Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Doorbraak in 3D Print technologie  (gelezen 5211 keer)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6056
Doorbraak in 3D Print technologie
« Gepost op: 17 augustus 2018, 21:29:00 »
Steeds meer modelspoor hobbyisten hebben inmiddels de weg naar 3D printen gevonden. Of ze hebben zelf een printer aangeschaft, of ze maken gebruik van de diensten van bedrijven als Shapeways. Ze ontwerpen zelf hun modellen, of maken gebruik van ontwerpen die anderen via printshops ter beschikking stellen.

Ondanks de snelle en enorme ontwikkelingen in de 3D print technologie, zijn de resultaten voor onze modellen toch altijd nog niet optimaal. Of de print is stevig, met minder details dan eigenlijk gewenst; maar zien we ook duidelijk de verschillende printlaagjes, of de print is weliswaar gedetailleerd en (bijna) glad, maar ook erg kwetsbaar.



Zie: https://youtu.be/O2thSsQrZUM

Daar lijkt nu verandering in te komen. Een revolutionaire 3D printer, print supersnel materialen in spuitgiet kwaliteit, met een zeer hoge resolutie. Niet voor de hobbyist natuurlijk, want veel te duur. (Bedenk dan wel, dat de eerste 3D desktop printers indertijd ook schrikbarend duur waren).

Nee, ik zie dit soort printers wel gebruikt gaan worden door bedrijven als Shapeways. Anders moeten we het ze gewoon gaan vragen. 😀

Gr, Hans


Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: Doorbraak in 3D Print technologie
« Reactie #1 Gepost op: 17 augustus 2018, 23:30:34 »
Wow, fantastisch, wat een prachtige technologie !  (y)
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2166
    • Biesje.nl
Re: Doorbraak in 3D Print technologie
« Reactie #2 Gepost op: 18 augustus 2018, 03:15:32 »
Uiteraard check ik het forum voordat ik ga snurkelen en moest het hele filmpje zien. 50000 dollar heb ik nu even niet (er zijn nou eenmaal van die dagen...) maar het is een gaaf ding. De demo prints met die rastervormen zijn niet echt wat we zoeken, het zou mooi zijn als er ook voorbeelden zijn van gladde ronde vormen en gladde glooiende oppervlakken.

Volgende revolutie is in kleur printen :D Moet in theorie kunnen: hars die licht anders reflecteert afhankelijk van welke frequentie licht gebruikt wordt. UV licht range is volgens mij groot genoeg. denk aan een hars die bv de drie basiskleuren bevat en afhankelijk van de Uv frequentie word de intensiteit van een kleur beïnvloedt zodat er een uiteindelijke kleur ontstaat.

 Kleurloos/transparant printen zou ook super zijn voor ramen in alle vormen. Ook dit moet natuurlijk volkomen glad zijn of iig glad genoeg om het glad te kunnen poetsen.

Printen in flexibele materialen is wellicht interessant voor anti-slipbandjes (als het niet te glad, glibberig is) vouwbalgen en buisbalgen. Zelfs luchtbalgen voor treinen met luchtvering opent mogelijkheden voor afgeveerde draaistellen voor schokdemping. Een zachtjes schommelende dubbeldekker op een wisselstraat zal misschien nog niet lukken maar toch... Als we niet dromen hebben we niks te bouwen.

Mvg,

Robert (gaat nu echt dromen in zijn bedje)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6056
Re: Doorbraak in 3D Print technologie
« Reactie #3 Gepost op: 18 augustus 2018, 08:54:40 »
@Biesje,

Helaas zal de Carbon M2 3D printer veel duurder zijn. Maar de kosten staan voor produktiebedrijven niet in verhouding tot de investeringen in traditionele apparatuur. En dat geeft hoop.

Dus gaan we gewoon maar eens vragen of ze voor onze modelspoorhobby een proefprint willen maken. 😀
Dat vroegen we in 2006 immers ook aan Shapeways, toen het nog een kleine Start-Up was bij Philips.



Zie: https://youtu.be/ihR9SX7dgRo

Hierboven zie je Joseph DeSimone - oprichter van Carbon - in een 10 minuten durende TED talk uitleg geven over de nieuwe technologie. En terwijl hij dat doet wordt life een 3D object in zijn geheel geprint.

En ja... deze printers kunnen ook transparant helder materiaal printen.

Gr, Hans

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6109
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Doorbraak in 3D Print technologie
« Reactie #4 Gepost op: 18 augustus 2018, 09:43:44 »
Als een modelbouwer en ontwerper ben ik nog wat sceptisch.

Niet van eerst zien en dan geloven, maar inderdaad gezien de mogelijkheden voor de "kleine man".

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6056
Re: Doorbraak in 3D Print technologie
« Reactie #5 Gepost op: 18 augustus 2018, 23:05:33 »
@Ronald,

Een beetje zoeken, levert toch resultaat.
Het Britse Paragon Rapid Technologies heeft twee Carbon M2 3D printers ter beschikking. Net als bij Shapeways kun je een bestand in CAD of STL formaat opsturen. Naast de bekende 3D printtechnieken, bieden zij dus ook de nieuwe Carbon methode aan. Ze noemen het “Digital light synthesis”.



