Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van materieel 40 treinstellen door StefanNL_Plays
Vandaag om 16:54:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Twinkie
Vandaag om 16:52:49
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:49:52
Bisonkit verdunner door HuubvG
Vandaag om 16:44:09
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 16:40:16
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Rody v. G.
Vandaag om 16:24:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 16:03:04
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door MathynK
Vandaag om 15:28:02
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
Vandaag om 15:22:30
Stationsplein Baden Baden door Dave.......
Vandaag om 15:03:18
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 15:01:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:30:51
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
Vandaag om 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
Vandaag om 14:07:57
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:55:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 11:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:49:22
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
Mini baantje `` De visafslag`` door spoorijzer
Vandaag om 09:39:16
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 09:28:35
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Gerard
Vandaag om 09:21:30
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 09:05:18
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door Arjan6511
Vandaag om 09:04:01
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
  

Auteur Topic: Detectie/blokken.  (gelezen 1767 keer)

nico99

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Detectie/blokken.
« Gepost op: 22 september 2018, 22:31:53 »
Hallo,

Ik heb vandaag een digikeijs dr 4088cs aangeschaft. Nu heb ik een vraag over het aansluiten op de rail. Mijn opstelling is nu zo: totale blok 3 meter, 30 cm detectie (geïsoleerd) 240cm tot de volgende detectie van 30cm (ook geïsoleerd middels door slijpen railstaaf). Nu moet er natuurlijk een draad komen van de rail in de detectiezone naar de terugmeldmodule. Deze gaat naar poort 1. Nu is mijn vraag moet de tweede draad naar poort 2 komen van het stuk van 240 cm of sla je dit over en gaat de draad van de volgende detectiezone naar poort 2. Uiteraard wordt het stuk 240 cm gevoed middels de ringleiding. Alvast bedankt. Ik werk trouwens met de Ecos2 en ga later volledig automatisch rijden via de computer.

Groet Niek

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5814
Re: Detectie/blokken.
« Reactie #1 Gepost op: 23 september 2018, 07:15:19 »
Nico,

Als ik je vraag goed begrijp: de beide stukken van 30cm die je wilt detecteren sluit je aan op de 4088CS, resp. poort 1 en 2. Het stuk spoor van 240cm wat er tussen ligt ga je voeden vanuit de ringleiding. Die ringleiding moet je voorzien van een diodeschakeling waardoor de spanning even hoog is als van de gedetecteerde stukken. Dit geeft een betrouwbare detectie op de overgangen.

Kijk voor de diodeschakeling even hier: https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Diodeschakeling

Gr, Ben.

Michiel 80

  • Offline Offline
  • Berichten: 724
Re: Detectie/blokken.
« Reactie #2 Gepost op: 23 september 2018, 08:20:44 »
Morgen,

Waarom zou je de 240cm niet gaan detecteren?
Weet niet of je een programma als Koploper gaat gebruiken maar in ieder geval bij dit programma heb je ook een melder nodig aan begin van het blok.

Groet, Michiel

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Detectie/blokken.
« Reactie #3 Gepost op: 23 september 2018, 08:28:06 »
Er is toch een melder aan het begin en het einde van het blok. Meer is overbodig.
Waarom begin je telkens een nieuw draadje Nico? Alle vervolgvragen bij elkasr is voor jezelf misschien ook overzichtelijker.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

nico99

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re: Detectie/blokken.
« Reactie #4 Gepost op: 23 september 2018, 21:47:06 »
Bedankt voor de antwoorden tot zo ver. Ik zal binnenkort wel een tekening uploaden van de bedrading zoals ik het in gedachten had. Zegt wat meer denk ik dan woorden.

@Henk, mijn gedachte voor een nieuw draadje was juist dat alle vragen en antwoorden niet door elkaar zouden lopen, vandaar.

Groet Niek

nico99

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re: Detectie/blokken.
« Reactie #5 Gepost op: 27 september 2018, 17:00:18 »


Hallo,

Door drukte even op zich laten wachten. Ik heb een tekening gemaakt hoe ik het in gedachte heb. Mijn vraag is nu: klopt het zo of moet B ook naar de terugmeldmodule gemeld worden.

Wat begreep moet er sowieso een diodeschakeling komen tussen de ongedecteerde rail en mijn Ecos( rode draad). Zijn deze modules gewoon te koop?

Alvast bedankt voor het mee denken

Groet, Niek

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Detectie/blokken.
« Reactie #6 Gepost op: 27 september 2018, 17:24:27 »
Mijn vraag is nu: klopt het zo of moet B ook naar de terugmeldmodule gemeld worden.
Nouwja, B moet in ieder geval ergens aan zitten. Nu is dat deel gewoon spanningsloos en zal je trein daar hopeloos stil gaan staan. ;D

Wat begreep moet er sowieso een diodeschakeling komen tussen de ongedecteerde rail en mijn Ecos( rode draad).
Nee, je moet een diodeschakeling gebruiken voor de ongedetecteerde secties! Niet ongedetecteerde rail. Ofwel, de rode draad zit goed.

Maar nu terug naar B, sluit je deze ook aan op de terugmelder dan ben je klaar. Maar wil je dat B niet gedetecteerd wordt (kan ook bijvoorbeeld een wissel(straat) zijn buiten een blok) dan zal je B moeten voeden via een diodeschakeling naar de "zwarte" draad (andere railaansluiting) van je centrale.

Zijn deze modules gewoon te koop?
Zullen ongetwijfeld te koop zijn maar zelf maken stelt ook niets voor. Je hebt er alleen een gelijkrichterbrug voor nodig (en eventueel een weerstand). Zie hiervoor de encyclopedie.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

nico99

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re: Detectie/blokken.
« Reactie #7 Gepost op: 27 september 2018, 21:28:28 »
Timo,

Bedankt voor de antwoorden. Idd een draad vergeten te tekenen :(. Begrijp ik het goed als ik B aansluit op de terugmeldmodule dat er geen diodeschakeling nodig is?

Groet Niek.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Detectie/blokken.
« Reactie #8 Gepost op: 28 september 2018, 10:23:44 »
Hoi Niek,

Correct! De onderste spoorstaaf moet of via de stroomdetectie of via de diodeschakeling naar de onderste* rail. En de bovenste* altijd direct aan de centrale.

Reden hiervoor is dat de stroomdetectie intern ook zo'n diodeschakeling bevat. En door die nu ook toe te voegen aan de ongedetecteerde stukken is elk pad voor de stroom nu evenwaardig.


Timo

*In de tekening dan, wat je op je baan als detectie zijden aan houdt is aan jou. ;D Handigste is wel dat altijd aan dezelfde kant (elektrisch gezien) te doen om fouten te voorkomen. Of dit fysiek ook aan dezelfde kant is hangt weer af van hoe je dingen oplost met keerlussen. Immers doet de polariteit op de rails er niet toe voor de rijrichting bij digitaal.
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Detectie/blokken.
« Reactie #9 Gepost op: 28 september 2018, 14:01:50 »
Het maken van een diodeschakeling is overigens eenvoudig. De schakeling komt overeen met die van een zogenaamde brugcel (gelijkrichter). Een brugcel bevat de vier diodes in één behuizing. Hij heeft twee aansluitingen met het wisselstroomteken ~, een aansluiting met een plus en een aansluiting met een min. Je knoopt de plus en min aan elkaar en zet het geheel met de ~ aansluitingen tussen één van de stroomuitgangen van de centrale en alle ongedetecteerde secties. Je hebt dus maar één brugcel per centrale of booster nodig. Die brugcel kies je voor een maximaal stroomverbruik dat hoger ligt dat de maximale stroom die de centrale (of de booster) kan leveren.

Een plaatje is misschien handiger. Hier zie je mijn ringleiding. De rode en de zwarte draad zijn op de centrale aangesloten. Verder zie je de diodeschakeling die tussen de rode draad en de gele draad is geschakeld.
De zwarte draad gaat om de zoveel meter naar de niet onderbroken spoorstaaf.
De rode draad is onder andere verbonden met de terugmeldschakelingen. Iedere gedetecteerde sectie van de wel onderbroken railstaaf is dan op een ingang van een terugmelder aangesloten.
Alle niet gedetecteerde secties van de onderbroken railstaaf zijn op de gele draad aangesloten.

In vergelijking met jouw tekening zijn de rode en de zwarte draad dus omgewisseld, maar dat maakt voor de werking niet uit.



Voor de volledigheid, de bruine en blauwe draad zijn voor de externe voeding van de wissel- en seindecoders.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

nico99

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re: Detectie/blokken.
« Reactie #10 Gepost op: 28 september 2018, 14:36:10 »
Hoi Henk,

Bedankt voor de uitleg. Het plaatje maakt een hoop duidelijk. Ik had alleen nog een vraag, waar voor is de gele draad en waarom is deze ook verbonden met de diodeschakeling?

Alvast bedankt,

Groet Niek

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Detectie/blokken.
« Reactie #11 Gepost op: 28 september 2018, 15:22:11 »
De rode draad (één uitgang van de centrale) is via de diodeschakeling met de gele draad verbonden.
De ongedetecteerde delen van de onderbroken spoorstaaf (ongedetecteerde secties) zijn op de gele draad aangesloten. Ze zijn daarmee via de diodeschakeling op de uitgang van de centrale aangesloten. De gele draad is dus een manier om meerdere ongedetecteerde secties via de diodeschakeling te kunnen aansluiten.

Alle wel gedetecteerde delen van de onderbroken spoorstaaf zijn via de detectieschakeling op de rode draad en daarmee op dezelfde uitgang van de centrale aangesloten.
« Laatst bewerkt op: 28 september 2018, 15:33:34 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

nico99

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re: Detectie/blokken.
« Reactie #12 Gepost op: 28 september 2018, 15:42:12 »
Helemaal duidelijk! Bedankt!

Gr Niek