Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
Vandaag om 18:53:42
Bisonkit verdunner door Pauldg
Vandaag om 18:39:40
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door JohnRobertGrunn
Vandaag om 18:31:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Marco1044
Vandaag om 18:10:03
LS Models 2024 door 4020 281-4
Vandaag om 18:03:40
Bouw van materieel 40 treinstellen door erik1
Vandaag om 18:01:49
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
Vandaag om 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:48:50
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 17:32:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 17:31:32
"Nederlandse" modellen door basjuh1981
Vandaag om 17:24:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:49:52
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 16:40:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 16:03:04
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door MathynK
Vandaag om 15:28:02
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
Vandaag om 15:22:30
Stationsplein Baden Baden door Dave.......
Vandaag om 15:03:18
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
Vandaag om 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
Vandaag om 14:07:57
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:55:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 11:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:49:22
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
Mini baantje `` De visafslag`` door spoorijzer
Vandaag om 09:39:16
  

Auteur Topic: Onderhoud goederenmaterieel in Nederland en Europa  (gelezen 3994 keer)

TEE-RAM

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Onderhoud goederenmaterieel in Nederland en Europa
« Gepost op: 23 september 2018, 17:32:50 »
Wie kan mij iets vertellen over het onderhoud en herstel van goederenwagens in Nederland en Europa. Wordt het materieel periodiek onderhouden of zijn de afgelegde kilometers bepalend en waar wordt het onderhoud dan uitgevoerd, in het land waar dat materieel toevallig staat of gaat het terug naar de eigenaar. Waar zijn in Nederland werkplaatsen voor goederenmaterieel.
Wim

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 1954
  • Allegra" treinstel
Re: Onderhoud goederenmaterieel in Nederland en Europa
« Reactie #1 Gepost op: 23 september 2018, 17:36:49 »
Werkplaats amersfoort onderhield het na goederen materieel maar is reeds een aantal jaren gesloten


dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1426
Re: Onderhoud goederenmaterieel in Nederland en Europa
« Reactie #3 Gepost op: 23 september 2018, 17:42:52 »
hier was laatst een reportage op YouTube meende dit was de link www.youtube.com/watch?v=RZj-1y35Ojg
Er stond eens iets in de railmagazine wagon onderhoud meen in  roosendaal weet het niet meer zeker
groet dennie
Er zijn meerdere bedrijven
zoals shunter of www.combowagonservice.com
« Laatst bewerkt op: 23 september 2018, 17:46:57 door dennie »

Stootjuk

  • Offline Offline
  • Berichten: 166
Re: Onderhoud goederenmaterieel in Nederland en Europa
« Reactie #4 Gepost op: 23 september 2018, 18:15:55 »
In Roosendaal zit de fa Spoorijzer en hebben de werkplaats in de oude monumentale locomotievenloods. Hier worden verschillende soorten goederenwagens onderhouden.
Hier kom je o.a. ketelwagens, onderlossers en containerwagens tegen.

Wilfred

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Onderhoud goederenmaterieel in Nederland en Europa
« Reactie #5 Gepost op: 23 september 2018, 19:25:34 »
(*) = Ik heb er eigenlijk geen verstand van maar ik bemoei me wel graag overal mee  :-X  Heel irritant, ik weet het, sorry.
Maar je komt over het algemeen wel met goede linkjes  (y) Dus een beetje de bemoeial uithangen is niet erg hoor ;D ;)
Groeten Joop, machinist Lls

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Onderhoud goederenmaterieel in Nederland en Europa
« Reactie #6 Gepost op: 23 september 2018, 19:37:33 »
 ;D

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3867
Re: Onderhoud goederenmaterieel in Nederland en Europa
« Reactie #7 Gepost op: 23 september 2018, 22:46:11 »
Goederenmaterieel word sowieso preventief onderhouden op basis van tijd, de voertuighouder is daarvoor verantwoordelijk om dat uit te laten voeren.
Die kan daarvoor kiezen om de wagens naar een vaste onderhoud plaats terug te halen en daar te onderhouden of dat te doen in de buurt waar de wagens worden ingezet.

