Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
De (3d) knutsels van Ronald. door Jelmer
Vandaag om 09:51:28
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 09:46:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
  

Auteur Topic: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?  (gelezen 18263 keer)

the railwarrior

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
« Reactie #60 Gepost op: 02 oktober 2018, 14:23:05 »
Zin om te bouwen heb ik zeker, alleen wil ik niet onbezonnen te werk gaan, en er zijn nogal wat beslommeringen op mijn pad gekomen anders denk ik dat ik al 4 banen had kunnen bouwen.  Al goed, ik hoop eind dit jaar stilletjes echt de bouw in te kunnen zetten... Dat solderen vind ik echt niet zo erg, ik doe dat zelfs graag, bij mij is het meer de scenery waar ik wat bang van heb... van opleiding ben ik eigenlijk ooit ITer geweest (18j geleden ondertussen) ik ben dan dus al wat technischer aangelegd, Via via ben ik uiteindelijk treinbestuurder geworden bij de NMBS (in België dus) en vanaf volgende maand zal ik actief worden bij DB-cargo hopend om meer internationaal te kunnen rijden, (die mogelijkheid had ik niet met de NMBS) Daarom wil ik dan ook zo veel mogelijk met modules werken.  Als er dan wat mislukt met de scenery, dan zijn de gevolgen nog enigszins beperkt.  Ik denk dat je me meer in de groep kunt steken van de verzamelaars modelspoorders die, in mijn geval dan, materiaal verzamelen.  Ik zou de collectie die ik al heb graag aanvullen met de treinen waar ik zelf mee gereden heb in mijn carrière.  De baan mag dan ook eind jaren 90 begin jaren 2000 dateren wat mij betreft.  Het idee van Wim is mij eigenlijk zeer genegen.  op die mannier kan ik ook weer onder het schaduwstation nog wat extra opbergruimte hebben.  1 puntje dat ik zou aanpassen is eventueel een schaduwstation maken van 50cm breed en de modelbaan 70cm diep maken...als ik goed kan rekenen geraak ik dan 8 sporen kwijt in mijn schaduwstation.

Wat betreft ruilen, denk ik althans, dat mijn vrouw bijna een feestje zou geven na al mijn gepieker en gezeur  ::)  :P


Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
« Reactie #61 Gepost op: 02 oktober 2018, 14:53:45 »
Hallo Bjorn,
Fijn dat ik kon helpen. :)
Wat betreft je schaduwstation: uiteraard kan het breder. Dat hoeft zelfs niet ten koste te gaan van de baanbreedte aan de voorzijde. Volgens mij heb je daar voldoende ruimte voor de bediening.

Nog een andere vraag: hoe lang worden de treinen waarmee je wilt rijden? Als dat nl niet superlang is (zeg minder dan 2.5 m), dan zou je de railharpen van je schaduwstation verschoven kunnen plaatsen. Je kunt dan 8 opstelsporen kwijt op een plaat van 35 cm breed :D
Maar goed, dat zijn details. Ik ben benieuwd naar de verdere uitwerking van je plannen.

Groet, Wim

PS: feestje? gezellig!
PPS: mocht je zin hebben om te solderen; kom maar langs! De koffie staat klaar :)
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

the railwarrior

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
« Reactie #62 Gepost op: 02 oktober 2018, 15:14:46 »
de treinen waarmee ik zou gaan rijden zouden tussen de 2 en 3m zitten grotendeels, mogelijk eens een langere goederentrein, maar ook kortere, ik heb veel met treinen gereden waar zo van die staalrollen op zaten, als we dan naar montzen reden waren we blij dat we met 200m trein boven geraakte (lees 20 wagens van 10cm op schaal is rond de 2m) maar ook enkele treinstellen zullen niet ontbreken, dan spreken we van treinen 60cm lang ongeveer.

Hoe bedoel je railharpen?

dit was hoe ik het ongeveer in gedachten had.


Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
« Reactie #63 Gepost op: 02 oktober 2018, 16:17:33 »
Met railharpen bedoel ik parallelle sporenbundels zoals je die vaak in schaduwstations ziet. In een s-station voor 2 richtingen heb je dus 2 harpen. Meestal liggen die naast elkaar, maar je kunt ze ook in de lengte verschuiven. Het geheel wordt dan langer, maar smaller, zoals in dit schetsje:


Het ontwerp wat jij in gedachten had, kan ook prima hoor. Alleen een vraagje over het nut van die 4 wissels in het midden (in de korte opstelsporen). Die kun je gewoon weglaten. Door het spoor op te delen in 2 stukken, kun je ook 2 korte treinen kwijt (achter elkaar). De achterste trein moet uiteraard wachten tot de voorste is vertrokken, maar dat zal geen belemmering zijn voor je exploitatie. Normaliter zullen de treinen toch een tijdje wachten in het schaduwstation en niet direct doorrijden.
 
