Doel:€250.00
Donaties:€70.00

Per saldo:€-180.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-07-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sjoerd van de Wal
Vandaag om 16:46:51
? Multimaus en CV29 door 44
Vandaag om 16:45:10
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:44:40
Hoe gebouwde huisjes etc verzenden door SBBcargo
Vandaag om 16:28:44
Ervaring met giethars om water in rivier te vormen. door nkob
Vandaag om 16:13:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door nkob
Vandaag om 16:08:27
Tandwielen van as Roco-motortje afkrijgen? door Henk Veenstra
Vandaag om 16:03:26
Digikeijs DR5052 draaischijfmodule door Ferdi
Vandaag om 16:00:33
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 15:56:50
Raadplaatje door René 4312
Vandaag om 15:31:03
Vieze treinen, gebouwen, wegen etc. (tips en plaatjes) door bollen neus
Vandaag om 15:27:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Sean
Vandaag om 15:13:46
Neutraal Moresnet in H0 door André 1976
Vandaag om 14:54:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 44
Vandaag om 14:40:47
omBC in messing. door EFM
Vandaag om 14:37:10
Gezocht: lichtgeleider voor Henckens HO-dwergsein. door Patrick Smout
Vandaag om 14:13:02
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 13:59:10
Rechtstreeks uit de modelbouwwerkplaats van MCN1986 door Dave.......
Vandaag om 13:40:15
Br 03 204 DRG met halve stroom lijn bekleding. door Dave.......
Vandaag om 13:30:39
Tekening gezocht VAM wagens 2e type door Pauldg
Vandaag om 13:20:52
Woudstervenen in wording door Hielke
Vandaag om 13:16:20
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 13:13:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wijktrein
Vandaag om 12:54:07
Schwarzburg door tuurtje
Vandaag om 12:22:45
Ervaring nieuwe Z21 app door wpinkhof
Vandaag om 11:44:38
Langer Grund door g-j
Vandaag om 11:27:01
El carrilet door Sven
Vandaag om 11:17:15
DCCNEXT videos over installeren en configureren door RudyB
Vandaag om 10:42:08
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door spoor0
Vandaag om 10:37:23
FLM 4235 met snelheidverschil per rijrichting door FLM1331
Vandaag om 10:30:04
  

Auteur Topic: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1  (gelezen 75508 keer)

achterhoek

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #630 Gepost op: 17 maart 2019, 11:49:01 »
Dat is een knap stukje werk die remcilinder! Daar kan je met de 3D printer niet tegen op. Dat is meer voor watjes zoals ik. Wat is je volgende uitdaging Frits? Een 5500 in half nul?

RobB

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 3745
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #631 Gepost op: 17 maart 2019, 13:16:25 »
Nee, maar wel de luchttank. (ben ik nu mee bezig).
Versie 1 ligt al in de prullenbak
Versie 2....net  niet
Versie 3... zou het kunnen worden.

Lastigste is om minimale onderdelen (L-profiel) aan een massief stuk messing te solderen en dat parallel aan twee zijden. Maar dat gaat lukken.

De twee bevestigingsplaten zitten al aan het frame. U-profiel 1x6
IMG_0102 by Nulpunt0, on Flickr

Dit bedoel ik dus. Op deze foto zitten ze gelijmd, maar dat is voor watjes.
Momenteel zit de eerst al gesoldeerd en de tank staat nu even af te koelen voor ik de tweede er op zet.
IMG_0103 by Nulpunt0, on Flickr

Zo moet het er in principe uit gaan zien.
En de twee ronde klinknagelstrips moeten natuurlijk ook nog en mogelijk ook nog op het L-profieltje. Wat kan, wat moet en uiteindelijk moet niks.
IMG_0105 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 17 maart 2019, 13:57:39 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 3745
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #632 Gepost op: 17 maart 2019, 13:54:25 »
Maar Rob, ik ben weer stikjaloers op die onderdelen onder de zandbak die jij getekend hebt. Ik zie ze mezelf niet 4 x identiek en zo klein maken.

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #633 Gepost op: 17 maart 2019, 15:40:27 »
Een kant met normale soldeer, andere kant met low melt soldeer? Zit best wel stevig is mijn ervaring.

