Doel:€250.00
Donaties:€90.00

Per saldo:€-160.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-11-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 2019 door Bert van Gelder
Vandaag om 23:45:10
Hoe kun je tekst op gebouw maken zonder papier of sticker? door Sven
Vandaag om 23:04:37
LS Models 2019 door mardig23
Vandaag om 23:03:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sven
Vandaag om 22:53:15
Decoder 75340, wie weet meer over deze decoder? door Sven
Vandaag om 22:51:10
Richting Roco Geoline wissel verkeerd op multimaus door Ronald Koerts
Vandaag om 22:11:34
DDM-1 afscheid door Thom
Vandaag om 22:11:14
Gezocht: iemand die decoder kan inbouwen, en onderhoud. door spock
Vandaag om 22:05:18
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 22:04:55
Albulisch H0m en EPIII in H0 door Boertje
Vandaag om 21:47:49
BNLS trammodule: 'Den Zoedel Tramt' door Marc tramt
Vandaag om 21:36:31
BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw door Ivo tB
Vandaag om 21:18:12
Bouw Beel + "wat reed er achter de Beel" door Hans van de Burgt
Vandaag om 21:12:10
Goede plantenspuit door Rondje_HO
Vandaag om 21:11:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 21:03:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ric
Vandaag om 21:01:39
OBB Nightjet door Falcon10
Vandaag om 20:52:24
Fleischmann 1306 probeersels door Menno
Vandaag om 20:17:05
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door Niels B
Vandaag om 20:12:03
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 20:07:21
Franse treinen en scenery door hansb58
Vandaag om 19:58:47
Nieuw n-spoor baantje...De Albula door jerrytrein
Vandaag om 19:56:34
Welke (spuitbus)primer voor messing en styreen? door lokloods
Vandaag om 19:55:47
Update Lenz LH101 naar 2.0 geeft problemen. door Ronald Koerts
Vandaag om 19:55:22
Zoutkamp 1921 - 1942 door Piet Groot
Vandaag om 19:54:53
DDM-1 & DD-AR; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Rick
Vandaag om 19:44:07
NS modelbaan Hoekdam H0 door Ronald1974
Vandaag om 19:39:23
Fleischmann Profi wissels, met servo's te besturen? door Remunj
Vandaag om 19:33:58
Watertoren van Wageningen. door Duizendpoot
Vandaag om 19:06:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door IJsselsteyn
Vandaag om 18:12:01
  

Auteur Topic: Reseau de Cambalou en construction  (gelezen 15360 keer)

Whis

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
  • "Ik heb een reputatie van gezelligheid."
Re: Reseau de Remco77 en construction
« Reactie #60 Gepost op: 23 december 2013, 01:17:29 »
Aardig sfeertje! Leuk ook om te zien dat er iemand duchtig met Franse seinen (zowel licht als bordjes) in de weer is.

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 443
Re: Reseau de Remco77 en construction
« Reactie #61 Gepost op: 28 maart 2016, 17:09:12 »
Tijdje niet gepost, er was ook niet zo heel veel te melden. Ik was druk met werk en andere zaken. Maar over twee maanden verhuist de baan (ik ben blij dat ik hem in modulevorm heb gebouwd....) naar een grotere ruimte dus wordt het tijd om uit te breiden. Aan de onderzijde wordt het (nu nog) kopstation omgebouwd tot 2 sporig doorgangsstation met aansluitende 'Paradestrecke' (geen idee hoe dat in het Frans heet), vervolgens een spoorspiraal naar beneden (anderhalve winding, radius binnenboog R3=48,3cm) en dan een schaduwstation in een keerlus met 2 keer sporen voor treinstellen. De keerlusschakeling komt in het rechte stuk aan de onderkant. Nadeel van de keerconstructie is dat vanwege de wissels gelijktijdig in- en uitrijden van het schaduwstation niet mogelijk is. Maar gezien de treinfrequenties in Frankrijk is dat niet zo'n probleem  ;D Vanwege een aantal houten dakbalken/spanten moet ik creatief zijn met het verloop van de sporen, vandaar het in een bocht liggende schaduwstation.

De rails in het zichtbare deel en beide nieuwe wissels in het station worden (net zoals op de rest van de baan) Tillig Elite; de rails en wissel op de spoorspiraal en in het schaduwstation worden Piko A-rails. Ik weet nog niet wat ik qua scenery doen. Ik denk dat ik de baan een rivierdal laat volgen met aan de andere kant van de rails een Route Nationale (de baan Saint Tourbière is een  mooie inspiratie (y) ). Ter hoogte van de balk/dakspant wordt het waarschijnlijk een flinke rots met aan beide kanten een  tunnelportaal. Maar we verzinnen wel wat.

Opmerkingen op het baanplan zijn uiteraard welkom.

