Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
  

Auteur Topic: NS omBC290x van MK modelbouwstudios  (gelezen 38798 keer)

DavidNS400 Grote sik

  • IV V NS
  • Offline Offline
  • Berichten: 322
  • NL Train! 🇳🇱
Re: NS omBC290x van MK modelbouwstudios
« Reactie #120 Gepost op: 20 oktober 2018, 21:17:22 »
Netjes Mijn complimenten Ivo, .... ga Zo door! Groetjes David :)

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 856
Re: NS omBC290x van MK modelbouwstudios
« Reactie #121 Gepost op: 22 oktober 2018, 18:37:33 »
Heel mooi Ivo. Is het nog een ideetje om de binnenkant van de lamphuizen wit te maken?

Groeten,
Rob

Met de 766 1:1  al eens uitgezocht. Daarbij waren de onderste lamp huizen aan de binnenzijde zwart en de lamphuizen van de sluitseinen wit.
Al ik foto's van bijvoorbeeld DE5 zie, lijkt dit bij al het stroomlijn materieel het geval.

http://www.stortenbeker.eu/flatt.asp?q1=de5&search=+ZOEK+

Groeten Edwin.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS omBC290x van MK modelbouwstudios
« Reactie #122 Gepost op: 23 oktober 2018, 00:53:25 »
Het bevestigt het beeld dat ik had gekregen uit het boek Dieseltreinen in Nederland en het omBC boek. In elk geval niet wit of metaalkleurig. Nu heb ik gisteren de koplampen voorzien van glas. Die zal ik weet los moeten pulken (zit gelijmd met crystal clear) om de binnenkant zwart te maken. Die heb ik nu gewoon groen gelaten.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS omBC290x van MK modelbouwstudios
« Reactie #123 Gepost op: 26 oktober 2018, 19:53:48 »
Het is nu toch bijna af.  Straks de achterwanden van de stuurstanden proberen te plaatsen. Dat is lastig, want je kunt er slecht bij, er zit geen aanslag in de koppen waar je het tegenaan kunt houden en de aansluitingen van de sluitseinen steken ver uit en de bedrading van de front verlichting zit er tussen.

Eerst nog een poging gedaan de klapstoelen te maken voor de wagenvoerder en het wiel wat waarschijnlijk iets van een handrem is of zoiets.

Het zijn 3 stukjes styreen. Een achterstuk waar de kabels van het wiel in gaan (??), de rugleuning en de zitting. Die was volgens mij opklapbaar. De zitting bij de 3e klas is opgeklapt (daar kun je anders niet meer tussen) en de zitting bij de 2e klas is neergeklapt.



Het is allemaal niet super netjes geschilderd, maar je ziet er toch niet heel veel van.


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 6338
Re: NS omBC290x van MK modelbouwstudios
« Reactie #124 Gepost op: 26 oktober 2018, 21:54:05 »
Het is weer een waar kunstwerk Ivo. Ik vind overigens de MK uitvoering nog nét iets overtuigender dan de versie van Poldermodelspoor. In ieder geval op de kop. Iets met de bolling of de radii van de frontruiten. Het venijn zit in een klein hoekje en dat soort details zijn heel bepalend voor de totaalindruk.
Boomshanka!

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS omBC290x van MK modelbouwstudios
« Reactie #125 Gepost op: 26 oktober 2018, 22:00:21 »
Ha, ik zie dat jij koersborden hebt geplaatst, ik doe dat niet maar dan moeten de half ingeëtste gaatjes wel naar buiten doorgeduwd worden en hopelijk vergeet ik dat niet.

Stephan.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS omBC290x van MK modelbouwstudios
« Reactie #126 Gepost op: 28 oktober 2018, 00:20:26 »
Moet er nog 2 opnieuw maken. Ik heb 4 koersborden gemaakt, maar ik heb er blijkbaar 2 zo goed opgeborgen dat die verdwenen zijn.

@Paul, ik zal nog wel een paar vergelijkende foto's maken. Ik vind deze kop ook iets beter, maar toch klopt deze weer niet qua positie van de ramen. Ik denk dat zowel de deurramen als de frontruiten te hoog zitten. Ik vermoed zelfs dat de frontruiten zelf nog iets hoger hadden moeten zijn. Het is wel heel lastig vergelijken met prototype foto's, omdat die vanaf een andere afstand, andere hoek en andere brandpuntsafstand lens genomen zijn.

Je ziet niet heel veel van de zitting en de binnenwanden, maar het zit er in:



Je ziet wel dat de stuurstand is ingericht, maar verder niet zoveel. Op deze foto zie je het niet echt goed, maar ik ben super tevreden met de frontverlichting. De LED's zitten binnen recht en je ziet ze net als in het echt verdiept zitten. Overigens vind ik de interieurverlichting hier nog te fel. Ik ga deze met de decoder nog wel wat dimmen. Ik was ook best verbaasd dat de stuurstanden zo verlicht zijn, maar dat klopt natuurlijk wel door de open ruiten tussen cabine en stuurstand.

