Doel:€250.00
Donaties:€92.50

Per saldo:€-157.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 28-08-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nieuwe baan, nieuwe schaal van N naar H0e door EricZmS
Vandaag om 16:01:17
Timer schakeling rondje h0 door NL-modelspoor
Vandaag om 15:56:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door gvandersel
Vandaag om 15:36:12
Decoder instellen Trix Mobile Station door MdBruin
Vandaag om 15:02:39
Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 14:20:42
Hornby door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:17:33
Messing in 0 (o.a. Tagh"O" Train, CHD) door daempfer
Vandaag om 14:15:07
Waalhaven kreupel gemaakt door Chris Westerduin
Vandaag om 14:10:33
Samenstelling Austria Express door d.vanaalst
Vandaag om 13:48:04
Piko 2019 door Ben
Vandaag om 13:46:52
BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw door daempfer
Vandaag om 13:29:41
Nederlandse Smalspoormodelbouwdagen Katwijk door smalspoorcompagnie
Vandaag om 13:25:42
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door smalspoorcompagnie
Vandaag om 13:19:46
Trix dealer, zijn deze er nog in Nederland? door dennie
Vandaag om 12:59:02
Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving door Remunj
Vandaag om 12:43:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 12:30:38
Once Upon A Time In A Computer Desk door Rondje_HO
Vandaag om 12:16:24
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 12:03:08
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
Vandaag om 11:50:17
Manchester, de Rocket, het station en een tussendoortje door Tulpendaal
Vandaag om 11:44:18
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 11:37:15
Hoekdiorama door André 1976
Vandaag om 11:30:39
Roco De Hoop Golfkarton wagen, Echt of fake. door edwin1974
Vandaag om 11:11:01
Roco NS 1200 - hoe stiller te krijgen? door Ben
Vandaag om 10:27:34
Stroomverbruik Roco motor 0913N / 85009 door VAM65
Vandaag om 10:16:00
Frans bietenbaantje in 009 (en parallel in 0e) door Peter Soonius
Vandaag om 09:42:34
Fleischmann kraan omgebouwd en decoder stuk door Monobrachius
Vandaag om 09:24:19
Rosoft servo decoder programmeren met de multimuis. door Remunj
Vandaag om 08:31:02
H0 Zelfbouw huizen, 1:87 of toch stiekem 1:100? door Locofiel
Vandaag om 08:14:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Chris Westerduin
Vandaag om 04:27:22
  

Auteur Topic: Code 83 rails testen  (gelezen 806 keer)

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1425
Code 83 rails testen
« Gepost op: 14 september 2018, 17:24:21 »
Ik zit te twijfelen of het mogelijk is om Tillig Elite rails te gebruiken met de locomotieven die ik in mijn verzameling heb.

Uit de diverse Duitse sites wordt ik weinig wijzer… de ene heeft het over nameten, volgens de andere is er geen probleem, en weer een andere beweert dat Fleischmann alleen bij volledige nieuw ontwikkelde locs NEM wielen gebruikt…


Welke rail elementen zijn de meest kritische als het gaat om ontsporen en hobbelen over de kleineisen… Kan ik volstaan met een stuk flex, een wissel en wat rechte stukjes.

Of nog beter… De locs die ik het meest problematische acht zijn de volgende:
BR 50 Kabinentender nr 4175
Br 38 nr 4500 (de Br 38 met Pruisische tender, ook als )
T16 Nr 4810
Is er iemand die ervaring heeft met Tillig Elite in combinatie met deze locomotieven?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18327
Re: Code 83 rails testen
« Reactie #1 Gepost op: 14 september 2018, 17:34:41 »
Fleischmann heeft vanaf ongeveer 1977 alleen nog wielen volgens de in dat jaar aangepaste norm gebruikt. Modellen die vanaf dat jaar zijn geproduceerd hebben wielen die geschikt zouden moeten zijn voor Tillig Elite. Ook als het model al eerder was ontwikkeld.

Kant-en-klaar railmateriaal van Tillig heb ik niet. Wel heb ik vier nogal kritische wissels die zelf zijn gebouwd met Tillig Elite profielen. Mijn Fleischmann BR212 uit pakweg 1978 rijdt daar probleemloos overheen. Dat model was toen al een jaar of 15 op de markt, maar had inmiddels een kunststof kap en dus ook nieuwe wielen gekregen. De Sprinter uit 1980 passeert ook probleemloos.