Vol bewondering en een vleugje jaloezie 😀.
Carel.
...als je kinderen wil laten groeien moet je er niet boven op gaan zitten...   =Luizenmoeder=

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 3745
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #634 Gepost op: 17 maart 2019, 16:40:18 »
@ Carel,
Ik werk met zowel 180 als 145 graden soldeer. Met 145 graden soldeer en de vlam lukte dit werkje.

De klinknagelrand rondom...tja, als is de strip nog zo dun, het geheel wordt optisch anders dan 1:1. Echte klinknagels... ook voor mij monnikenwerk en ik betwijfel of je ook dan 1:1 benaderd. Kortom, uitdaging boven mijn  pet. :'(
Ik heb de strip wel laten zitten anders heb ik al dat werk voor joker gedaan. Het zij zo.

IMG_0111 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_0112 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_0113 by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 3745
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #635 Gepost op: 17 maart 2019, 18:52:05 »
De handrem heb ik nu ook aangesloten.
IMG_0118b by Nulpunt0, on Flickr

Een overzicht van het gehele gebied aan de achterzijde.
IMG_0117 by Nulpunt0, on Flickr

xanderspoor1

  • Offline Offline
  • Berichten: 71
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #636 Gepost op: 17 maart 2019, 18:58:19 »
Even een opmerking tussendoor...
Ik vind dat dit spoor 0 model 'meer' locomotief oogt dan het spoor 1 model door de dikke gelaserde frameplaten ipv een  0,4 mm etsplaatdeel (en natuurlijk de prachtige gegoten horn blocks)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 3745
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #637 Gepost op: 18 maart 2019, 00:01:31 »
Klein klusje op de late avond.
Staf 5,0 afdraaien op 4,3 en de voet 3,6 (2,5 mm lang) Deksel afsteken op 1 mm.
Gaatjes 0,5 door en door boren en draad er doorheen.
Klaar.

IMG_0119 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 18 maart 2019, 00:04:10 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 3745
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #638 Gepost op: 18 maart 2019, 13:58:21 »
In tegenstelling tot het Spoor-1 model, waar de bogieassen afgeveerd zijn, wordt het in de Spoor-0 versie een starre configuratie. Bij veel kleinseriefabrikanten zie je dat ook dus waarom moeilijk als het makkelijk kan.

Te beginnen bij het omzetten en verstevigen van de vouwnaden.
IMG_0120 by Nulpunt0, on Flickr

Ik heb extra afstandhouders (draad 1,0 mm) geplaatst na eerst het middenstuk te hebben aangebracht.
IMG_0122 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_0121 by Nulpunt0, on Flickr

Heel ongeduldig en even monteren,
IMG_0123 by Nulpunt0, on Flickr

Wielen er in en rijden maar.
IMG_0124 by Nulpunt0, on Flickr

45600
« Laatst bewerkt op: 18 maart 2019, 14:16:23 door FritsT »

spoor0

  • Offline Offline
  • Berichten: 107
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #639 Gepost op: 18 maart 2019, 16:14:23 »
Dit is een mooi moment, om de juiste bufferhoogte te controleren.
Bij mijn model moest ik het zaakje een paar mm. laten zakken.

Dit heb ik gedaan door de punten van de hornblockframe,s af te vijlen.
Heb ook het draaistel moeten aanpassen.

Tom.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 3745
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #640 Gepost op: 18 maart 2019, 16:44:31 »
Bij mijn model moest ik het zaakje een paar mm. laten zakken.

Tom.

een paar mm ?

Te grote en te sterke veertjes?
Bij mij staan de buffers (zonder die veertjes, en die komen er ook niet in !) vrijwel gelijk met een 1:43,5 model. Niet iets om aan te passen. Ook net nog met alle wielen er in.
Als ik de aanslag bovenin zou verwijderen, staat de loc zelfs te laag.

En mijn bogie staat ook prima, zelfs met kantelplaatje tussen loc en bogie.

