Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?  (gelezen 13840 keer)

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 677
Re: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?
« Reactie #30 Gepost op: 23 september 2018, 11:29:11 »

En qua subsidies: het nieuwste windmolenpark in zee wordt nu zonder subsidies aangelegd. Het is dus een technologie die inmiddels zo ver is doorontwikkeld dat het echt concurrerend wordt.
Optimistische groet, Wim
En zo wordt je voor de gek gehouden door de milieulobby. Er wordt weliswaar geen rechtstreekse subsidie meer verstrekt, maar de kosten van het aansluiten (en dat is bepaald niet goedkoop op zee) en die van de capaciteit die moet draaien als het niet waait zijn allemaal rekening belastingbetaler. Kijk voor de gein even wat de Oosterburen moeten betalen voor stroom, waarvan dan ook nog een groot gedeelte wordt opgewekt met de meest vervuilende vorm mogelijk, nl bruinkool...

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?
« Reactie #31 Gepost op: 23 september 2018, 11:39:01 »
Ooit zullen we wel elektrische vliegtuigen hebben. Het lijkt me dat we zouden moeten toewerken naar Europese spoorwegen om het internationale treinverkeer beter te laten functioneren.

Ik woon in Engeland, maar ga altijd met de trein/boot en alleen in het uiterste geval met de auto naar Nederland. De meeste mensen die ik ken hier vliegen. Het is hier in Engeland zelf zo dat bij elke reis men er al van uit gaat dat je gaat vliegen. Voor velen is dat de enige manier om het eiland te verlaten. Komt voor mij ook bij dat ik de vernedering, arrogantie en angst tussen aankomst en boarding ook flink zat ben. Reizen moet leuk zijn, niet hartkloppingen en stress veroorzaken.

Ik heb thuis 100% groene stroom. Ik betaal hetzelfde bedrag als iemand die vuile stroom heeft. Het kan wel, als je maar wilt. Maar al moest ik meer betalen, zou ik het ook kiezen. We kunnen niet wachten tot anderen de wereld minder vervuilend maken. Trouwens, als er 's avonds in de steden de helft drie kwart minder licht op straat zou branden, zouden we nog gewoon alles kunnen zien. Snap niet dat dat nog niet is aangepakt.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?
« Reactie #32 Gepost op: 23 september 2018, 11:45:00 »
En zo wordt je voor de gek gehouden door de milieulobby. Er wordt weliswaar geen rechtstreekse subsidie meer verstrekt, maar de kosten van het aansluiten (en dat is bepaald niet goedkoop op zee) en die van de capaciteit die moet draaien als het niet waait zijn allemaal rekening belastingbetaler.
Ja dat klopt, de aansluiting is (nog) door de overheid gefinancierd. Maar ik heb een tijd geleden een artikel in "Shell Venster" (het huisblaadje van Shell!) gelezen dat men daar verwacht dat het niet lang meer duurt dat ook de aansluiting subsidie vrij kan. Het is dus niet alleen de "milieuvereniging"! Met het 'voor de gek houden' valt het dus wel mee...
Met de plannen die nu op de plank staan voor een paar grote energieparken in de Noordzee zullen de kosten van een aansluiting ook naar beneden gaan.
En daarnaast, wat denk je dat bv een pijpleiding voor aardgas van Rusland naar Europa kost? Bv "Nordstream" naar Duitsland. De bedragen zijn gigantisch (miljarden) maar vergeleken bij de waarde van de energie, is het relatief laag. Of dat nu een pijp voor aardgas is of een electra-aansluiting van een windpark op zee. Reken de kosten terug per kWh en het valt in het niet...

Wij als gewone burger schrikken van bedragen als miljarden euros, maar op deze schaal is dat eigenlijk niets. We zijn gewoon niet gewend aan de schaal.
Net zoals die investering van Europa in infrastructuur, 55 mld voor wegen, 35 voor spoor.

Groet, Wim
« Laatst bewerkt op: 23 september 2018, 11:47:02 door Wim Hesselink »
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 677
Re: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?
« Reactie #33 Gepost op: 23 september 2018, 12:38:34 »
En de kosten van de achtervang om het net stabiel te houden ? Een aansluiting (of gaspijpleiding.) is eenmalig. Die andere kosten hoor ik je niet over...

Henry Visser

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
  • Fremo, tijdperk III, DB NS
Re: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?
« Reactie #34 Gepost op: 23 september 2018, 12:44:09 »
je wordt niet voor gek gehouden door de milieulobby maar door je eigen overheid,als je morgen op kerosine net zoveel belasting heft als op je brandstof die je wekelijks in je auto giet, staat morgen elk vliegtuig aan de grond

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?
« Reactie #35 Gepost op: 23 september 2018, 12:56:53 »
De olielobby houdt veel meer mensen voor de gek dan de milieulobby.

