Doel:€250.00
Donaties:€147.00

Per saldo:€-103.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-06-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
Vandaag om 13:55:43
Buitenlust door Huib
Vandaag om 13:35:22
Piko 2019 door Floris
Vandaag om 13:31:06
NS sproeitrein in h0 door Thowra
Vandaag om 13:23:18
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 13:17:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door NS1220
Vandaag om 13:17:25
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door edwin1974
Vandaag om 12:40:15
Raadplaatje door little feat
Vandaag om 12:39:54
FS verschil livrei XMPR - XMPR1 door Joshua
Vandaag om 12:39:47
Frico Gbs Piko wel of geen rembordes door Rondje_HO
Vandaag om 12:08:16
Petitie MBV de Wissel door mbvdewissel
Vandaag om 11:34:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:06:38
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 10:54:22
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
Vandaag om 10:05:17
Het Veluws landschap door Harold Content
Vandaag om 09:49:18
Austria Express D 217 door Madelon
Vandaag om 09:44:40
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:11:25
Update: baan in de tropen door nkob
Vandaag om 08:45:50
Atlas Reko DDR tram 'T59' gesuperd door Roy van Dijk
Vandaag om 08:44:37
MK Modelbouwstudio NBDS 118/119, een probeersel door Tomasso
Vandaag om 08:41:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Lobomotion69
Vandaag om 08:30:59
Ombouwen DC --> AC door Martin Domburg
Vandaag om 08:24:46
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door MR
Vandaag om 08:23:40
Backer & Rueb in LGB II..... door Piet Groot
Vandaag om 07:45:03
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door g-j
Vandaag om 06:51:20
Modulebaan, waar kun je schaduwstation maken, en andere vragen. door Lobomotion69
Vandaag om 04:08:57
Artitec / REE 1300, materieelbespreking. door Biesje
Vandaag om 02:07:18
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door klusser
Vandaag om 00:46:31
19 Toen door GerardvV
19 juni 2019, 23:41:07
Marklin 36501 ombouwen met een ESU 54610 decoder. door Jan-Peter
19 juni 2019, 23:09:09
  

Auteur Topic: Postrijtuig PD 64 van Tramwegmij. Oostelijk Groningen in 1:87.  (gelezen 2335 keer)

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
Postrijtuig PD 64 van Tramwegmij. Oostelijk Groningen in 1:87.
« Gepost op: 16 september 2018, 16:57:49 »
Nu het Backertje https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=77645.0 in volle glorie rijvaardig staat te pronken is het tijd voor wat karretjes er achter. Ik had al eens een verkennend vooronderzoek gedaan https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=76042.0 maar dat heeft niet tot bevredigend resultaat geleid.

Mijn oog is gevallen op het Postrijtuig PD64 van OG. Deze is al vroeg omgebouwd naar goederenwagen E103. Een levend voorbeeld daarvan vind je in Hoorn-Medemblik als wagen E102. Maar ik ga voor de oude postuitvoering. Voorbeeld vind ik in het grote OG boek van G.R de Weger en Ag. Jansen. Dat is een behoorlijke pil en ik heb dat gelezen als een roman, van begin tot eind. Ik heb nou eenmaal een zwak voor OG.

Het is mijn gewoonte om H0 wagens te slopen en de onderstellen te gebruiken als uitgangspunt. Dat gaat prima zolang je dan maar een schaal hoger gaat 1:45 (Oe) of 1:35 (Knolselderieveen). Maar als basis voor een tramwagon in 1:87 zijn ze veel te lomp. Kijk maar:


Dat moet dus anders. Ik bedacht me dat als ik een locje van papier kan bouwen dat dan een postrijtuig ook moet lukken. Uit de nalatenschap van vaders heb ik al zijn schilderspullen meegenomen en daar zat een flinke partij paspartoe (passe-partout) karton bij. 1,5 mm dik, een gladde kant, stevig, fijn van structuur en goed snijbaar. Minder rafelig dan bijv. pizzadooskarton. Ik heb dat gebruikt om een onderstel te maken.



Met karton van Knorr of Honig (soep of panklaar) heb ik wat details aangebracht. 220 grams papier zorgt voor een bladveerimmitatie in 2D. Met secondenlijm heb ik het geïmpregneerd voor de stevigheid. Aslagers van messing (Gibson?) zorgen voor fatsoenlijk rijgedrag. Wielstellen met 9mm wielen van Piko/Peco/Roco, dat weet ik niet meer. De bodemplaat ziet er erg dik uit maar daar zie je straks niks meer van want de bak schuift er over heen is de bedoeling. Tot nu toe ziet dat er zo uit:


De bak zelf is getekend op 220 grams papier (potlood en lineaal) en de planken zijn er in gekrast. Uitgesneden levert dat 4 wanden en twee schuifdeuren op:



Raampjes, deuren, luchtgaten met tralies moet allemaal nog. Pas als alles er op en er aan zit worden de delen samengevoegd tot wagenbak.