En als je zelf wilt testen heb je denk ik een wissel nodig en wat stukken flex omdat er anders zo moeilijk wat valt te rijden.
« Laatst bewerkt op: 14 september 2018, 18:26:38 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 10299
  • Live your life as you please!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Code 83 rails testen
« Reactie #2 Gepost op: 14 september 2018, 18:24:53 »
Je titel vereist een kleine correctie; Tillig is code 80 :)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18327
Re: Code 83 rails testen
« Reactie #3 Gepost op: 14 september 2018, 18:28:38 »
Volgens Tillig is het code 83.

https://www.tillig.com/Elite_Gleissysteme.html

En als ik 2,07 mm omreken (2,07/2,54*100) kom ik met 81,5 precies tussen 80 en 83 uit.  ;D
Het zal wel.
« Laatst bewerkt op: 14 september 2018, 18:37:34 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 10299
  • Live your life as you please!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Code 83 rails testen
« Reactie #4 Gepost op: 14 september 2018, 19:00:42 »
Oke... was altijd in de veronderstelling dat het 80 was. Geen probleem :)

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 10299
  • Live your life as you please!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Code 83 rails testen
« Reactie #5 Gepost op: 14 september 2018, 19:14:22 »
Inderdaad: Niedriges Schienenprofil (2,07 mm = Code 83) mit außerordentlich geringer Kopfbreite (0,8 mm)

Bron: https://www.tillig.com/Elite_Gleissysteme.html

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 172
Re: Code 83 rails testen
« Reactie #6 Gepost op: 14 september 2018, 19:33:46 »
Ik heb een rangeerbaantje met Tillig Elite. Geen ervaring met de locs die je noemt.

Mijn ervaringen:
Loc 1306 rijdt probleemloos. Stamt uit ongeveer 1978.
Anna locje heeft te hoge flenzen. Bouwjaar onbekend, later tweedehands gekocht.
De wagens uit de startset met plastic wielen hebben te hoge flenzen.

Het fleischmann plan-W rijtuig uit die tijd heeft te hoge flenzen.

Kortom, wisselende ervaringen. Testen dus.

Overigens, ik heb recent geisoleerde wielstellen bij Ali gekocht. Die rollen prima. Voor €0,73 per wielstel geschikt voor Tillig Elite.


Groet Juroen

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 172
Re: Code 83 rails testen
« Reactie #7 Gepost op: 14 september 2018, 19:40:23 »
Aanvulling,

Naast de hoogte van de railstaaf en die van de flenzen is de Tillig Elite ook kritisch voor de speermaat van de wielstellen. Tenminste: een oudere Fleischmann lok waar de speermaat niet voldoet aan de huidige NEM ontspport op de Tillig Elite wissels.

Ik weet niet of de NEM daar in de loop der jaren is aangepast of dat de loc gewoon nooit aan enige NEM heeft voldaan. In elk geval ook iets om in gedachten te houden.

Groet Juroen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 17390
    • Pagina van klaas
Re: Code 83 rails testen
« Reactie #8 Gepost op: 14 september 2018, 19:56:53 »
Ik weet niet of de NEM daar in de loop der jaren is aangepast ...
Het minimum van de speermaat (maat B in NEM310) is in 2009 vergroot van 14,3 naar 14,4 mm. Waarschijnlijk omdat wielstellen met 14,3 mm klemmen in wissels die precies volgens de normen zijn gebouwd.
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 8357
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Code 83 rails testen
« Reactie #9 Gepost op: 15 september 2018, 13:39:24 »
Ook is het handig om te kijken of flex van tillig anders is als kant en klare stukken.
Ik heb toen ik mn HO baan ging verbouwen gekozen voor roco zonder ballast,daar reed al m'n Flm(ook oud spul) en Roco spul goed overheen,maar bij de flexrails ratelde e.e.a. over de kunststof stukjes die de rails vast houden,die waren bij flex namelijk dikker dan bij kant en klare stukken  ::)
Wellicht heeft tillig dat zelfde "grapje" ook toegepast bij hun flex rails  :-\