Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 08-01-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Brawa 2019 door arnout
Vandaag om 13:37:04
BNLS-Module trambaan. Wie wil er meedoen? door Hendrik Jan
Vandaag om 13:31:47
Magnorail, materiaal voor wegdek i.c.m. lijmsoort? door RobbertJan
Vandaag om 13:24:32
Märklin CS3 en aansturing servodecoders door laurent
Vandaag om 12:50:50
LA Yard in 0 door Ronald Halma
Vandaag om 12:44:30
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Marc tramt
Vandaag om 12:38:35
Roco 2019 door Silver Fox 2512
Vandaag om 12:33:55
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Silver Fox 2512
Vandaag om 12:22:38
Materieel van de Huckepack over de IJzeren Rijn door spoorzeven
Vandaag om 12:21:48
Geknoei in 0 door Patrick1975
Vandaag om 12:18:00
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 12:15:06
Eerste baanplan spoor N door Wim Hesselink
Vandaag om 12:03:31
Arriva GTW ramt dwars door vrachtauto in Leeuwarden door Reinout van Rees
Vandaag om 12:01:55
MR-Direct op dosbox XP door Nijboer
Vandaag om 11:47:11
01TREFF Maarn, 16 &17 februari door Martin Welberg
Vandaag om 11:40:01
ombouw naar H0 NS D4101 (ex SS D 601-645) door orientexpress
Vandaag om 11:23:56
ESU lokprogrammer en IB basic door Timo
Vandaag om 11:04:21
MB-module: "L'Esimé" door Chris80
Vandaag om 10:32:23
BNLS Werkspoor - De Oersik NS122 van MesuModellen door WimM
Vandaag om 02:19:38
Overwegen en bijna ongevallen door Thom
Vandaag om 01:46:06
Gezocht: foto van rangeerlok met kapotte Blauwe Engel op de miljoenenlijn. door robin binsbergen
Vandaag om 01:32:13
Roco Fccpps door Maarten.T
Vandaag om 01:21:22
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door Thijs1271
Vandaag om 01:18:17
Terugmelding via stroomdetectie door RudyB
Vandaag om 00:23:21
Raadplaatje door Niekleair
Vandaag om 00:14:09
T-gauge (1:450), Een kleine baan door Niekleair
18 januari 2019, 23:33:17
Modelspoordagen Rijswijk 12 en 13 januari. door Edsko Hekman
18 januari 2019, 23:19:07
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door KNed
18 januari 2019, 23:14:46
BNLS-Werkspoor - NS 20 Kameel van Kleinspoor (en Artitec) door Bert van Gelder
18 januari 2019, 23:07:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door raymond erdtsieck
18 januari 2019, 22:38:31
  

Auteur Topic: Heen, En en Weer: de tram.  (gelezen 7134 keer)

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #15 Gepost op: 17 augustus 2018, 15:11:59 »
Huibert, de gepolariseerde Tillig TT spoor wissels worden door mijn twee assers probleemloos doorlopen.
Dus er is geen enkele reden om bang te zijn voor een goede stroomafname
Het is natuurlijk wel zo dat afhankelijk van de rijrichting het metalen hartstuk omgepoold moet worden.

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 3573
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #16 Gepost op: 17 augustus 2018, 17:41:53 »
Ik rij inderdaad op Tillig tt en de wissels kunnen niet anders bereden wòrden dan met polarisatie. Ik ga een aandrijfsetje bestellen bij Halling. Als het niet bevalt, gaan we weer verder  :)

Paul, hoe komt het dat de schijfwielen zoveel beter presteren dan de spaakwielen?

skiptram

  • Offline Offline
  • Berichten: 403
    • skiptram
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #17 Gepost op: 18 augustus 2018, 10:41:49 »
Huibert,
De spaakwielen zijn van een ander materiaal en het plastic "binnenwiel" met alle spaken steekt soms iets uit t.o.v. de kleine overblijvende schijf waar door de stroomafnemers  als deze niet zeer secuur aan de rand van het wiel worden aangelegd of haken in de spaken/ gietrandjes  of niet goed contact maken.
Hierbij een afbeelding van een correct wielsetje



Gr.Paul
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 3573
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #18 Gepost op: 18 augustus 2018, 19:52:40 »
Aja, prima, duidelijk!

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 3573
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #19 Gepost op: 23 augustus 2018, 12:36:47 »
Ben inmiddels bezig met een motorwagen van de tram Vlissingen Middelburg.
Ik neem er de tijd voor, en dat resulteert in een zijwand met werkende schuiframen.


« Laatst bewerkt op: 24 augustus 2018, 23:14:08 door DE-II »

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 3573
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #20 Gepost op: 30 augustus 2018, 09:41:45 »
Mark, je rijdt digitaal met Halling-aandrijvingen. hoe moeilijk is de ombouw van de units? Ik begrijp dat de motoren geïsoleerd moeten worden en dan opnieuw, geïsoleerd, vergrendeld op het chassis? Of begrijp ik dat verkeerd?

