Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Verzendperikelen  (gelezen 4004 keer)

railgeert

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Verzendperikelen
« Gepost op: 05 oktober 2018, 08:37:45 »
Hallo, misschien een vraag die hier misschien niet helemaal past , maar ik probeer het toch zo ;).
Het volgende: heb laatst een pakket naar Frankrijk verstuurd , wel aangetekend, maar niet verzekerd >:(, je kunt het al wel raden: pakket is nooit verder gekomen dan distributie centrum van post.nl in zwolle, is niet meer te vinden, gevolg is dat ik de koper zelf heb teruggebetaald.
Omdat ik toch heb besloten om mijn treinen ed te gaan te verkopen, en het om nogal wat spul gaat , is mijn vraag:hoe verzenden jullie jullie goederen?? Heeft het zin om een lok ter waarde van €100  verzekerd te verzenden, en dan vooral als hij kwijtraakt, krijg ik dan mn € 100 terug van de post, of moet je dan ook nog eens gaan bewijzen dat hij €100 waard is?.
Heel verhaal, maar hoop dat ik goede reactie hier op krijg

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1173
Re: Verzendperikelen
« Reactie #1 Gepost op: 05 oktober 2018, 09:46:54 »
Kijk eens op Radar. Daar wordt aardig de ervaringen en tips besproken.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4979
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Verzendperikelen
« Reactie #2 Gepost op: 05 oktober 2018, 09:50:25 »
Je kunt altijd bij een verkoop de koper aanbieden verzekerd te verzenden tegen de meerkosten, en aangeven dat indien onverzekerd je geen aansprakelijkheid aanvaard voor zoekraken of schade. Indien vooraf kenbaar gemaakt voorkom je achteraf discussie.
Op bv Ebay vermeld ik ook altijd duidelijk de voorwaarden, in Duitsland is het zelfs verplicht, zelfs bij particuliere verkopen is het daar al gebruikelijk.
RETROBAHN A.G.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Verzendperikelen
« Reactie #3 Gepost op: 05 oktober 2018, 11:11:41 »
Effectief verzekerd verzenden kan prima, maar kost wat meer. Dan is het inderdaad van belang dat de ontvanger kan kiezen.
Als de ontvanger niets heeft te kiezen, dan geldt dat de verzender verantwoordelijk is totdat het pakje aan het juiste adres is afgeleverd. Logisch, want de verzender bepaalt dan de wijze van verzenden en de risico's die daarbij worden gelopen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4133
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Verzendperikelen
« Reactie #4 Gepost op: 05 oktober 2018, 12:02:58 »
Ik verstuur altijd gewoon met postnl, onvezekerd. Is al die jaren goed gegaan. Wat ik alleen nooit doe, is een pakket op zaterdag versturen. Dit om te voorkomen dat het pakje zondags moet overnachten bij postnl. Daar is het dan erg rustig, en daardoor minder sociale controle door het personeel onderling.

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1868
Re: Verzendperikelen
« Reactie #5 Gepost op: 05 oktober 2018, 21:34:51 »
Hi All,

Nooit per PostNL versturen, ben daar al diverse zaken (ook aangetekende formele stukken) kwijt geraakt. Bovendien is de klachtenafhandeling compleet waardeloos. Alleen de zender mag een klacht indienen, waar vervolgens niets mee gebeurt. Als je als ontvanger probeert te achterhalen waarom je niets hebt ontvangen wordt je niet te woord gestaan. Als je echt je spullen goed wil versturen een andere verzender nemen, zoals DHL, UPS, GLS oid.
Zowel Kassa als Radar hebben er recent veel aandacht aan besteed. De teneur week niet veel af van wat hierboven is beschreven. De ervaring van een goede modeltreinvriend en mij wordt op de site van Radar ook gememoreerd.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Verzendperikelen
« Reactie #6 Gepost op: 05 oktober 2018, 21:45:45 »
Ik heb tot nu toe alles per post.nl verzonden. Slechts 1 maal in de afgelopen 10 jaar dat er iets zoek was.
In de begintijd wel 10 verschillende "postkantoren" bezocht en geanalyseerd waar de chaos het grootst is en waar niet. Uiteraard daar ben ik blijven inleveren.

Verzekerd versturen zie de voorwaarden en de kleine lettertjes.

Een pakketje naar Brazilië is aangekomen.
Alleen er werd een gigantische "nabetaling" aan de klant gevraagd door de bezorger aldaar.
Direkt af te rekenen anders kreeg deze zijn pakketje niet . >:(
Ik heb hem deels vergoed daarvoor.

Ronald Visser



Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1050
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: Verzendperikelen
« Reactie #7 Gepost op: 09 oktober 2018, 12:47:10 »
Bij mij kan de 'koper' kiezen, verzekerd of onverzekerd. Heb 1 keer een pakketje gehad via Kiala/UPS die een paar weken onderweg was in Nederland.....


Een pakketje naar Brazilië is aangekomen.
Alleen er werd een gigantische "nabetaling" aan de klant gevraagd door de bezorger aldaar.
Direkt af te rekenen anders kreeg deze zijn pakketje niet . >:(
Ik heb hem deels vergoed daarvoor.

Dat heet corruptie ;D

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Verzendperikelen
« Reactie #8 Gepost op: 09 oktober 2018, 15:51:35 »
Ja, zo gaat dat daar.
Heb je mee te "dealen".

