Wat zijn we aan het bouwen? > Trams en smalspoor

Heen, En en Weer: de tram.

(1/104) > >>

Huup:
Moi allen,

Ik ben bezig met een kleine modulaire spoorbaan, waarop een aantal trams komt te rijden in een heen en weer systeem.
Een paar trams zijn al in mijn bezit, een aantal anderen wil ik zelf bouwen.
In alle gevallen gaat het om twee assige motorwagens in h0m.
Voor alle trams geldt dat er een motorunit in moet. Die zijn te verkrijgen bij Halling. Ik heb echter geen idee van kwaliteit en rijeigenschappen van wat ik daar tegenkom.
Vandaar de vraag: is dat wat, dat Halling? Hoe rijdt het?

Groet
Huibert


Voorbeeld van een motortje:


https://shop.ferro-train.com/hallingShop/Article/ANT-VAR-H0M-DG

skiptram:
Hallo Huibert,
Ik heb al zo'n 60 jaar ervaringen met het verzorgen van aandrijvingen voor trams en er zijn in die jaren ontelbare artikelen geschreven ( ook in het Duitse forum) over de diverse opties.
In het algemeen heb je de keuze in Halling, PMT en SB. Waarbij de prijs evenredig met de rijeigenschapen oploopt van 51,00 tot 130,00.

De getoonde Halling Variomotor loopt met zijn zeer betrouwbare Mabuchi motor en de verbeterde tandwielen relatief snel en is gevoelig voor stroomonderbrekingen en heeft een ongelukkige bevestiging in de grondplaat. Mark van Dijk laat zien op zijn tentoonstellings baan dat deze toch digitaal redelijk betrouwbaar langzaam lopen.
Ik prefereer de slecht verkrijgbare PMT motorunits ( en heb niet alles in voorraad)  of nog beter de lagere ( interieur) SB.

Het probleem is dat de relatief kleine wielen van rond de 8 mm geen groot as tandwiel toelaten en je dus een snelle overbrenging vanuit het wormwiel krijgt. PMT lost dit op met een set tussen tandwielen en SB door een hoogwaardige motor te plaatsen.

Met groet van Paul

Huup:
Mark is ook op beneluxspoor aanwezig?

Marc tramt:
Jawel, onder de forumnaam: MMTB.
Waag er anders een PB'tje aan om hem op dit topic te attenderen.

Marc

Huup:
Aha! Thnx!

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie