Doel:€250.00
Donaties:€147.00

Per saldo:€-103.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-06-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door tothebeach
Vandaag om 21:47:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 21:46:52
Digitaal maken van een lok: doorgebrande leds door 72sonett
Vandaag om 21:36:10
Overstappen op schaal TT? door CHH
Vandaag om 21:34:52
Gezocht: 11mm wielen met asb door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:34:01
Draglinebak en andere grijpmiddelen in h0. door NS1220
Vandaag om 21:33:56
Advies beste lijm voor bouwpakketten door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:31:55
19 Toen door Martin Hornis
Vandaag om 21:21:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door NS1220
Vandaag om 21:20:25
Dat overkomt mij niet. door Carel Ruysink
Vandaag om 21:19:43
Schrijfblokkarton, correspondentiekaarten en wat verf. (h0) door 44
Vandaag om 21:09:46
V-IRM in 1:45 door Mitchell
Vandaag om 21:06:50
Servo-positie instellen met MultiMaus door Henk Boshuyzen
Vandaag om 21:00:59
Kruising NS/RTM Feijenoord door Frans8800
Vandaag om 20:50:38
Pimp mijn DB 407 door cor_b
Vandaag om 20:50:04
Bröckenbahn door heuvelbaan
Vandaag om 20:41:22
Modelspoor in Frankrijk, regio Angoulême/Cognac door St00mboy
Vandaag om 20:03:47
Heen, En en Weer: de tram. door DE-II
Vandaag om 19:51:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door RikJ
Vandaag om 19:51:08
NS modelbaan Hoekdam H0 door Ronald Hofmeester
Vandaag om 19:14:52
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 18:26:11
Marklin 36501 ombouwen met een ESU 54610 decoder. door wee
Vandaag om 18:09:49
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 17:29:11
Bouw Br 01 226, Ersatzlok Henschel-Wegmann. door puntenglijder
Vandaag om 16:48:07
De Hoekse Lijn nader bekeken. door Eric B
Vandaag om 15:55:24
Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord door Wim Vink
Vandaag om 14:17:12
De NS zet bussen in..... door Marc tramt
Vandaag om 13:34:28
EifelBurgenBahn door Krokodil68
Vandaag om 12:47:16
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
Vandaag om 12:42:22
Fleischmann lichtsein knipperend maken. M.b.v. Viessmann 5065 mogelijk? door knar46
Vandaag om 12:25:13
  

Auteur Topic: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?  (gelezen 4301 keer)

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 6737
  • Jeroen
Re: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?
« Reactie #120 Gepost op: 24 september 2018, 20:12:08 »
Als we naar de trein kijken en we gaan grotere afstanden afleggen, laten we dan ook kijken naar de bovenbouw.

Voor Amsterdam / Brussel e.v. is de HSL aangelegd.
Van Amsterdam naar Londen kun je ook via HSL´s.
Van Amsterdam naar Duitsland euh, euh is er niks. Er rijdt een ICE, maar in Nederland niet snel. geen HSL.
Van Amsterdam naar Berlijn, een getrokken trein, in Nederland vaak stoppend dus ook niet snel en geen HSL.

Willen we verder dan komen nog meer problemen tegen
Bijv naar Moskou.
Denk alleen aan het de spoorbreedte in Rusland, maar ook de diverse spanningen (1500 V = , 15000 V ~  , 3000 V = onderweg , en ook andere signaleringen.
En dat er nog geen hogesnelheidsspoor oostwaarts ligt.

En hoe gevoelig ligt dit politiek, nu Rusland graag weer een grootmacht wil zijn?

