Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Oostereind, een boekenplankbaan  (gelezen 1923 keer)

Fokke Boschma

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Oostereind, een boekenplankbaan
« Gepost op: 01 januari 2023, 18:16:25 »
Allereerst de beste wensen voor 2023. Voor mij een jaar waarin ik eindelijk eens aan een werkende modelbaan ga beginnen. Ik heb het baanplan in een ander topic al voorgesteld: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=105227.msg3222355851#msg3222355851 en daarbij mijn uitgangspunten al kenbaar gemaakt. En vanaf dit jaar 'giet it oan!'

Ik heb vandaag een opzetje gemaakt, in die zin: de platen multiplex die de basis gaan vormen voor de baan zijn achter elkaar gelegd, het railplan erbij gepakt en de rails uitgelegd zoals ik dat in eerste instantie bedacht had. Om de lengte van de kamer optimaal te benutten, en om zoveel mogelijk ruimte te krijgen voor de baan ga ik het ene uiteinde in een vaste kast laten eindigen. Helaas zit daar een ventilatieschacht en dat was ik in al mijn enthousiasme eerder vergeten bij het tekenen van het baanplan  ::). Maar dat betekend gelukkig niet dat ik helemaal opnieuw moet beginnen met het ontwerp. De diepte is op dat punt wat minder diep, en de enigste aanpassing in het baanplan is dat het kopspoor (spoor 1) minder lang is. Perfect om daar de treinstellen te laten eindigen.
Het proefpassen gaf me de mogelijkheid om wat heen en weer te schuiven met de wisselstraat en zo de lengtes te bepalen van de sporen. En daarvan werd ik wel enthousiast. Anders dan het tekenen van de rails op de beschikbare ruimte kun je met het uitleggen van de rails 'live' veel meer spelen met de ruimte.

Conclusie die ik van de passessie kan trekken is dat ik genoeg ruimte heb om al mijn wensen te realiseren. De perronlengtes zijn meer dan voldoende om de treinen te kunnen laten rijden zoals ik me dat bedacht heb. Zoals gezegd, het perron van het kopspoortje is net geen 1,20, genoeg voor de HK 2, Mat '46 2 en Plan V 2.
Maar het andere perronspoor meet 1,60. Genoeg om 2 E-locs met 3 of 4 rijtuigen (plan D, E en W) te kunnen bergen (1 trekkende loc die de trein brengt, en een loc die na binnenkomst aan de achterkant geplaatst wordt, en dus nog langs het perron kan staan). Langs dit spoor komt ook de goederentrein binnen en daar begint het rangeerspel mee...  (y)

Hier nog even een overzicht met alle wensen/mogelijkheden en materialen:
  • een kopstation met 2 perronsporen, een uithaalspoor, omloopgelegenheid voor de locs, diverse aansluitingen en opstelspoortjes. Een soort van schaduwstation voor het opstellen en samenstellen van treinen. Het tijdperk is vanaf de jaren '60 tot '90
  • Piko A-rails zonder bedding, modulebakken die uitneembaar zijn. Ze rusten op een boekenplank constructie, en de uiteinden worden apart vastgezet in kasten
  • aansturing met Rocrail, de baan wordt verdeeld in blokken en bezetmelders
  • veel rangeermogelijkheden en vooral puzzels
  • wisselaandrijving door middel van servo's
  • aankleding van de baan wordt deels zelf gemaakt, deels van kits die aangepast (zullen moeten) worden aan de baan

Wat betreft de aansturing via Rocrail, het is geen must, maar eerder een mogelijkheid. Ik vind het uitdagend om te kijken wat er mogelijkheden zijn om met zo'n programma een rangeerbaan aan te sturen. De baan wordt er iig voor ingericht, want achteraf inbouwen wordt lastiger....

Ik hoop binnenkort wat foto's te kunnen laten zien!

Groet, Fokke

Fokke Boschma

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: Oostereind, een boekenplankbaan
« Reactie #1 Gepost op: 03 januari 2023, 16:08:29 »
Na de passessie heb ik de eerste 2 platen ondersteund en op de boekenplank gelegd, Vanaf nu is het dus een boekenplankbaan. Bijgaande wat foto's zoals ik het voor ogen heb. Zoals eerder gemeld valt het me erg mee wat voor lengte ik nog heb:


Deze foto vormt de basis voor het plan zoals dat nu in mijn hoofd nog aan het rijpen is. Al struinend hier op het form kom ik diverse voorbeelden tegen van zowel modelbanen als situaties in het echt die ik graag zou willen realiseren. Met het gevaar dat ik teveel wil, maar dat risico neem ik nu (nog). De BR 232 is op dit moment mijn langste loc (niet echt geschikt voor het tijdperk wat ik wil nastreven, maar was onderdeel van de digitale startset, en ach, wat maakt het me ook eigenlijk uit...), en staat op het uiterste kopspoortje aan het einde van het perron. De HK staat op het andere kopspoortje. De lengte is mooi royaal voor een 2-tje of 3-tje. Als zo'n treinstel er staat, is er ook nog wat ruimte over aan het perron waardoor het natuurlijk oogt. Wat ik ook bereiken is dat de hoh afstand kleiner wordt waardoor het meer comform de realiteit is. Dat betekend dat de beide overloopwissels ingekort gaan worden.


De treinreis begint echter aan de andere kant. Ik heb wat doosjes neergezet die het viaduct moet voorstellen waaronder de trein vandaan komt. Je ziet 2 sporen liggen: het rechter is het hoofdspoor en het linker is een spoortje die 'verdwijnt' onder het viaduct. Dat moet nl. nog een aansluiting voorstellen, er is ruimte genoeg om een sik met 2 (VAM) wagons te stallen. En tevens is het een uithaalspoor voor de fabrieksaansluiting naast het station. In mijn eerder plan sloot dat direct aan op de hoofdlijn, kan wel, maar dit is fraaier en nog leuker. Onder het viaduct komt een wissel te liggen, waardoor het hoofdspoor zich opsplitst in een dubbelsporig baanvak(je) en komt voor het raam langs te liggen (in  mijn oorspronkelijk plan zou hier het schaduwstation komen) en maak ik er ook nog een soort van paradebaanvak van. Het schaduwstation kom in een kast te liggen aan de andere kant van de kamer. Zo heb ik en meer rijlengte, en meer opbergruimte. Het doosje van de LED-strip stelt de plaats voor waar een baanwachterswoning komt, compleet met moestuin en zo. De overweg is ooit eens vervangen door het viaduct...  ;)
Rechts komt een zij- en koplading en het opstelspoortje voor de wissellocomotief. Ook te gebruiken als uithaalspoor. Dit loopt natuurlijk door tot aan het talud van het viaduct. De ruimte tussen deze sporen wordt opgevuld met een loodsje/hokje en meer rommeltjes zoals dat vroeger op een emplacement te vinden was.


Zicht op de wisselstraat: ook hier een mooie ruimte die opgevuld gaat worden. Aan de voorkant komt nog een spoortje met een weegbrug, of kolenhandel. Voorwaarde is dat het niet te hoog wordt, want ik moet er wel fatsoenlijk kunnen ontkoppelen...


Het begin van het perrongedeelte. Aan de achterkant loopt het spoor van de fabrieksaansluiting, hier komen natuurlijk fraaie gebouwen in half reliëf.



Nu nog wat finetunen, rails ligt nog los.
Tot zover de update. Hoop aan het einde van de week wat heen en weer te kunnen rijden.

Fokke

Fokke Boschma

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: Oostereind, een boekenplankbaan
« Reactie #2 Gepost op: 07 januari 2023, 18:41:44 »
Afgelopen dagen veel kunnen doen. Maandag is de vakantie weer voorbij, dus wat ben ik tevreden met het behaalde resultaat.



Gisteren alvast een begin gemaakt met het plakken en schilderen van de isolerende plaatjes. En ondanks dat ik op het eerst tevreden was met het beoogde baanplan, sloeg de twijfel toe. Met name de opbouw van de wisselstraat en dan de  Engelse wissels. Het oogde niet natuurlijk en de bereikbaarheid van de andere sporen was niet echt goed, wat deels ook kwam door het korte uithaalspoor. Het gaf natuurlijk wel een extra moeilijkheidsgraad aan het rangeren, maar ik denk dat ik naderhand er niet gelukkig mee zou worden. Dus de wisselstraat omgedraaid en nu lijkt het nog het meest op mijn allereerste plan zoals ik dat dik 20 jaar geleden al eens bedacht had en ook hier heb laten zien.


De wisselstraat met de gedraaide Engelse wissels. Het fabriekspoor ligt er nog niet, en ook het spoor langs de verhoogde zijlading en goederenloods moet nog op maat gemaakt worden.
Een binnenkomende goederentrein kan zo direct naar het middenspoor rijden, en er kan omgereden worden over het 2e perronspoor. Op die manier kan het rangeren met de goederentrein beter gescheiden worden van de reizigersdienst.


Het rechterspoor ligt nog los, maar zal wel iets gaan slingeren. Het ligt nl aan een losweg en in werkelijkheid zal het vast niet meer helemaal recht zijn geweest. Het knikje achter het wissel is ook bedacht, het spoor gaat iets naar binnen lopen.