In een later stadium haal ik de bewuste aanslag in het hornblock weg en maak instelbare vering tussen het frame (zoals in het Spoor-1 model), rustend op uit te bouwen aslagers. Het is nog wachten op de Slaters aandrijving die ik deze week hoop te ontvangen en dan weet ik exact de maat die ik voor die vering moet/kan aanhouden.
« Laatst bewerkt op: 18 maart 2019, 17:19:19 door FritsT »

Noud

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #641 Gepost op: 18 maart 2019, 17:47:24 »
Frits en aspirant bouwers,
Frits heeft gelazerde frameplaten. Die lijken op de foto's iets af te wijken van de geetste frameplaten.
Voor mij gold: meten is weten.
Bij de geetste platen staat het hornblok van het achterste wiel iets te laag (bij de opgegeven wielen) waarbij de loc wat voorover staat en het achterst drijfwiel net los van de rails stond. Ik heb de hornbloks van het achterste wiel iets "hoger in het chassis gezet (chassis een beetje uitgevijld). De loc staat dan weer horizontaal en hart bufferhoogte klopt aardig met de grootspoortekening (3 voet 6 inch boven spoorstaaf). Op de aanslagnokjes van de hornblocs zie ik ook een gietnaad, die zomaar een halve mm kan zijn. Ook hier: indien nodig, even een zoet vijltje erover.
Overigens staat er op de slaters hornbloks een keurig net streepje die het hart van de as aangeeft. Aan de binnenzijde van je chassis even de hartlijn krassen en je kunt de hornbloks prima op hoogte kontroleren/bijwerken voor je ze vastsoldeert.
Grtjs,
Arnoud

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 3745
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #642 Gepost op: 18 maart 2019, 18:42:31 »
Er zit inderdaad een verschil. Had ik nog niet opgemerkt. Maar dat betreft langere pootjes naar onderen (locatie scheenplaatafsluiter). Bovenzijde loopt  echt gelijk met de etsplaat. Die maat is 100% overgenomen.

De twee gaten voor de hornblocks op de etsplaat staan even hoog, dus hoe kan het dat de lok scheef staat? Oefent het achterste loopwiel dan geen onaanvaardbare druk naar boven? Bij de gelaserde versie (en die is identiek) heb ik dat echt niet.

Ik snap er even helemaal niks van. Vooralsnog blijf ik zeggen, hoogte is goed want bij mij... recht=recht.
Maar als je wilt aanpassen, is wegvijlen van de bovenkant van het gat een prima optie.

Ook weer even terugkijken. Ik meldde eerder dat mijn assen scheef stonden. Frameplaten zijn 100,000 % identiek, dus het verschil zat in de dikte van de linker en rechter poten van de gegoten Slaters hornblocks. Minimaal, maar het was er. Zouden er diverse gietdelen in omloop zijn met afwijkende maten en/of kwaliteiten ?

Nog even voor de duidelijkheid:
Tom schrijf over "millimeters" verschil (kunnen er dus twee of meer zijn)
Arnoud schrijft "iets".
Wat is nu de afwijking waar jullie het over hebben?
« Laatst bewerkt op: 18 maart 2019, 19:08:25 door FritsT »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 4652
  • Team Mitropa
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #643 Gepost op: 18 maart 2019, 20:35:08 »
Frits jij hebt nu dikkere gelazerde voetplaat
Maar je hebt de bovenkant van de buffer wel gelijk gehouden met de bovenkant van je voetplaat.
dus ook dat maakt een hoogte verschil in je bufferhoogte.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 3745
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #644 Gepost op: 18 maart 2019, 22:20:54 »
Toch niet.
De gelaserd dikkere plaat komt bovenop het frame. Eerder al geschreven dat ik de bouten bij het cylinderblok niet kon bereiken omdat de voetplaat naar boven afweek. Bovenkant frame is gelijk gebleven. Bufferbalk zit tegen de voetplaat aan en de gaten van de buffers zijn ook nu weer als centrum aangehouden.
Dus ook al zou de voetplaat 1 cm dik zijn geweest, nog steeds dezelfde positie voor de bufferbalk c.q. de bufferhoogte.

Naast me ligt de geëtste plaat en ik kan geen maatverschil ontdekken dat het door Tom en Arnoud opgemerkte verschil kan verklaren. Moet echt in de hornblocks zitten.

Probleem nog niet opgelost.

Maar hoe dan ook, het probleem is door beiden adequaat verholpen dus er kan doorgebouwd worden.