Doel:€250.00
Donaties:€80.00

Per saldo:€-170.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 09-12-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco h0, NS 1200 door sneek
Vandaag om 23:31:02
MB-module: "L'Esimé" door Chris80
Vandaag om 23:24:09
het berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen door PeterNS
Vandaag om 22:53:22
Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969 door Rondje_HO
Vandaag om 22:46:16
ICE-T pimpen door Dave.......
Vandaag om 22:41:06
Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging... door Silencer
Vandaag om 22:39:12
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door spoor0
Vandaag om 22:39:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door André82
Vandaag om 22:30:55
H0 baanplan gebaseerd op Zell im Wiesental 274x265cm door NS264
Vandaag om 22:26:54
Aanschaffen BR245, Brawa of ACME? door Rondje_HO
Vandaag om 22:19:31
Bouw Bührtal III door nachbar
Vandaag om 22:12:41
Minitrix BR185 verlichting verkeerd om door phdirk
Vandaag om 21:58:10
Langstraatspoorlijn modulebaan door Frans Peeters
Vandaag om 21:57:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:54:19
Stroomloos maken stuk spoor bij DCC? door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:54:10
Ratelende tandwielen? door ivanzon
Vandaag om 21:52:03
Philotrain SS 867, de grote verbouwing door J1971
Vandaag om 21:48:45
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 21:43:04
Laser Cut bouwpakketten. Ervaringen. door ivanzon
Vandaag om 21:36:16
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 21:36:12
Pronsfeld door rotaspeed
Vandaag om 21:18:13
BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop door Weerd
Vandaag om 20:49:12
De Rheingold in model naoorlogs door sncf231e
Vandaag om 19:55:53
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
Vandaag om 19:50:48
Márklin Spoor 1 analoog gelijkstroom vraag door rudolf
Vandaag om 19:39:56
Bouw van een MKmodelbouwstudio's NS 2900 door station goes
Vandaag om 19:30:58
  

Auteur Topic: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?  (gelezen 3834 keer)

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 6651
  • Jeroen
Re: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?
« Reactie #120 Gepost op: 24 september 2018, 20:12:08 »
Als we naar de trein kijken en we gaan grotere afstanden afleggen, laten we dan ook kijken naar de bovenbouw.

Voor Amsterdam / Brussel e.v. is de HSL aangelegd.
Van Amsterdam naar Londen kun je ook via HSL´s.
Van Amsterdam naar Duitsland euh, euh is er niks. Er rijdt een ICE, maar in Nederland niet snel. geen HSL.
Van Amsterdam naar Berlijn, een getrokken trein, in Nederland vaak stoppend dus ook niet snel en geen HSL.

Willen we verder dan komen nog meer problemen tegen
Bijv naar Moskou.
Denk alleen aan het de spoorbreedte in Rusland, maar ook de diverse spanningen (1500 V = , 15000 V ~  , 3000 V = onderweg , en ook andere signaleringen.
En dat er nog geen hogesnelheidsspoor oostwaarts ligt.

En hoe gevoelig ligt dit politiek, nu Rusland graag weer een grootmacht wil zijn?

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 390
    • Altwied im Westerwald
Re: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?
« Reactie #121 Gepost op: 24 september 2018, 21:35:57 »
Met de trein naar Moskou?! Ja! Dat lijkt mijn dan wel weer leuk. :) Of eigenlijk met de trein naar Nederland, want ik woon al in Moskou  ;D
Sinds 8 jaar reis ik regelmatig tussen Nederland en Moskou. In het begin heb ik eens uitgezocht of dat ook per trein kon. Dat kon destijds rechtstreeks; er reed toen nog een koerswagen tussen Amsterdam en Moskou. Alleen deed die er maar liefst 37 uur over... Sneller kon ook: 32 uur maar dan wel 5 x overstappen. In de praktijk had ik die tijd niet, dus heb ik altijd het vliegtuig genomen.

Maar goed, Moskou is dan wel weer erg ver; zo'n 2500 km. Stel dat er een hogesnelheidsverbinding zou komen, dan blijft dat nog steeds een behoorlijke reistijd. Maar tot ~ 1000 km zou met een goed internationaal en aaneengesloten hogesnelheidsnetwerk te doen moeten zijn. Vanuit Nederland kom je dan toch tot Warschau. Of Wenen. Of Milaan.
Maar het werkt alleen als je niet te veel tussenstops hebt. Als je nu de trein naar Frankfurt neemt, ben je eerst een stuk door Nederland aan het boemelen, daarna bijna als stoptrein door het Ruhrgebiet. Pas na Keulen schiet het op.

Groet,Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1474
Re: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?
« Reactie #122 Gepost op: 25 september 2018, 08:40:23 »
Vroeger hadden we veel grens over schrijdende passagierstreinen , Hoek van Holland 2 in een periode . Één van/naar Klagenfurt en van/naar Moskau . Bij die laatste waren maar één of twee russische rijtuigen . De rest kwamen uit oa denemarken . Een nachttrein naar parijs . Ook Wenen had er één . Amsterdam -Maastricht naar Basel . Zelfs de TEE combineerde/splitse in Utrecht CS . Onderweg werden vaak rijtuigen naar een andere trein gerangeert . Later zijn routes aangepast en reed de trein van Hoek van Holland naar Klagenfurt niet meer via Venlo maar via Arnhem -Nijmegen . Daar voor werd dan een stuk met een DB diesellok gereden .
De diensten naar Brussel werden uitgebreid in aantal en lengte . Geen lokwissel aan een grensstation meer nodig . Ook een TGV trein naar Parijs rijden hier . Die doen niet alle stations aan . Straks een goed service naar Londen , hoop ik . Lijkt er nu nog niet helemaal op .
Tegenwoordig is er wel veel grensoverschrijdend verkeer maar die gaan niet ver . Bij één grensovergang bijna onmogelijk . De brug over de rivier is nog steeds kapot . De treinen rijden alweer tot Weener nadat de beveiliging is aangepast . Een plan van Arriva was om door te rijden tot Oldenburg . Duurt zeker nog 5 jaar voor het zover is . Vroeger waren daar 3 grensoverschrijdende treinen met verschillende eindpunten . Groningen-Hannover was de langste . Er waren weinig passagiers . Met de komst van arriva , die ieder 2 uur ging rijden , steeg het aantal passagiers . Nog meer toen het zelfs een uurdienst werd . Veel reizigers die in/uitstappen in Weener van/naar Leer .Door de ramp met de brug is het aantal passagiers weer drastisch gedaald .
De OBB heeft tegenwoordig een nightjet trein rijden op vele trajekten . Dat doen ze alleen . Het zijn 2e hands rijtuigen die allen befoliet zijn . Over enkele jaren zullen daar nieuwe rijtuigen voor terugkomen . Helaas moet de Nederlanders in Dusseldorf instappen . Plan is er om naar Nederland te rijden . Tot waar zouden die dan gaan rijden ? Dit ivm de autotransportwagens . Kunnen die in Amsterdam nog be/ontladen worden . Of komt den Bosch daar dan voor in aanmerking .
Overal in Europa is het aantal langeafstand nachttreinen afgenomen . Hoewel er een trein is van Moskau naar Frankrijk via Oostenrijk is bijgekomen .

gr Jos