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

the railwarrior

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
« Reactie #64 Gepost op: 02 oktober 2018, 20:46:50 »
Dat klopt wel dat je inderdaad die gewoon kan weg laten en dan een andere trein eerst laten rijden, maar op deze mannier kan ik eventueel een bepaalde trein wat langer laten stilstaan als je daar zin in hebt, anders ben je verplicht om hem te laten rijden omdat hij in de weg staat van een andere trein.  op deze mannier kan je nog net iets meer variatie brengen in je treinverkeer denk ik... jouw idee is anders ook best leuk maar dan ben ik inderdaad beperkt tot treinen van 2m (in welke mate je dat kan zien als een beperking natuurlijk). Volgens mij is dit de beste optie.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
« Reactie #65 Gepost op: 02 oktober 2018, 21:44:26 »
Ah ok, op die manier.  :) Klopt! Je hebt wat meer vrijheid. Per richting kun je dan 2 lange en 2 korte treinen "onbeperkt" stallen, terwijl je op het doorgaande spoor kunt doorrijden.

Ik zie dat je trouwens bij het buitenste spoor een S bocht hebt (zowel links als rechts): de boog van het baanvak sluit direct aan op het wissel en creeert een tegenboog. Dat geeft hogere kans op ontsporingen. Een klein stukje recht tussen wissel en boog lost het op. Of nog beter; het wissel al in de boog laten beginnen. Dan heb je er ook geen last van én je hebt iets langere opstelsporen.

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

the railwarrior

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
« Reactie #66 Gepost op: 02 oktober 2018, 23:02:04 »
dat met die s bochten had ik ook opgemerkt, er is nog veel werk aan het plan op zich, maar dit is iets wat werkt voor mij wat het schaduwstation betreft heb ik het volgende getekend.



veel winst haal je wel niet uit je opstelsporen moet ik zeggen maar dat is vooral omdat ik eerst dat stukje rechtdoor heb geplaatst om opnieuw een S bocht te vermeiden.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
« Reactie #67 Gepost op: 03 oktober 2018, 08:56:47 »
Goedemorgen,
Ik bedoelde het nog net iets anders qua wissels. Omdat een plaatje meer zegt dan 1000 woorden:



Je zou een zelfde truckje ook kunnen uithalen met de bundel van het binnenste spoor. Dan laat je het spoor al iets eerder uiteen wijken (ipv parallel te blijven tot aan het eeste wissel).

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

the railwarrior

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
« Reactie #68 Gepost op: 03 oktober 2018, 11:12:51 »
klopt, op die mannier win je inderdaad wel een stuk in lengte.  Enkel werk ik met roco line code 83 sporen.  Er is bij Roco althans dat ik weet, geen wissel in het gama die afdraait aan een boog van straal r4 (480mm ongeveer) daarom was hetgeen ik tekende volgens mij de beste oplossing, weliswaar met mijn eerder beperkte kennis.  Ik sta natuurlijk open voor suggesties.  Andere sporen gebruiken zie ik echter niet zitten.  Van de vroegere baan van mijn grootvader heb ik een pak sporen kunnen recupereren van roco line die werkelijk nog in goede staat zijn.  ik zou het dan ook zonde vinden om er geen gebruik van te maken, de sporen die minder mooi ogen kunnen we hergebruiken in het schaduwstation...

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
« Reactie #69 Gepost op: 03 oktober 2018, 14:00:39 »
Maar waarom zou het wissel dezelfde radius als de rest van de boog moeten hebben?  ???
Neem gewoon de standaard 15 graden wissels (42440/42441). Die hebben een radius van 873 mm voor het afbuigende spoor. Dat past prima in je schaduwstation. Een ander merk gebruiken is niet nodig.
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
« Reactie #70 Gepost op: 06 oktober 2018, 15:22:30 »
Bij deze nog een schetsje in Wintrack. Standaard wissels en R4 bogen. S-bogen zijn niet nodig.



Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

the railwarrior

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
« Reactie #71 Gepost op: 20 oktober 2018, 17:28:27 »
Weer even geleden, intussen weer druk aan het werk geweest. Nu had ik deze week weer even tijd om ook eens aan het zichtbare gedeelte te denken. Het ziet er wat traditioneel uit op zich. De linkerkant moet een laadkade worden voor een kleine steengroeve.



Het schaduwstation heb ik wat mee zitten experimenteren, is nog een work in progress...

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
« Reactie #72 Gepost op: 22 oktober 2018, 18:31:14 »
Halo Bjorn,
... Het ziet er wat traditioneel uit op zich....
Dat is niet perse fout hoor. Sterker nog, omdat dit ontwerp bij het grote voorbeeld succesvol is, noemen wij het traditioneel omdat het zo veel voorkomt. Dus is het juist goed en herkenbaar. Een modelbaan die een verzameling van uitzonderingen is, ziet er vaak uit als een karikatuur.

