Doel:€250.00
Donaties:€90.00

Per saldo:€-160.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-02-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Reinier Z.
Vandaag om 22:18:44
Rail 2019 Houten 22-23-24 februari door FritsT
Vandaag om 22:17:55
Haven baantje door olaf99
Vandaag om 22:12:33
De Rheingold in model naoorlogs door Wijktrein
Vandaag om 22:11:17
Raadplaatje door Daan Neijenhuis
Vandaag om 22:07:07
Project Onder-het-bed door Floris van Rees
Vandaag om 21:55:52
NS 4300 (in spoor 0) door FritsT
Vandaag om 21:52:44
DR5000 / DR5088RC / Traincontroller 9 door TBBW
Vandaag om 21:51:09
Bouw Br 01 226, Ersatzlok Henschel-Wegmann. door Patrick1975
Vandaag om 21:36:33
Tuinbaan Heinenoord door Peter Soonius
Vandaag om 21:28:59
BNLS/RCU Booster-Hub vraagbaak door HansQ
Vandaag om 21:23:02
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 21:22:45
Modelbouwshow 2019 Zeelandhallen door Forever Rocofan
Vandaag om 21:09:15
Nieuwe start in N spoor door NS264
Vandaag om 21:08:45
Oersik in schaal 1 door Wijktrein
Vandaag om 20:58:07
01TREFF Maarn, 16 &17 februari door Wies
Vandaag om 20:50:25
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Chrisjantje
Vandaag om 20:40:16
Bouw Bührtal III door nachbar
Vandaag om 20:27:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 20:23:48
Line-up foto's van modellen door Den Zoeterdam
Vandaag om 20:20:57
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
Vandaag om 19:54:25
Roco 62231, lok. Wielen draaien wel, maar rijdt niet. door ivanzon
Vandaag om 19:53:04
"Spoor op Vleugels" in H0 door Thijs1271
Vandaag om 19:52:08
Vraag: Alternatieve traptreden ACME DB IC rijtuigen? door laurent
Vandaag om 19:28:56
NS modelbaan Hoekdam H0 door André 1976
Vandaag om 19:24:28
Artitec DE1 ombouwen 2-rail naar 3-rail. door Station_Dooiland
Vandaag om 19:24:10
Een Elotrains 1500 zelf bouwen uit parts door duikeend
Vandaag om 18:58:36
Baan in Los Angeles door ArjanB
Vandaag om 18:54:01
Wie is de maker en welke schaal ? door IJsselsteyn
Vandaag om 18:52:36
Projekt 083-338 door Reinout van Rees
Vandaag om 18:16:02
  

Auteur Topic: De laatste stoomlocomotief  (gelezen 2176 keer)

Gerard Rozeveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 2204
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
De laatste stoomlocomotief
« Gepost op: 20 augustus 2018, 14:21:51 »

Boektitel: De laatste stoomlocomotief

Auteurs: Eelco Storm

ISBN: 9789462582460

Uitgever: WBOOKS

Eerste druk: 2018

Aantal pagina's: 168

Formaat: 21 x 28 cm

Illustraties: circa 200 in kleur en zwart-wit

Uitvoering: gebonden


"Na afloop van de Tweede Wereldoorlog lag het materieelpark van de Nederlandse Spoorwegen grotendeels in puin. De NS stond voor een moeilijke keuze: Of de reeds ver voor de oorlog ingezette modernisering van de spoorwegen doorzetten, of (tijdelijk) terug­ vallen op de stoomlocomotief. Het werd de eerste optie. Een eerste prognose ging uit van zeventien jaar om de stoomlocomotief af te schaffen. Het lukte de NS echter om dit plan in minder dan dertien jaar uit te voeren. Tussen mei 1945 en december 1957 slaagde de NS er in om het spoorwegbedrijf ingrijpend te vernieuwen. Een prestatie van formaat.."

Het boek geeft een overzicht van de verschillende typen NS stoomlocomotieven, vooral tegen het einde van de levensloop en de gang naar de sloper. Liefhebbers van NS stoomlocomotieven kunnen hun hart ophalen bij het zien van de vele foto's. Ook de lijstjes met nummers, datum en plaats buitendienststelling, enz., worden vast gewaardeerd. Al zijn de foto's van de sloop iets waar met pijn in het hart naar gekeken zal worden, ze voegen duidelijk iets toe aan de lotgevallen van de verschillende series stoomlocomotieven.

Ook voor de spoorweg enthousiasteling die niet zoveel opheeft met stoomlocomotieven heeft het boek veel te bieden. De instroom van de naoorlogse diesel - en elektrische locomotieven wordt uitgebreid besproken, vergezeld van veel foto's Deze foto's geven een interessant beeld van het spoorse gebeuren op en naast het spoor in deze periode van vernieuwing, waar oud en nieuw samen op en rond het spoor te zien waren.

Het boek leest plezierig, zeker ook door de vele foto's die het verhaal wat de schrijver ons wil vertellen illustreren. Voor degenen die het boek willen aanschaffen, enige haast is geboden, het boek is bij WBOOKS bijna uitverkocht.

Doelgroep: Geïnteresseerden in de geschiedenis van het grote voorbeeld, periode 1945 – 1957.

« Laatst bewerkt op: 21 augustus 2018, 12:46:57 door Gerard Rozeveld »

klusser

  • Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
  • Offline Offline
  • Berichten: 835
  • zwols......maar geen balletje!!
    • Kuyerbosch  H0
Re: De laatste stoomlocomotief
« Reactie #1 Gepost op: 20 augustus 2018, 18:00:03 »
Dit gaat toch over hetzelfde boek hoop ik ?
In januari 2018 is het precies zestig jaar geleden dat de Nederlandse Spoorwegen de stoomtractie afschaften. Dit gebeurde met een korte afscheidsrit met locomotief NS 3737, die daarna werd bijgezet in het Spoorwegmuseum. Zo'n museale toekomst was echter maar weinig locomotieven toebedacht. Het standaard eindstation van de Nederlandse stoomlocomotieven was een van de vele sloperijen in Nederland, die enkele dagen tijd de trots van menig machinist terugbrachten tot een berg oud metaal. Dit nieuwe boek over het einde van de stoomtractie brengt de laatste jaren, de afvoer en de sloop van de Nederlandse stoomlocomotieven in de jaren vijftig in beeld. Van de locomotieven die onherstelbaar beschadigd waren in de oorlog, tot de laatste exemplaren die het tot in 1958 (en soms zelfs nog iets langer) volhielden. Het boek toont echter niet alleen de sloop. Ook de locomotieven die de slopershamer bespaard bleven, komen aan bod.

Ik ga hem morgen afhalen,is al gereserveerd.
« Laatst bewerkt op: 20 augustus 2018, 18:04:14 door klusser »
Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...

Gerard Rozeveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 2204
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: De laatste stoomlocomotief
« Reactie #2 Gepost op: 22 augustus 2018, 01:17:35 »
Is hetzelfde boek  ;).