Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
27 maart 2024, 18:22:53
  

Auteur Topic: Bezetmelding op 1 sectie baan en uitlezen locsnelheid  (gelezen 5324 keer)

GP20

  • Offline Offline
  • Berichten: 52
Bezetmelding op 1 sectie baan en uitlezen locsnelheid
« Gepost op: 11 oktober 2018, 23:06:08 »
Hoi,

Ik zou graag op 1 sectie in de baan detecteren of:
- er een loc aanwezig is
- wat het locid is
- of deze rijdt of niet

De baan is (wordt) digitaal


baansectie waar detectie en bepaling snelheid moet plaatsvinden.

De informatie moet door een Atmel 328 microcontroller ingelezen worden, deze moet ook bijhouden wat de actuele snelheidscommando's zijn van alle in gebruik zijnde locs.

De functie moet zijn:
if (loc aanwezig) {
  lees locid;
  zoek actuele snelheid in variabele
}
if (snelheid > 0) {
  play wav sample
}

Het gaat erom dat op dat stuk van de rails (krappe bocht) een wav van flange squeel wordt afgespeeld.
Ik heb vandaag deze monoversterker in elkaar gesoldeerd om uiteindelijk het geluid hoorbaar te maken.


Ik heb/had iets dergelijks werkend gebruikmakend van lichtgevoelige weerstanden, rijdt er een trein of wagon overheen dan speelt de sample. Dit kan echter niet detecteren of de trein stilstaat of rijdt en is lastig goed af te stellen ivm opvallen licht.

Ik heb echter nog geen idee hoe dit aan te pakken. Zijn er standaard bezetmelders te koop met deze functionaliteit of moet er iets gebouwd worden?

« Laatst bewerkt op: 11 oktober 2018, 23:18:32 door GP20 »
mvg, Leo

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Bezetmelding op 1 sectie baan en uitlezen locsnelheid
« Reactie #1 Gepost op: 12 oktober 2018, 13:38:11 »
Om dit te realiseren moeten de decoders van je treinen uitgerust zijn met moderne decoders, die RailCom ondersteunen. Als dit het geval is, dan zal je de nodige libraries moeten vinden om de Arduino (328 is een Arduino neem ik aan) het RailCom signaal te laten lezen. In de RailCom boodschap zit reeds de informatie die je zoekt (snelheid en treinnummer). Dus je bent dan klaar.
Je kunt ook terugvallen op hetgeen je had en een schakeling zoals Klaas Zondervan die heeft gedocumenteerd bouwen https://people.zeelandnet.nl/zondervan/bonte%20verzameling.html#05.. Ik verwacht dat de uitgang direct op de ingang kan worden aangesloten, anders even een transistor toevoegen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Bezetmelding op 1 sectie baan en uitlezen locsnelheid
« Reactie #2 Gepost op: 12 oktober 2018, 13:44:21 »
Die schakeling van mijn website vertelt alleen maar dat er een loc in de sectie aanwezig is, maar zegt niks over richting en snelheid. En al helemaal niks over de locid.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: Bezetmelding op 1 sectie baan en uitlezen locsnelheid
« Reactie #3 Gepost op: 12 oktober 2018, 14:07:53 »
Ben je van plan om met een baancontrole programma te gaan werken? Met koploper en een Arduino kun je dit vrij simpel voor elkaar krijgen.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Bezetmelding op 1 sectie baan en uitlezen locsnelheid
« Reactie #4 Gepost op: 12 oktober 2018, 14:12:35 »
Met Koploper heb je verder niets meer nodig. Koploper weet waar iedere loc zich bevindt en kan afhankelijk van de lockarakteristieken een actie uitlokken.

Zonder Koploper of een ander soortgelijk besturingsprogramma moet de decoder informatie uitzenden en dan ligt het al bestaande Railcom voor de hand.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

GP20

  • Offline Offline
  • Berichten: 52
Re: Bezetmelding op 1 sectie baan en uitlezen locsnelheid
« Reactie #5 Gepost op: 12 oktober 2018, 14:22:00 »
met 328 bedoel ik idd een arduino met een dergelijke chip erop.

