Doel:€250.00
Donaties:€90.00

Per saldo:€-160.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-02-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door jandejager
Vandaag om 04:13:49
Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig? door roadster36
Vandaag om 00:55:43
Bröckenbahn door Chris Westerduin
Vandaag om 00:35:40
MB-module: "Groeten uit Jottum" door jakeman
18 februari 2019, 23:50:21
BNLS-Module: "Spoormuseum in H0" door Edsko Hekman
18 februari 2019, 23:48:07
Project 0m, iets heel anders: Rhätische Bahn door mwdb
18 februari 2019, 23:20:18
Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting door Klaas Zondervan
18 februari 2019, 23:18:30
Buitenlust door mwdb
18 februari 2019, 23:17:05
BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300 door Tomasso
18 februari 2019, 23:15:26
Inzetbaarheid ACME 50584 ACME MU 71 84 72-70 622-2 NS door mDDM
18 februari 2019, 23:12:57
Nieuwe baan, nieuwe schaal van N naar H0e door NS264
18 februari 2019, 23:06:13
Doornvliet door NS264
18 februari 2019, 23:02:14
LA Yard in 0 door Ronald Halma
18 februari 2019, 22:59:27
De Hondsrugbaan, H0 door NS264
18 februari 2019, 22:53:17
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door bosje77
18 februari 2019, 22:47:11
01TREFF Maarn, 16 &17 februari door douweterpstra
18 februari 2019, 22:45:09
MB-module: "L'Esimé" door Chris80
18 februari 2019, 22:35:04
Voor de betere priegelaars onder ons: rc in o.a. schaal 1:87 door DJV
18 februari 2019, 22:34:14
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door johanw
18 februari 2019, 22:29:37
Kopstation aan Noordzeekust Duitsland door DJV
18 februari 2019, 22:15:33
Bouw Bührtal III door nachbar
18 februari 2019, 22:13:10
BR97501 hoe werkt deze lok? door puntenglijder
18 februari 2019, 22:09:52
NS 4300 (in spoor 0) door FritsT
18 februari 2019, 21:53:33
Verbouwing Magic Train (schaal 0e) door Wim Corduwener
18 februari 2019, 21:49:04
Het ontstaan van Trammenlandt door Marco EB
18 februari 2019, 21:44:47
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hendrik Jan
18 februari 2019, 21:37:41
Bouw spoor nul module baan bahnhof Königshofen tijdperk III door bernhard67
18 februari 2019, 21:00:36
Terschellinger Spoor door Duizendpoot
18 februari 2019, 20:58:06
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door DJV
18 februari 2019, 20:11:59
Een Elotrains 1500 zelf bouwen uit parts door duikeend
18 februari 2019, 19:49:54
  

Auteur Topic: Dilemma: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87 of 1:64  (gelezen 3127 keer)

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
Re: Dilemma: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87 of 1:64
« Reactie #15 Gepost op: 11 oktober 2018, 12:18:46 »
@Floris

 (y) Zo is't maar net.


Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5616
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Dilemma: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87 of 1:64
« Reactie #16 Gepost op: 11 oktober 2018, 18:46:17 »
Ik ben ook in 1:64 begonnen. Voor een Backertje is het echt wel een ideale schaal. De Halling Vario aandrijvingen zijn er perfect voor en je kunt mooie details maken. Als je mijn draadje opzoekt over toen ik begon met het Backertje, kun je echt ontzettend veel informatie terugvinden. Vanaf pagina 13 zijn er foto's van het 1:64 model en kun je ook zien hoe groot het is in vergelijk met mijn hand. Maar ik raad je aan eigenlijk alle pagina's door te nemen, want het staat vol met foto's, tekeningen en informatie van alle details van de lok: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=40711.0

Voer voor de breedtediscussie, hier een vergelijk tussen 750 mm (GTM) , 1000 mm (TNHT) en 1435 mm (HTM) Backer & Rueb tramlocomotieven. De twee rechtse zijn even breed.

« Laatst bewerkt op: 11 oktober 2018, 18:50:08 door Sven »
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 339
Re: Dilemma: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87 of 1:64
« Reactie #17 Gepost op: 11 oktober 2018, 20:32:20 »
Bijkomend voordeel van 1:64: wielen in overvloed.
De in HO-smalspoor zo gezochte kleine diameters met spaakwielen zijn in 1:64 geen probleem meer. Een standaard HO-wiel komt dan overeen met een echte diameter van ruim 700 mm.

En nu zeuren we even niet over het feit dat kleinere wielen meestal ook minder spaken hebben.
Ik geloof niet dat Albert daar wakker van ligt.

Wolter

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
Re: Dilemma: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87 of 1:64
« Reactie #18 Gepost op: 11 oktober 2018, 21:09:29 »
 ;D Ik slaap als de spreekwoordelijke 🌹.....

