Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Lolke Bijlsma
Vandaag om 00:07:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 00:06:56
Efteling spoorweg gaat elektrisch door CAW
23 april 2024, 23:51:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door hmmglaser
23 april 2024, 22:48:27
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
23 april 2024, 22:37:57
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ferdinand Bogman
23 april 2024, 22:37:02
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Treinreizen met m'n vader door defender
23 april 2024, 21:47:13
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
19 Toen door defender
23 april 2024, 21:43:28
Station Roodeschool door Torikoos
23 april 2024, 21:43:23
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
23 april 2024, 21:15:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
23 april 2024, 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
23 april 2024, 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
23 april 2024, 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
23 april 2024, 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
23 april 2024, 18:58:32
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
23 april 2024, 17:30:56
Decals Star TE-5933 door Martijn193
23 april 2024, 17:12:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
23 april 2024, 16:59:09
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
23 april 2024, 15:53:47
  

Auteur Topic: DCC: 2-rail én 3-rail op één baan  (gelezen 4873 keer)

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: DCC: 2-rail én 3-rail op één baan
« Reactie #30 Gepost op: 11 augustus 2018, 18:15:26 »
Hans, heel simpel. Meestal wordt voor een 2-rail of 3-rail gekozen, en niet voor een combi. Dus is het een lapmiddel om toch ergens iets met veel moeite mogelijk te maken waar het eigenlijk niet voor bedoeld is.
Jij maakt toch ook geen gipsafdruk voordat je een 3D print maakt....

Gr, Bert

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6097
Re: DCC: 2-rail én 3-rail op één baan
« Reactie #31 Gepost op: 11 augustus 2018, 18:32:52 »
@Henk,

Je hebt gelijk. Ik denk dat die rechter staaf dan inderdaad omgeschakeld ipv uitgeschakeld wordt.

Gr, Hans

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: DCC: 2-rail én 3-rail op één baan
« Reactie #32 Gepost op: 11 augustus 2018, 22:26:56 »
Citaat van: Hans van de Burgt
... Hoewel men in Zuid Engeland wel prototypisch een 3-rail systeem kent.
Dat is inderdaad een 3-railsysteem, of drierailig spoor, maar dat is wat anders dan een 'derde rail'. Drierailig spoor ligt ook in Spanje, Tsjechië, Japan, Peru en Australië.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5673
Re: DCC: 2-rail én 3-rail op één baan
« Reactie #33 Gepost op: 12 augustus 2018, 16:35:51 »
Ik vind het heel kunstig om die systemen te combineren. Maar zoals Klaas en Bert ook al aangaven; het blijft een compromis. Misschien werkt het maar ik zou, zoals Klaas opperde, de systemen gescheiden houden. Op zo'n grote clubbaan valt niet op wat nu net waar rijdt.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6097
Re: DCC: 2-rail én 3-rail op één baan
« Reactie #34 Gepost op: 12 augustus 2018, 16:48:54 »
@NS1220,

Ik begrijp dat eea geregeld wordt via iTrain. Daarmee kun je juist precies zien welke loc waar rijdt.

Gr, Hans

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5673
Re: DCC: 2-rail én 3-rail op één baan
« Reactie #35 Gepost op: 12 augustus 2018, 17:11:38 »
Dat bedoelde ik niet met "wat waar rijdt" Hans.
Gewoon; als er een extra baantje voor 3rail ligt valt dat in het landschap niet op.
Zo bedoelde Klaas het ook denk ik.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1878
Re: DCC: 2-rail én 3-rail op één baan
« Reactie #36 Gepost op: 12 augustus 2018, 17:48:59 »
Hallo Klaas en anderen,

Ik ben het met iedereen dei zegt dat tweerail en drierail systemen niet door elkaar te gebruiken zijn op zich eens. Het zijn verschillende systemen, maar het kan wel. Het blijft dan wel een compromis, vandaar ook compromisflensafstand van 14,35 mm. Voor mijn tweerail systeem houd ik altijd 14,5 mm aan.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4032
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: DCC: 2-rail én 3-rail op één baan
« Reactie #37 Gepost op: 12 augustus 2018, 17:55:11 »
Ik rij 3 rail en heb nog nooit assen van een 2 rail locomotief aangepast.

Even voor de duidelijkheid, ik rij op K rails.
En ik heb al heel wat locomotieven omgebouwd naar 3 rail, ook RP 25 geeft bij mij geen probleem.

Kees.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Metrop-Märklin
Re: DCC: 2-rail én 3-rail op één baan
« Reactie #38 Gepost op: 13 september 2018, 13:42:17 »
Ik begrijp heel veel niet van de eerder genoemde vermoedelijke bezwaren.

Ik rijd 2+3 rail op k-rails, peco, piko en roco 2.5. Als je de wielen op 14.0 zet, heb je zeker geen last. Maar eerlijk gezegd, er is maar 1 2-rail tractor (Te 2/2) waarvoor dat moest gebeuren.

Op een ander forum heeft gestaan hoe je 2+3 rail+analoog+digitaal aanstuurt met het programma Koploper.  Voorwaarde is dat je blokgestuurd rijdt. In 1 blok past 1 trein van 1 van de 4 types. Per blok (of naar keuze in het blok ervoor, dat is afhankelijk van de rijrichting) wordt het type bepaald door hetzij de software, hetzij de hardware, afhankelijk van wat de basismodus is. Lastiger is het om blokken dynamisch te gebruiken.

Digitale DCC twijfelaars verwijs ik graag naar Aswin Krol's website over een inmiddels voor hemzelf verouderd 2+3 rail detectieprintje, op basis van Eagle software.

Natuurlijk zijn er nadelen aan een gemixte (hybride) omgeving. Er zijn zichtbaar pukkeltjes tussen de rails, tenzij je het materieel ombouwt (en dat is meestal de bedoeling juist niet).
« Laatst bewerkt op: 14 september 2018, 17:06:53 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4464
Re: DCC: 2-rail én 3-rail op één baan
« Reactie #39 Gepost op: 13 september 2018, 15:17:54 »
Je moet eens een keer bij Railclub Utrecht komen kijken. Dan wordt snel duidelijk hoe zij dat doen.
Zie
Railclub Utrecht
Atoomweg 272
3542 AB Utrecht