Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€128.00
Per saldo:
€-122.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Bahnstrecke 5867
door
frits959
Vandaag
om 03:21:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
AndrevdG
Vandaag
om 02:21:57
Baan in Los Angeles
door
AndrevdG
Vandaag
om 02:20:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 00:32:25
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
door
J. Moors
Vandaag
om 00:28:49
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
MaraNCS
17 april 2024, 23:45:44
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
17 april 2024, 23:24:06
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
GerardvV
17 april 2024, 23:12:49
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT
door
eitreb
17 april 2024, 23:06:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
mDDM
17 april 2024, 22:40:55
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
door
gdh
17 april 2024, 22:26:07
Pools diorama H0
door
Cegielski
17 april 2024, 22:26:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
raymond erdtsieck
17 april 2024, 22:16:30
Bauarbeiten im gange
door
Frank 123
17 april 2024, 22:13:30
EifelBurgenBahn
door
Die Bahn
17 april 2024, 22:12:14
Raadplaatje
door
Magic
17 april 2024, 22:10:17
3,51° ofzoiets 😉
door
kar
17 april 2024, 22:00:24
Mini baantje `` De visafslag``
door
DV modelspoor
17 april 2024, 21:30:36
Pfarrerwinkel bahn
door
wob
17 april 2024, 21:15:01
US diorama in H0
door
Wim Vink
17 april 2024, 21:14:01
Oude metalen trafo's gebruiken.......
door
Klaas Zondervan
17 april 2024, 20:54:13
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden
door
Erjen89
17 april 2024, 20:27:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
Mispoes
17 april 2024, 20:27:24
Station Roodeschool
door
Huup
17 april 2024, 20:18:44
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund
door
Vroeger
17 april 2024, 20:05:05
"Nederlandse" modellen
door
Pauldg
17 april 2024, 20:00:13
25 jaar geleden
door
Willem1951
17 april 2024, 19:37:25
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant
door
ex-DR V100
17 april 2024, 18:29:05
De fabriek - Spoor 0
door
BartvD
17 april 2024, 18:03:32
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost)
door
basjuh1981
17 april 2024, 18:01:12
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Trams en smalspoor
|
Heen, En en Weer: de tram.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
...
35
Omlaag
Auteur
Topic: Heen, En en Weer: de tram. (gelezen 93461 keer)
Henk Boshuyzen
Offline
Berichten: 910
Re: Heen, En en Weer: de tram.
«
Reactie #15 Gepost op:
17 augustus 2018, 15:11:59 »
Huibert, de gepolariseerde Tillig TT spoor wissels worden door mijn twee assers probleemloos doorlopen.
Dus er is geen enkele reden om bang te zijn voor een goede stroomafname
Het is natuurlijk wel zo dat afhankelijk van de rijrichting het metalen hartstuk omgepoold moet worden.
Gelogd
Henk Boshuyzen
(
http://henk-mtsa.blogspot.com/
)
Huup
Offline
Berichten: 7517
Re: Heen, En en Weer: de tram.
«
Reactie #16 Gepost op:
17 augustus 2018, 17:41:53 »
Ik rij inderdaad op Tillig tt en de wissels kunnen niet anders bereden wòrden dan met polarisatie. Ik ga een aandrijfsetje bestellen bij Halling. Als het niet bevalt, gaan we weer verder
Paul, hoe komt het dat de schijfwielen zoveel beter presteren dan de spaakwielen?
Gelogd
Hemelen Haven
,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.
skiptram
Offline
Berichten: 467
Re: Heen, En en Weer: de tram.
«
Reactie #17 Gepost op:
18 augustus 2018, 10:41:49 »
Huibert,
De spaakwielen zijn van een ander materiaal en het plastic "binnenwiel" met alle spaken steekt soms iets uit t.o.v. de kleine overblijvende schijf waar door de stroomafnemers als deze niet zeer secuur aan de rand van het wiel worden aangelegd of haken in de spaken/ gietrandjes of niet goed contact maken.
Hierbij een afbeelding van een correct wielsetje
Gr.Paul
Gelogd
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook:
https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p
Huup
Offline
Berichten: 7517
Re: Heen, En en Weer: de tram.
«
Reactie #18 Gepost op:
18 augustus 2018, 19:52:40 »
Aja, prima, duidelijk!
Gelogd
Hemelen Haven
,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.
Huup
Offline
Berichten: 7517
Re: Heen, En en Weer: de tram.
«
Reactie #19 Gepost op:
23 augustus 2018, 12:36:47 »
Ben inmiddels bezig met een motorwagen van de tram Vlissingen Middelburg.
Ik neem er de tijd voor, en dat resulteert in een zijwand met werkende schuiframen.
«
Laatst bewerkt op: 24 augustus 2018, 23:14:08 door DE-II
»
Gelogd
Hemelen Haven
,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.
Huup
Offline
Berichten: 7517
Re: Heen, En en Weer: de tram.
«
Reactie #20 Gepost op:
30 augustus 2018, 09:41:45 »
Mark, je rijdt digitaal met Halling-aandrijvingen. hoe moeilijk is de ombouw van de units? Ik begrijp dat de motoren geïsoleerd moeten worden en dan opnieuw, geïsoleerd, vergrendeld op het chassis? Of begrijp ik dat verkeerd?
Gelogd
Hemelen Haven
,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.
MMTB
Offline
Berichten: 965
Re: Heen, En en Weer: de tram.
«
Reactie #21 Gepost op:
30 augustus 2018, 11:58:29 »
Hoi Henk,
Nee hoor, het is zelfs super simpel. De motor zit op een plastic chassis en is met een stripje verbonden met de stroomafnamers van de wielen. Deze moet je doorknippen en daartussen de decoder zetten. De condensator kan je ook nog weghalen. Bij de Vario aandrijving hoef je niets te isoleren.