Er is ook nog een bagageruimte met WC deuren gemaakt in het interieur:



Gewoon 3 plaatjes styreen aan elkaar plakken en de deuren schilderen. Hier achter past dan keurig alle bedrading en een Lokpilot:



De achterwanden van de stuurstanden zitten nu goed op zijn plek met wat klodders crystal clear in de hoeken:



De bedrading van de front- en sluitlichten lopen boven over de achterwanden en zijn zo netjes mogelijk in de stuurstand langs de raamstijlen gelegd.

Dit was de 3e klas met heel weinig ruimte. De 2e klas heeft meer plek:



Overigens begrijp ik niet waarom de onderbalk onder de koppelingsboom schuin loopt. Je ziet er in het model niets van terug behalve als je onderop kijkt. Het is gewoon een resin klomp, dus dit is denk ik gemist bij het maken van de mal.



Bij de functietest van het geheel blijkt de omBC mooi te lopen. Ik zal binnenkort eens kijken of dit zo ook goed loopt over wissels en bogen.
Wel moeten hier en daar nog kieren worden dichtgezet, de lak op punten worden bijgewerkt en een poging ondernomen om aan de binnenkant van de tussenwanden, daar waar de bodem aan de kap wordt vastgezet nog de juiste linoleum kleur te geven. Nu ziet dat er met binnenverlichting aan het er raar uit.

Gewoon omdat het leuk is:








mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: NS omBC290x van MK modelbouwstudios
« Reactie #127 Gepost op: 28 oktober 2018, 00:30:26 »
Zo mooi  (y)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: NS omBC290x van MK modelbouwstudios
« Reactie #128 Gepost op: 28 oktober 2018, 00:32:43 »
Levensecht die omBC.
Groeten,
Richard

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 815
  • mekkerend het leven door
Re: NS omBC290x van MK modelbouwstudios
« Reactie #129 Gepost op: 28 oktober 2018, 08:43:18 »
Prachtig (y)
Groet,

Gerard

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS omBC290x van MK modelbouwstudios
« Reactie #130 Gepost op: 28 oktober 2018, 12:15:29 »
Heel mooi die koplampen, hoe heb je dat nu gedaan? In de beschrijving wordt gesproken van het inkorten en afschuinen van de led's gelijk met de voorkant maar dat wordt natuurlijk lang niet zo fraai.

Stephan.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4834
  • Modelspoor is emotie...
Re: NS omBC290x van MK modelbouwstudios
« Reactie #131 Gepost op: 28 oktober 2018, 12:29:27 »
Ivo: heel mooi stukje pielwerk!!  (y)
Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS omBC290x van MK modelbouwstudios
« Reactie #132 Gepost op: 28 oktober 2018, 13:30:31 »
Heel mooi die koplampen, hoe heb je dat nu gedaan?

Je kunt zoals de bouwbeschrijving aangeeft de LED's in de koppen zetten en dan het deel wat uitsteekt glad afsnijden en polijsten. Dan hoef je geen glas aan te brengen, maar dan mis je wel het effect dat de lampen zelf verdiept zitten. Ik heb de LED's vrij kort bij het huis afgesneden, zodat ze een klein stukje in de gaten in de kop steken. Het oppervlak moet je een beetje polijsten (moet anders ook) en ik wilde er eigenlijk nog verticale ribbels op aanbrengen. Dat laatste heb ik niet gedaan, want dat lukte me vast niet regelmatig genoeg.
Aan de buitenkant heb ik gewoon een transparant kunststof rond plaatje gelijmd. Dat maak ik door met een gaatjestang die uit transparant kunststof te knijpen. Wel met iets harders eronder, anders snijdt het niet goed. Het stukje dat in de kit zit is groot genoeg om veel lampglaasjes uit te maken. Beter is om een die and punch setje te kopen dan heb je veel meer diameters en eens kijken welke dan het beste past.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS omBC290x van MK modelbouwstudios
« Reactie #133 Gepost op: 28 oktober 2018, 19:39:19 »
Vanmiddag heb ik de omBC2907 eens uitgelaten. Laten rijden op Piko rails op de grond uitgelegd. Hij lijkt vrij gevoelig voor de ligging van de rails. Ze moeten strak aan elkaar zitten en bochten R3 en R4 gaan niet echt lekker. Dat komt denk ik vooral vanwege de opstapjes die vooraan onder de kop zijn gezet. Het wiel profiel is volgens mij RP25 en dat vraagt nu eenmaal een goed spoor. De wissels worden wel genomen.

Paar filmpjes staan hieronder


mvg,
Ivo

https://youtu.be/ZRCUEz-zyUk

https://youtu.be/opXfmIHENeM

https://youtu.be/tdu3zlIR3M0
« Laatst bewerkt op: 28 oktober 2018, 19:45:18 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: NS omBC290x van MK modelbouwstudios
« Reactie #134 Gepost op: 28 oktober 2018, 20:33:11 »
Erg mooi Ivo?  (y)

Zou er een soort van lichtafscherming voor de cabine zijn geweest? Donkere gordijnen of zo? Of was de lichtopbrengst van de binnenverlichting zo gering dat de machinist/wagenvoerder/bestuurder er geen last van had?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.