Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Loconet over TCP/IP door Karst Drenth
Vandaag om 15:01:25
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 14:54:24
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door henk
Vandaag om 14:51:20
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door onmogelijkhier
Vandaag om 14:50:21
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:30:55
US diorama in H0 door Hans Reints
Vandaag om 14:18:41
Verschil leveranciers DCC decoders? door Sven
Vandaag om 14:11:42
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door sncf231e
Vandaag om 13:47:22
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door mamory
Vandaag om 13:28:54
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door Keska
Vandaag om 12:57:50
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 12:45:11
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:16:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 12:07:18
FS UIC-X wagens en hun varianten door 1200blauw
Vandaag om 11:38:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
  

Auteur Topic: Een mini-diorama als cadeau  (gelezen 2703 keer)

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Een mini-diorama als cadeau
« Gepost op: 18 augustus 2018, 16:58:14 »
Een collega op m'n werk besloot 2 weken terug volkomen onverwachts te vertrekken bij het bedrijf waar ik werk.

Daar ze ook verhuist naar een ander land had ik geen idee wat ik nou als afscheidscadeau moest geven.
Pas 4 dagen voor het naderende afscheid kwam ik op het idee om iets unieks te maken, wat de tijdsdruk enorm maakte. Daardoor zijn er niet zoveel foto's en zijn de foto's die er wel zijn, niet zo best.

Even wat achtergrond over het bedrijf waar ik werk: we maken allerhande elektrotechnische (en niet-elektrotechnische) producten voor jachthavens, campings en aanverwante sectoren.

De collega in kwestie was op de marketing-afdeling aangenomen en pakte het gebrek aan goede productfoto's voortvarend op.
Dat begon met simpele foto's, maar ze was steeds vaker in de werkplaats te vinden om de producten die op het punt van uitlevering stonden, vast te leggen.

Toen er eindelijk een echte camera gehuurd danwel geregeld was liep ze geregeld met een dikke Canon en dito lens door het pand.
Toen begon ook de achtergrond haar te storen: die moest ze immers wegwerken op de computer en hoe rommeliger, hoe meer werk dat kostte.

Ik trok daarop, werkende aan de frontplaten van diverse kasten, een grote plaat wit PVC uit de stelling onder 'heb je hier wat aan?'

Helemaal tevreden zijn we toen geregeld met allerhande kasten en de betreffende plaat PVC in de weer geweest (een beetje tot ongenoegen van de chef, die me dan ook wel weer m'n gang liet gaan)
Toen een van de eerste kasten met verlichting aan de beurt was, bleef ze twijfelend staan. Of de verlichting ook aan kon...

Toen ik uiteindelijk koos voor een uniek cadeau begon ik dus met het maken van een van onze elektrakasten voor havens: die was toch wel erg veel kleiner dan ik had verwacht en gezien de tijdsdruk heb ik me weinig druk gemaakt over verhoudingen. De hoogte, breedte en diepte klopt best aardig, maar de stopcontacten zijn aan de grote kant.

In de collectie figuurtjes heb ik zo goed mogelijk gezocht naar een figuurtje dat op haar en mij leek.
Dat vond ik (natuurlijk) niet.

Ik moest het kind van moeder scheiden en de oude oma van zoonlief.
Met een nieuwe scalpel sneed ik wat oubollige details weg en werd ook de jas meer tot een jurk gemaakt met een vijltje.
Met de soldeerbout werden de armen in de juiste stand gebogen. Dat mislukte helaas bij de vrouw, die haar linkeronderarm geamputeerd zag worden. Met wat lijm moest het maar verholpen worden: er was geen tijd een nieuw figuurtje te regelen.
Het haar was te kort: met een klodder plamuur die ik over de nek en gedeeltelijk de rug aanbracht, moest ik maar even snel een hair-extension regelen. Dat is uiteindelijk beter gelukt dan ik dacht.
Daarna schilderde ik de figuurtjes in de juiste kleuren: de gele jas werd een rode jurk, de blauwe spijkerbroek en geel overhemd werd respectievelijk zwart en grijs.



Na het in een andere kleur schilderen maakte ik van een dun stukje messing plaat en een stukje 1 millimeter buis de fotocamera, door het buisje aan het messing plaatje te solderen. Je ziet 'm zwart geschilderd op een weerstand drogen, helaas slecht zichtbaar.