Ben je van plan om met een baancontrole programma te gaan werken? Met koploper en een Arduino kun je dit vrij simpel voor elkaar krijgen.

Groet Meino

Nee, helemaal niet. Er zouden max. 2 vakken met detectie kunnen komen:
1) t.b.v. piepen van de wielen in de bocht
2) x cm voor en na overweg, hier geen snelheids- of iddetectie nodig, hier simpelweg bezet is licht en misschien geluid. Ik ga wss voor een onbewaakte overweg dus hier helemaal geen detectie nodig.

De reden dat ik het locid zou willen uitlezen is dat er geen programma draait dat de locposities bijhoudt.

Zou ik dit als bezetmelder kunnen gebruiken (los van ID en snelheid, als ik het id niet kan uitlezen, heb geen railcom dan ID misschien met RFID)


Er staat een diode verkeerd om maar idee mag duidelijk zijn

Parallel zodat de locs geen spanningsval krijgen, dan DCC stroom gelijkrichten en afvlakken. Indien er een loc rijdt is de kring dicht en loopt er stroom door de optcoupler en wordt het secondaire circuit geleidend waardoor de spanningsregelaar 5V op de ingang van de arduino zet, arduino denkt dan hé trein! en voert code uit.

(misschien nog weerstand in serie met 7805 om stroom te beperken maar verder is dit wel het idee (denk dat dat niet hoeft, uitgang heeft pullup weerstand in chip))
« Laatst bewerkt op: 12 oktober 2018, 14:41:51 door GP20 »
mvg, Leo

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: Bezetmelding op 1 sectie baan en uitlezen locsnelheid
« Reactie #6 Gepost op: 12 oktober 2018, 14:57:42 »
Ik heb niet voldoende kennis van electronica om een oordeel over je schema te geven, dat laat ik graag aan anderen over. Maar je hebt het over een RFID, zou het een idee zijn om onder je loc een streepjes code aan te brengen, die je dan uitleest. Dat kan waarschijnlijk wel met een Arduino. Je zou dan met een beetje slim programmeren zowel de locid de snelheid en de richting kunnen bepalen.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Bezetmelding op 1 sectie baan en uitlezen locsnelheid
« Reactie #7 Gepost op: 12 oktober 2018, 15:26:09 »
Behalve een diode die verkeerdom staat klopt er nog iets niet in dat schema. De verbinding van de ringleiding naar de sectie loopt niet via de diodes, maar via de dwarsverbinding die daar vlak voor zit.
En waarom doe je zo ingewikkeld met die 7805? Als je ingang een pull-up heeft, dan kan je met de opto toch direct de ingang naar GND trekken? (je hebt het over de uitgang, maar ik neem aan dat je de ingang bedoelt)

GP20

  • Offline Offline
  • Berichten: 52
Re: Bezetmelding op 1 sectie baan en uitlezen locsnelheid
« Reactie #8 Gepost op: 12 oktober 2018, 15:35:22 »
@Meino,

Misschien is dat wel een goed idee idd, dan twee barcodelezers (aan "begin" en "eind" / "eind" en "begin") nodig.\
Alleen de laatste keer dat ik die voor het werk bestelde kostten zie een paar honderd euro per stuk en zo groot als een locomotief of 4-5 op elkaar gepakt. Maar ik ga er zeker naar kijken.


Behalve een diode die verkeerdom staat klopt er nog iets niet in dat schema. De verbinding van de ringleiding naar de sectie loopt niet via de diodes, maar via de dwarsverbinding die daar vlak voor zit.
En waarom doe je zo ingewikkeld met die 7805? Als je ingang een pull-up heeft, dan kan je met de opto toch direct de ingang naar GND trekken? (je hebt het over de uitgang, maar ik neem aan dat je de ingang bedoelt)

Die dwarsverbinding zit er bewust tussen, dan krijgt de loc de volle spanning en parallel eraan wordt bepaald of er wel of geen loc aanwezig is. De locstroom hoeft van mij niet door de schakeling heen te lopen.

Ik bedoel de uitgang van de schakeling, is idd de ingang van de chip, beetje ongelukkig opgeschreven.

Ik zou niet weten hoe ik met de optocoupler de ingang naar nul kan trekken, blijft dan altijd 1,4V of zo over, nu is het of 5V of echt 0V door pulldown weerstand naast de spanningsregelaar.
« Laatst bewerkt op: 12 oktober 2018, 15:39:23 door GP20 »
mvg, Leo

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Bezetmelding op 1 sectie baan en uitlezen locsnelheid
« Reactie #9 Gepost op: 12 oktober 2018, 15:39:59 »
De locstroom moet juist wel door de schakeling lopen. Hoe moet het anders werken als je het gewoon kortsluit? Dit is echt niet de goede methode.

De ingang kan je met de opto naar 0,2V trekken. De uitgang van de opto is een transistor en als die voldoende open is gestuurd staat er niet meer dan 0,2V over. Ik weet niet hoe je aan 1,4V komt.
« Laatst bewerkt op: 12 oktober 2018, 15:42:39 door Klaas Zondervan »

GP20

  • Offline Offline
  • Berichten: 52
Re: Bezetmelding op 1 sectie baan en uitlezen locsnelheid
« Reactie #10 Gepost op: 12 oktober 2018, 15:41:07 »
De locstroom moet juist wel door de schakeling lopen. Hoe moet het anders werken als je het gewoon kortsluit? Dit is echt niet de goede methode.

Ok, dit is waarom ik het plaats, om fouten te ontdekken.

Maar ik zie de kortsluiting niet, de loc zit er toch tussen net zoals op alle "gewone" stukken?
Is er geen loc dan is de kring toch gewoon open?

(Dacht dat er 1,4V over een transistor staat.)
« Laatst bewerkt op: 12 oktober 2018, 15:44:55 door GP20 »
mvg, Leo

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Bezetmelding op 1 sectie baan en uitlezen locsnelheid
« Reactie #11 Gepost op: 12 oktober 2018, 15:44:14 »
De loc zit er wel tussen, maar de stroom van de ringleiding loopt nu rechtstreeks naar de sectie. En de achterliggende schakeling merkt daar niets van.

GP20

  • Offline Offline
  • Berichten: 52
Re: Bezetmelding op 1 sectie baan en uitlezen locsnelheid
« Reactie #12 Gepost op: 12 oktober 2018, 15:47:21 »
De loc zit er wel tussen, maar de stroom van de ringleiding loopt nu rechtstreeks naar de sectie. En de achterliggende schakeling merkt daar niets van.

Die secundaire kring trekt toch zijn eigen stroom? Daar staat toch hetzelfde spanningsverschil over?

Dit is er wel een om even over te denken!!! Die extra stroom krijgt de decoder wel te verduren denk ik maar doet er niets mee. (hopelijk ook niet smelten)

EDIT: begin nu de fout te zien denk ik! Dan wordt dit sowieso niets, ik wil geen spanningsverlies hebben, dan moet ik op de overige stukken ook diodes inbouwen anders krijg ik snelheidsvershillen.
« Laatst bewerkt op: 12 oktober 2018, 15:52:32 door GP20 »
mvg, Leo

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Bezetmelding op 1 sectie baan en uitlezen locsnelheid
« Reactie #13 Gepost op: 12 oktober 2018, 15:54:00 »
De opto krijgt zijn spanning van de diodes en over de diodes kan pas spanning ontstaan als er stroom door loopt.
Maar nu loopt de hele stroom door die dwarsverbinding.
De diodes zitten in zo'n schakeling niet als gelijkrichter, maar om een min of meer constante spanningsval te veroorzaken.

Lees dit verhaal in de encyclopedie maar eens.
« Laatst bewerkt op: 12 oktober 2018, 15:56:17 door Klaas Zondervan »

GP20

  • Offline Offline
  • Berichten: 52
Re: Bezetmelding op 1 sectie baan en uitlezen locsnelheid
« Reactie #14 Gepost op: 12 oktober 2018, 15:58:42 »
Ok, ik dacht dat het ook als gelijkrichter werkte ivm DCC signaal (dat gaat voor zover ik weet steeds door de nul), de led in de optocoupler kan maar in 1 richting stroom doorlaten dus zou het met de gelijkrichter en C continu kunnen branden als het baanstuk bezet is en krijgt de ingang van de chip geen rare ruis.

mvg, Leo