Over het baanplan zelf heb ik een paar vragen/opmerkingen:
- Komt er aan elk van de 4 stationssporen een perron of is bv het bovenste alleen voor goederentreinen bedoeld?
- links zie ik 2 sets overloopwissels, rechts maar 1 set. Ik vermoed dat 1 setje aan elke zijde voldoende is, maar dat hangt er van af wat je in je station wilt doen.
- Als je van rechts komt, kun je nu niet op het bovenste spoor (waar de kopspoortjes aftakken) binnenrijden. (Ik ga er van uit dat je links rijdt)

Groet, Wim
« Laatst bewerkt op: 23 oktober 2018, 13:00:37 door Wim Hesselink »
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

the railwarrior

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
« Reactie #73 Gepost op: 22 oktober 2018, 19:26:19 »
De bedoeling is inderdaad om Belgisch Links te rijden.  de sporen zouden allen een perron krijgen.  en inderdaad zou ik links met 2 overloopwissels werken om het station op elke mannier te kunnen berijden.  Wat betreft als je van rechts komt heb je volkomen gelijk.  dit is echter een foutje wat er in mijn plan geslopen is  :-[.  1 setje aan elke zijde zou inderdaad wel voldoende zijn maar dit geeft natuurlijk meer rijmogelijkheden.

Bekijk ik het misschien beter in een optiek van Less is More?

Belgische groetjes  :)
Bjorn

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
« Reactie #74 Gepost op: 23 oktober 2018, 16:16:12 »
Hallo Bjorn,

"Less is more" is denk ik altijd een goed uitgangspunt.  :)
Je kunt er voor kiezen om ieder spoor vanuit beide richtingen bereikbaar te maken. Dat geeft natuurlijk de maximale flexibiliteit, maar de vraag is of je dat nodig hebt. Om maar te zwijgen of je al die wissel en flexibiliteit uberhaupt gaat gebruiken.

Zelf ben ik een voorstander om een station op te bouwen: je begint zo simpel mogelijk. Lukt het dan niet om de treinbewegingen te maken die je wilt, dan voeg je sporen en wissels toe. Op die manier voorkom je  dat je een overdaad aan sporen legt, die je eigenlijk niet nodig hebt.

In jouw geval is je station gewoon een doorgangsstation aan een dubbelsporige lijn. Laten we het B(jornhuizen) noemen (of Bjornbeke, dat klinkt wat Vlaamser). De treinen komen vanuit A, rijden via B naar C. En natuurlijk weer terug.

Het simpelste station zou uit 2 sporen bestaan, zonder wissels. Stoptreinen stoppen langs het perron. Sneltreinen/Intercities en goederentreinen rijden zonder stoppen door. Het wordt dan doorgaans een halte genoemd. ;)

Nu is dat voor de meeste modelspoorder niet direct het meest interessante station, dus verzinnen we er dingen bij. Bijvoorbeeld een parallel spoor waarop een stoptrein opzij kan worden genomen, zodat de intercity hem kan inhalen. Een paar sporen om goederen te laden/lossen. Een zijlijn die aansluit op de hoofdlijn. Al deze zaken vragen meer spoor (en wissels). Voor de modelspoorder (en de modelspoorfabrikanten!) een welkome zaak, maar in het groot kost dat (veel) geld en wordt het zo veel mogelijk vermeden. Als je alle treinbewegingen met 1 spoor kunt afhandelen, waarom zou je dan een 2e spoor aanleggen? Dat kost alleen maar geld en levert niets extra op.

Als modelspoorder hebben we natuurlijk andere eisen aan een spoorweg. Wij willen niet iets zo goedkoop mogelijk vervoeren van A naar B, maar wij willen juist een zo interessant mogelijk treinverkeer zien. Maar als je wilt dat de baan (het station) er realistisch uitziet, moet je wel in je achterhoofd houden dat in het groot elk spoor een funktie heeft (of had).

In jouw baanplan zie ik voor elke richting een extra spoor. Dat is dus voldoende om treinen te kunnen inhalen. Overloopwissels zijn daarvoor niet nodig.

Ten tweede heb je goederenspoortjes ingepland. Links voor een steengroeve en rechts nog een ander kopspoortje. Waar dient dit spoortje aan de rechterkant trouwens voor?
In ieder geval moet je de goederentrein ergens kunnen parkeren om die sporen te kunnen bedienen. Logischerwijs zou dat spoor 4 zijn (als je van onderen begint te tellen), omdat de laadsporen ook vanaf dat spoor aftakken. Omlopen (indien nodig) kan via het hoofdspoor (spoor 3) worden gedaan.
Een goederentrein die van links komt, kan direct naar spoor 4 rijden (en na het rangeren zijn reis vervolgen naar rechts), zonder dat er overloopwissels nodig zijn.
Een goederentrein die van rechts komt, zal overloopwissels nodig hebben om op spoor 4 te komen (precies de wissels die je huidige plan niet heeft). Om vanaf spoor 4 weer verder naar links te kunnen rijden, heb je aan de linkerkant ook een setje overloopwissels nodig (de meegebogen wissels in je ontwerp).

De andere overloopwissels zijn dus niet nodig. Tenzij je daar ergens een grote noodzaak voor ziet, dus een treinbeweging die je niet kunt maken zonder deze extra 4 wissels.

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256