Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:10:47
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
  

Auteur Topic: Via D naar een ABC rijtuig NS serie 7301-7308  (gelezen 14923 keer)

klusser

  • Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
  • Offline Offline
  • Berichten: 1010
  • zwols......maar geen balletje!!
    • Kuyerbosch  H0
Via D naar een ABC rijtuig NS serie 7301-7308
« Gepost op: 21 september 2018, 23:19:57 »
Het vervolg van https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=83450.0 begint hier!

Oke, nadat ik hier hulp had gekregen voor wat betreft de maten van de ramen/het rijtuig,leek het mij wel wat om de bouw ervan hier met jullie te delen. ;)
Voor de ombouw heb ik vanzelfsprekend een roco plan D op marktplaats gezocht, en gevonden :2 x een overgekwast rijtuig [zag er best wel goed uit eigenlijk]. 2 rijtuigen voor €7 per stuk ....goed ze waren niet in nieuwstaat zeg maar ;)

Goed... om met een schoon rijtuig te kunnen beginnen heb ik beide rijtuigen uit elkaar geklikt,en in dit geval de groene kappen in een oplosmiddel laten weken.Voor dit werkje kun je diverse middelen inzetten, ik heb gekozen voor de ontvetter van de Wibra, namelijk DASTY. Laat je niet misleiden door de lekkere geur : je luchtwegen zijn er niet blij mee!! Dus ik leg de kappen in de DASTY [onverdunt] in een bak die afsluitbaar is.

Laat dit gerust een 24 uur badderen,na die 24 uur met een tandenborstel even voorzichtig borstellen  :D
Een keertje afspoelen onder de kraan,niet schoon genoeg? dan opnieuw de DASTY in!  (y)

Het begin de aankoop:



De 2 roco reclame rijtuigen liggen te vervellen in hun geurig badje  :D



Daar de raamindeling van een plan ABC rijtuig nogal verschilt met die van de gebruikte plan D,leek het mij beter om alle raamstijlen op die van het toilet na, eruit te snijden.Dat ging beter als verwacht,binnen een 15 minuten had ik 1 wand ontdaan van ongewenste delen  ;D




Nadat de kappen nagenoeg glad waren,kon ik  de maten uit gaan zetten. Omdat ik het dit keer wel op maat wou hebben,heb ik de maten uitgezet en gecontroleerd met een digitale schuifmaat.
De regel bij mij is meestal oude meuk recyclen,dus voor de raamstijlen gebruik ik oude lammellen, die ik met een snij-apparaat tot strippen hak.
Nadat ik de opengesneden zijwand recht had uitgesneden,en  even de vijl erover had gehaald voor  het verwijderen van de oude stukjes raamstijl,kon ik gaan passen ...let op de hoogtemaat is 10,2 mm bij mijn rijtuig,dat moet ik dus over de gehele lengte aanhouden! Dit was voor mij met mijn beperking,nog een hele opgave! Maar de aanhouder wint en na wat krachttermen en verwensingen had ik de eerste wand compleet voorzien van nieuwe raamstijlen.



Het mooiste werk komt nog,aan de bovenzijde van de ramen is de 'hoek' haaks dit moet echter rond zijn,dit ga ik met evergreenstrips doen .
Dat kun je een volgend keer hier lezen.
« Laatst bewerkt op: 24 september 2018, 11:23:19 door Bert van Gelder »
Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: via D naar een ABC rijtuig NS serie 7301-7308
« Reactie #1 Gepost op: 22 september 2018, 15:49:45 »
Dat is al lekker opweg (y) ben inderdaad benieuwd hoe je die raamrondingen gaat maken, vierkant styreen in de bovenhoek en vijlen maar met een rondvijltje? Aan het dak moet nog wel meer gebeuren dan alleen de regengoten weg, maar dat zal je zelf ook wel weten.
Groeten,
Richard

klusser

  • Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
  • Offline Offline
  • Berichten: 1010
  • zwols......maar geen balletje!!
    • Kuyerbosch  H0
Re: via D naar een ABC rijtuig NS serie 7301-7308
« Reactie #2 Gepost op: 22 september 2018, 17:20:40 »
Hoi, Bijna goed....geen vierkant styreen maar kwart rond! een overblijfsel van een ander project.
Ik kan je zeggen dat het een gepriegel is met stukjes strip van 1mm   ;)

Dit is hoe het er nu bij staat [ligt]



Rechts kun je zien dat ik al wat stekels heb ingekort,van de rest moet nog de lijm wat verder drogen.
Ben ook al met het dak bezig geweest maar daar zijn nog wel een paar vragen over  ???

