lok doorgemeten, ik meet nauwelijks weerstand tussen het wiel en de as. Ik heb even een draaistel geopend: er zitten volledig metalen wielen in. Geen isolatie.
- Draaistel laat zich, mits je de handleiding volgt, zeer makkelijk openen.
- Bij 2Rail zijn de antislipbanden op de binnenste assen geplaatst, bij 3L op de buitenste.
- Per as 1 ASB.
- De loks zijn uitgevoerd met ESU Lokpilot en Loksound (beide V4.0), 21 polig volgens NEM660, dus MTC21.
- Volgens Railad moet je het sluitlicht apart uit kunnen zetten, maar mij is het nog niet gelukt. ::) ::) Ook met de ESU Lokprogrammer kom je er niet uit.

Let goed op dat je lok compleet is: Vol zakje onderdelen en leeg zippertje voor afgehaalde onderdelen. Een creditcardformaat "Zertifikat" met daarop het volgnummer van de serie van RailAd. Op de onderkant van je lok staat ook het type met wederom het volgnummer van de serie, dit komt ook nog terug op de doos. Mijn Greenpoint lok is bijvoorbeeld lok 647 van de 650 die er gemaakt zijn. Dat staat dus én op de lok én op het pasje én op de doos. Rijeigenschappen zijn vergelijkbaar met een Roco. Echter heeft RailAd voor de detaillering van de machines net even beter zijn best gedaan dan Roco doet. Nokje wel nog niet op de kap laten meegieten, brede of smalle stroomafnemer, etc.

De loks worden standaard uitgevoerd met 1 zijde als vitrineopstelling aangekleed. Om die zijde ook te voorzien van een koppeling zul je de baanruimer moeten uitwisselen. Ook de montageplaat van de buffers moet je uitwisselen, dit plaatje achter de buffers is uitgevoerd met handgreepjes eronder, maar daarmee botst de koppeling. Er zitten 4 stuks bij zonder handgreepje. Voordat je de baanruimer met ruimte voor de koppeling terug plaatst, eerst de nemschacht op het schaarmechanisme monteren. Dit gaat met een schroefje en dat de twee delen combineert en bij elkaar houdt. Het recht uitlijnen is nog wel even een uitdaging door het schroefje.

De koppeling zul je moeten verwijderen als je de lok terug in de doos doet. Die past niet, net als bij bijvoorbeeld een LSM rijtuig.

De onderdelenservice van Railad was goed te noemen. Hoe dat zich nu verhoudt nu Railad gestopt is met het produceren van loks, weet ik niet. Alles aan onderdelen is nu te koop in Wenen bij Modellbahndiskont. Of daar ook de  downloadbare files voor de LokPilots en LokSounds te downloaden zijn heb ik eerlijk gezegd nog niet bekeken. Dit stond wel klaar bij RailAd op haar website.


Van boven naar beneden: Märklin, Roco, Railad, Piko.


Links naar rechts: Märklin, Roco, Railad, Piko.

Groet,
Laurent
« Laatst bewerkt op: 11 november 2018, 21:37:27 door laurent »
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de