Doel:€250.00
Donaties:€90.00

Per saldo:€-160.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-02-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rail 2019 Houten 22-23-24 februari door johanw
Vandaag om 19:58:39
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Patrick1975
Vandaag om 19:58:04
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
Vandaag om 19:54:25
Roco 62231, lok. Wielen draaien wel, maar rijdt niet. door ivanzon
Vandaag om 19:53:04
"Spoor op Vleugels" in H0 door Thijs1271
Vandaag om 19:52:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Tomasso
Vandaag om 19:42:07
Raadplaatje door Niekleair
Vandaag om 19:31:10
Vraag: Alternatieve traptreden ACME DB IC rijtuigen? door laurent
Vandaag om 19:28:56
NS modelbaan Hoekdam H0 door André 1976
Vandaag om 19:24:28
Artitec DE1 ombouwen 2-rail naar 3-rail. door Station_Dooiland
Vandaag om 19:24:10
Oersik in schaal 1 door Met een sik
Vandaag om 19:21:25
De Rheingold in model naoorlogs door Hans Reints
Vandaag om 19:13:29
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 18:58:53
Een Elotrains 1500 zelf bouwen uit parts door duikeend
Vandaag om 18:58:36
Baan in Los Angeles door ArjanB
Vandaag om 18:54:01
Wie is de maker en welke schaal ? door IJsselsteyn
Vandaag om 18:52:36
Projekt 083-338 door Reinout van Rees
Vandaag om 18:16:02
The Intercontinental Railroad Company door clickmaniac
Vandaag om 17:17:26
Eerste serieuze ervaring met modelbouw - Fotodijkje in aanbouw door NS1220
Vandaag om 14:21:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door 72sonett
Vandaag om 13:35:15
Fleischmann startsetje in N -vraagje over de loc door Supercitroen
Vandaag om 13:23:36
NL baan: Frotterdam in h0 door Eric B
Vandaag om 12:52:51
De Hondsrugbaan, H0 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:40:57
Niet alle functies van diversen Roco loc's werken via MultiMaus 10810 (v1.04) door FHJ Seller
Vandaag om 11:30:32
BNLS-Module: "La vie...une gare abandonnée" door Edsko Hekman
Vandaag om 11:13:45
Liefhebbers Fremo in n? door Bert van Gelder
Vandaag om 10:42:54
Zet in je agenda: zaterdag 30 maart Beneluxspoordag 2019 Nieuw-Vennep... door Bob R.
Vandaag om 10:03:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:38:09
Bouw Artitec Elektriciteitshuisje in N door Pauldg
Vandaag om 09:37:57
MB-module: "Groeten uit Jottum" door Tulpendaal
Vandaag om 07:22:53
  

Auteur Topic: Helemaal opnieuw digitaal beginnen  (gelezen 2977 keer)

railgeert

  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Helemaal opnieuw digitaal beginnen
« Gepost op: 30 september 2018, 21:15:48 »
Hallo allemaal
Na ongeveer zeven jaar niks te hebben gedaan , baan had ik helemaal afgebroken, ben ik vanmiddag weer eens begonnen..
Heb een rondje aan rails uitgelegd en mn intellibox aangesloten. Heb een trafo aangesloten op de IB en twee draden aangesloten op de rails en daarop een van decoder voorziene lok gezet. Heb daarna geprobeerd een adres in de lok te programmeren , volgens mij gelukt. En verder kom ik even niet.
Mn eerste vraag is: moet er behalve de intellibox ook een trafo worden aangesloten aan de rails??, kan dat even nergens vinden.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 17970
Re: Helemaal opnieuw digitaal beginnen
« Reactie #1 Gepost op: 30 september 2018, 21:24:29 »
Nee, de trafo van de Intellibox voedt ook de baan.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

railgeert

  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: Helemaal opnieuw digitaal beginnen
« Reactie #2 Gepost op: 30 september 2018, 21:29:35 »
Okay, bedankt.
Volgende vraag: als ik programmeer op het normale spoor dan hoef ik toch niet de programeer uitgangen van de IB te gebruiken?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 17970
Re: Helemaal opnieuw digitaal beginnen
« Reactie #3 Gepost op: 30 september 2018, 22:01:32 »
Pom staat voor Programming on main. Dat doe je dan juist op het normale spoor en niet via de programmeeruitgang.
Alleen kan je zo geen adres veranderen. Dat kan alleen via de programmeeruitgang. Ik heb overigens geen IB en weet dus hiet hoe dat daar wordt genoemd.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

NS1220

  • Offline Offline
  • Berichten: 985
Re: Helemaal opnieuw digitaal beginnen
« Reactie #4 Gepost op: 30 september 2018, 22:10:03 »
Welkom Geert.
Citaat
als ik programmeer op het normale spoor dan hoef ik toch niet de programeer uitgangen van de IB te gebruiken?
Het is wel veilig om een apart programmeerspoor te gebruiken.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
Ik wil nog wel een keer iets in LGBschaal of 1:32 doen.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 737
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Helemaal opnieuw digitaal beginnen
« Reactie #5 Gepost op: 30 september 2018, 22:54:33 »
Inderdaad, de kans is groot dat je locs vergeet te verwijderen van het spoor. Je programmeert elke loc die op het spoor staat.

Advies : gebruik je programmer uitgang om te programmeren :)

Verstuurd vanaf mijn BLA-L29 met Tapatalk

Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
Re: Helemaal opnieuw digitaal beginnen
« Reactie #6 Gepost op: 30 september 2018, 23:37:08 »
'Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.'

QED.

Sandopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 209
Re: Helemaal opnieuw digitaal beginnen
« Reactie #7 Gepost op: 30 september 2018, 23:54:28 »
Verw. Verkeerde draadje gepost.