Dit is nu het (zichtbare) deel van  het baanplan:



Dit wordt het:


Detail van onderzijde:

SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

Bert van Gelder

  • Team forummoderators
  • Online Online
  • Berichten: 3482
Re: Reseau de Cambalou en construction
« Reactie #62 Gepost op: 28 maart 2016, 20:07:22 »
Ik zie dat je de titel hebt gewijzigd, nieuwe ideeën??

;)

Gr, Bert

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5202
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Reseau de Cambalou en construction
« Reactie #63 Gepost op: 28 maart 2016, 22:24:14 »
Ah! De baan-met-de-indrukwekkende-heuvel is terug!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 3778
    • Modeltrein projecten
Re: Reseau de Cambalou en construction
« Reactie #64 Gepost op: 28 maart 2016, 22:32:19 »
Wat een sfeertje, goed getroffen, heel smakelijk!
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Paulus

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
  • La vie est belle...
Re: Reseau de Cambalou en construction
« Reactie #65 Gepost op: 29 maart 2016, 11:09:14 »
Af en toe moet je wat geduld hebben, maar dat wordt weer smullen...

Succes! grtz Paul  (y)

Dennis.

  • Offline Offline
  • Berichten: 724
    • De Hoekselijn
Re: Reseau de Cambalou en construction
« Reactie #66 Gepost op: 29 maart 2016, 22:29:56 »
Hey een oude bekende weer aan het bouwen geslagen, succes  (y)

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 443
Re: Reseau de Cambalou en construction
« Reactie #67 Gepost op: 22 februari 2018, 10:28:05 »
Op 28 maart 2016 riep ik: dit wordt het. Nou, dat wordt het dus niet, het wordt toch weer anders  ;D Omdat ik in dat plan te weinig rijmogelijkheden had, heb ik een nieuwe plan gemaakt. Dat was lastig vanwege het schuine dak en de spant van het dak. Gelukkig bestaat die spant uit meerdere balken waar tussendoor precies een trein kan rijden, dus met veel passen en meten kwam er in Wintrack een maakbaar plan. Voor het nieuwe deel had ik een aantal uitgangspunten: geen bochten met radius < 48 cm, geen hellingen > 3,0% en zo min mogelijk wissels op lastig bereikbare plaatsen. Dat is redelijk gelukt, zo blijkt uit het nieuwe plan:



Het oude deel sluit linksboven aan (h=104) Via een enkel spoor (grijs) ga je in het midden (de spant) een tunnel in op h=104, maakt een 180 graden bocht naar beneden, takt in dubbelspoor dat vanaf een nog aan te leggen paradebaanvak komt (op h=96), via een klimspiraal  naar h=72, vervolgens via een recht baanvak met 2 wisselloverlopen  naar een volgende klimspiraal om uit te komen op h=50. Dat is  laag, maarja, de spant.... en vanaf die klimspiraal naar een schaduwstation in een keerlus.

Vanaf het grijze spoor op H=104 takt nog een spoor af (donkerblauw) naar een kopstationnetje op h=114. Het dubbelsporige paradebaanvak (naar boven toe op de tekening) is een meter of 4 lang en eindigt/begint in een keerlus.

Het railmateriaal voor het schaduwstation is RocoLine; alle zichtbare delen Tillig Elite. Alles wordt, net zoals het andere deel, bestuurd met iTrain.

Paar foto's van de bouw, allereerst de vermaledijde spant:



Klimspiraal in opbouw:


Overzicht:
« Laatst bewerkt op: 22 februari 2018, 13:01:39 door Cambalou »
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 5479
Re: Reseau de Cambalou en construction
« Reactie #68 Gepost op: 22 februari 2018, 16:30:59 »
Ah, altijd leuk, een franse baan! Ik ga ook meelezen :)

Met vr. groet, Martijn.

Boertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 118
  • Albulisch en EPIII in H0
    • Eddy's Website
Re: Reseau de Cambalou en construction
« Reactie #69 Gepost op: 14 februari 2019, 21:16:37 »
Ha die Remco,

Draadje gevonden. Mooi man!
Succes met alle rails en wissels....

Eddy

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 443
Re: Reseau de Cambalou en construction
« Reactie #70 Gepost op: 20 oktober 2019, 21:13:45 »
Inmiddels is het lang geleden sinds de laatste update. De baan is weer geheel opgebouwd en ik dacht, ach, ik ben toch bezig, ik breid hem gelijk een stuk(je) uit. Dat liep wat uit de hand  ;D Zie hier het baanplan (wat dus in de definitieve vorm afwijkt van het plan een paar posts eerder).

WinTrack:



iTrain:



Het met blauw omcirkelde gedeelte is in ruwbouw klaar (deels al voorzien van landschap). Alle bezetmelders en wissels zijn aangesloten dus er kan inmiddels op de gehele baan gereden worden (uitgezonderd het rode deel) en na veel testrijden rijdt alles automatisch (of handmatig) z'n rondjes onder iTrain.