Op kilometers gaat sowieso niet, want wagens hebben geen kilometerteller :)

Jeanne

  • Offline Offline
  • Berichten: 231
Re: Onderhoud goederenmaterieel in Nederland en Europa
« Reactie #8 Gepost op: 23 september 2018, 23:38:34 »
 Het Roosendaalse Spoorijzer doet tegenwoordig ook het onderhoud van de DEMEL wagens.
Jeanne Kok

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
Re: Onderhoud goederenmaterieel in Nederland en Europa
« Reactie #9 Gepost op: 24 september 2018, 10:52:35 »
Onderhoud en reperatie gebeurd meestal op locatie, voor grote herstellingen gaat een wagen naar een werkplaats. In Nederland worden er wagens gereviseerd in Roosendaal en bij Shunter op de Waalhaven. Maar bij de meeste wagens worden revisies uitgevoerd in het buitenland, veelal in het voormalige Oostblok.

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re: Onderhoud goederenmaterieel in Nederland en Europa
« Reactie #10 Gepost op: 24 september 2018, 17:35:04 »
Uit mijn tijd als wagenmeester / storingsmonteur was de VVW de bijbel voor de gronddienst . De mijne is nog van 1963 en hier volgen enige bepalingen ..Volgens het RIV moeten er bepaalde opschriften aanwezig zijn , en bij ontbreken werd de wagen aan de grens gewijgerd . Ëén van de opschriften was een door witte verf omkaderd veld , met daarin een cijfer bv 4 rev ( het cijfer geeft het aantal jaren aan tussen 2 revisies ); Dan de afkorting van de wagenwerkplaats ; en als laatste de revisie datum .De revisie werd uitgevoerd door de eigendoms maatschappij .
Allereerst een uitleg over de benodigde modellen ( beplakkingen ) , die bij gebreken aan bijde zijden op de stelbalk geplakt moesten worden , DUS NIET IN HET PLAKKASTJE .
Model 4000 ; afmeting , 98 x 123 mm : kleur ; wit met blauwe rand en diagonale streep . Opschrift ; N.V. Nederlandsche Spoorwegen ; Stationsnaam ; Beplakking nr ; van; 19-- ;Voertui: Soort ; nr ( wagennummer ) ; Eigendomsmerk ; is als volgt beschadigd ; De wagenmeester .
Model K 4261 ; afm 148x214 mm ; kleur blauw ; Opschrift in Nederlands , Frans en Duits , MAG NIET WEER BELADEN WORDEN ; na lossing naar eigendomsspoorweg ; beschadigingen , 1=wielassen ,2= draagpotten ,3= rem , 4=onderstel , 5= draagveren , 6=trekwerk , 7= stootwerk , 8=wagenbak , 9= dak , 10= deuren 11= lekkage aan dak ,aan wagenbak ; beschadigde delen onderstrepen ; ter herstelling naar eigendomsspoorweg via ------ grensstation eigendomsspoorweg .
 Model M 4265 ,kleur wit ; afm, 151x211 mm ; Voor onderzoek  ; de beschadigde onderdelen zijn 1 t/m 11 vorig model , aangevuld met , 11,= vensters , 12= verwarming ,13=verlichting , 14= interieur , 15= WC's , 16=vouwbalgen , 17= opgaaf eigengewicht onjuist , 18= voertuig is ontspoord geweest , 19= revisidatum is overschreden ,20= gebruik gemaakt van vreemde onderdelen ,21= reservoir , 22= sluitingen,en appendages van reservoirs.
Art  507 .
 Beplakking voor opzending naar een werkplaats
Overschreden revisietermijn . Voertuigen waarvan de revisietermijn afloopt moeten - behalve met model 4000- bovendien worden beplakt met model 4265 en model 4261
Art 508
Opzending goedernmaterieel voor herstelling en revisie
Indien een rayon een herstelling niet zelf kan verrichten gaat het voertuig naar de wagenwerkplaats . Ketelwagens gaan altijd naar de wph Amersfoort
RIC materieel wordt dor de betreffende WPL opgevraagd .
Misschie brengt dit wat duidenlijkheid .

