Doel:€250.00
Donaties:€157.50

Per saldo:€-92.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 30-06-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Waar zijn dienstregelingen te vinden van goederentreinen in Nederland? door borotof
Vandaag om 17:02:03
Reichsbahn, periode 2e wereldoorlog door wob
Vandaag om 16:58:24
Foto-techniek voor modeltreinen, softwarematig grote scherptediepte (Focus Stack door borotof
Vandaag om 16:58:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MarcNL
Vandaag om 16:45:00
NS Dienstgebouw bouwen voor Hoekdam door Forever Rocofan
Vandaag om 16:20:12
NS D 4101-45 spoor 0 door FritsT
Vandaag om 16:07:45
Beurs in Houten 29 augustus 2020 - de voor- en nabeschouwing door Rondje_HO
Vandaag om 15:54:49
Bemo De 2/2 151 wil digitaal niet (meer) rijden, analoog wel. door Ronald Halma
Vandaag om 15:48:06
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Esufreak
Vandaag om 15:14:48
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door St00mboy
Vandaag om 14:55:03
Doornvliet door spoorzeven
Vandaag om 14:33:07
De kleine modellen met het grote voorbeeld door Pauldg
Vandaag om 14:20:32
Diorama in schaal 0 met een lengte van 8 m door Vislijn
Vandaag om 14:20:25
Omloopplan 1364 Hamburg door Ronald69
Vandaag om 13:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Floris Dilz
Vandaag om 12:27:45
Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555) door Tomasso
Vandaag om 12:13:15
NS baan in Las Vegas door spoorzeven
Vandaag om 12:09:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:00:05
EifelBurgenBahn door Esufreak
Vandaag om 11:36:57
Humbrol Acrylic Varnish mat slaat wit uit door Floris Dilz
Vandaag om 11:30:55
WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie! door bask185
Vandaag om 11:30:37
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 10:35:28
Station Rekerdam door Joran
Vandaag om 10:15:43
Modelspoorfabrikanten en hun "fantasiemodellen" door JM78
Vandaag om 10:07:58
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
Vandaag om 10:04:58
KÖF II in H0 door Roy van Dijk
Vandaag om 10:02:34
We zien wel waar het schip strandt door Paalsteek
Vandaag om 10:00:29
Bouw NS 532 spoor 1 door Noud
Vandaag om 09:59:53
Baanbouw met Ecos besturing genaamd: Giessenstad Rbf door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 09:29:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:07:54
  

Auteur Topic: Reseau de Cambalou en construction  (gelezen 16934 keer)

Whis

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
  • "Ik heb een reputatie van gezelligheid."
Re: Reseau de Remco77 en construction
« Reactie #60 Gepost op: 23 december 2013, 01:17:29 »
Aardig sfeertje! Leuk ook om te zien dat er iemand duchtig met Franse seinen (zowel licht als bordjes) in de weer is.

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 449
Re: Reseau de Remco77 en construction
« Reactie #61 Gepost op: 28 maart 2016, 17:09:12 »
Tijdje niet gepost, er was ook niet zo heel veel te melden. Ik was druk met werk en andere zaken. Maar over twee maanden verhuist de baan (ik ben blij dat ik hem in modulevorm heb gebouwd....) naar een grotere ruimte dus wordt het tijd om uit te breiden. Aan de onderzijde wordt het (nu nog) kopstation omgebouwd tot 2 sporig doorgangsstation met aansluitende 'Paradestrecke' (geen idee hoe dat in het Frans heet), vervolgens een spoorspiraal naar beneden (anderhalve winding, radius binnenboog R3=48,3cm) en dan een schaduwstation in een keerlus met 2 keer sporen voor treinstellen. De keerlusschakeling komt in het rechte stuk aan de onderkant. Nadeel van de keerconstructie is dat vanwege de wissels gelijktijdig in- en uitrijden van het schaduwstation niet mogelijk is. Maar gezien de treinfrequenties in Frankrijk is dat niet zo'n probleem  ;D Vanwege een aantal houten dakbalken/spanten moet ik creatief zijn met het verloop van de sporen, vandaar het in een bocht liggende schaduwstation.

De rails in het zichtbare deel en beide nieuwe wissels in het station worden (net zoals op de rest van de baan) Tillig Elite; de rails en wissel op de spoorspiraal en in het schaduwstation worden Piko A-rails. Ik weet nog niet wat ik qua scenery doen. Ik denk dat ik de baan een rivierdal laat volgen met aan de andere kant van de rails een Route Nationale (de baan Saint Tourbière is een  mooie inspiratie (y) ). Ter hoogte van de balk/dakspant wordt het waarschijnlijk een flinke rots met aan beide kanten een  tunnelportaal. Maar we verzinnen wel wat.

Opmerkingen op het baanplan zijn uiteraard welkom.

Dit is nu het (zichtbare) deel van  het baanplan:



Dit wordt het:


Detail van onderzijde:

SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

Bert van Gelder

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
Re: Reseau de Cambalou en construction
« Reactie #62 Gepost op: 28 maart 2016, 20:07:22 »
Ik zie dat je de titel hebt gewijzigd, nieuwe ideeën??