De olielobby kan zich dat trouwens een stuk makkelijker veroorloven.
Follow the money.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?
« Reactie #36 Gepost op: 23 september 2018, 12:59:26 »
Voor kernenergie opkomen kan mij zo boos maken. 
Voorspellen is altijd moeilijk, vooral als het over de toekomst gaat. :) Maar ik ga me toch aan een voorspelling wagen. Er komt een tijd dat we er achter komen dat wind- en zonne-energie ook niet alles is en dat we de kernenergie weer omarmen. Alleen niet de huidige uraniumtechnologie, maar thoriumreactors. Die hebben als voordeel dat het gebruik er van minder riskant is en dat het afval veel korter radioactief blijft. De thoriumtechnologie is al bekend sinds de jaren '50, maar er schijnen politieke belemmeringen te zijn om dit toe te passen.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?
« Reactie #37 Gepost op: 23 september 2018, 12:59:41 »
je wordt niet voor gek gehouden door de milieulobby maar door je eigen overheid.
Ja, als het echt om het milieu ging, dan was gebruik van diesel al lang afgeschaft en accijns en MRB op benzine verhoogd en op LPG verlaagd.

Ik woon in Spanje, met veel zonuren, maar hier bestaat nog steeds geen terugleverregeling. Er staan wel een paar zonnecollectoren op ons dak (800 Wp) en een zonneboiler voor warm water, maar alles wat meer geproduceerd dan verbruikt wordt, lever ik noodgedwongen gratis terug aan het net. Hierdoor zie je in Spanje ook relatief weinig zonnepanelen omdat de terugverdientijd veel te lang is.

Ook de beruchte 'zonnebelasting' van de PP, ten gunste van de elektriciteitsbedrijven, wordt pas nu met een nieuwe regering weer afgeschaft. Electriciteitsbedrijven hier zijn niet geinteresseerd in he kopen van energie van kleine particuliere producenten, ze willen alleen (veel) kWh verkopen en door politieke lobby lukt het om privé zonnecollectoren tegen te houden.

Uiteindelijk draait het uitsluitend om geld.
« Laatst bewerkt op: 23 september 2018, 13:05:53 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 677
Re: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?
« Reactie #38 Gepost op: 23 september 2018, 13:37:35 »
"Ik woon in Spanje, met veel zonuren, maar hier bestaat nog steeds geen terugleverregeling."

Die was er ooit wel, maar op een gegeven moment begon men zich af te vragen waarom er 's nachts bijna net zoveel werd teruggeleverd als overdag. Bleken een aantal slimmerikken 24/7 dieselaggregraten te laten lopen, het teruglevertarief was behoorlijk lucratief  ;D

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 677
Re: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?
« Reactie #39 Gepost op: 23 september 2018, 13:43:40 »
Voorspellen is altijd moeilijk, vooral als het over de toekomst gaat. :) Maar ik ga me toch aan een voorspelling wagen. Er komt een tijd dat we er achter komen dat wind- en zonne-energie ook niet alles is en dat we de kernenergie weer omarmen. Alleen niet de huidige uraniumtechnologie, maar thoriumreactors. Die hebben als voordeel dat het gebruik er van minder riskant is en dat het afval veel korter radioactief blijft. De thoriumtechnologie is al bekend sinds de jaren '50, maar er schijnen politieke belemmeringen te zijn om dit toe te passen.

De reden dat men in de vijftiger jaren geen thorium maar uranium reactors neerzette was omdat men daarmee ook kernbommen kon fabriceren...De reden dat ze er nu nog niet zijn is idd omdat de massa een onredelijke angst voor kernenergie (en afval) is aangepraat. Het is helaas politieke zelfmoord om het meest rationele te doen, nl vandaag nog beginnen met thorium. Kun je ook mooi het huidige afval mee opwerken overigens. De politiek en de massa laat zich leiden door emotie, niet door rationeel denken

Jan-Peter

  • Online Online
  • Berichten: 2277
  • Bnlx treinendokter.
Re: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?
« Reactie #40 Gepost op: 23 september 2018, 13:44:01 »
Hier denk dat ik denkwijze van Rob (borotof) enigzins moet nuanceren.

'Rijks' betaalde OSS (offshore substation) en tie-in (aansluiting) in hoogspanningsnet. De OWF operators moeten betalen voor de capiciteit die van het offshore wind farm (OWF) en in het hoogspnanningsnet wordt gepompt. De belasting betaler betaald 'niks' maar loopt slechts het financieringsrisico. De werkelijke kosten gaan dus lopen op het moment dat de OWF operators failiet gaan of weigeren de infrastructuur te gebruiken. (Eerste is een risico die niet 0 is, maar binnen de verwachte technishe max. leeftijd 30 jaar is te overzien, en de tweede heel onwaarschijnlijk nadat je voor een kapitaal 30-100 windmolens hebt geinstalleerd).
De Nederlandse staat heeft duidelijk geleerd van de Duitse OWF's, een aantal met subsidie gebouwde windmolenparken, staan te niksen, omdat ze nog geen aansluiting hebben met het hoogspanningsnet.