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 1954
  • Allegra" treinstel
Re: Onderhoud goederenmaterieel in Nederland en Europa
« Reactie #11 Gepost op: 24 september 2018, 17:41:27 »
Dit is zeker heel hulpzaam

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re: Onderhoud goederenmaterieel in Nederland en Europa
« Reactie #12 Gepost op: 25 september 2018, 11:12:07 »
In het vorige deel was de afhandeling gedeeltenlijk beschreven .
Nu artikelen volgens de VVW ,nr 218 en 219 .
Art 218
Revisie reizigersmaterieel.
Revisietermijn ; ( 1 ) De revisietermijn voor rijtuigen bedraagt :
                           a , 1 jaar voor rijtuigen , die in treinen lopen met een snelheid van meer dan 120 km/h ;
                           b , 1,5 jaar voor rijtuigen , die in treinen lopen met een maximum snelheid van 120 km/h ;
NS-materieel   (2) Ch Mw verstrekt Ch Vv periodiek een opgave van het getrokken reizigersmaterieel , dat in de loop van de maand in een wpl of wph op vastgestelde data moetbinnenkomen .        Aan de hand van deze opgave wordt de uitwisseling en opzending geregeld .
 Overschrijding revisietermijn  (3) Rijtuigen waarvan de revisietermijn is overschreden moeten met model 4265 ( M RIV/RIC ) worden beplakt of met model 4261 (K RIV/RIC ) indien            revisietermijn met 14 dagen of meer is overschreden .


Art 219
 Revisie goederenmaterieel .
Revisietermijn ,

(1) De revisietermijnen bedragen ;

a , 1 jaar voor SS-wagens ( Snelheid boven de 100 km/h )

b . 4 jaar voor de wagens voorzien van het opschrift  4REV ;

c,3jaar voor de overige wagens ;

d,6 jaar voor een aantal - slechts zelden aan het verkeer deelnemende- dienstwagens . Het remwerk van deze wagens moet echter om de 3 jaar worden gerevideerd ; hierbij worden de triplekleppen verwisseld .


Verlenging revisitermijn ,

(2) De wagens genoemd in lid 1 b en c kunnen zijn voorzien van het opschrift "+ 3 m ". In dat geval wordt de revisietermijn met 3 maanden verlengd .


Overschrijding revisitermijn  ( 3 ) Wagens waarvan de revisietermijn is overschreden moeten met model 4265 ( M RIV ) worden beplakt . Voor de overname aan de grens van wagens waarvan de revisietermijn is overschreden wordt verwezen naar art 513/5

TEE-RAM

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: Onderhoud goederenmaterieel in Nederland en Europa
« Reactie #13 Gepost op: 26 september 2018, 20:30:27 »
Iedereen bedankt voor zijn (haar) inbreng. Het geeft in ieder geval enig idee wat voor, waar en wanneer onderhoud aan goederenmaterieel wordt uitgevoerd.

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re: Onderhoud goederenmaterieel in Nederland en Europa
« Reactie #14 Gepost op: 26 september 2018, 22:22:36 »
IN 1963 waren er wagenwerkplaatsen in Onnen voor Friesland , Groningen , Drente , Overijsel , Gelderland , de grens lag over Harderwijk ,Apeldoorn , dieren en Aalten
Amsterdam Watergraafsmeer , voor Noord Holland , Utrecht , Zuid Holland , de grens was Lisse ,Abcoude , Maartensdijk ,Bilthoven , Lunteren ,Stroe enHd
Rotterdam - Fijenoord , voor Zuid Holland  , Noordwijkerhout , Woerden .
Roosendaal voor Zeeland , Gelderland ,Noord Brabant , grens , Dordrecht ,Uithoorn ,Eden C, Rehnen , Varseveld ,Boxtel , Vlb
Maastricht voor Limburg .
Te Amersfoort was de Wagen Hoofd werkplaats .