Doel:€250.00
Donaties:€345.00

Per saldo:€95.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-01-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

3D/RM: GVB 12G (Amsterdamse gelede tram in H0) door WeKra
Vandaag om 01:56:12
Digitaliseren oude Rivarossi 1312 uit de tachtigerjaren. door Biesje
Vandaag om 01:06:25
Modeltreinen gestolen door Hendrik Jan
Vandaag om 00:31:15
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 00:16:32
Philotrain HSM 726, de grote verbouwing door ingenium
26 januari 2020, 23:56:09
NS 6100 van GM&S door ingenium
26 januari 2020, 23:52:57
Line-up foto's van modellen door Nulspul
26 januari 2020, 23:34:41
Class 66 van Märklin/Trix of van ESU? door Rondje_HO
26 januari 2020, 23:30:38
Oude vervallen treinen in Belgie door Klaas Zondervan
26 januari 2020, 23:19:16
Webcam van Zeist -Driebergen. door Thom
26 januari 2020, 23:02:44
GATX zans knikketelwagon H0 door Michiel 80
26 januari 2020, 22:46:25
Videoserie: Rocrail voor beginners door Patrick Smout
26 januari 2020, 22:30:53
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
26 januari 2020, 22:10:39
EifelBurgenBahn door Modellbahnwagen
26 januari 2020, 22:08:19
(BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen door nighttrain1
26 januari 2020, 22:06:33
Nieuwe baan, nieuwe schaal van N naar H0e door Daniel Caso
26 januari 2020, 22:06:19
De bouw van Schellenbach door Martin Domburg
26 januari 2020, 22:04:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door d.vanaalst
26 januari 2020, 21:56:03
Serie over London Paddington Station op RTL Z door Bartje81
26 januari 2020, 21:43:44
Het 01TREFF 2020: Spoor 0 en 1 puur! door bernhard67
26 januari 2020, 21:40:22
Projekt 083-338 door wob
26 januari 2020, 21:37:59
Modelspoorbeurs Groningen 25 januari 2020 door Noordernet
26 januari 2020, 21:34:23
BNLS-Module: "Saalbach-Hinterglemm" [ÖBB] door nighttrain1
26 januari 2020, 21:33:04
Frans loodsje door Noordernet
26 januari 2020, 21:28:41
Artitec 2020, raad-draadje door CKLX
26 januari 2020, 21:07:21
Hulp gezocht! OntraXS! 2020 Kinderworkshop huisjes plakken! door Marc tramt
26 januari 2020, 20:36:20
BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal" door St00mboy
26 januari 2020, 20:27:53
Van Swarzach naar Swarzburg door Wim Vink
26 januari 2020, 20:27:13
Oorzaak ontsporen postrijtuig Liliput door EricZmS
26 januari 2020, 20:21:19
Den Overslag & Marchan'Dix door basjuh1981
26 januari 2020, 19:54:26
  

Auteur Topic: H0 Märklinbaan Bas, K- en C-rail  (gelezen 1286 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 329
H0 Märklinbaan Bas, K- en C-rail
« Gepost op: 11 september 2018, 21:49:41 »
Ik wilde graag mijn layout van mijn baan posten. Het is een marklin baan van K en C rail



Het grijze is de bovenste laag en het roze is mijn onderste laag. Om de draaischrijf heen loopt het hoofdspoor die vertakt zich naar zowel links als rechts.

De vertakking naar rechts (onderste baan) loopt naar het rangeer gedeelte, daar kan ik wagons afzetten en wegrangeren. En de vertakking gaat naar de roze opstel sporen. Deze opstelsporen hebben geen aandrijvingen en de veertjes (C-rail wissels) zijn verwijderd. Elk spoor krijgt een trein. Een trein die wegrijdt duwt de spoorstaven naar dat spoor. De eerst volgende trein die terug komt, rijdt vanzelf naar het lege spoor.

De vertakking naar links loopt naar de draaischijf. Daar kan een loc ontkoppelen van z'n stam en dan kan een andere loc worden voorgereden.

De 2 rode sporen in het midden, krijgen een station. Ben er nog niet uit of ik 1 midden perron neem of 2 kleinere. In dat gebied komt ook een klein dorpje.

De linker lus krijgt een windmolen met een beetje scenery en de rechter lus... daar ben ik nog niet uit, misschien een 2e station of een berglandschap.

De opstelsporen, de lus links en een gedeelte van het bovenste spoor zijn al gemaakt.








