Doel:€250.00
Donaties:€72.00

Per saldo:€-178.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-04-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DM90-Buffel Dieseltreinstel door 44
Vandaag om 20:07:29
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door roadster36
Vandaag om 20:04:25
NS modelbaan Hoekdam H0 door Hielke
Vandaag om 20:00:49
Sehr-am-Üzant II door Pnarfk
Vandaag om 19:41:31
TEE Rheingold nostalgie tour door Jan-Peter
Vandaag om 19:32:43
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 19:31:42
Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969 door sneek
Vandaag om 19:03:23
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door Wim Vink
Vandaag om 18:46:56
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
Vandaag om 18:23:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:22:52
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bert V
Vandaag om 18:21:37
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
Vandaag om 18:18:17
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 18:11:53
Amsterdam Weesperpoort als nieuw station door Wim Vink
Vandaag om 17:39:21
Bruntendijk gelegen aan de Jankelijn. door Casmir
Vandaag om 17:24:59
LS Models 2019 door Daan!
Vandaag om 17:24:42
Nord Express naar Denemarken in tijdperk 4 door Falkenberg
Vandaag om 17:07:45
Perron HO print ontwerp door robert77
Vandaag om 15:39:25
Westlandbaan door Tulpendaal
Vandaag om 14:34:46
Zwederbaan door nighttrain1
Vandaag om 14:17:28
Doornvliet door cor_b
Vandaag om 13:21:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door cor_b
Vandaag om 13:07:30
Mijn LEGO modellen. door Pduyn
Vandaag om 12:30:31
Bröckenbahn door Frank 123
Vandaag om 12:08:59
Restanten loc NS 164 naar vlechtmuseum in Noordwolde door R v/d Hoven
Vandaag om 11:42:23
Tuinbaan Heinenoord door Almar
Vandaag om 11:18:45
Ratelende wielen, wat nu? door Fritsprt
Vandaag om 11:12:19
Ermehuizen anno 1974 door voertaal
Vandaag om 09:45:23
Small yard door GD
Vandaag om 09:24:36
benodigdheden ROCO Multimaus in combinatie met Itrain door henk
Vandaag om 07:39:40
  

Auteur Topic: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1  (gelezen 61817 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 3396
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #810 Gepost op: 16 april 2019, 09:59:48 »
Blazermechaniek:

Zo zit het,
blazermechaniek by Nulpunt0, on Flickr

Uit een stulje restanten (steunen treeplank) maak ik het benodigde onderdeeltje, onderste gaatje  over de stang, bovenste (0,4) naar de nieuwe vericale stang.
IMG_1013 by Nulpunt0, on Flickr

De verbindingsstang is 0,6 mm draad die aan beide zijden geplet is tussen een tang en waarin gaatjes 0,4 zijn geboord. Aan beide zijden draad 0,4 door de gaten en solderen.
Niet vastzetten over de horizontale rvs-stang (zou ook niet lukken met rvs), want dan is de ketel niet meer demontabel van het machinistenhuis. !

IMG_1020 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1021 by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 3396
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #811 Gepost op: 16 april 2019, 22:50:55 »
Vanavond, tijdens kijken naar Ajax, toch ook nog even de handgreep op het front gezet.

IMG_1023 by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 3396
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #812 Gepost op: 17 april 2019, 15:13:49 »
Uitvergrootte detailfoto's zijn soms heel verhelderend, maar ook misleidend.  Overtollig soldeer zie je zo, maar de glans blijft meestal nog wel zichtbaar en dan zie je met het blote oog de bomen door het messing niet meer. Maar goed, toch maar even doen.

Het blazermechaniek,
Het asje : 0,4 mm
IMG_1035 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1025 by Nulpunt0, on Flickr

De seinijzers op de rookkast,
IMG_1024 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1030 by Nulpunt0, on Flickr

« Laatst bewerkt op: 17 april 2019, 15:16:15 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 3396
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #813 Gepost op: 17 april 2019, 19:26:12 »
Er lagen nog twee klusjes die ik al maar uitstelde.

