Doel:€250.00
Donaties:€352.00

Per saldo:€102.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 29-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 20:14:37
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door AntonM
Vandaag om 20:13:19
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ruud-64
Vandaag om 20:10:06
Hornby TTS sound decoder, CV 5 in te stellen? door Dwergsein
Vandaag om 19:46:35
Piko decoders in Piko Hondekop, hoe kun je lastregeling uitzetten? door bask185
Vandaag om 19:24:43
Modelspoorbaan Fleischmann door Wim Vink
Vandaag om 19:23:12
Ontstaan van module/ diorama baan De Lagerweij door jaco1988
Vandaag om 19:22:48
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door arnout
Vandaag om 19:21:43
Brabantse betonnen bovenleiding Ho, wat heb je nodig voor een diorama van 175cm? door Conner
Vandaag om 19:19:11
Fleischmann lok digitaal lampen knipperen door RonaldvA
Vandaag om 19:07:32
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door NS1220
Vandaag om 18:54:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door hansb58
Vandaag om 18:39:30
SLT in H0 voor Kleindrecht door Dave.......
Vandaag om 18:32:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 18:17:47
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 18:05:20
BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken door Ronald Koerts
Vandaag om 17:54:05
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 17:39:46
Flachdorf (430x100 cm) door wimk
Vandaag om 17:31:42
Wielen voor de SR Leader Class... door ErikvanGarderen
Vandaag om 16:57:47
3D/RM IG: Anycubic Photon en Resin printers voor modelbouw, gebruikservaringen door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:51:50
OBB Night Jet info, komt misschien naar Nederland door Luit
Vandaag om 16:38:55
Frans loodsje et cetera door tothebeach
Vandaag om 15:58:38
Artitec / REE 1300, materieelbespreking. door Jeroen Water
Vandaag om 15:04:56
Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen. door wob
Vandaag om 15:02:52
Roco NS 2400, model 2020, materieelbespreking door v140
Vandaag om 14:44:28
Vaerwegh Dok - Sucrerie et Siroperie door VFR
Vandaag om 14:37:08
Vernieuwde BNLS spoorkaart via Google Maps? door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:19:58
Frans bietenbaantje in 009 (en parallel in 0e) door Tulpendaal
Vandaag om 10:20:48
Trix NS1211 rijdt niet met of zonder decoder. door Dwergsein
Vandaag om 10:19:12
Roco BR 03 1011 voorzien van rookgenerator door Bob R.
Vandaag om 10:16:55
  

Auteur Topic: Heen, En en Weer: de tram.  (gelezen 46064 keer)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 4397
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #195 Gepost op: 28 december 2020, 21:36:15 »
De deur is 2m hoog. Thats what counts 😉

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 6777
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #196 Gepost op: 28 december 2020, 23:48:23 »
Wat ik suggereerde is dat de gemiddelde huisdeur rond de 80 cm breed is. Bij het schatten van de maten van een huis, kun je daar wel vanuit gaan. Als het anders is, dan is dat vaak wel duidelijk te zien.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 4397
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #197 Gepost op: 04 januari 2021, 12:56:44 »
Heropening van de lijn Heen - Weer.



Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 4397
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #198 Gepost op: 05 januari 2021, 12:14:26 »
Inmiddels voor de GETA 73 een Skiptrack motoriseringsset besteld bij Skiptram.

Wordt vervolgd.
« Laatst bewerkt op: 05 januari 2021, 12:25:50 door Huup »

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 4397
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #199 Gepost op: 08 januari 2021, 16:27:26 »
En zo ziet de Arnhemmer er uit met een aandrijving van Skiptram. Makkelijke inbouw en prima rijeigenschappen.



Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 4397
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #200 Gepost op: 09 januari 2021, 12:37:18 »
Op proef de kap op het onderstel en een stukkie gereden. Er zit een microdecoder in. Goede decoder is besteld: de motor schijnt veel stroom te trekken.
Ook is de pantograaf gemonteerd. De draaistelzijden moeten even wachten tot de hele boel min of meer dicht kan.  Ik overweeg nog verlichting in te bouwen.
filmpje

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 4397
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #201 Gepost op: 10 januari 2021, 16:19:15 »
Naast de Berlijner, Amsterdammer en straks ook de Vlissinger is de GETA 73 een mooi trammetje voor dagelijkse inzet op, nu nog, de lijn tussen Heen en Weer via En. Belangrijker: de Amsterdammer en Berlijner zijn eenrichting trams, waar de Vlissinger en de GETA 73 dat duidelijk niet zijn. Inzet van deze twee is dus wat realistischer.
Afijn, om een lang verhaal in een bouwverslagje te laten uitmonden een plaatje van de GETA in oorspronkelijke toestand: Als ongemotoriseerd foto-object op Weer.



Of Heen.



De tram is te mooi om alleen als fotoobject te dienen. Daarom bij Skiptram een aandrijving gekocht voor een kleine 68 euro. Daarvoor krijg je twee draaistellen, een motor en twee verbindingsslangetjes. En hulp van Paul Sassen natuurlijk.
De draaistellen zijn voorzien van stroomafnemers en de wielbasis komt vrijwel overeen met de 73. Paul adviseerde deze aandrijving omdat hij vermoedde dat er veel mee gereden gaat worden en dat klopt. Je kunt je passagiers bij een goed bus- en trambedrijf nooit laten staan: regelmaat en op tijd, dat is het devies voor een goede dienstregeling, dus hopla. Besteld en per ommegaande gekregen.

Op de website van Skiptram staan ook  bouwtips voor de GETA.
De GETA wordt gedemonteerd door de frontlampen uit de wagenkast te halen. Uiteraard zitten die verlijmd, en in dit geval alle vier stevig met goeie lijm. Trekken is geen optie. Afsnijden wel, maar niet voor mij. Veel te weinig ruimte, ik kreeg t niet voor elkaar. Resultaat is dat ik 1 lampje heb kunnen redden en drie lampen heel voorzichtig heb moeten uitboren. Dus moet ik nu vier lampen maken.
Voor het pakje met de aandrijving aankwam heb ik de link die Paul stuurde bestudeerd en de bodem uitgezaagd. Ja, ik kan dat, maar ik heb een haat/geen liefde verhouding met figuurzagen. Dat is dus te zien. De schroefjesmethode om de draaistelhouders te bevestigen verviel al rap. Gelukkig bestaat er ook lijm.....

Afijn. In het frame boor je op strategische plaatsen gaatjes waar je de figuurzag doorhaalt. Het zagen kan beginnen. Het verdient aanbeveling tevoren de zaagsneden te tekenen.
Als alles klaar is, is dit het resultaat, of netter.  :angel:
Pas de motor in. Het is belangrijk dat de motor volledig los ligt van het frame. Niet dat het onder stroom staat, maar waarom zou je het risico nemen? Vrijliggend dus. Kijk ook of het draaistel straks voldoende ruimte heeft om te bewegen.



Vervolgens is de vraag op welke hoogte de draaistelsteunen moeten worden gemonteerd. Ik heb ze uiteindelijk in het frame gemonteerd. De afstand tussen de middeninstap en de tafel waarop werd gebouwd is, en blijft zo 5mm.


De draaistelhoudervorm


4 plaatjes styreen aan de uitenden aan elkaar gelijmd, in de bankschroef gezet en vervolgens aan de andere kant uitgevijld. Telkens even passen tot t goed is.


de draaistelhouders

Het frame is een ruime mm dik. De draaistelhouder zelf komt vlak met de onderkant van het frame. De rest wordt opgevuld met een dun strookje styreen. Onder en boven het vrame komt een wat groter plaatje styreen, zodat er drie lijmvlakken ontstaan. Vervolgens lijm je de boel in de uitsparingen op het frame en pas je het draaistel ertussen.
Omdat de uitsparingen voor de draaistellen niet identiek zijn, is het essentieeel om het draaistel in te passen en te centreren. Ik heb UHU gel-lijm gebruikt. Dit laat je wel even de tijd om dat uit te vogelen en eventueel de boel weer helemaal uit te nemen. Als je dat doet, verwijder dan ook de lijm! Check ook of het draaistel inderdaad voldoende kan bewegen!
De draaistelhouderplaatjes op de bodemplaat mogen niet tot de rand doorlopen. Daar komt namelijk het interieur. De interieurdelen kennen een opstaande rand aan de onderzijde, waardoor de plaatjes verder geen probleem vormen. Door die opstaande rand kan later het interieur ook met tweezijdig kleefband worden vastgezet.




Zo moet het er uitzien.

Tijd om het motortje in te bouwen. Tussen de trapjes midden op het frame lijm je een plaatje styreen. Daarop lijm je de motor. Zorg ervoor dat de motor vrij blijft van het frame. Ik heb tweezijdig klevend plakband tussen motor en frame geplakt. Kan het nog moeilijker misgaan.





Draadjes. Alles is nog prima te bereiken. De plaatje in het draaistel waarop de draadjes worden gesoldeerd heb ik na het solderen ook iets van het frame weggebogen.



Dan wordt het tijd voor het interieur. Ook dit gaan we aan met de figuurzaag. Eerst het middenbalkon weggezaagd. Dan het gangpad uit beide zijdelen. Zo maak je voldoende ruimte voor de siliconenslang russen motor en draaistel. Het kan ook zonder het middenpad volledig uit te zagen. Maar niet aan te bevelen. Dat het gangpad verdwenen is ziet niemand. En mocht je het intact laten, dan zitten alle reizigers eigenlijk net te hoog voor het mooi. Dus niet doen.



Na een paar analoge testritten de decoder ingebouwd. Dit is een microding, 0,75A. Nodig is een volwassen decoder van 1,1A, bv een lokpilot 4.0. De motor trekt veel stroom, waardoor de micro feitelijk te warm wordt. Paul stuurde me het decoder advies van de maker van Rheinberger Strassenbahn Betriebe, Mark, anders had ik het ook niet geweten. Programmeren en rijden maar. Goed opletten of alles soepel draait.