De besturing geschiedt met een CS2, relais en remmodules. Ik heb er ooit 4 van M* gekocht voor 65€.. nu maak ik zelf voor < 5€  ;D. Ik ga wss arduino's toepassen om de relais en wissels aan te sturen. Ik wil ook de opstelsporen af kunnen schakelen wanneer een trein op het einde is dmv een lichtsluis. Dat is een lastig te bereiken plek en daar wil ik geen ontsporingen  :P

Ik wil de CS2 graag vervangen voor een betere besturing zoals een control unit 6021 (en ja dat noem ik beter dan een CS2), maar ik moet eerst de marklin telefoon app proberen voordat ik dat ga doen. Of misschien neem ik genoegen met een MS er bij.

Ik heb voornamelijk modern materieel, met name traxx modellen (16 stuks) maar ik heb van alles wat. Vt11.5, paar stoomtreintjes, NS 2200,NS2400, hippel, sik , wat zwitsers spul.. nog meer treintjes....eigenlijk alles wat ik mooi vind..  (y)

Ik heb heel veel dingen geprobeerd qua baan planning en ik ben er uit dat deze planning het efficiëntst is. Vooral het gebied rondom de draaischijf, daar heeft veel tijd in gezeten. Maar ik sta altijd open voor suggesties.

P.S. die C-rails op die groene mat, wordt nog ballast, dat blijft niet zo (lelijk).
« Laatst bewerkt op: 12 september 2018, 08:58:43 door Bert van Gelder »

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: H0 marklin baan Bas
« Reactie #1 Gepost op: 12 september 2018, 08:31:26 »
Beste Bas,

Die opstelsporen zonder veertjes snap ik niet.
Je hebt een trein, die staat daar en vertrekt. Nu snap ik wel dat de volgende trein op die plek ook gaat staan vanwege het ontbreken van de wisselveren.
Maar hoe vul je het opstelterrein? Oftewel hoe zorg je er voor dat je daar uberhaupt treinen hebt staan?

Want je geeft later aan dat dit een onbereikbaar stuk zal zijn.

Ik zou snel alles voorzien van goede wisselaandrijvingen en die kun je makkelijk digitaal aansturen.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 329
Re: H0 marklin baan Bas
« Reactie #2 Gepost op: 12 september 2018, 09:35:54 »
Beste Bas,

Die opstelsporen zonder veertjes snap ik niet.
Je hebt een trein, die staat daar en vertrekt. Nu snap ik wel dat de volgende trein op die plek ook gaat staan vanwege het ontbreken van de wisselveren.
Maar hoe vul je het opstelterrein? Oftewel hoe zorg je er voor dat je daar uberhaupt treinen hebt staan?

Want je geeft later aan dat dit een onbereikbaar stuk zal zijn.

Ik zou snel alles voorzien van goede wisselaandrijvingen en die kun je makkelijk digitaal aansturen.

Groeten,
Jelmer

Nou het is heel simpel eigenlijk. Het is natuurlijk idd lastig om er een hele trein op krijgen, maar het is niet niet moeilijk om er 1 enkel lokje op te zetten. Die laat je uitrijden om de wissels goed te zetten en dan kan je een hele trein er naar toe sturen.

Ik heb er wel over nagedacht hoor. Ik heb al geen computersysteem met treindetectie en dat wil ik ook niet. Dat is me teveel gedoe met het maken van baanvlakken, draadjes aansluiten en terugmelders kopen. Wissels zou ik sowieso niet digitaal schakelen. Om te beginnen moet je decoders kopen en dat kost geld. Ten tweede moet je dan ook nog wisselaandrijvingen kopen en die kosten ook geld. Als 3de reden vind ik het mooi om zelf een mooi schakelpaneel te maken met knoppen en daarvoor kan je dan je eigen besturing gebruiken en mini servo's en eigen componenten gaan gebruiken. Dan bewegen je wissels mooier, ze klikken niet en het kost minder geld.

Je moet bedenken dat dit systeem met grote voordelen komt. Je wissels kunnen nooit verkeerd staan. Je kan dus niet per ongeluk een trein op een andere trein laten rijden. En het kost bijna niks. Door het afschakelen van de spanning wanneer een trein op het einde is, kunnen ze ook nooit te ver doorrijden. Voor die sensor wil ik overigens nog een 2e sensor gaan gebruiken die een lampje laat oplichten zodat ik de trein zelf kan stoppen voordat de spanning er af wordt gehaald. Een IR sensor kost me ~€1,50 en een relais ~€2,50. Ik bedenk me nu net dat je alle baanvlakken kan afschakelen met 1 relais. Met die C-rails kan ik trouwens ook heel makkelijk de rails gebruiken om te schakelen, dat is makkelijk aansluiten. En de wisselaandrijvingen kosten...ja helemaal geen geld  (y).