Ik laat het geheel drogen en meldt me weer als ik het 'stekelvarken 'geschoren heb  ;D

Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...

klusser

  • Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
  • Offline Offline
  • Berichten: 1010
  • zwols......maar geen balletje!!
    • Kuyerbosch  H0
Re: via D naar een ABC rijtuig NS serie 7301-7308
« Reactie #3 Gepost op: 23 september 2018, 12:01:32 »
Nou het 'stekelvarken' is geschoren !
Ik heb de uitstekende delen van de strip met een scherp mes afgesneden.



Het ziet er nu een beetje raar uit,maar het meeste wordt er met de vijl weer van de stukjes strip afgehaald,om de 'ronde hoek' te krijgen.
Daarna wordt de wand weer geschuurd met het zelf gefrutselde schuurhulpje: een pashouder ,schuurpapier erin en teruggevouwen geeft het aan de voorzijde een smalle strook waarmee je gericht  kunt schuren,Gebruik het al geruime tijd,ik kan er goed mee uit de voeten.

Je ziet dat ik deze uitdaging nogmaals voor de andere wand mag herhalen. Als dat gebeurd is ga ik er de ronde hoeken in vijlen!
« Laatst bewerkt op: 23 september 2018, 12:03:59 door klusser »
Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: via D naar een ABC rijtuig NS serie 7301-7308
« Reactie #4 Gepost op: 23 september 2018, 12:24:51 »



Wim, je hebt gelijk  ;D er staan maar 3 ventilatoren op het dak ipv 4. Dit is het dak van de Philo, maar zoals ik zei weet ik niet of de plaats van de luchters 100% klopt.
Groeten,
Richard

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4834
  • Modelspoor is emotie...
Re: via D naar een ABC rijtuig NS serie 7301-7308
« Reactie #5 Gepost op: 23 september 2018, 13:32:52 »
Ik moet zeggen dat ik het wel een interessante manier vind om zo'n ABC in elkaar te frotten op basis van een Plan D  (y). Misschien binnenkort ook eens wat ondeugend schoeisel aantrekken... ;)

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: via D naar een ABC rijtuig NS serie 7301-7308
« Reactie #6 Gepost op: 23 september 2018, 16:00:47 »
Mooi project dit, ik ben echt heel benieuwd of het je lukt om de raambovenhoekjes op deze manier strak en gelijk te krijgen. Het zal je wel aardig wat tijd kosten, maar alle respect voor deze ambachtelijke aanpak.

Ik heb zelf mijn eerste plan D-verbouwing ook ongeveer zo gedaan (dus door het los plaatsen van de tussenstukjes tussen de ramen); dat was nog in de tijd toen Roco de RD nog niet had uitgebracht en ik er toch een wilde, midden jaren 80. Dus zelf maar een A omgebouwd, hetzelfde uitgangstype als de jouwe. Ik heb de raamhoekjes aan de tussenstukjes meegezaagd of gevijld (weet niet eens meer welk), dus niet ook nog los toegevoegd.

Mijn inspiratie was een, toen ook al, oud artikel uit de Railhobby van oktober 1978 waarin een Fleischmann plan K tot plan D -RD wordt omgebouwd. Oktober '78 was ook de maand dat de A- en B plan D' s bij NS  uit de reizigersdienst werd teruggetrokken en alleen de 8 stuurstand RD' s in de Beneluxdienst overbleven. De Roco's zijn wel vlak daarna op de markt gekomen maar waren op dat moment kennelijk nog niet aangekondigd want deze ombouw gaat dus nog uit van een Fleischmann plan K.  De foto bij het artikel laat desalniettemin een aardig resultaat zien. Met een plan D als uitgangspunt moest het dan toch sowieso wat kunnen worden. Een auteur wordt bij dit artikel overigens niet vermeld.

Ik had de uitstekende turkooise verf van THS, die goed hechtte en ook met de kwast heel strak uitviel. Afplakken voor de blauwe baan deed ik toen met gewoon huis-tuin-en-keukenplakband, en zelfs dat is goed gegaan. De kleur blijkt achteraf goed te kloppen, zie het ' Turquoise dilemma'  draadje; THS gebruikte vermoedelijk het voorbeeld uit Handig Bekeken. Ik heb het interieur uit de RD's die toen nog reden tot in detail nagebouwd, ik was toen echt een fan van die wagens.

Hoe dan ook, mijn resultaat staat hieronder.