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
Re: Dilemma: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87 of 1:64
« Reactie #19 Gepost op: 12 oktober 2018, 13:04:01 »
@Sven,

Bedankt! ik heb weer wat te doen!  ;D  En de locomotief lantaarns passen ook prima in 1:64 (Sm)  (y)

Albert

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
Re: Dilemma: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87 of 1:64
« Reactie #20 Gepost op: 12 oktober 2018, 20:10:38 »
Nu ik weet dat Albert materieel van Oostelijk Groningen wil bouwen, begrijp ik zijn keuze van H0 rails en onderstellen helemaal!
Omdat de OG, evenals andere trambedrijven in het oosten van Groningen en in Drenthe op Kaaps spoor reden, lijkt me 1:64 ook een juiste keuze.
Inmiddels heb ik al een stuk of 10 figuren in schaal 1:64 gevonden die richting Oost Groningen gaan.
Zelf bouw ik in schaal 1:22,5,  mijn voorkeur gaat uit naar materieel van de GTW, dus deze figuren kan ik best missen.

Het staat me bij dat vroeger veel diecast speelgoedautootjes in ongeveer 1:64 werden verkocht, dus met auto's op zijn baan zal het ook wel goed komen.

Piet

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
Re: Dilemma: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87 of 1:64
« Reactie #21 Gepost op: 12 oktober 2018, 20:20:04 »
Nu ik er dan niet aan ontkom om iets serieuzer in de materie te duiken kom ik tot de volgende ontdekking:

De afmetingen zoals ik ze nu hanteer zijn van type Silvolde en Gendringen, beide ontworpen voor 750 mm spoorwijdte. In 1:64 is dat 50,3 mm lang, 28,2 mm breed en 43,4 mm hoog.

OG Backertjes serie 11 tm 14 zijn ex Stoomtramwegmij. Tiel-Buren-Culemborg machines. Gebouwd voor kaapspoor, 1067 mm. De vraag is dus: welke afmetingen hadden deze locjes? Of kan ik gewoon bovengenoemde afmetingen aanhouden? De foto van Sven impliceert dat de meterspoorlocjes iets breder zijn?

Voor de liefhebbers: ik kijk naar Loc 12, op blz. 79 van het grote OG boek De Weger en Jansen.


Albert

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 339
Re: Dilemma: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87 of 1:64
« Reactie #22 Gepost op: 12 oktober 2018, 20:34:24 »
Zie gewone e-mail.

Succes,
Wolter

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
Re: Dilemma: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87 of 1:64
« Reactie #23 Gepost op: 12 oktober 2018, 20:53:44 »
Albert, in het boek van S. Overbosch; De stoomlocomotieven der Nederlandse Tramwegen staat op blz. 90 een tekening van loc TBC 2, is dit niet jouw OG 12 geworden?
Ik kan een fotokopie voor je maken.
De breedte van de kast is 2150 mm. en de lengte van de kast 4000 mm, de radstand 1500 mm.


Piet

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5616
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Dilemma: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87 of 1:64
« Reactie #24 Gepost op: 14 oktober 2018, 08:48:19 »
Ik zal je weer vooruit helpen. Maten zijn in 1:64.



Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 3598
Re: Dilemma: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87 of 1:64
« Reactie #25 Gepost op: 14 oktober 2018, 09:13:11 »
Zo'n tekening is al een feestje op zich, Sven. Printen en ophangen in een klassiek gouwe houten lijstje....  ;D

Albert, wat ik me afvraag: hoe kun je nou die tram in eerste instantie te groot hebben gemaakt?

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
Re: Dilemma: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87 of 1:64
« Reactie #26 Gepost op: 14 oktober 2018, 10:08:49 »
@DE-II, dat komt omdat ik "een Backertje" wilde op 16,5mm rails in schaal H0. Welk Backertje was niet nader gespecificeerd, als het op een B. lijkt dan was het al goed. Afmetingen komen dus voort uit het feit dat ik het moest doen met een bestaande aandrijving in H0 en dan volgen daar de minimaal mogelijke afmetingen uit.

Het hele maatvoering-verhaal en klinknagels en zo heeft me nooit zo wakker gehouden, maar toen ik toch richting Stoomtram OG begon te denken moest ik het iets serieuzer aanpakken. Freewheelen en scratchbuilden gaat prima, heb nooit anders gedaan, totdat je een tekening bekijkt, dan is het mis...... ;D
Het postrijtuig PD64 van OG is de schuldige. ;)

@Sven, wederom zeer bedankt. (y)

Albert

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 3598
Re: Dilemma: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87 of 1:64
« Reactie #27 Gepost op: 14 oktober 2018, 10:10:14 »
Duidelijk en bekend verhaal ;)