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 906
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #21 Gepost op: 30 augustus 2018, 11:58:29 »
Hoi Henk,

Nee hoor, het is zelfs super simpel. De motor zit op een plastic chassis en is met een stripje verbonden met de stroomafnamers van de wielen. Deze moet je doorknippen en daartussen de decoder zetten. De condensator kan je ook nog weghalen. Bij de Vario aandrijving hoef je niets te isoleren.
Duitse tramstad in H0 en smalspoor in 0e

skiptram

  • Offline Offline
  • Berichten: 403
    • skiptram
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #22 Gepost op: 30 augustus 2018, 12:46:14 »
Mark zegt het dus is het waar. Mijn beleving was anders omdat de motor vastgehouden wordt door de soldering en hij na het ombouwen wat losser zit in het chassis.
Bijgaand nog een filmpje met 3 motoren.

https://youtu.be/XAp6fLV-LOE

Daarbij zie je de verschillen analoog en de mooie doorloop van de SB aandrijving en de langzame loop van de PMT aandrijving.
Met groet van Paul
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 3573
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #23 Gepost op: 30 augustus 2018, 12:58:37 »
Als de Halling digitaal net zo langzaam kan rijden als de pmt in het filmpje, ben ik er wel uit, denk ik ;-)

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 3573
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #24 Gepost op: 26 september 2018, 21:12:35 »
Nu, een maand later, heeft de Vlissinger, een motorwagen uit de serie 1-10 van de Tramway Vlissingen Middelburg z'n eerste meters digitaal gereden.
Zoals op de foto is te zien, was het nog slechts een proefrit.
De motor is van Halling. Ik heb de motor op het cassis omgedraaid. Zo worden stroomafname en motorpolen effectief van elkaar gescheiden.
Omdat de tram demontabel moet blijven (prutsen is leuk, maar niet als het niet hoeft of, erger nog, hàd gehoeven), en omdat ik geen draadjes wil zien (die grafkist is wel genoeg), zijn er aan de motor en de stroomafnamepunten stripjes gesoldeerd, die via een messing contactpunt de spanning doorgeven aan stripjes die via de raamstijlen keurig naar het dak lopen. Op deze manier kan ik de motor uitnemen, de wagenkast afnemen en blijft het dak demontable, alsmede de lichtbak.
 In de lichtbak komt de decoder (locppilot) alsmede een verzameling van aansluitpunten.
Volgende stap is de verlichting, die ook met stripjes tot stand gaat komen. Frontverlichting en binnenverlichting, en ook apart schakelbaar, balkonverlichting.
Het wordt nog een klus, maar het zel me lukken!



Dank voor jullie hulp!
Zodra ik het al gemaakte filmpje van de draderige proefrit op jouwbuis heb staan, volgt hier nog een linkje.

Groet
Huibert.

martijn v m

  • Henk de Rode Rattenslang
  • Offline Offline
  • Berichten: 4044
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #25 Gepost op: 26 september 2018, 21:22:25 »
Gaaf.

Ben benieuwd als die af is. Dat met die stripjes is een interessant idee.
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 3573
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #26 Gepost op: 26 september 2018, 21:46:23 »
Video van een dradige Vlissinger.

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 3573
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #27 Gepost op: 07 oktober 2018, 20:08:24 »
Het zel me lukken! Ik zei het nog zo.....
Afijn, dat ging dus niet helemaal zoals ik me had voorgesteld: 1 lampje niet brandend, en de rest wel en natuurlijk keurig schakelbaar. Ha! Vrouwe Onfortuna!

De hele tram is nu digitaal: rijden, verlichting. Ze rijdt in beide richtingen, zoals eerder al gemeld. Maar dan: Er brandt dus 1 frontlamp. De rest doet nada. Niks.
Dus heb ik een proefopstellinkje gemaakt met de bijgaande tekening als basis. Die spreekt voor zich. Zelfde resultaat: 1 brandende frontlamp. Voor de duidelijkheid: in de proefopstelling worden andere lampjes gebruikt dan in de tram al aangebracht.
Ik weet niet veel van het digitale wereldje. Daar gaat het waarschijnlijk ook mis.
Kan iemand mij uitleggen wat er mis kan gaan?
Hoe stel ik bv de CV-waarden in van CV 35 en hoger, waar ik eerst moet kiezen waarvoor de CV geldt, om daarna een waarde toe te voegen? Na de keuze ben ik gelijk terug bij af... ;)

Groet
Huibert



________________________________________



________________________________________


« Laatst bewerkt op: 07 oktober 2018, 20:12:29 door DE-II »

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 2850
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #28 Gepost op: 07 oktober 2018, 20:34:23 »
Alle lampen moeten aan blauw hangen, niet aan massa. En iets dunnere draadjes helpen je bij het wegwerken straks na het schilderen.

dirkjan
11:16, 12:22, 13:2 14:9

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 3573
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #29 Gepost op: 07 oktober 2018, 21:09:02 »
Je bedoelt dat het geen twee aparte circuits moeten zijn, maar dat ik de blauwe draad die nu alleen aan de frontverlichting hangt, ook voor de coupé- en balkonverlichting moet gebruiken?