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 558
    • Altwied im Westerwald
Re: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?
« Reactie #121 Gepost op: 24 september 2018, 21:35:57 »
Met de trein naar Moskou?! Ja! Dat lijkt mijn dan wel weer leuk. :) Of eigenlijk met de trein naar Nederland, want ik woon al in Moskou  ;D
Sinds 8 jaar reis ik regelmatig tussen Nederland en Moskou. In het begin heb ik eens uitgezocht of dat ook per trein kon. Dat kon destijds rechtstreeks; er reed toen nog een koerswagen tussen Amsterdam en Moskou. Alleen deed die er maar liefst 37 uur over... Sneller kon ook: 32 uur maar dan wel 5 x overstappen. In de praktijk had ik die tijd niet, dus heb ik altijd het vliegtuig genomen.

Maar goed, Moskou is dan wel weer erg ver; zo'n 2500 km. Stel dat er een hogesnelheidsverbinding zou komen, dan blijft dat nog steeds een behoorlijke reistijd. Maar tot ~ 1000 km zou met een goed internationaal en aaneengesloten hogesnelheidsnetwerk te doen moeten zijn. Vanuit Nederland kom je dan toch tot Warschau. Of Wenen. Of Milaan.
Maar het werkt alleen als je niet te veel tussenstops hebt. Als je nu de trein naar Frankfurt neemt, ben je eerst een stuk door Nederland aan het boemelen, daarna bijna als stoptrein door het Ruhrgebiet. Pas na Keulen schiet het op.

Groet,Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1498
Re: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?
« Reactie #122 Gepost op: 25 september 2018, 08:40:23 »
Vroeger hadden we veel grens over schrijdende passagierstreinen , Hoek van Holland 2 in een periode . Één van/naar Klagenfurt en van/naar Moskau . Bij die laatste waren maar één of twee russische rijtuigen . De rest kwamen uit oa denemarken . Een nachttrein naar parijs . Ook Wenen had er één . Amsterdam -Maastricht naar Basel . Zelfs de TEE combineerde/splitse in Utrecht CS . Onderweg werden vaak rijtuigen naar een andere trein gerangeert . Later zijn routes aangepast en reed de trein van Hoek van Holland naar Klagenfurt niet meer via Venlo maar via Arnhem -Nijmegen . Daar voor werd dan een stuk met een DB diesellok gereden .
De diensten naar Brussel werden uitgebreid in aantal en lengte . Geen lokwissel aan een grensstation meer nodig . Ook een TGV trein naar Parijs rijden hier . Die doen niet alle stations aan . Straks een goed service naar Londen , hoop ik . Lijkt er nu nog niet helemaal op .
Tegenwoordig is er wel veel grensoverschrijdend verkeer maar die gaan niet ver . Bij één grensovergang bijna onmogelijk . De brug over de rivier is nog steeds kapot . De treinen rijden alweer tot Weener nadat de beveiliging is aangepast . Een plan van Arriva was om door te rijden tot Oldenburg . Duurt zeker nog 5 jaar voor het zover is . Vroeger waren daar 3 grensoverschrijdende treinen met verschillende eindpunten . Groningen-Hannover was de langste . Er waren weinig passagiers . Met de komst van arriva , die ieder 2 uur ging rijden , steeg het aantal passagiers . Nog meer toen het zelfs een uurdienst werd . Veel reizigers die in/uitstappen in Weener van/naar Leer .Door de ramp met de brug is het aantal passagiers weer drastisch gedaald .
De OBB heeft tegenwoordig een nightjet trein rijden op vele trajekten . Dat doen ze alleen . Het zijn 2e hands rijtuigen die allen befoliet zijn . Over enkele jaren zullen daar nieuwe rijtuigen voor terugkomen . Helaas moet de Nederlanders in Dusseldorf instappen . Plan is er om naar Nederland te rijden . Tot waar zouden die dan gaan rijden ? Dit ivm de autotransportwagens . Kunnen die in Amsterdam nog be/ontladen worden . Of komt den Bosch daar dan voor in aanmerking .
Overal in Europa is het aantal langeafstand nachttreinen afgenomen . Hoewel er een trein is van Moskau naar Frankrijk via Oostenrijk is bijgekomen .

gr Jos