Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door sncf231e
Vandaag om 09:49:28
Zee. Land. door BartvD
Vandaag om 09:47:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Martin Welberg
Vandaag om 09:29:33
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 09:04:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
Perronhoogte TP3 door Ronaldk
Vandaag om 08:36:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:31:57
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 08:29:34
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:18:33
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
  

Auteur Topic: DCC++ centrale en arduino: ervaringen?  (gelezen 28594 keer)

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2908
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: DCC++ centrale en arduino: ervaringen?
« Reactie #75 Gepost op: 21 oktober 2018, 19:01:05 »
Gaat lekker Bastiaan. ;D ;D (y)
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

BastiaanV

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
    • Lichtsignaal.nl
Re: DCC++ centrale en arduino: ervaringen?
« Reactie #76 Gepost op: 27 oktober 2018, 18:35:22 »
Nou, toch maar de moed opgezocht om gister van alles en nog wat in elkaar te zetten en tot nu toe vrij tevreden! Zelfs met 1 melder per blok en 4 blokken in een ovaaltje, jaja, niet te ingewikkeld, rijden er twee locs best okay.

Dus, RocRail samen met een DCC++ centrale en mijn eigen gefabriekte terugmelders werken best leuk!

Linkje: https://youtu.be/XrCHa7LuDzI
Andere hobbies: Arduino's, fotografie, lekker eten, bier drinken en nog veel meer ...

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2908
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: DCC++ centrale en arduino: ervaringen?
« Reactie #77 Gepost op: 28 oktober 2018, 19:51:20 »
 (y) (y)
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

GP20

  • Offline Offline
  • Berichten: 52
Re: DCC++ centrale en arduino: ervaringen?
« Reactie #78 Gepost op: 16 november 2018, 15:44:06 »
Langzaam maar zeker krijgt de digitale besturing vorm.

Ik heb een oude behuizing gestript en ben die nu aan het opbouwen tot base station:


voorzijde


achterzijde


binnenwerk

De usb kabel komt in de Uno gestoken om een eventuele softwareupdate (verwacht dat het niet nodig is) te kunnen doen zonder alles open te moeten maken en te demonteren.

Behalve de Uno (met motorshield) en de voeding komt er nog een lineaire spanningsregelaar in om de Uno te voeden met 12V en de ontvangstmodule.

Ik ga uit een oud soepblik een afscherming om de voeding heen maken zodat deze de ontvanger zeker niet kan storen.

De controller is het volgende project, eerst wil ik dit af hebben.
mvg, Leo

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: DCC++ centrale en arduino: ervaringen?
« Reactie #79 Gepost op: 17 november 2018, 17:45:40 »
Ziet er goed uit, mooie kast. (y)

Ik heb nog een ingeving die misschien wel of niet handig is voor jou. Zoals je misschien weet heeft arduino een library om een viruele comport er bij te maken met willekeurige I/O pinnen. Het werkt niet zo goed als de echte Rx Tx pinnen, maar op 9600BPS werkt het prima. Je kan er voor kiezen om een max 485 module in te bouwen en aan te sluiten op een virtuele I/O port.

Dit geeft je de mogelijk om in de toekomst met andere arduino's of uControllers te communiceren over afstand. Als aansluiting kan je dan 1 of 2 RJ45 (internet connectoren) te gebruiken. Dan kan je met een simpele netwerk kabel 2 of meer modules met elkaar verbinden. Ik heb modelbanen gezien waarbij ze handcontrollers hadden gebouwd die je op meerdere plaatsen in de baan konden prikken, dat wordt dan ook een mogelijkheid hoewel dat zwaar overkill is voor een klein baantje  ;D
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

GP20

  • Offline Offline
  • Berichten: 52
Re: DCC++ centrale en arduino: ervaringen?
« Reactie #80 Gepost op: 17 november 2018, 18:00:15 »
Ok, da's een goed idee.  :D

Het is wel zo dat de code in de base station nu volledig de code van de maker ervan is, ik heb daar niets aan gewijzigd.

De code van de controller is wel voor 80% aangepast. De opzet is om tenminste 1 controller te maken met de eerder genoemde 433 MHz transceivers.