En dit allemaal is zo heerlijk simpel, goedkoop en het werkt ook zo goed ;) en je kan alle kanten op met je besturing.


Trein-H0

  • Gast
Re: H0 Märklinbaan Bas, K- en C-rail
« Reactie #3 Gepost op: 12 september 2018, 10:01:32 »
Goedemorgen Bas,

Ik heb je verhaal eens doorgelezen en er vallen mij een paar dingen op:
- je hebt de veren verwijderd uit de wissels, omdat je verwacht dat de treinen de wissel in de goede stand gaan
  zetten.
  Met deze verwachting is niets mis, maar de praktijk wijst uit, dat het open rijden van wissels meestal geen
  problemen opleveren, maar inrijden wel. En dan heb je een probleem, want de wissel zitten op een haast
  onbereikbare plek.
- Naar het schaduwstation is het altijd 1-richtingsverkeer, dus alles moet er achterwaarts erin of achterwaarts eruit.
  Het achterwaarts rijden op een helling levert ook de nodige problemen op, want de helling is erg steil, dus de kans
  op een ontsporing in de bocht is aanwezig.
- het is op deze baan niet mogelijk om rond te rijden.
- het aansturen van de wissels met Arduino's kan natuurlijk, maar je zult dan wel de nodige Arduino's moeten hebben
  en servo's. Ik vraag mij af of dat goedkoper is dan er aandrijvingen in te bouwen en deze met een drukknopje te
  bedienen (je schakelpaneel)

Maar je betoog lezende heb je dit allemaal ondervangen. Ik wens je ook veel succes met het schrijven van de schetsen, want ik weet dat dit ook een beste klus is.


 

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 329
Re: H0 Märklinbaan Bas, K- en C-rail
« Reactie #4 Gepost op: 12 september 2018, 10:30:09 »

- Naar het schaduwstation is het altijd 1-richtingsverkeer, dus alles moet er achterwaarts erin of achterwaarts eruit.
  Het achterwaarts rijden op een helling levert ook de nodige problemen op, want de helling is erg steil, dus de kans
  op een ontsporing in de bocht is aanwezig.
Goed dat je dit uitwijst, hier kan ik wel wat mee. Dat had ik niet helemaal voorzien. Ik had bedacht dat de rode sporen naast het spoor naar het rangeer terrein iets omhoog kunnen gaan, dan wordt de helling iets minder stijl. De bocht naar het rangeer terrein toe kan een stuk ruimer. Deze is nu getekend als R2 of R3. Maar ik kan hier zeker R5 van maken. Ik denk dat een boog van R5 en een iets minder stijle helling voldoende zal zijn om succesvol treinen achteruit de heuvel op te sturen.

- het is op deze baan niet mogelijk om rond te rijden.
Echt wel.... of heb je het hier ook nog over het rangeer terrein?

- het aansturen van de wissels met Arduino's kan natuurlijk, maar je zult dan wel de nodige Arduino's moeten hebben
  en servo's.
Nou een arduino mega kan tot 48 servo's aansturen en kan je voor 25€ kopen. Maar met een decade counter (€0,30) kan je het volgende doen: http://rcarduino.blogspot.com/2012/08/arduino-serial-servos.html dan kan je 10 servo's aansturen met 2 I/O pinnen. Servo's heb je al voor €3,-

Trein-H0

  • Gast
Re: H0 Märklinbaan Bas, K- en C-rail
« Reactie #5 Gepost op: 12 september 2018, 14:26:37 »
Goedemiddag Bas,