;)

Gr, Bert

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5582
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Reseau de Cambalou en construction
« Reactie #63 Gepost op: 28 maart 2016, 22:24:14 »
Ah! De baan-met-de-indrukwekkende-heuvel is terug!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 3958
    • Modeltrein projecten
Re: Reseau de Cambalou en construction
« Reactie #64 Gepost op: 28 maart 2016, 22:32:19 »
Wat een sfeertje, goed getroffen, heel smakelijk!
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Paulus

  • Offline Offline
  • Berichten: 572
  • La vie est belle...
Re: Reseau de Cambalou en construction
« Reactie #65 Gepost op: 29 maart 2016, 11:09:14 »
Af en toe moet je wat geduld hebben, maar dat wordt weer smullen...

Succes! grtz Paul  (y)
SNCF - IV / V - SudEst

Dennis.

  • Offline Offline
  • Berichten: 761
    • De Hoekselijn
Re: Reseau de Cambalou en construction
« Reactie #66 Gepost op: 29 maart 2016, 22:29:56 »
Hey een oude bekende weer aan het bouwen geslagen, succes  (y)

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 449
Re: Reseau de Cambalou en construction
« Reactie #67 Gepost op: 22 februari 2018, 10:28:05 »
Op 28 maart 2016 riep ik: dit wordt het. Nou, dat wordt het dus niet, het wordt toch weer anders  ;D Omdat ik in dat plan te weinig rijmogelijkheden had, heb ik een nieuwe plan gemaakt. Dat was lastig vanwege het schuine dak en de spant van het dak. Gelukkig bestaat die spant uit meerdere balken waar tussendoor precies een trein kan rijden, dus met veel passen en meten kwam er in Wintrack een maakbaar plan. Voor het nieuwe deel had ik een aantal uitgangspunten: geen bochten met radius < 48 cm, geen hellingen > 3,0% en zo min mogelijk wissels op lastig bereikbare plaatsen. Dat is redelijk gelukt, zo blijkt uit het nieuwe plan:



Het oude deel sluit linksboven aan (h=104) Via een enkel spoor (grijs) ga je in het midden (de spant) een tunnel in op h=104, maakt een 180 graden bocht naar beneden, takt in dubbelspoor dat vanaf een nog aan te leggen paradebaanvak komt (op h=96), via een klimspiraal  naar h=72, vervolgens via een recht baanvak met 2 wisselloverlopen  naar een volgende klimspiraal om uit te komen op h=50. Dat is  laag, maarja, de spant.... en vanaf die klimspiraal naar een schaduwstation in een keerlus.

Vanaf het grijze spoor op H=104 takt nog een spoor af (donkerblauw) naar een kopstationnetje op h=114. Het dubbelsporige paradebaanvak (naar boven toe op de tekening) is een meter of 4 lang en eindigt/begint in een keerlus.

Het railmateriaal voor het schaduwstation is RocoLine; alle zichtbare delen Tillig Elite. Alles wordt, net zoals het andere deel, bestuurd met iTrain.

Paar foto's van de bouw, allereerst de vermaledijde spant:



Klimspiraal in opbouw:


Overzicht:
« Laatst bewerkt op: 22 februari 2018, 13:01:39 door Cambalou »
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 6318
Re: Reseau de Cambalou en construction
« Reactie #68 Gepost op: 22 februari 2018, 16:30:59 »
Ah, altijd leuk, een franse baan! Ik ga ook meelezen :)

Met vr. groet, Martijn.

Boertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 161
  • Albulisch H0m
    • albulisch.blogspot.com
Re: Reseau de Cambalou en construction
« Reactie #69 Gepost op: 14 februari 2019, 21:16:37 »
Ha die Remco,

Draadje gevonden. Mooi man!
Succes met alle rails en wissels....

Eddy
Albulisch H0m op albulisch.blogspot.com // BMD16N, BMD16N-SD via www.floodland.nl/aim

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 449
Re: Reseau de Cambalou en construction
« Reactie #70 Gepost op: 20 oktober 2019, 21:13:45 »
Inmiddels is het lang geleden sinds de laatste update. De baan is weer geheel opgebouwd en ik dacht, ach, ik ben toch bezig, ik breid hem gelijk een stuk(je) uit. Dat liep wat uit de hand  ;D Zie hier het baanplan (wat dus in de definitieve vorm afwijkt van het plan een paar posts eerder).

WinTrack:



iTrain:



Het met blauw omcirkelde gedeelte is in ruwbouw klaar (deels al voorzien van landschap). Alle bezetmelders en wissels zijn aangesloten dus er kan inmiddels op de gehele baan gereden worden (uitgezonderd het rode deel) en na veel testrijden rijdt alles automatisch (of handmatig) z'n rondjes onder iTrain.