Als de base station code uit te breiden is (het kan natuurlijk altijd maar of mij dat lukt) met de genoemde library dan zijn de kosten van de 485 module geen argument om het niet te doen. (net opgezocht) Het is sowieso altijd later nog toe te voegen.

Het wachten is nu een lading standofs/spacers die van aliexpress hiernaar toe onderweg zijn. Dan kunnen de Uno en zo op de basisplaat vast gemaakt worden. Moet ook even de moed verzamelen om de transceivers te solderen, die zijn nog kleiner dan ik al dacht.

Het wordt een kleine baan maar wel verdeeld over 2 ruimten dus als de draadloze versie niet naar behoren werkt dan is dit mogelijk een mooie oplossing.



« Laatst bewerkt op: 17 november 2018, 18:02:01 door GP20 »
mvg, Leo

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: DCC++ centrale en arduino: ervaringen?
« Reactie #81 Gepost op: 17 november 2018, 18:10:24 »
Als je tijdens normaal gebruik geen serieel met de pc nodig hebt kan je de 485 ook gewoon op pin 1 en 2 aansluiten. Alleen de !RE voorzien van een pull up zodat de max485 niets doet tijdens starten en dus het eventueel uploaden van code. De DE pin kan je dan aan !RE hangen maar dan zal er dus ook data over de 485 gaan tijdens programmeren. Dus beter om die aan een losse Arduino pin te maken met een pull down[. Dan blijven zowel de Receive Output als de Drive Output stil tijdens programmeren.

Nadeel is dat als je de 485 ook werkelijk wilt gebruiken in je programma je geen makkelijke debug methode meer hebt. Maar aan de andere kant, in mijn opinie is het beter de hardware serial te gebruiken voor de kerntaak en eventueel een software serial voor debuggen. Deze zal je dan alleen via een losse Serial<->USB converter moeten aansluiten. Voor de prijs hoef je het niet te laten ;D

Maar aan de andere kant, als je voor iets als handregelaars wilt gaan zou ik eerder kijken of je een LocoNet implementatie toe kunt voegen.

@GP20, werkt de 433Mhz een beetje? Zijn ervaringen zijn namelijk nooit zo heel geweldig met die 433Mhz dingetjes, de band is aardig vol. Zelf meer fan van de nRF24L01+ modules voor draadloos.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

GP20

  • Offline Offline
  • Berichten: 52
Re: DCC++ centrale en arduino: ervaringen?
« Reactie #82 Gepost op: 17 november 2018, 20:56:14 »
Ik weet nog niet of de 433 MHz hier lekker werkt, moet de dingen nog in elkaar solderen en wachten totdat alles klaar is.

Ik heb in ieder geval net 2 stuks NRF24L01+PA+LNA besteld op ali.
mvg, Leo

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: DCC++ centrale en arduino: ervaringen?
« Reactie #83 Gepost op: 17 november 2018, 21:22:02 »
Als je tijdens normaal gebruik geen serieel met de pc nodig hebt kan je de 485 ook gewoon op pin 1 en 2 aansluiten.

De rede waarom ik software serial aanraadde is omdat het uploaden van programma's vaak niet goed werkt indien er iets is aangesloten op de Rx en Tx pinnen
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: DCC++ centrale en arduino: ervaringen?
« Reactie #84 Gepost op: 17 november 2018, 23:05:25 »
Snap ik, maar daarom heb ik vertelt hoe het wel probleemloos kan ;)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 940
Re: DCC++ centrale en arduino: ervaringen?
« Reactie #85 Gepost op: 18 november 2018, 10:30:09 »
Inspirerend draadje.