De bogie bungelt "los" onder het frame en telkens stond die dwars of achterste voren...irritant. Ik heb er uit ergernis een strip aan bevestigd zodat die ergernis niet meer kan. Mooi is anders, maar het volstaat. Nog eens over denken hoe dit beter kan.
Wie mag ik het woord geven.?
IMG_1041 by Nulpunt0, on Flickr

Het was Edwin en ondergetekende al een tijdje duidelijk...de etsdelen voor de baanruimers zijn wiebeldewobbel. Rob heeft mooie 3D exemplaren getekend. Ik heb een strip nieuwzilver wat recht toe recht aan geknipt en gebogen en zeer degelijk gesoldeerd. Voor mij voldoende want die drie klinknagels in dat donkere vooronder...zal wel.

IMG_1036 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1039 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1043 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 17 april 2019, 19:30:29 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 3396
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #814 Gepost op: 17 april 2019, 20:53:38 »
Weer last van tunnelvisie...positioneren en boren van een gat in de rookkast voor de Knorr luchtpomp van Philotrain.
Die pomp heeft aan de achterzijde  2 pootjes waarvan ik vermoedde (FOUT DUS) dat die in de rookkast zouden komen. Keurig verticaal uitgelijnd  en gat geboord. Maarrrrrrrrrrrrrrrr die handrrails. Al zit ik vlak bij de steun te werken , ik zag hem gewoonweg niet.  Het gat valt precies achter de handrails.
De pomp moet lager en de onderste steun op de Philo-pomp is voor de positionering op de 5500 veel te kort. Als je naar de 1:1 foto's kijkt zie je dan ook dat de bovenste steun onder de handrails moet en de onderste steun verlengd is.
Dat wordt dus weer een "stop" maken, uithuilen (koffie dus) en opnieuw beginnen, maar dan circa 4 mm lager.

En het frappante is..op het Spoor-1 model, staat vlak voor mijn neus, heb ik het wel goed gedaan.

IMG_1045 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 17 april 2019, 20:55:24 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 3396
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #815 Gepost op: 17 april 2019, 21:29:23 »
Niks PB, gewoon hier.

@Arnoud, zo ziet het extra gat er bij de gelaserde plaat uit.
IMG_0096 - kopie by Nulpunt0, on Flickr

Even onderste boven. Draadje 0,6 als leidraad.
In onbelaste stand is er dus voldoende ruimte tussen vetpotjes/koppelstang en onderzijde voetplaat.
IMG_1047 by Nulpunt0, on Flickr

Maar in ingeveerde toestand...
Je hebt dat extra gat dus echt nodig
IMG_1048 by Nulpunt0, on Flickr

Noud

  • Offline Offline
  • Berichten: 68
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #816 Gepost op: 17 april 2019, 22:07:10 »
Frits,
Bedankt!
Ik heb ze al afgetekend.
Gr. Arnoud

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 3396
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #817 Gepost op: 17 april 2019, 22:22:49 »
Het correctiewerk...

Draad 1,5 taps vijlen. Vloeimiddel in het gat en de tap stevig in het gat drukken.
IMG_1049 by Nulpunt0, on Flickr

Kwak soldeer,
IMG_1050 by Nulpunt0, on Flickr

Vloeimiddel en de vlam er op,
IMG_1051 by Nulpunt0, on Flickr

Draad afknippen,
IMG_1052 by Nulpunt0, on Flickr

Grof slijpen en dan voorzichtig vijlen.
IMG_1053 by Nulpunt0, on Flickr

Ik moet goed zoeken bij deze uitvergrootte foto om het opgevulde gat te vinden.
IMG_1054 by Nulpunt0, on Flickr

De pomp aanpassen:
De twee pinnetjes heb ik afgeslepen en gaatjes 1,0 geboord. Draad er in en solderen.
Die lange uiteinden steek ik door het gat en zet ze binnen in de rookkast vast, NA het spuiten.
IMG_1055 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1056 by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 3396
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #818 Gepost op: 18 april 2019, 00:56:48 »
Freubelen tot het zo goed mogelijk past.