Wordt vervolgd dus.

Albert


Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5871
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Postrijtuig PD 64 van Tramwegmij. Oostelijk Groningen in 1:87.
« Reactie #1 Gepost op: 17 september 2018, 12:43:19 »
Tramrijtuigen in 1:87 hebben op schaal vaak 7 mm wielen. 9 mm is meer voor locomotieven. Die wielen die je nu gebruikt hebben zien er niet uit als 9 mm, die lijken me kleiner.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
Re: Postrijtuig PD 64 van Tramwegmij. Oostelijk Groningen in 1:87.
« Reactie #2 Gepost op: 17 september 2018, 17:11:20 »
Ik heb mijn Japanse vriend Mitutoyo eens even geraadpleegd en het is toch echt 9 mm. Hier heb ik begin dit jaar een stuk of 14 van gekocht, maar weet niet meer waar ze voor bedoeld waren dus ik vrees dat die wel toegepast gaan worden. Ik praat deze omissie goed door er op te wijzen dat het smalspoormaterieel op normaalspoor is. OG reed op meterspoor. Niet geheel valide argument maar ik moet het er mee doen. Overigens heb ik bij het tekenen wel gekeken naar de afstand railbovenkant/wagenvloer en dat kwam wel overeen.

Onlangs kocht ik nog eens 4 sets van 7,7 mm. Die zijn bedoeld voor het nog te bouwen personenrijtuig. Kleiner heb ik ze niet kunnen vinden. Maar als er kleinere bestaan in 16,5 mm dan hoor ik het graag.

Floris Dilz

  • de giertijden voor februari worden op de spielwarenmesse bekendgemaakt
  • Offline Offline
  • Berichten: 9086
    • aersch der visch.
Re: Postrijtuig PD 64 van Tramwegmij. Oostelijk Groningen in 1:87.
« Reactie #3 Gepost op: 17 september 2018, 17:16:29 »
weet niet uit mn hoofd hoe t zat met tramwegmaatschappijen hier maar bij t indische kaapspoorspul was een standaardmaat voor wagenwielen 777 mm, in 1:87 9 mm dus.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 384
Re: Postrijtuig PD 64 van Tramwegmij. Oostelijk Groningen in 1:87.
« Reactie #4 Gepost op: 17 september 2018, 18:32:41 »
Kijk even of je N-spoorwielen op een langere as kunt schuiven.
En Parkside Dundas levert 7 mm volwielen. Inderdaad moet je die bij normaalspoor op langere assen schuiven. En misschien moet je ook die assen zelf maken. Het zou me verbazen als Krikke geen rond stafmateriaal heeft.

Leuk project overigens, die OG!

Wolter

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 384
Re: Postrijtuig PD 64 van Tramwegmij. Oostelijk Groningen in 1:87.
« Reactie #5 Gepost op: 17 september 2018, 18:42:32 »
Een nabrander op mijn eigen reactie: rbmodel.com levert voor HOe allerlei wielen (ook spaakwielen)  in kleine diameters (600 mm in het echt). Het diametervraagstuk is daarmee volgens mij beantwoord. En overzetten op een langere as is bij normaalspoor onvermijdelijk. Dat is niet zo spannend.

Wolter

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5871
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Postrijtuig PD 64 van Tramwegmij. Oostelijk Groningen in 1:87.
« Reactie #6 Gepost op: 17 september 2018, 21:28:03 »
Je zou in "Valkenburg" aan het eind van de maand voor 7 mm wielen en H0 assen eens bij de Tramfabriek kunnen vragen. ;)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
Re: Postrijtuig PD 64 van Tramwegmij. Oostelijk Groningen in 1:87.
« Reactie #7 Gepost op: 18 september 2018, 17:25:26 »
Ik denk er over na.

@Wolter, die spaakwieltjes zijn erg mooi!

@Sven, neem dan meteen wat lantaarns en geëtste draaistellen mee.

(Eis en weder dienende want de thuisplanning staat op scherp momenteel.)

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
Re: Postrijtuig PD 64 van Tramwegmij. Oostelijk Groningen in 1:87.
« Reactie #8 Gepost op: 18 september 2018, 21:00:57 »
De tralies in het beluchtingsgat zijn ook van papier. Zo smal als je maar kan een strookje snijden en die lijm je er dan op zijn kant in. De planken zijn 2 mm in model, dik 17 cm in het echt. Lijkt me iets te breed. Maar blijft wel zo. Op de onderste foto een proefopstelling. Na het kleuren komt er nog glas achter de ramen links. Misschien nog iets van een geleiderail voor de schuifdeur en eventueel een deurklink voor de postkamerdeur.  Deze ene zijwand kostte me dik twee uur, verdeeld over twee avonden. Maar wel heel leuk om te doen.