Het rijtuig ziet er nog steeds zo uit (foto net genomen). Maar omdat ik toen lijmde met Bison Tix en ik aan m'n andere modellen van toen merk dat de lijm nu niet meer goed hecht, durf ik er nauwelijks meer aan te komen. Het interieur fotograferen doe ik ook maar niet; het dak kan in principe natuurlijk los, maar ik ben bang dat het opentrekken de tussenstukjes in de zijwand gaat losmaken en het hele model beschadigd raakt, of er barsten in de verf komen ter plekke van de naden. Rijden mag hij nog wel.

Een tijd later heb ik ook ABC gemaakt, ook op basis van een Roco A, maar met een andere methode, nl. een hele nieuwe zijwand. Deze bestond uit twee lagen: een laag 1 mm doorzichtig kunststof, met daarop een laag van iets van 0,2 of 0,3 mm kunststof waaruit de ramen waren gesneden.  In een tijd waarin ' we'  nog niet met met de airbrush spoten was dit ook niet zo' n probleem; nu zou je tegen het probleem van het afplakken van de ramen oplopen.  Het werd toen zo:



Ik heb dit rijtuig hier al eerder laten zien: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=7349.15  (op diezelfde pagina even naar beneden zie je dan Gerco met het idee voor de plots komen; met zijn opbouw van de plots en bijpassende ramen is het probleem van het spuiten dan ook weer opgelost).
Ik moet zeggen dat ik uitsnijden van de ramen, incl. de ronde bovenhoekjes, uit de dunne plaat uiteindelijk een handiger route naar een redelijk resultaat vond dan het plaatsen van de losse stukjes.

Maar hoe dan ook, ik ben heel benieuwd hoe het bij jou gaat worden!
« Laatst bewerkt op: 24 september 2018, 14:31:40 door janw »

klusser

  • Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
  • Offline Offline
  • Berichten: 1010
  • zwols......maar geen balletje!!
    • Kuyerbosch  H0
Re: via D naar een ABC rijtuig NS serie 7301-7308
« Reactie #7 Gepost op: 23 september 2018, 17:43:40 »
@ Rob, gewoon doen! Het kan ook zonder stoute schoenen  ;D
@Janw ,mooie rijtuigen,zeker van uit die tijd! Dank voor de uitleg zoals jij het toen aangepakt hebt.
Ik heb ook gedacht aan de methode van het meesnijden van de ronde ,hoek, maar de methode met de strippen en later toevoegen van extra materiaal gaat mij iets beter af dan snijden.
Van materieel met geplotte zijwandjes heb ik ook wel het nodige staan ,maar helaas niet een ABC rijtuig! En Gerco is er volgens mij mee gekapt?!

Ook heb ik als uitgangspunt de kosten zo laag mogelijk te houden,en veel afvalmaterialen te gebruiken van eerdere projecten.
Zo is ook een rijtuig uit de ns serie 7500 ontstaan met een redelijk resultaat.
Ik heb niet echt een plan van aanpak,en wat ik niet weet of twijfel: gebruikers beneluxspoor!

Heb ik nog wel een vraag gelijk aan deze gebruikers: hoeveel ventilatoren stonden er op het dak? en hoeveel aanzuigbuizen?
Is de philotrain ABC 100% kloppend?
Nou ik ga even wat uitrusten.
« Laatst bewerkt op: 23 september 2018, 18:10:07 door klusser »
Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: via D naar een ABC rijtuig NS serie 7301-7308
« Reactie #8 Gepost op: 23 september 2018, 21:26:18 »


Komt van hier, https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=17383.30;  is denk ik ook een nuttig draadje om door te kijken.

volgens deze tekening (geleend van Sleutelspoor) 3 dakluchters en een waterreservoir:


Die andere luchters naast de waterreservoirs zie je voor de oorlog niet.
« Laatst bewerkt op: 23 september 2018, 21:56:57 door janw »

klusser

  • Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
  • Offline Offline
  • Berichten: 1010
  • zwols......maar geen balletje!!
    • Kuyerbosch  H0
Re: via D naar een ABC rijtuig NS serie 7301-7308
« Reactie #9 Gepost op: 24 september 2018, 11:22:17 »
@Richard,Ik ben overtuigd! maar op foto's zover ik kan zien zijn er geen aanzuigbuizen naast de watertanks deksels.
Dat bevestigd eigenlijk Janw ook.