IMG_1061 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1065 by Nulpunt0, on Flickr

roadster36

  • Online Online
  • Berichten: 4635
  • Team Mitropa
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #819 Gepost op: 18 april 2019, 01:30:53 »
Nog behoorlijk tricky die laatste loodjes. (y)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 3396
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #820 Gepost op: 18 april 2019, 13:57:17 »
Als voorverwarmer gebruik ik het gietdeel van Philotrain.
De twee pootjes aan de onderzijde heb ik afgeknipt en heb het gietdeel op zijn pootjes op de voetplaat gesoleerd. Met spuiten kan ik overal bijkomen, dus dat is het probleem niet.
De gaten in het gietdeel zijn vooraf diep ingeboord zodat demontabele leidingen er makkelijk in kunnen worden gestoken.

IMG_1070 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1067 by Nulpunt0, on Flickr

De verbinding naar de rookkast is van 1,5 mm draad en zit vast aan de rookkast en steekt los in de voorverwarmer.
IMG_1068 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1069 by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 3396
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #821 Gepost op: 18 april 2019, 23:52:50 »
Ook bij de voedingspomp (Philotrain) heb ik de twee pielekes er af gevijld en gaatjes geboord. Daar in twee langere draden gesoldeerd.
De bovenste steun horizontaal ingekort want die hangt anders in het luchtledige te hangen..
IMG_1072 by Nulpunt0, on Flickr

Gaatjes in de rookkast en het bovenste gat voorzien van een uitstekend buisje (vnl. cosmetisch)
IMG_1075 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1073 by Nulpunt0, on Flickr

De aansluiting (loos) naar de watertank zit ook al.
IMG_1074 by Nulpunt0, on Flickr

60060

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 3396
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #822 Gepost op: 19 april 2019, 19:54:21 »
Deurtjes moeten open en dicht kunnen, ook in model. Even lastig dat er bij de 5500 dubbel klapbare deurtjes zitten, maar dat heeft een reden. (laatste foto). Een uitdaging :)

Ik heb gebruik gemaakt van:
-microbuis 0,4 / 0,6  Albion Alloys Ltd. code  MBT06
 http://www.albionhobbies.com/wp-content/uploads/2015/02/AA-Precision-Metals-2015-Home-Print-A4.pdf
-strip 0,1 dik 0,8 breed
-draad 0,4

Voorraadrek bij Quartel in Pijnacker.
https://quartel.nl/winkel/?filter_merk=albion-alloys
IMG_0767 by Nulpunt0, on Flickr



Op de foto's is de buis moeilijk te zien, vandaar de rode lijn er direct naast.
IMG_1078 by Nulpunt0, on Flickr

De buis op de wand zelf is met "gevoel" gepositioneerd en met een klemmetje vastgezet tijdens het solderen.
IMG_1077 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1079 by Nulpunt0, on Flickr

Dan weer een draad 0,4 er doorheen en voilá,
IMG_1080 by Nulpunt0, on Flickr

Deurtjes mogen tijdens het rijden niet wapperen dus moest er nog een demontabele borging komen.
Aan beide zijden is een gaatje 0,4 geboord en daar doorheen een U-vormige 0,4 draad.
IMG_1081 by Nulpunt0, on Flickr


Resultaat,
IMG_1083 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1084 by Nulpunt0, on Flickr

Nu kan je zien waar de handrem geplaatst kan worden. Tussen kolentrog en ingeklapte deurtje in.
IMG_1085 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 19 april 2019, 20:33:42 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 3396
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #823 Gepost op: 20 april 2019, 00:38:50 »
Nog eentje voor vandaag, dan is er weer een item klaar.....de handgrepen.

De verbinding onderaan de zijwand van de loc heb ik gezien de ervaring bij de Spoor-1 loc niet weggehaald. Weliswaar extra kruiskopjes onderaan, maar toch.. ik wil het in lijn en stevig houden. Overigens sluit de houten vloer op dat niveau aan. Verf kan misschien wonderen doen. We zie wel.

0,8mm messing draad aan de onderzijde half afgeslepen zodat dat vlak tegen de zijwand gesoldeerd kan worden. En met een malletje vastzetten. Onder met 140 graden soldeer en boven Low-Melt anders valt de sierrand er weer af.
IMG_1086 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1087 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1088 by Nulpunt0, on Flickr

60495

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 3396
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #824 Gepost op: 20 april 2019, 11:43:22 »
Het houten vloertje met handrem.

IMG_1089 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1091 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1092 by Nulpunt0, on Flickr