De 1200 staat met de neus bij het einde van het perron. Er passen 4 rijtuigen achter de loc, en ook de 'brengende' loc is ruimte genoeg. Mochten er ooit rijtuigen komen die exact 1:87 zijn, dan wordt het misschien net te klein. We gaan het tzt wel zien, meer ruimte is er niet.

Fokke

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Oostereind, een boekenplankbaan
« Reactie #3 Gepost op: 07 januari 2023, 22:30:21 »
Ha Fokke, it sil heve!
Ik volg.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

gdh

  • Offline Offline
  • Berichten: 792
    • Station Lemmer
Re: Oostereind, een boekenplankbaan
« Reactie #4 Gepost op: 07 januari 2023, 22:36:02 »
ben benieuwd.
ik folgje ek!

Fokke Boschma

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: Oostereind, een boekenplankbaan
« Reactie #5 Gepost op: 29 januari 2023, 13:54:44 »
Hallo

De laatste weken niet zo heel veel gedaan aan mijn baan. De weekenden waren allemaal 'bezet' en dan blijft het erbij om grote stappen te zetten. Maar gaandeweg vordert het geheel en heb ik nu definitief het sporenplan gereed en de plaats van de wissels bepaald, voorzien van bedrading en de gaten voor de aandrijving geboord. Ook heb ik al een soort van rangeerplan uitgedacht, waarbij alle sporen worden bediend (uithalen en nieuwe wagons plaatsen) en dat is erg leuk om uit te voeren en aan te passen  :laugh:
 








Voordat alles echt definitief vast wordt gelegd en ballast worden een aantal sporen nog wel iets strakker neergelegd, maar juist het spoor aan de rand blijft een beetje kronkelig om het wat speelser te maken. Zie net op de foto dat het wel iets netter kan...



Zicht op het emplacement met op de achtergrond het 'viaduct' waar de treinen onder vandaan komen en achter verdwijnen. Het meest linker spoor onder het viaduct leidt naar VAM aansluiting en andere virtuele spoortjes, ik kan daar een trein heen sturen die dan net 'uit zicht' is, zodat het sikje vrij spel heeft om de overige wagons uit te rangeren en de vertrekkende trein samen te stellen.

De 2200 komt binnen met de buurtgoederentrein en zal op het aankomstspoor stoppen en gelegenheid geven aan de 1100 om te vertrekken. De 2200 duwt de trein naar het opstel/uithaalspoor, koppelt de trein af, behalve de VAM-wagon. De combi gaat daarna geduwd over het emplacement naar de VAM aansluiting. De 2400 of sik gaat daarna aan de slag met de overige wagons.



Zicht vanaf het laad- en losperron en locatie van de goederenloods, heb er een stuk triplex neer gelegd om een idee te hebben hoe het lijkt. En het lijkt goed  ;D.

Tot zover de stand van zaken. De volgende stap zal de bouw van het schaduwstation zijn en het stukje 'paradebaan' om wat verder te kunnen rijden dan het viaduct  ;)

Fokke

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Oostereind, een boekenplankbaan
« Reactie #6 Gepost op: 29 januari 2023, 17:24:37 »
Dit sporenplan geeft heel veel verkeersmogelijkheden en gaat uren rijplezier opleveren.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Fokke Boschma

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: Oostereind, een boekenplankbaan
« Reactie #7 Gepost op: 20 februari 2023, 21:12:52 »
En we bouwen stiekem verder....

De afgelopen weken (meestal in de weekenden) zo nu en dat wat aangepast aan de kamer en baan. Afgelopen weekend het 'schaduwstation' gemaakt. Nog niet in de definitieve vorm, maar eerst de aanwezige wissels en sporen gebruikt. Het zijn 2 kopspoortjes en 2 spoortjes die op het einde aan elkaar verboden zijn om een omloop gelegenheid te hebben. Nu kan ik eindelijk de treinen 'uit beeld' zetten en een treinenomloop simuleren.

De volgende stap is het monteren van de servo's en het aansluiten daarvan. Ook de bedrading moet gestructureerd worden. Het schaduwstation blijft analoog, dus met de hand. Uiteindelijk komen hier 5 sporen te liggen.

Ter gelegenheid van de opening van het schaduwstation heb ik met de telefoon een filmpje gemaakt, met helaas wat een bedenkelijke kwaliteit. Maar het geeft wel een leuk beeld van de baan tot nu toe. De 1200 wacht op nieuwe ASB's, dus die ratelt en waggelt wat. De 1100 heeft soms wat moeite met het Engelse wissel, de loc zelf is ook niet helemaal super meer...

https://youtu.be/sJM-bX4wH1c

Fokke

GertMeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 281
Re: Oostereind, een boekenplankbaan
« Reactie #8 Gepost op: 20 februari 2023, 21:20:03 »
Leuk filmpje Fokke (y)
Met deze baanplan kan je mooi je ding doen , rangeren!