Wellicht dat er inmiddels ook in Nederland al een bedrijf is dat deze printservice aanbiedt. En dus 3D printwerk in spuitgiet kwaliteit levert.

De Carbon methode is duidelijk een doorontwikkeling van de oude stereolithografie (SLA). Het zou m.i. zomaar kunnen dat de bestaande SLA printers snel in prijs gaan zakken, en bereikbaar worden voor de hobbyisten. Mits Carbon haar techniek in licentie wil delen met anderen.

Gr, Hans

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3091
    • SpoorObjecten
Re: Doorbraak in 3D Print technologie
« Reactie #6 Gepost op: 22 augustus 2018, 16:20:56 »
Wij zijn niet van plan de Carbon printers te gaan gebruiken, sorry.


Zelf overigens wel het model in hun handen gehad, wat op viel is dat dit model geoptimaliseerd is voor die printer.
Zodra je andere vormen ging doen kon het allemaal niet zo snel en wat de kwaliteit ook stuk minder.
^
dit is overigens al 2 jaar geleden

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6109
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Doorbraak in 3D Print technologie
« Reactie #7 Gepost op: 23 augustus 2018, 08:56:09 »
De 18e een grote opdracht ingestuurd. Wordt morgen al verwacht. (y)
De technologie doet zeer snelle stappen.

Ronald Visser
(nee het is geen carbon printer, die zijn ze niet van plan te gebruiken begrijp ik)
 ;)
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6056
Re: Doorbraak in 3D Print technologie
« Reactie #8 Gepost op: 23 augustus 2018, 09:08:00 »
@Ronald,

Dat is snel. Weet je waarom ze die Carbon printer niet gebruiken? En welke techniek wordt nu ingezet?

Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6056
Re: Doorbraak in 3D Print technologie
« Reactie #9 Gepost op: 23 augustus 2018, 09:30:21 »
Vreemd wel, zie hieronder enkele voor mij zeer overtuigende voorbeelden gemaakt met de nieuwe Carbon M2 Printer. Deze zijn gemaakt door een Amerikaanse 3D Printservice: https://www.tth.com/carbon-clip/

(klik op de plaatjes voor een grote afbeelding)









Toch eens kijken of we wat modelspoor gerelateerde samples kunnen ritselen.

Gr, Hans

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Doorbraak in 3D Print technologie
« Reactie #10 Gepost op: 23 augustus 2018, 17:34:40 »
Heb er net even doorheen gekeken maar kan iemand aangeven wat deze printen anders maakt dan andere SLA printers?

En ja, SLA printers kunnen leuke dingen maar zijn wel meer een geknoei. Maar FDM printers zijn tegenwoordig ook een stuk beter. En, afhankelijk van het gebruikte materiaal, kan je altijd nog de aceton truc gebruiken om het wat sterker te maken. Maar met goede instellingen zou je al heel eind moeten komen.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9152
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Doorbraak in 3D Print technologie
« Reactie #11 Gepost op: 23 augustus 2018, 20:52:17 »
Oud nieuws, filmpjes zijn meer dan 2 jaar oud

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6056
Re: Doorbraak in 3D Print technologie
« Reactie #12 Gepost op: 24 augustus 2018, 00:06:52 »
@Timo,

Het verschil is de hardheid cq stevigheid van het materiaal. De claim is ultra fijn detail, glad en stevig als spuitgietwerk. Geen prototype kwaliteit, maar productie kwaliteit - zeg maar voor dagelijks gebruik.

En ja... de filmpjes zijn oud, maar niemand heeft ooit de moeite genomen ze hier op BNLS te tonen. Carbon heeft haar machine ondertussen verder kunnen doorontwikkelen. Dus lijkt het mij interessant om te zien of deze techniek iets voor onze hobby kan betekenen. Dus wat mij betreft even afwachten.

Toen we binnen BNLS in 2006 voorzichtig begonnen met 3D print experimenten, snijplotten en lasersnijden, was er ook heel veel scepsis. Kon niet, zag er niet uit en was te duur. En zelf een CAD tekening maken? Onmogelijk voor een amateur.
Er is m.i. toch wel wat winst gemaakt.

Gr, Hans


MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6109
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Doorbraak in 3D Print technologie
« Reactie #13 Gepost op: 24 augustus 2018, 08:36:04 »
Om te weten :  laat wat printen.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6056
Re: Doorbraak in 3D Print technologie
« Reactie #14 Gepost op: 24 augustus 2018, 12:14:04 »
@Ronald,

Dat is ook de bedoeling. Ik ben inmiddels wel iets verder in mijn zoektocht. Na Carbon3D zijn meerdere bedrijven bezig geweest met het doorontwikkelen van de SLA printmethode. Eigenlijk gaat het deze bedrijven meer om het realiseren van Rapid Manufacturing technieken waarmee industrieel geproduceerd kan worden. Met name vanuit de Automotive sector is daar grote behoefte aan.

In navolging van Carbon3D hebben NewPro3D en Nexa3D een methode ontwikkeld waarbij ze onderling overigens in een heftige patentstrijd gewikkeld zijn. interPro spreekt over Nano SLA lijkt inmiddels erg ver.



Gr, Hans