Ben geloof ik ietwat warrig vanavond. Post herstelt.


Martin,

Volgens mij verwissel jij programmeerspoor en POM. Met POM voer je alleen wijzigingen door voor de decoder die je geselecteerd hebt. Op het programmeerspoor wijzig je voor alle locs die op het programmeerspoor aanwezig zijn de CV('s). POM is handig om b.v. tijdens het rijden de motorregeling aan te passen.
« Laatst bewerkt op: 01 oktober 2018, 00:16:12 door Sandopie »
Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.



OpenDcc GBMBoost16T master, GBM16TS, GBMBoost16T cliënt, OneControl en LightControl.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 17970
Re: Helemaal opnieuw digitaal beginnen
« Reactie #8 Gepost op: 01 oktober 2018, 07:33:26 »
Zo is dat. Met Pom programmeer je alleen de loc met het gekozen adres. Precies de reden waarom je dat adres onder Pom niet kan veranderen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

railgeert

  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: Helemaal opnieuw digitaal beginnen
« Reactie #9 Gepost op: 01 oktober 2018, 09:08:18 »
Ben weer wat verder, heb nl beide draadjes welke naar het spoor gaan bij de IB omgewisseld , nu aangesloten op programmeer spoor, kan dus nu een lok zn adrs uitlezen en veranderen. IB ingesteld op alleen prog. spoor.
Alleen ik vindt dat niet handig, ik wil op mn normale spoor ook het adrs van de lok kunnen inlezen/ veranderen, volgens mij had ik dat vroeger ook zo ???. Iemand een idee of dit kan?

lokloods

  • Online Online
  • Berichten: 1064
Re: Helemaal opnieuw digitaal beginnen
« Reactie #10 Gepost op: 01 oktober 2018, 09:16:38 »
Nee dat kan niet. Zie de vorige post van Henk.  Als die optie er wel zou zijn zou dat betekenen dat alle loks op je baan hetzelfde adres zouden krijgen en dan wordt je ook niet vrolijk.

Wiebe

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 185
Re: Helemaal opnieuw digitaal beginnen
« Reactie #11 Gepost op: 01 oktober 2018, 09:23:48 »
Het kan wel (niet met POM zoals al eerder aangegeven), maar dan moet dan op de hele baan alleen (!) de te programmeren lok staan. Staan er ook nog andere loks (of wagons met functiedecoder) op de baan dan worden die meteen ook mee geprogrammeerd zoals Wiebe en Martin eerder ook al aangaven.

Het handigst is om een apart stukje spoor als programmeerspoor te gebruiken. Dat kan ook bijvoorbeeld een klein kopspoortje aan je gewone baan zijn. Als je dat dubbel isoleert kun je met een simpele dubbelpolige schakelaar wisselen van normaal spoor naar programmeerspoor.

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 01 oktober 2018, 09:25:47 door Bert V »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 17970
Re: Helemaal opnieuw digitaal beginnen
« Reactie #12 Gepost op: 01 oktober 2018, 09:34:59 »
CV1 kan alleen via de programmeeruitgang worden veranderd. Bij systemen zonder programmeeruitgang (Roco Maus) is dat natuurlijk anders, maar de programmeeruitgang is niet voor niets bedacht. Ik weet niet of je met de IB wel via cv17 en cv18 onder POM een lang adres kan wijzigen. Je kan zeker een consistadres wijzigen.

De vraag is waarom je cv1 onder POM zou willen veranderen. Zo vaak is dat niet nodig.

Bij mijn Lenz-centrale is de programmeeruitgang op een rollenbank of een apart metertje spoor aangesloten. Een nieuwe loc of een loc met een net ingebouwde decoder zet ik op dat programmeerspoor om te kijken of alles in orde is. De programmeeruitgang heeft een sterk begrensde stroomafgifte en kan een verkeerd gemonteerde decoder niet opblazen. Nu speelt dat met de komst van de decoderstekkers niet meer zo, maar toch. Als alles in orde blijkt, geef ik de loc het gewenste adres en verander wat ik toch al wil veranderen. Daarna gaat de loc naar de baan en gebruik ik vooral nog POM. Ik vind dat handig, omdat je de verandering gelijk kan proberen. Je kan geen cv's uitlezen, dus zo nu en dan moet de loc toch terug naar het programmeerspoor, maar een risico heeft het gebruik van POM verder niet.
« Laatst bewerkt op: 01 oktober 2018, 09:47:09 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

railgeert

  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: Helemaal opnieuw digitaal beginnen
« Reactie #13 Gepost op: 01 oktober 2018, 11:15:44 »
Okay, bedankt tis me duidelijk. Alleen ben ik ff aan het denken hoe ik het vroeger dan had :( , Als ik een stuk programmeer rail opneem in de bestaande baan, dus dat dat daar een onderdeel van de baan vormt, kan het dan wel? Of stopt dan een lok op dat stuk als je alleen aan het rijden bent en dus niet aan het programmeren

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 17970
Re: Helemaal opnieuw digitaal beginnen
« Reactie #14 Gepost op: 01 oktober 2018, 11:29:59 »
De bedoeling is dan dat een omschakelaar dat stuk spoor naar keuze verbindt met de gewone uitgangen of de programmeeruitgangen.
Ik vind het eigenlijk onhandig om een stuk van de baan daarvoor te gebruiken. Als je na programmeren vergeet de schakelaar terug te zetten (en dat ga je een keer vergeten), dan zal de eerste loc die naar het spoor rijdt de programmeeruitgang met de gewone uitgangen verbinden. Dat vindt de programmeeruitgang niet fijn.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.