Het klopt, dat je met een Arduino Mega heel wat servo's kunt aansturen. Je hebt - zoals ik het tel - 30 wissels liggen (of 20 als je bij je plan voor het schaduw station blijft, hetgeen ik van harte afraad). Dat wordt dus een erg uitgebreide schets om te schrijven, als je dit met 1 Arduino wil doen. Je zult dus de nodige sensoren nodig hebben om de Arduino te 'laten weten' wanneer hij in actie moet komen. Dat betekent dus veel programmaatjes binnen een programma. Dat betekent dus nog een hele puzzel om dat er goed in te krijgen. Maar ik ben niet op de hoogte van jouw expertise met het schrijven van schetsen voor de Arduino.
Misschien toch maar overwegen om bijvoorbeeld het programma Koploper in te zetten. Is bij mijn weten nog steeds gratis. Kun je ook servo's mee aansturen. Moet je wel weer met blokken werken.
Het rondrijden kan wel, maar dan wel voor een behoorlijke lengte over enkel spoor en dus heb je altijd wachttijden nodig om dit spoor weer in te kunnen zetten. Ook heb je wachttijden als treinen over de kruiswissels gaan.
Wat de hellingen betreft, Märklin adviseert maximaal 3%, dus 3 cm per meter. Bij H0 is een hoogte verschil (inclusief onderplaat) van 80 mm wel aan te raden. Dan zit je dus op een spoorlengte van 2,4 m.
Bij het ontwerpen in software lijkt veel mogelijk. De praktijk is weerbarstiger. Heb ik moeten leren en leer nog steeds.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 329
Re: H0 Märklinbaan Bas, K- en C-rail
« Reactie #6 Gepost op: 12 september 2018, 14:58:48 »
Ik heb al wel blokken met remmodules. Er kunnen ongeveer 6~8 treinen rijden. Ik wil alleen de wissels aansturen met arduino in het onderste gedeelte. Anders moet ik heel lange kabels trekken. Ik heb ook nog een boel wisselaandrijvingen in die wissels van mn vorige baan. Dus de meeste wissels stuur ik aan met originele M* aandrijvingen die ik direct met schakelaars in het schakelbord aanstuur. Het rangeergedeelte wordt wel nieuw en krijgt servo's

Ik hou er wel rekening mee dat ik ze in de toekomst ooit nog kan aansturen met een relais ipv schakelaar. Ik ga misschien overstappen op DCC en dan kan ik deze arduino optioneel nog als een decoder laten fungeren. Maar dat probleem is voor volgend jaar.

Wat idd wel een uitdaging wordt, is om het station succesvol te verbinden met het hoofdspoor. Ik ga hiervoor ook een arduino gebruiken. Deze moet dan bepalen wanneer de treinen het station kunnen verlaten en er voor zorgen dat de blokken voor de wissels op rood blijven staan. Heb ik straks stiekum toch nog iets van trein detectie  ::)

Goedemiddag Bas,

Maar ik ben niet op de hoogte van jouw expertise met het schrijven van schetsen voor de Arduino.

Het rondrijden kan wel, maar dan wel voor een behoorlijke lengte over enkel spoor en dus heb je altijd wachttijden nodig om dit spoor weer in te kunnen zetten. Ook heb je wachttijden als treinen over de kruiswissels gaan.

Bij het ontwerpen in software lijkt veel mogelijk. De praktijk is weerbarstiger. Heb ik moeten leren en leer nog steeds.

Per toeval ben ik elektro engenieur werkzaam als software engineer. Ik kan zonder moeite 50 taken tegelijk uit laten voeren wanneer ik wil, no problem for me.

Voor stijgingen hou ik altijd 1cm per 18cm rail aan dat komt overeen met 5.5%  ;D maar dan moet je zeker wel de bochten weg laten. De opstelsporen duiken na ca 1.20m onder het spoor. Als het andere spoor dan stijgt, dan zit ik wel op de 3%.

Ik kan de kruiswissels ook weg halen en de treinen het station laten benaderen alleen van links. Dan wordt het wel erg simpel.

De blokken zijn al voorzien van schakelstukjes in de rails. Die kan ik aftappen en naar de arduino leiden met een diode en een weerstandsdeling. Dan weet de arduino wanneer bepaalde blokken leeg of vol zijn en dan weet hij ook wanneer hij veilig de wissels kan omgooien en wanneer hij seinen op rood moet blijven houden.

Trein-H0

  • Gast
Re: H0 Märklinbaan Bas, K- en C-rail
« Reactie #7 Gepost op: 12 september 2018, 19:50:33 »
Dan kan ik gerust gaan slapen (y)

Bert van Gelder

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 3589
Re: H0 Märklinbaan Bas, K- en C-rail
« Reactie #8 Gepost op: 22 november 2018, 21:27:00 »
Een berichtje van Bask....:

Citaat
Ik heb deze baan ontmanteld en dit topic kan als zulks verwijderd worden

Op verzoek dit draadje voorlopig op slot gedaan.

Gr, Bert
Team moderatoren