Ronald Visser
 (y)
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Verzendperikelen
« Reactie #9 Gepost op: 09 oktober 2018, 23:15:06 »
En als het mogelijk is kun je ook ergens tussen verzender en ontvanger afspreken. Ik heb eens iets gekocht bij een verzamelaar die liever geen mensen bij hem aan huis wilde (i.v.m. zijn verzameling) en toen hebben we ergens tussen zijn en mijn woonplasts afgesproken. Als twee doorgewinterde criminelen die een kilootje coke verhandelden, hebben we op de parkeerplaats van de McDonalds de deal afgerond  ;D

PS Misschien is dit draadje beter op zijn plaats in de algemene rubriek [vraag en antwoord].

Frans

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
Re: Verzendperikelen
« Reactie #10 Gepost op: 10 oktober 2018, 15:47:35 »
Als je echt je spullen goed wil versturen een andere verzender nemen, zoals DHL, UPS, GLS oid.
 

Dat is raar heb altijd problemen met deze vervoerders, doe het altijd met Postnl wordt altijd keurig netjes de volgende dag bezorgd.

Het zal wel zo zijn dat bij alle vervoerders 10-duizenden pakketjes per dag worden behandeld en waar mensen werken worden altijd
fouten gemaakt.

Gedenk het gezegde:
    waar mensen hard werken worden veel fouten gemaakt,
    waar mensen weinig werken worden weinig fouten gemaakt,
    ik, en misschien jullie ook, kennen mensen die geen fouten maken?.

groet Frans.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Verzendperikelen
« Reactie #11 Gepost op: 10 oktober 2018, 16:16:27 »
...
Alleen er werd een gigantische "nabetaling" aan de klant gevraagd door de bezorger aldaar.
Direkt af te rekenen anders kreeg deze zijn pakketje niet.

Ik heb van UPS ook wel eens een aparte rekening gekregen nadat een pakketje was bezorgd, dat was voor inklaringskosten en invoerrechten of zoiets.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: Verzendperikelen
« Reactie #12 Gepost op: 10 oktober 2018, 16:18:12 »
Ik verstuur altijd gewoon met postnl, onvezekerd. Is al die jaren goed gegaan. Wat ik alleen nooit doe, is een pakket op zaterdag versturen. Dit om te voorkomen dat het pakje zondags moet overnachten bij postnl. Daar is het dan erg rustig, en daardoor minder sociale controle door het personeel onderling.

Beetje rare beschuldiging.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Patrick Meeder

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
    • Flickr
Re: Verzendperikelen
« Reactie #13 Gepost op: 31 oktober 2018, 11:14:10 »
Goedemorgen,

Mijn verzendervaringen heb ik hier al eens beschreven: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=76027.msg3221782233#msg3221782233

Mvg,
Patrick

Arnhem1976

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: Verzendperikelen
« Reactie #14 Gepost op: 16 november 2018, 10:39:20 »
Hier een ervaren verzender door de hele wereld en uitsluitend met Post.nl

Eigen ervaringen als ontvanger van pakketten van DHL, regelmatig achter of in een container.
Aan de deur geweest zeggen ze terwijl niemand geweest is enz.
Uiteraard ligt dit aan de bezorger hier, maar als verzender in het verleden vaker gehoord.
Naar buitenland versturen met DHL parcel, dan duurt het gewoon dagen langer soms weken langer dan met Post.nl
Track en trace niet altijd correct enz.

Post.nl als ontvanger altijd prima.

DPD als ontvanger prima. GLS prima.

Als verzender verstuur ik door de hele wereld, brievenbuspost 99% wat goed gaat, zelfs naar de meest afgelegen bossen in de wereld :-)
Pakketpost 99% wat goed gaat, soms een adres wat zogenaamd incorrrect is maar altijd blijkt te kloppen, opnieuw verzenden en klaar.
Dit gebeurd op 100 pakjes minder dan 1x gemiddeld.

Pakketten naar Spanje, Frankrijk en Italie zijn het lastigst, dit ligt niet aan Post.nl maar aan de locale bezorger of omstandigheden.
Verstuur dit altijd verzekerd, zet er een telefoonnummer bij enz.
De laatste 2 jaar geen problemen meer gehad die kanten op.

Die nabetaling waarover gesproken is, zijn gewoon invoerrechten, btw enz.
Iets wat ook hier heel normaal is als je iets bestelt uit USA CHINA Zwitserland enz. Mensen houden geen rekening ermee maar is gewoon wettelijk zo geregeld, ook in Brazilie betaal je invoerrechten enz.

Als ontvanger, heb je geen contract met een vervoerder, in alle gevallen sluit de verzender een contract met de vervoerder als die het gaat verstuurd. Ook dit is wettelijk zo geregeld. Als koper heb je dus geen rechten of kan je niet de verzender aanspreken.

Voor mensen die nu zeggen dat als de klant onverzekerde verzending kiest de klant zelf verantwoordelijk is, dan is dit deels zo.
Particulier verkopen en verzenden dan is dat zo.
Als webshop in Nederland maar ook andere landen is dat niet zo.
In alle gevallen is de verzender aansprakelijk, dus als een webshop op verzoek van de klant een zending stuurt, onverzekerd met bijv brievenbuspost dan is de webshop vrijwel altijd verantwoordelijk en dient de webshop de zending te vergoeden. Het is krom als de klant dat beslist en niet aankomt maar zo is het helaas wel. Keuze als webshop dan verzekerde verzending te kiezen of verlies in te calculeren indien het misgaat.