De elektrakast kreeg ook een 0603 warmwitte SMD-LED op de bovenkant als verlichting, geheel zoals het grote voorbeeld. Van een stukje acryl maakte ik de lampekap die ook nog eens van 4 hoeken voorzien werd. In de zuil werd voorzichtig een kuiltje gemaakt om de LED in te verbergen, maar dat ging niet diep genoeg zonder zaken te beschadigen, dus freesde ik met het lampekapje in m'n vingers, een kuiltje IN het acryl.
In de zuil werd in de lengte een gat geboord om de draadjes (0,15 mm lakdraad) door te leiden.

Op de zuil werden van styreenplaat en messing staf de 'stopcontacten' aangebracht. Daarna werd de boel geschilderd, maar met de verf was iets raars: die droogde zo'n beetje bij aanraking met het styreen, waardoor het resultaat niet zo netjes werd als ik hoopte. Helaas, ik heb er verder geen foto's van, er was geen tijd voor.



Van styreenplaat en profielen bouwde ik de tafel waar zich alles ook in werkelijkheid afgespeeld heeft.
Die werd bruin en blauw geschilderd.



En toen was het al donderdag-avond: het werd me toen duidelijk dat het enorm aanpoten ging worden om het op tijd af te krijgen, dus werd het nodige gereedschap, de resterende onderdelen, figuurtjes en objecten én verf meegenomen naar m'n werk.

Elke pauze stortte ik me als een bezetene op het werkstukje en de klad kwam er in met de eerste pauze: de poging de lijnen, die het looppad in de werkplaats markeren, aan te brengen resulteerde bij het verwijderen van het afplakband in het vrijwel volledig meenemen van de grondlaag.

Uit nood een plaatje PVC uit de afvalbak gepakt en dat op dezelfde maat geknipt en opnieuw de lijnen aangebracht.

Uiteindelijk de tafel van een gaatje voor de bedrading voorzien, de zuil erop geplaatst, de draadjes zo goed mogelijk langs de poten verstopt, een gaatje in de grondplaat geboord en me gestort op de elektronica en rest van het werkje.

Dat was ook het punt dat m'n chef me groen licht 'm af te maken onder werktijd (lees: daar schrijf ik gewoon snipper-uren voor) daar hij het zo leuk vond om te zien dat hij het zonde zou vinden als ik het niet af zou krijgen.

In de zagerij werd een plaatje multiplex uit de afvalbak gevist en op maat gezaagd.
Terwijl ik dat deed, lag op de gloeidraad een plaatje PVC met 4 uitgeponste hoeken verwarmd te worden, zodat ik de randen om kon zetten: het zou het bakje worden waar het houten plankje in zou vallen, om de electronica in te kunnen plaatsen.

In dat PVC bakje werd een schakelaar, diode, goldcap en wat draad tot een geheel gemonteerd. De weerstanden staan in serie omdat ik er maar 1 van 100 Ohm bij me had en de spanning van de zonnecel toch wel heel wat hoger lag dan ik had verwacht.



Met het vastlijmen van de figuurtjes en aanleggen van de bedrading was ik er bijna. Terwijl dit in de zon lag op te laden (ik vond het lullig als het na het uitpakken van het kadootje niet zou werken) begon ik met de afdekking van acryl.



Toen ik na het zagen en buigen van het acryl bij m'n werkstukje terugkwam, kwam de tweede klad erin: de lijmpistoollijm had absoluut geen hechtkracht op de zonnecel en het PVC en alles had losgelaten, niet geholpen door de hitte van de zon.
Zonder twijfelen ragde ik zo voorzichtig mogelijk de lijmresten eraf en kneep de volledige tube secondenlijm die ik nog had over het PVC en de zonnecel en duwde alles vast.

Daarna boorde ik de gaten voor het acryl-beschermkapje, kon het geheel nog eens lekker opladen en na een half uurtje uitharden monteerde ik het kapje.

Dit was dan ook de laatste foto voordat het kadopapier erom heen ging en ik me, een kwartier te laat, richting de borrel spoedde om het aan haar te geven.



Enkele collega's die me hadden gemist in de pauzes kwamen in de volgende pauzes kijken wat ik aan het doen was.

Bij de borrel had de collega in kwestie heel wat uit te leggen toen het tafereeltje voorzichtig van hand tot hand ging en mensen die ons nooit op deze manier aan het werk gezien hadden, zich afvroegen wat er precies gaande was.
De collega zelf zag echter meteen wat ik uitgebeeld had en vond het ontzettend leuk.

Toen een van m'n collega's er met z'n neus bovenop zat en de elektrakast eerst van de zijkant had bekeken, zei hij nog 'Ja als het zo klein wordt haak ik af hoor...'
Hij draaide het tafereeltje waardoor hij vervolgens tegen de zuil aankeek.
"Wat the ****! Hij heeft zelfs de stopcontacten erop gemaakt! Ik dacht dat 'ie die geschilderd had!" Werd er vol ongeloof lachend uitgebracht.

