Doel:€250.00
Donaties:€180.00

Per saldo:€-70.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 22-10-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 07:13:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mcnjasper
Vandaag om 07:10:33
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Marc tramt
Vandaag om 07:09:11
NS omBC290x van MK modelbouwstudios door Ivo tB
Vandaag om 00:53:25
MB-module: "Groeten uit Jottum" door sdz1976
Vandaag om 00:40:35
Elotrains NS1500 door Biesje
Vandaag om 00:34:44
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Remco vM
Vandaag om 00:31:57
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hendrik Jan
Vandaag om 00:09:51
3D/RM-IG: Onshape - Materieel 1:76 door Hans van de Burgt
Vandaag om 00:01:58
Simpele kit voor een NS 600/2000 in N door MOVisser
Vandaag om 00:00:59
Raadplaatje door GerardvV
22 oktober 2018, 23:48:20
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
22 oktober 2018, 23:21:49
MB-module: "Bh0UB's" door Hendrik Jan
22 oktober 2018, 23:01:20
Messing NS P6010-6014 met Fleischmann basis door AB 7216
22 oktober 2018, 22:46:03
Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0 door Reinout van Rees
22 oktober 2018, 22:39:40
Den Overslag & Marchan'Dix door Hendrik Jan
22 oktober 2018, 22:39:14
Projekt 083-338 door 44
22 oktober 2018, 22:38:42
BMB-Module: "Blackwater Goods Yard" door St00mboy
22 oktober 2018, 22:33:07
Schrootbaan in spoor 1 door Edsko Hekman
22 oktober 2018, 22:22:33
De soap die Fyra heet door Joop_L
22 oktober 2018, 22:22:06
Eifelgeschiedenis door Reinout van Rees
22 oktober 2018, 22:03:18
Hema by Lima door Nijboer
22 oktober 2018, 22:01:20
Messing ABC door naoorlogsNS
22 oktober 2018, 21:45:48
  

Auteur Topic: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?  (gelezen 3638 keer)

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 6647
  • Jeroen
Re: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?
« Reactie #120 Gepost op: 24 september 2018, 20:12:08 »
Als we naar de trein kijken en we gaan grotere afstanden afleggen, laten we dan ook kijken naar de bovenbouw.

Voor Amsterdam / Brussel e.v. is de HSL aangelegd.
Van Amsterdam naar Londen kun je ook via HSL´s.
Van Amsterdam naar Duitsland euh, euh is er niks. Er rijdt een ICE, maar in Nederland niet snel. geen HSL.
Van Amsterdam naar Berlijn, een getrokken trein, in Nederland vaak stoppend dus ook niet snel en geen HSL.

Willen we verder dan komen nog meer problemen tegen
Bijv naar Moskou.
Denk alleen aan het de spoorbreedte in Rusland, maar ook de diverse spanningen (1500 V = , 15000 V ~  , 3000 V = onderweg , en ook andere signaleringen.
En dat er nog geen hogesnelheidsspoor oostwaarts ligt.

En hoe gevoelig ligt dit politiek, nu Rusland graag weer een grootmacht wil zijn?

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 344
    • Altwied im Westerwald
Re: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?
« Reactie #121 Gepost op: 24 september 2018, 21:35:57 »
Met de trein naar Moskou?! Ja! Dat lijkt mijn dan wel weer leuk. :) Of eigenlijk met de trein naar Nederland, want ik woon al in Moskou  ;D
Sinds 8 jaar reis ik regelmatig tussen Nederland en Moskou. In het begin heb ik eens uitgezocht of dat ook per trein kon. Dat kon destijds rechtstreeks; er reed toen nog een koerswagen tussen Amsterdam en Moskou. Alleen deed die er maar liefst 37 uur over... Sneller kon ook: 32 uur maar dan wel 5 x overstappen. In de praktijk had ik die tijd niet, dus heb ik altijd het vliegtuig genomen.

Maar goed, Moskou is dan wel weer erg ver; zo'n 2500 km. Stel dat er een hogesnelheidsverbinding zou komen, dan blijft dat nog steeds een behoorlijke reistijd. Maar tot ~ 1000 km zou met een goed internationaal en aaneengesloten hogesnelheidsnetwerk te doen moeten zijn. Vanuit Nederland kom je dan toch tot Warschau. Of Wenen. Of Milaan.
Maar het werkt alleen als je niet te veel tussenstops hebt. Als je nu de trein naar Frankfurt neemt, ben je eerst een stuk door Nederland aan het boemelen, daarna bijna als stoptrein door het Ruhrgebiet. Pas na Keulen schiet het op.

Groet,Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1476
Re: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?
« Reactie #122 Gepost op: 25 september 2018, 08:40:23 »
Vroeger hadden we veel grens over schrijdende passagierstreinen , Hoek van Holland 2 in een periode . Één van/naar Klagenfurt en van/naar Moskau . Bij die laatste waren maar één of twee russische rijtuigen . De rest kwamen uit oa denemarken . Een nachttrein naar parijs . Ook Wenen had er één . Amsterdam -Maastricht naar Basel . Zelfs de TEE combineerde/splitse in Utrecht CS . Onderweg werden vaak rijtuigen naar een andere trein gerangeert . Later zijn routes aangepast en reed de trein van Hoek van Holland naar Klagenfurt niet meer via Venlo maar via Arnhem -Nijmegen . Daar voor werd dan een stuk met een DB diesellok gereden .
De diensten naar Brussel werden uitgebreid in aantal en lengte . Geen lokwissel aan een grensstation meer nodig . Ook een TGV trein naar Parijs rijden hier . Die doen niet alle stations aan . Straks een goed service naar Londen , hoop ik . Lijkt er nu nog niet helemaal op .
Tegenwoordig is er wel veel grensoverschrijdend verkeer maar die gaan niet ver . Bij één grensovergang bijna onmogelijk . De brug over de rivier is nog steeds kapot . De treinen rijden alweer tot Weener nadat de beveiliging is aangepast . Een plan van Arriva was om door te rijden tot Oldenburg . Duurt zeker nog 5 jaar voor het zover is . Vroeger waren daar 3 grensoverschrijdende treinen met verschillende eindpunten . Groningen-Hannover was de langste . Er waren weinig passagiers . Met de komst van arriva , die ieder 2 uur ging rijden , steeg het aantal passagiers . Nog meer toen het zelfs een uurdienst werd . Veel reizigers die in/uitstappen in Weener van/naar Leer .Door de ramp met de brug is het aantal passagiers weer drastisch gedaald .
De OBB heeft tegenwoordig een nightjet trein rijden op vele trajekten . Dat doen ze alleen . Het zijn 2e hands rijtuigen die allen befoliet zijn . Over enkele jaren zullen daar nieuwe rijtuigen voor terugkomen . Helaas moet de Nederlanders in Dusseldorf instappen . Plan is er om naar Nederland te rijden . Tot waar zouden die dan gaan rijden ? Dit ivm de autotransportwagens . Kunnen die in Amsterdam nog be/ontladen worden . Of komt den Bosch daar dan voor in aanmerking .
Overal in Europa is het aantal langeafstand nachttreinen afgenomen . Hoewel er een trein is van Moskau naar Frankrijk via Oostenrijk is bijgekomen .

gr Jos