Daarnaast heb ik ook het met groen omcirkelde schaduwstation opnieuw opgebouwd (van Piko naar Roco Line), omdat ik niet tevreden was met de Piko wissels. Grootste klus was het bouwen van de 2 klimspiralen (niet als zodanig zichtbaar op de tekening) in het rechter blauwe gedeelte, richting een schaduwstation. Dat zijn 2 dubbelsporige klimspiralen van 5 windingen. Ben er erg tevreden over.

Alle rails en wissels in de onzichtbare delen zijn nu Roco Line (bedankt Eddy  :D ), voorzien van Hoffman of Conrad-wisselaandrijvingen. Een klein deel van de wissels wordt bewogen door Roco magneetaandrijvingen omdat ik die nog had liggen of bij de wissel zaten. RoSoft-decoders (MDD en WDD) zijn in de blauwe delen verantwoordelijk voor de aansturing van de wissels. De bezetmelders en keerlusmodules zijn eveneens van RoSoft.

Al het zichtbare railmateriaal(oude en nieuwe deel) is Tillig Elite; de Tillig wissels worden aangedreven door Tortoise wisselmotoren aangestuurd door LDT Decoders. Seinen zijn van diverse (Franse) merken en worden aangestuurd met DR4018 decoders van Digikeijs.

Het rode, nu in opbouw zijnde deel wordt (zoals de hele baan) een mengelmoes aan vakantieherinneringen en -inspiratie. Het wordt een station ergens aan de Franse Atlantische kust. Het station bestaat uit een hoog deel (Haute Ville, op duinen) en een beneden deel (Basse Ville, op zeeniveau). Station Haute Ville is het hoofdstation waar ook de extra treinen (met Corail-rijtuigen) uit Parijs aankomen in het vakantieseizoen. In Basse Ville stoppen alleen stoptreinen en is er een bescheiden goederenemplacementje met een paar kadesporen.  Beide stations zijn gescheiden van de rest van de baan door een achtergrond. De aansluitwissels naar beide stations staan nog niet in de iTrain-tekening.

Omdat ik liever bouw dan foto's maak, zal ik deze week er eindelijk aan denken om een paar foto's te maken. Wordt dus vervolgd!!

(nb: rechts onder in schaduwstation lijken sporen verkeerd of niet aangesloten, copy/paste foutje ;0 )
« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2019, 21:46:42 door Cambalou »
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 449
Re: Reseau de Cambalou en construction
« Reactie #71 Gepost op: 27 oktober 2019, 13:58:35 »
De beloofde foto’s. Als eerste het nieuwe kopstation (nog zonder naam) onderin het baanplan. Ik ben hier alvast begonnen met een ballast-test. Al het zichtbare railmateriaal is Tillig Elite met nu nog Hoffman-aandrijvingen, die nog worden vervangen door Tortoises.



Blik op het nieuwe deel linksonder.  Op het onderste niveau  het schaduwstation, daarboven de keerlus en daar weer boven de uitbreiding van het hoofdstation (en voormalige kopstation) St Mathis.





Het nieuwe schaduwstation. Alles Roco-line en gepolariseerde wissels, met Hoffman aandrijvingen.


De andere keerlus (onder het nieuwe kopstation). Alle keerlussen zijn dubbelsporig;  treinen stijgen over het buitenspoor (R5) en dalen op het binnenspoor (R4). Tussen de keerlussen liggen wisselverbindingen om indien nodig van spoor te kunnen wisselen.



We gaan naar de andere kant van de baan (bovenin de tekening).  Blik door de spant heen op de wissels bij de keerlus annex schaduwstation. Was passen en meten. Ik had niet zoveel zin  om in de constructie van het huis te zagen ;)





Het gerenoveerde schaduwstation in het midden van de baan. 4 sporig en 1 doorrijdspoor. Ook hier alles Roco-line en gepolariseerde wissels (voorheen Piko A-rails).



Nieuwe dubbelsporige lus naar het zojuist genoemde schaduwstation.  Eén spoor gaat naar het paradebaanbak, één voor gaat naar een wissel dat toegang geeft tot het toekomstige haute-ville en tot een tunnelbaanvak, dat richting hoofdstation gaat.



De bediening, inclusief test/programmeerspoor. Gewoon een schuin geplaatste monitor. Onder de baan staat een PC met iTrain. Ik heb een WLan-maus en een gewone multi-maus als handregelaar.



En hier komt een stenen boogbrug.



Nog niet zichtbaar zijn de camera’s voor de bewaking van de schaduwstations en een monitor om die beelden te bekijken.

SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

Wim1969

  • Online Online
  • Berichten: 1394
Re: Reseau de Cambalou en construction
« Reactie #72 Gepost op: 27 oktober 2019, 15:14:14 »
 (y) (y) goed bezig (y)
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
Ligne de Haute Loire anno 1968
Hopen lol

Dennis van Leuverden

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 483
  • Gotthardbahn
Re: Reseau de Cambalou en construction
« Reactie #73 Gepost op: 27 oktober 2019, 20:07:10 »
Ben benieuwd hoe dit verder gaat! (y)