Ik begin zo langzamerhand te begrijpen waarom ik ooit ben overgestapt naar 1:45 en 1:35.....   ;D







Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 384
Re: Postrijtuig PD 64 van Tramwegmij. Oostelijk Groningen in 1:87.
« Reactie #9 Gepost op: 18 september 2018, 22:17:44 »
Dit wordt echt mooi, Albert!

2 mm is een mooie plankbreedte. En in het echt werd daar wel eens wat mee gevarieerd en kom plankbreedtes tussen de 10 en ruim 20 cm tegen.
Ga alsjeblieft lekker door. Het wordt prima.

Wolter



CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 770
Re: Postrijtuig PD 64 van Tramwegmij. Oostelijk Groningen in 1:87.
« Reactie #10 Gepost op: 18 september 2018, 22:22:05 »
Albert,

Curious minds want to know: waarom heb je voor karton gekozen, en niet voor styreenplaat? Styreenplaat kun je zelfs met plankengroeven krijgen (Evergreen) en er zijn allerlei profielen in de handel. In het verleden heb ik ook wel met karton gewerkt, maar uiteindelijk vond ik styreenplaat toch makkelijker en strakker te verwerken.

CKLX

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
Re: Postrijtuig PD 64 van Tramwegmij. Oostelijk Groningen in 1:87.
« Reactie #11 Gepost op: 19 september 2018, 06:45:16 »
CKLX,

Gewoon omdat het kan. Ik vind het fijn om met papier en karton te werken. Maar ik heb ook wel in styreen gebouwd hoor, ik heb daar nog wel een bureaulade vol van liggen, zelfs plankenplaat. Ik zit momenteel kennelijk in mijn papier periode.

Albert

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5871
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Postrijtuig PD 64 van Tramwegmij. Oostelijk Groningen in 1:87.
« Reactie #12 Gepost op: 19 september 2018, 14:52:00 »
waarom heb je voor karton gekozen, en niet voor styreenplaat? Styreenplaat kun je zelfs met plankengroeven krijgen (Evergreen) en er zijn allerlei profielen in de handel. In het verleden heb ik ook wel met karton gewerkt, maar uiteindelijk vond ik styreenplaat toch makkelijker en strakker te verwerken.
Papier haal je uit de papierbak, hoef je niet te kopen. Of als je het toch koopt, heb je 250 vel 200 grams kwaliteitspapier voor weinig. Mooi product om mee te werken!
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
Re: Postrijtuig PD 64 van Tramwegmij. Oostelijk Groningen in 1:87.
« Reactie #13 Gepost op: 21 september 2018, 17:58:03 »
PRUT !!!

En toen sloeg het noodlot toe. Of beter gezegd, mijn eigen stommiteit sloeg toe. Ik heb de goede gewoonte mijn papieren/kartonnen modellen met autoprimer te spuiten. In grijs en roodbruin te koop. Met de föhn in je ene hand en met de spuitbus in de andere hand. Hele dunne laagjes. Stinkt als de hel die primer maar snel droog. Strak en glad. Het oppervlak wordt wat harder en bestand tegen vocht. En de grijze variant is een perfect basis voor verder schilderwerk. Tot zover de theorie.  :(

Dat dacht ik dus net ook even te doen. Ik zag een spuitbus staan. Ik denk nog, hé, heb ik wit gekocht? Ik schudden en de föhn aan en spuiten maar. Ik denk nog, goh, het stinkt helemaal niet zo erg. En dan gaan niet meteen alle alarmbellen af of zo, nee, gewoon doorgaan. Desastreus. Het was net een papieren zakdoek in een emmer water. Grof en korrelig en de postwagen leek meer op een natte dweil dan op een model. Ik had dus gewoon de goedkoopste grondverf van de bouwmarkt  in mijn handen en joeg daarmee mijn noeste arbeid naar de verdommenis. En natuurlijk had ik ook de wiellagers niet afgeplakt dus die zitten ook vol verf. :(

Wat je dan het beste kan doen is er een paar dagen afblijven en dan kijken wat er nog te redden valt. Maar dat deed ik natuurlijk niet. Ik moest er zo nodig aan frutten, trutten, buigen, poetsen en schrapen. En ik moest er zo nodig grijze Humbrol op smeren. Wat een vieze smeerboel. Een spons in een modderbad is er nog strak bij. Nou fijn. Ik laat de foto zien. Ter afschrikking. Maar ik vrees dat ik een tweede postwagen ga bouwen en daarna kan deze in de kliko.

Zo zag het er uit voor het drama:



En nu is het slooprijp:



Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 384
Re: Postrijtuig PD 64 van Tramwegmij. Oostelijk Groningen in 1:87.
« Reactie #14 Gepost op: 21 september 2018, 18:40:30 »
Ik had niet goed gekeken naar de bijschriften en vond de eerste foto best meevallen.
Foto 2 laat inderdaad een klein drama zien. Maar je hebt vast wel erger meegemaakt.

Versie 2 wordt vast nog beter.

Succes en een goed weekend.


Wolter