Nou ja, ze was er dus blij mee.

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5534
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Een mini-diorama als cadeau
« Reactie #1 Gepost op: 18 augustus 2018, 17:47:42 »
Dat is toch gaaf om te krijgen!  (y)

Hier wordt ook na jaren nog over teruggedacht, je heb je zelf met haar wezenlijk vereeuwigd, Leuk gemaakt en zeer origineel!
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Een mini-diorama als cadeau
« Reactie #2 Gepost op: 18 augustus 2018, 19:10:57 »
 (y) ;D

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Een mini-diorama als cadeau
« Reactie #3 Gepost op: 18 augustus 2018, 23:11:31 »
 ;D (y)

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3375
    • Zeedoorn
Re: Een mini-diorama als cadeau
« Reactie #4 Gepost op: 18 augustus 2018, 23:24:36 »
Briljant! Echt leuk gemaakt!

Groet,
Chris

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: Een mini-diorama als cadeau
« Reactie #5 Gepost op: 19 augustus 2018, 15:22:18 »
Ook wel leuk om te vermelden: m'n chef vroeg mij dinsdag wat ik voor kado voor haar had. Ik zei dat ik er mee bezig was en toen hij vroeg wat het was, zei ik alleen maar 'mini-diorama'.

Nou is m'n chef van Turkse komaf en heeft hij een wat beperkte Nederlandse woordenschat.
Hij bleef op mijn antwoord dan ook even stil en vroeg toen wat dat dan was.

"Ja uh... een klein deel van de wereld zeg maar nagebouwd.'

Daarop keek hij wederom vragend naar mij, dus ik legde uit welke situatie ik aan het namaken was.

Toen bleef hij weer stil.

'Nou... als het af is wil ik het zeker zien, want ik snap er niets van."

Hij weet dus sinds vrijdag wat een mini-diorama is ;)

Diezelfde collega die trouwens de stopcontacten opmerkte, verklaarde me ook nog voor gek toen hij het schakelaartje zag zitten en aan me vroeg wat het deed.
Toen hij het omhaalde en op de zuil de LED ging branden, riep hij luid 'Nee!' uit en gaf het werkje hoofdschuddend verder door. ;)

@ nighttrain1: ja ik wou inderdaad iets wat niet een of ander hebbedingetje was, maar gewoon een tastbare herinnering zou zijn.

Het was eigenlijk de bedoeling dat er nog een messing plaatje bij zou komen waar ik een tekstje ingegraveerd had, omdat we sinds enkele maanden over een graveer-apparaat met pantograaf-verkleiner beschikken. Helaas lukte dat door de tijdsdruk niet meer.

Ook best opvallend: voor mijn doen vond ik het allemaal wat grof en wat slordig afgewerkt, zeker de zuil was kwa verfwerk niet zo netjes.

Maar toen het hoofd personeelszaken de elektrakast zag, was ze verbaasd: 'Ik wist niet eens dat je onze zuilen ook in het klein kon krijgen! Waar heb je die vandaan?'
"Uh... die heb ik geheel zelf gemaakt..."
« Laatst bewerkt op: 19 augustus 2018, 15:23:52 door Menno »

Jelmer

  • Online Online
  • Berichten: 3770
Re: Een mini-diorama als cadeau
« Reactie #6 Gepost op: 19 augustus 2018, 16:13:38 »
Geweldig gedaan!

Die collega heeft zeker al spijt dat ze deze betrekking heeft verlaten?

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: Een mini-diorama als cadeau
« Reactie #7 Gepost op: 19 augustus 2018, 21:48:24 »
Dat weet ik niet ;)

Ik heb wel een dag voor haar afscheid 20 minuten in dezelfde kantoorruimte gezeten omdat ik speciale stickers moest maken.
Zij zat toen met iemand aan de lijn en besloot vlak voor het gesprek met iets als 'ja... maar het is al zo moeilijk om hier weg te gaan...'

Dus ja, misschien dat er ergens wel spijt zit. Maar het zal ook de eerste keer niet zijn dat iemand die bij 'ons' gewerkt heeft, na korte of langere tijd weer terugkeert. Ik spreek uit persoonlijke ervaring ;)
In haar geval zal het misschien anders zijn daar ze ook naar een ander land verhuist.

Ik ga er overigens wel vanuit dat ik komende tijd ineens allerlei vragen van collega's krijg over kleine electronica met een probleempje en of ik daar wat mee kan óf zaken die ze eigenlijk op dezelfde manier vereeuwigd zouden willen zien, maar niet weten hoe.