Al wat langer loopt mijn zoektocht voor het aansturen van mijn treintje. Hierbij verandert de zoektocht meer en meer naar zelfknutselarij in plaats van folie verwijderen. In het verlengde van in deze periode in te vullen iijstjes van verlangens, heb ik daar zomaar een arduino startset  opgezet.
Hoop de de goedheiligman dit draadje ook leest ;)

Groeten Ad

GP20

  • Offline Offline
  • Berichten: 52
Re: DCC++ centrale en arduino: ervaringen?
« Reactie #86 Gepost op: 18 november 2018, 18:50:00 »
@Ad,

Ga je ook richting DCC++ met een draadloze controller?
Ik ga voor stand alone, de USB aansluiting zou ervoor moeten zorgen dat ik met een PC/laptop ook locs kan programmeren, vandaar de dubbele uitgang. In de praktijk ga ik denk ik een plankje maken met een eigen Uno, motorshield en stukje spoor welke naast de PC komt te liggen (laptop heb ik niet).



mvg, Leo

BastiaanV

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
    • Lichtsignaal.nl
Re: DCC++ centrale en arduino: ervaringen?
« Reactie #87 Gepost op: 19 november 2018, 07:22:03 »
Leuk om te zien GP20 :)

Ik heb niet veel tijd gehad om te spenderen, maar ik kan nu wel met meerdere treinen digitaal rijden met mijn Chinacrappie 43A shield (20 echte ampere's denk ik). Ik heb helaas nog niet genoeg terugmelders en moet nog een servo onder een wissel plakken.

Ben heel benieuwd of het allemaal goed gaat werken op 433mzh. Normaal gesproken moet het bereik zeker beter zijn dan 2.4Ghz van Wifi of NRF modules (die ik ook wel ken). NRF is prima, maar zit op de Wifi band en dat levert over het algemeen meer verstoring op dan 433mzh (hogere frequentie, minder bereik, meer bandbraadte, gaat altijd drie kanten op). NRF modules heb ik trouwens voor mijn Lego treinen ooit es gebruikt (zie alhier https://www.youtube.com/watch?v=RiZZz38yhHg ). Samen met Blynk App. Deze kan ook HTTP dingen doen met REST, JSON etc. Zou in principe prima te combineren zijn.

Uiteindelijk ga ik in mijn centrale ook de OrangePi plaatsen waar de RocRail backend op draait, althans, dat is het plan ... ben voorlopig meer aan het modelbouwen dan treinbaan bouwen (iets met ruimte en bureau :D ).
Andere hobbies: Arduino's, fotografie, lekker eten, bier drinken en nog veel meer ...

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: DCC++ centrale en arduino: ervaringen?
« Reactie #88 Gepost op: 19 november 2018, 08:10:43 »
Je hebt gelijk dat de NRF modules de band met WiFi delen en dat het dus wat druk is. Maar de 433MHz band is ook echt niet rustig. Zeker omdat de zenders die daar actief zijn vaak een stuk "lelijker" zenden en mede daardoor een slechter bereik hebben. Mijn ervaring is toch echt beter dan de meeste 433MHz zenders doordat de modulatie beter en netter is. Zeker omdat je ook makkelijk CRC en acknowledgment toe te passen is.

En je kan de NRF24L01+ instellen op een hogere frequentie dan WiFi. WiFi loopt tot 2,492Mhz (2,472MHz center frequentie) en je kan de NRF instellen tot 2,525MHz. Nu kan ik alleen zo snel niet vinden wat de wettelijke beperkingen in Nederland zijn maar goed. In Duitsland mag je namelijk maar tot 2,4835MHz maar die zijn wel vaker wat strikter :angel:

Met de NRF24L01+ scanner sketch kan je makkelijk uitvinden rond welke kanalen het rustiger is :)


Timo

PS Absoluut geen persoonlijke kritiek! (y) Als de 433MHz band voor je werkt, lekker zo laten 8)
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

GP20

  • Offline Offline
  • Berichten: 52
Re: DCC++ centrale en arduino: ervaringen?
« Reactie #89 Gepost op: 19 november 2018, 09:47:10 »
@Bastiaan,
Leuk zo'n Legotrein, ik moet me inhouden maar ik heb me voorgenomen om het bij 1 systeem te houden :).

@all,

Gaat het wel een issue worden?

Ik sta nooit verder dan een paar (ca. 7) meter van de ontvanger (base station) vandaan. Ik heb de modules ook nog eens op 100mW ingesteld, het maximum vermogen.

Ik heb alleen geen idee of de zender en ontvanger elkaar kennen zeg maar omdat je ze niet hoeft te binden. Is dat bij een NRF module wel het geval?
« Laatst bewerkt op: 19 november 2018, 10:11:34 door GP20 »
mvg, Leo