Gelogd
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e
skiptram
Offline
Berichten: 467
Re: Heen, En en Weer: de tram.
«
Reactie #22 Gepost op:
30 augustus 2018, 12:46:14 »
Mark zegt het dus is het waar. Mijn beleving was anders omdat de motor vastgehouden wordt door de soldering en hij na het ombouwen wat losser zit in het chassis.
Bijgaand nog een filmpje met 3 motoren.
https://youtu.be/XAp6fLV-LOE
Daarbij zie je de verschillen analoog en de mooie doorloop van de SB aandrijving en de langzame loop van de PMT aandrijving.
Met groet van Paul
Gelogd
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook:
https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p
Huup
Offline
Berichten: 7517
Re: Heen, En en Weer: de tram.
«
Reactie #23 Gepost op:
30 augustus 2018, 12:58:37 »
Als de Halling digitaal net zo langzaam kan rijden als de pmt in het filmpje, ben ik er wel uit, denk ik ;-)
Gelogd
Hemelen Haven
,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.
Huup
Offline
Berichten: 7517
Re: Heen, En en Weer: de tram.
«
Reactie #24 Gepost op:
26 september 2018, 21:12:35 »
Nu, een maand later, heeft de Vlissinger, een motorwagen uit de serie 1-10 van de Tramway Vlissingen Middelburg z'n eerste meters digitaal gereden.
Zoals op de foto is te zien, was het nog slechts een proefrit.
De motor is van Halling. Ik heb de motor op het cassis omgedraaid. Zo worden stroomafname en motorpolen effectief van elkaar gescheiden.
Omdat de tram demontabel moet blijven (prutsen is leuk, maar niet als het niet hoeft of, erger nog, hàd gehoeven), en omdat ik geen draadjes wil zien (die grafkist is wel genoeg), zijn er aan de motor en de stroomafnamepunten stripjes gesoldeerd, die via een messing contactpunt de spanning doorgeven aan stripjes die via de raamstijlen keurig naar het dak lopen. Op deze manier kan ik de motor uitnemen, de wagenkast afnemen en blijft het dak demontable, alsmede de lichtbak.
In de lichtbak komt de decoder (locppilot) alsmede een verzameling van aansluitpunten.
Volgende stap is de verlichting, die ook met stripjes tot stand gaat komen. Frontverlichting en binnenverlichting, en ook apart schakelbaar, balkonverlichting.
Het wordt nog een klus, maar het zel me lukken!
Dank voor jullie hulp!
Zodra ik het al gemaakte filmpje van de draderige proefrit op jouwbuis heb staan, volgt hier nog een linkje.
Groet
Huibert.
Gelogd
Hemelen Haven
,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.
martijn v m
Offline
Berichten: 4452
Heerwijk in H0
Re: Heen, En en Weer: de tram.
«
Reactie #25 Gepost op:
26 september 2018, 21:22:25 »
Gaaf.
Ben benieuwd als die af is. Dat met die stripjes is een interessant idee.
Gelogd
Bouwt aan H0 modeltrambaan
Heerwijk
Huup
Offline
Berichten: 7517
Re: Heen, En en Weer: de tram.
«
Reactie #26 Gepost op:
26 september 2018, 21:46:23 »
Video
van een dradige Vlissinger.
Gelogd
Hemelen Haven
,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.
Huup
Offline
Berichten: 7517
Re: Heen, En en Weer: de tram.
«
Reactie #27 Gepost op:
07 oktober 2018, 20:08:24 »
Het zel me lukken! Ik zei het nog zo.....
Afijn, dat ging dus niet helemaal zoals ik me had voorgesteld: 1 lampje niet brandend, en de rest wel en natuurlijk keurig schakelbaar. Ha! Vrouwe Onfortuna!
De hele tram is nu digitaal: rijden, verlichting. Ze rijdt in beide richtingen, zoals eerder al gemeld. Maar dan: Er brandt dus 1 frontlamp. De rest doet nada. Niks.
Dus heb ik een proefopstellinkje gemaakt met de bijgaande tekening als basis. Die spreekt voor zich. Zelfde resultaat: 1 brandende frontlamp. Voor de duidelijkheid: in de proefopstelling worden andere lampjes gebruikt dan in de tram al aangebracht.
Ik weet niet veel van het digitale wereldje. Daar gaat het waarschijnlijk ook mis.
Kan iemand mij uitleggen wat er mis kan gaan?
Hoe stel ik bv de CV-waarden in van CV 35 en hoger, waar ik eerst moet kiezen waarvoor de CV geldt, om daarna een waarde toe te voegen? Na de keuze ben ik gelijk terug bij af...
Groet
Huibert
________________________________________
________________________________________
«
Laatst bewerkt op: 07 oktober 2018, 20:12:29 door DE-II
»
Gelogd
Hemelen Haven
,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.
Falkenberg
Offline
Berichten: 3802
Re: Heen, En en Weer: de tram.
«
Reactie #28 Gepost op:
07 oktober 2018, 20:34:23 »
Alle lampen moeten aan blauw hangen, niet aan massa. En iets dunnere draadjes helpen je bij het wegwerken straks na het schilderen.
dirkjan
Gelogd
Huup
Offline
Berichten: 7517
Re: Heen, En en Weer: de tram.
«
Reactie #29 Gepost op:
07 oktober 2018, 21:09:02 »
Je bedoelt dat het geen twee aparte circuits moeten zijn, maar dat ik de blauwe draad die nu alleen aan de frontverlichting hangt, ook voor de coupé- en balkonverlichting moet gebruiken?
Gelogd
Hemelen Haven
,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
...
35
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Trams en smalspoor
|
Heen, En en Weer: de tram.