Dus die tekening met boven elke coupe een ventilator,en 1 aanzuigbuis is ws.een voorlopige geweest?!
De draadjes van Ronald zijn mij bekend.
Ik heb zojuist de andere zijde van het 'stekelvarken'geschoren,even een andere klus afmaken,en dan de vijl opzoeken.

Dan ga ik fijn 36 x van een haakse hoek een mooi boogje maken.
Zodra ik dat heb gedaan,laat ik jullie het resultaat zien ter beoordeling ;)
« Laatst bewerkt op: 24 september 2018, 11:24:02 door klusser »
Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Via D naar een ABC rijtuig NS serie 7301-7308
« Reactie #10 Gepost op: 24 september 2018, 23:26:40 »
Wim, die buis is eigenlijk een luchtkanaal die verse lucht inblaast in alle coupes, zit schuin opzij tussen plafond en dak en is aangesloten op de dakventilatoren voor luchtaanvoer, een soort indirect systeem. Aan de buitenkant is dit lucht/ventilatiekanaal niet zichtbaar. Op een dwarsdoornede tekening van het rijtuig van het Utrechts archief (die ik effe niet bij de hand heb) is dit kanaal zichtbaar.

De luchter naast de watertank bij plan D is een luchter voor de wc, heeft niets met dat "centrale" kanaal te maken. De bolkoppen hadden die wc luchters niet.

Ben benieuwd hoe de ramen worden, succes met vijlen.
Groeten,
Richard

klusser

  • Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
  • Offline Offline
  • Berichten: 1010
  • zwols......maar geen balletje!!
    • Kuyerbosch  H0
Re: Via D naar een ABC rijtuig NS serie 7301-7308
« Reactie #11 Gepost op: 25 september 2018, 12:53:18 »
Zo, ben bijna klaar met de vijl, ik werk van rechts naar links.De 2 ramen rechts zijn klaar,die aan de linker zijde moeten nog wat gekieteld worden.
Ik hoop dat het verschil te zien is, Deze hoeken zijn nog niet op maat zeg maar,ik wil met een 'raam' de ronding pas maken= vijlen. De andere wand moet nog,ik wil eerst deze wand goed krijgen,daarna pas ik de andere wand aan.

Nou ik zou zeggen shoot........niet met al te scherp graag   ;D



de naadjes hier en daar neem ik in het totale spuit plaatje mee.
« Laatst bewerkt op: 25 september 2018, 14:32:27 door klusser »
Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4834
  • Modelspoor is emotie...
Re: Via D naar een ABC rijtuig NS serie 7301-7308
« Reactie #12 Gepost op: 25 september 2018, 15:10:30 »
Ziet er niet gek uit Klus. Wel zorgen dat straks de zaak mooi gespoten en be-transferd wordt ;). Ik vind 'm mooi worden zo (y).

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

klusser

  • Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
  • Offline Offline
  • Berichten: 1010
  • zwols......maar geen balletje!!
    • Kuyerbosch  H0
Re: Via D naar een ABC rijtuig NS serie 7301-7308
« Reactie #13 Gepost op: 25 september 2018, 15:26:19 »
Nee nee, ik mag van mijn therapeut de lat niet te hoog leggen.[mijn beperking]
Ik begin toch laag?: afval en slooprijtuigen  ;D

Wees gerust, ik wil dit rijtuig aardig op maat en superglad geschuurd hebben  ;) Dan laat ik de rest niet versloffen. ;)
Ik heb nog meer plannen met dit rijtuig als deze kap af is,maar daarover later meer. :-X

Zal eens op zoek gaan hier naar wat grondverf, dan zal ik haar eens een neveltje daarmee geven. Daarna even een kiekje maken.
Dan is- hoop ik- ook te zien waar  er nog wat aan plamuur op moet.

Ik ga zoeken.......
Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Dwangrail.nl
Re: Via D naar een ABC rijtuig NS serie 7301-7308
« Reactie #14 Gepost op: 26 september 2018, 08:12:35 »
Toen de ABC 7300 zijn gebouwd, hadden ze geen ontluchters op het dak, alleen de kleine ronde ontluchter op de wc tank.
Op de naoorlogse foto´s kom ik ontluchters tegen kloppend met de tekening van Philotrain.
Alleen met de ombouw tot BD 6800 komen er ook nieuwe versies, dan hebben enkele nog de originele indeling met drie halve ontluchters, en een aantal 4 stuks hele ontluchters op pijpjes uit het midden van het dak.

Op de site van de NVBS en Bert Stortebeker staan meerdere foto´s van de ABC en de BD.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)