Daarnaast heb ik ook het met groen omcirkelde schaduwstation opnieuw opgebouwd (van Piko naar Roco Line), omdat ik niet tevreden was met de Piko wissels. Grootste klus was het bouwen van de 2 klimspiralen (niet als zodanig zichtbaar op de tekening) in het rechter blauwe gedeelte, richting een schaduwstation. Dat zijn 2 dubbelsporige klimspiralen van 5 windingen. Ben er erg tevreden over.

Alle rails en wissels in de onzichtbare delen zijn nu Roco Line (bedankt Eddy  :D ), voorzien van Hoffman of Conrad-wisselaandrijvingen. Een klein deel van de wissels wordt bewogen door Roco magneetaandrijvingen omdat ik die nog had liggen of bij de wissel zaten. RoSoft-decoders (MDD en WDD) zijn in de blauwe delen verantwoordelijk voor de aansturing van de wissels. De bezetmelders en keerlusmodules zijn eveneens van RoSoft.

Al het zichtbare railmateriaal(oude en nieuwe deel) is Tillig Elite; de Tillig wissels worden aangedreven door Tortoise wisselmotoren aangestuurd door LDT Decoders. Seinen zijn van diverse (Franse) merken en worden aangestuurd met DR4018 decoders van Digikeijs.

Het rode, nu in opbouw zijnde deel wordt (zoals de hele baan) een mengelmoes aan vakantieherinneringen en -inspiratie. Het wordt een station ergens aan de Franse Atlantische kust. Het station bestaat uit een hoog deel (Haute Ville, op duinen) en een beneden deel (Basse Ville, op zeeniveau). Station Haute Ville is het hoofdstation waar ook de extra treinen (met Corail-rijtuigen) uit Parijs aankomen in het vakantieseizoen. In Basse Ville stoppen alleen stoptreinen en is er een bescheiden goederenemplacementje met een paar kadesporen.  Beide stations zijn gescheiden van de rest van de baan door een achtergrond. De aansluitwissels naar beide stations staan nog niet in de iTrain-tekening.

Omdat ik liever bouw dan foto's maak, zal ik deze week er eindelijk aan denken om een paar foto's te maken. Wordt dus vervolgd!!

(nb: rechts onder in schaduwstation lijken sporen verkeerd of niet aangesloten, copy/paste foutje ;0 )
« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2019, 21:46:42 door Cambalou »
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 443
Re: Reseau de Cambalou en construction
« Reactie #71 Gepost op: 27 oktober 2019, 13:58:35 »
De beloofde foto’s. Als eerste het nieuwe kopstation (nog zonder naam) onderin het baanplan. Ik ben hier alvast begonnen met een ballast-test. Al het zichtbare railmateriaal is Tillig Elite met nu nog Hoffman-aandrijvingen, die nog worden vervangen door Tortoises.



Blik op het nieuwe deel linksonder.  Op het onderste niveau  het schaduwstation, daarboven de keerlus en daar weer boven de uitbreiding van het hoofdstation (en voormalige kopstation) St Mathis.





Het nieuwe schaduwstation. Alles Roco-line en gepolariseerde wissels, met Hoffman aandrijvingen.


De andere keerlus (onder het nieuwe kopstation). Alle keerlussen zijn dubbelsporig;  treinen stijgen over het buitenspoor (R5) en dalen op het binnenspoor (R4). Tussen de keerlussen liggen wisselverbindingen om indien nodig van spoor te kunnen wisselen.



We gaan naar de andere kant van de baan (bovenin de tekening).  Blik door de spant heen op de wissels bij de keerlus annex schaduwstation. Was passen en meten. Ik had niet zoveel zin  om in de constructie van het huis te zagen ;)





Het gerenoveerde schaduwstation in het midden van de baan. 4 sporig en 1 doorrijdspoor. Ook hier alles Roco-line en gepolariseerde wissels (voorheen Piko A-rails).



Nieuwe dubbelsporige lus naar het zojuist genoemde schaduwstation.  Eén spoor gaat naar het paradebaanbak, één voor gaat naar een wissel dat toegang geeft tot het toekomstige haute-ville en tot een tunnelbaanvak, dat richting hoofdstation gaat.



De bediening, inclusief test/programmeerspoor. Gewoon een schuin geplaatste monitor. Onder de baan staat een PC met iTrain. Ik heb een WLan-maus en een gewone multi-maus als handregelaar.



En hier komt een stenen boogbrug.



Nog niet zichtbaar zijn de camera’s voor de bewaking van de schaduwstations en een monitor om die beelden te bekijken.

SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1321
Re: Reseau de Cambalou en construction
« Reactie #72 Gepost op: 27 oktober 2019, 15:14:14 »
 (y) (y) goed bezig (y)
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
Ligne de Haute Loire anno 1968
Hopen lol

Dennis van Leuverden

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 472
  • Gotthardbahn
Re: Reseau de Cambalou en construction
« Reactie #73 Gepost op: 27 oktober 2019, 20:07:10 »
Ben benieuwd hoe dit verder gaat! (y)