Gaspijpleidingen; Deze kosten jaarlijks enorm hoeveel in onderhoud, en hebben een 'vervelende verassing' aan het eind van het gebruik. Aangezien niemand meer bovenop een in productie zijnde gasbel wil wonen, worden de offshore gasreservoirs belangrijker naast de grote transport pijpleidingen vanuit Noorwegen, Schotland en Rusland.
Gaspijpleidingen hebben de nare eigenschap om lichter te zijn dan zeewater. Met als resultaat dat ze continu moeten worden gecheckt hoever ze onder de zeebodem liggen. (Aanleg is ook niet gratis). Met de hoeveelheid zand dat dagelijks door bv de Noordzee wordt verplaatst, is het risco dat een pijpleiding gaat drijven groot als er niks gedaan wordt (zo groot dat het aan zekerheid grenst). Het leggen/begraven, de inspectie, duikers, stenenstorters en de hele organisatie eromheen, is duurder dan een flinke koperenleiding.
De 'vervelende verassing' na gebruik. Noordzee gas heeft een nare eigenschap, het is laag radioactief. Het goede nieuws is dat de radioactiviteit naar 'nul' (achtergrondstralingsnivo) is gedaalt op het moment dat het aardgas aan de wal komt (zeer geringe halfwaardetijd). Het vervelende is nu dat de productie platformen en pijpleidingen langzaam besmet worden door het aardgas, en het staal van de platformen en pijpleidingen hebben een 30-50 jaar nodig om deze radioactiviteit kwijt te raken, tot het nivo van achtergrondstraling (10x halfwaardetijd ijzerlegeringen).
Als iemand nog zijn achtertuin tot de beschikking wil stellen...

Jan-Peter 
« Laatst bewerkt op: 23 september 2018, 13:47:22 door Jan-Peter »
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 677
Re: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?
« Reactie #41 Gepost op: 23 september 2018, 14:10:46 »
"De OWF operators moeten betalen voor de capiciteit die van het offshore wind farm (OWF) en in het hoogspnanningsnet wordt gepompt."

Ok, da's mooi, blijft het feit dat ze voorrang hebben op het net maar niet de rekening voor de (dure, want snel opschaalbaar) achtervang krijgen.

De kosten van pijpleidingen zitten netjes in de kostprijs van het gas verwerkt, dus die kan buiten de vergelijking blijven, en btr radioactiviteit van boorplatforms (zal wel meevallen want daar hoor je niet zo veel over...) : gewoon laten staan die dingen : http://energypost.eu/five-myths-about-dismantling-north-sea-oil-rigs/

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?
« Reactie #42 Gepost op: 23 september 2018, 14:16:55 »
De olielobby houdt veel meer mensen voor de gek dan de milieulobby.
De olielobby kan zich dat trouwens een stuk makkelijker veroorloven.
Follow the money.
In dat geval komen we bij de overheid uit. Van wat je bij de pomp voor een liter benzine betaalt, gaat het overgrote deel naar de schatkist. Slechts een klein deel is werkelijke kosten, een paar cent is winst voor de olieindustrie, maar de rest is accijns en belastingen...

De 'vervelende verassing' na gebruik. Noordzee gas heeft een nare eigenschap, het is laag radioactief. Het goede nieuws is dat de radioactiviteit naar 'nul' (achtergrondstralingsnivo) is gedaalt op het moment dat het aardgas aan de wal komt (zeer geringe halfwaardetijd).
Jan Peter,
Even een vraag vanuit mijn technische interesse: waar komen die radioactieve stoffen vandaan? Het gas zit al miljoenen jaren in de grond. Iedere stof met korte halfwaardetijd zou al lang verdwenen moeten zijn. Zijn het stoffen die bij de winning worden gebruikt? En zo ja, waarom dan alleen bij Noordzeegas?

Groet,Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Jan-Peter

  • Online Online
  • Berichten: 2277
  • Bnlx treinendokter.
Re: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?
« Reactie #43 Gepost op: 23 september 2018, 14:50:24 »
Hallo Wim,

Zover ik het heb begrepen tijdens pre-tour briefingen zijn er in iedergeval twee reden;
1. De plek waar het aardgas zich verzameld (onder oude klei/slip lagen) heerst een hogere natuurlijker radioactiviteit. Het aardgas kan niet onder dat nivo dalen. (Zou het aardgas (methaan) onder deze waarde vervallen, wordt het weer aangevuld door omliggende massa. (Enthalpie). Het is een balans.

2. Methaan is een relatief 'klein' molecule. Hoge druk en temperatuur maken het makelijk om stralling op te pikken uit de omgeving, door de kleinere electronen wolk, grotere effectieve vanderWaalskracht (?). 

Nee, zover ik weet, zijn het niet de hulpstoffen die de boosdoener zijn. (Dat is vaak stoom, ethanol)

Niet alleen Noordzeegas heeft er last van. Het heeft te maken met de ouderdom van het gas, West Europees gas is relatief oud, en zit diep. Ondiep gas, zit hoger in de bodem, en heeft dus minder tijd in de bodem gezeten, en lagere radioactiviteit.

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?
« Reactie #44 Gepost op: 23 september 2018, 14:50:56 »
......als je morgen op kerosine net zoveel belasting heft als op je brandstof die je wekelijks in je auto giet, staat morgen elk vliegtuig aan de grond

Nee hoor, brandstof maakt, ruwweg, maar 25% van de kostprijs uit. Rest is onderhoud en alle andere kosten.

Gr, Bert