Het interieur is, zoals eerder al vermeld, ook met tweezijdig kleefband teruggezet. Het interieur komt dan kwa hoogte precies goed uit.
Ook hier checken of de draaistellen voldoende draairuimte hebben.

Vervolgens wordt een gaatje in het dak geboord waar de stroomafnemer komt. Die schroef je op het dak vast en dan wordt de carrosserie weer op het chassis gezet. En natuurlijk weer proefritten gemaakt.

Dan is het de beurt aan de draaistellen.



Alleen de draaistelschorten zijn nodig. Ze laten zich vrij eenvoudig van het draaistel scheiden, al zit het wel verlijmd. de ene Chinese lijm is de andere niet.
De UHU lijm en de pennen aan het Skip-draaistel doen de rest. Ik heb ze simpel met lijm aan de pennen verlijmd. Zo zitten de draaistellen goed vast en op de goede hoogte ook nog......
Zorg dat de schorten de wielen niet raken.


De pennen aan het Skipdraastel waaraan de schorten worden verlijmd.


Zo dus.

Met 1 gelijmd draaistel worden weer proefritten gemaakt met name langs de haltes en over overwegen. De schorten moeten natuurlijk wel vrij staan van perronranden en straatstenen.



Dan wordt ook het tweede draaistel van schorten voorzien en de proefritten herhaald.

Wat nog moet gebeuren zijn de lampen. Ik moet nog even denken hoe ik die chroomringen moet vormgeven en waaruit. Ik denk dat het alu-buis wordt. Met een boormachine, een bankschroef  en een sleutelvijl valt daar wel wat te bereiken denk ik.....
Aja, en een gangpad wegzagen. Ook dat moet nog.
Een betere decoder is besteld, dan moet de kap weer van het onderstel. Goed moment om te kijken of naast de genoemde nazorg ook frontverlichting en een rode sluitlamp kan worden ingebouwd.

Wordt vervolgd

Huibert



« Laatst bewerkt op: 10 januari 2021, 16:26:28 door Huup »

skiptram

  • Offline Offline
  • Berichten: 439
    • skiptram
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #202 Gepost op: 11 januari 2021, 11:40:02 »
Huibert, heldere beschrijving.
Citaat
De schroefjesmethode om de draaistelhouders te bevestigen verviel al rap. Gelukkig bestaat er ook lijm.....
en kan het dan ook niet meer los om de draaistellen te servicen/ schoonmaken.
Gr.P.P.
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 4397
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #203 Gepost op: 11 januari 2021, 12:53:49 »
Ja, dat kan nog ateeds. Alleen moet ik dan wel iig aan 1 kant de ophanging vernieuwen. Gelukkig komt het schoonmaken van tandwieltjes en dergelijke in de draaistelkasten zelden voor. Bij mn draaistellocomotieven gaat het dan om een keertje in jaaaaaren. Dus dat overleef ik wel. Het is een klusje van niks, de houders maken.
Schroefjes zijn zeker eenvoudiger, eerlijk is eerlijk. Netjes zagen is het devies, maar als het niet lukt niet treuren.

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3541
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #204 Gepost op: 17 januari 2021, 09:12:15 »
Huibert

bedankt voor de beschrijving, Heb me gelijk weeer geinspireerd maar weer eens serieus wat met mijn trams te doen. ;)

gr Joke

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 4397
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #205 Gepost op: 17 januari 2021, 10:17:12 »
Dank je, Joke. Trams zijn leuk. Als ik nu met modelbouw zou beginnen, zou het alleen tram zijn, zo erg is het virus 🤪
Voor jou misschken leuk, niet zozeer voor Delft, maar toch: Stra├čenbahn Magazin. Maandelijks bij de beter gesorteerde boekhandel. Boordevol nieuw en oud Duits spul.

Groet
Huibert

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3541
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #206 Gepost op: 17 januari 2021, 10:37:24 »
Huibert, dat Magazine ken ik, koop het some los als ik pakjes ophaal in Duitseland. Helaas is de grens dicht en gaan we weer in een strenge lockdown.

Gelukkig hebben we genoeg materiaal in huis om verder te bouwen ;D

gr Joke

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 4397
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #207 Gepost op: 17 januari 2021, 10:51:17 »
Hier wordt ie door de boekhandel aan huis bezorgd 😉

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 4397
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #208 Gepost op: 20 januari 2021, 23:54:52 »


Gewoon, omdat het een mooi plaatje is.

De 73 rijdt inmiddels met een lokpilot 4.0 rond. De motorinstellingen, lastregeling, cv 52-55 staan op buler. Dat scheelt enorm in rijkwaliteit 😋

https://youtu.be/eDOSdouGw80

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 4397
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #209 Gepost op: 04 februari 2021, 15:55:44 »
Gister arriveerde de 520 te Heen. Inmiddels staat ze tot ieders verrassing in Weer: een aandrijving heeft ze nog niet. Die is al wel binnen trouwens, van Skiptram. Van de Tramfabriek komt een decoder voor de Rotterdammer. Ombouw volgt rap.