Google+
Doel:€250.00
Donaties:€34.30

Per saldo:€-215.70

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-08-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Heen, En en Weer: de tram. door DE-II
Vandaag om 17:41:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Sean
Vandaag om 17:35:38
19 Toen door Henk Veenstra
Vandaag om 17:31:56
Rivarossi DB 627 pimpen. door Dave.......
Vandaag om 17:27:52
BNLS-Module: "L'Esimé" door Chris80
Vandaag om 17:21:02
Herstart en inspiratieloos door Jan Onderstoom
Vandaag om 17:13:52
Without automatisch door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:09:14
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door nkob
Vandaag om 16:58:08
Raadplaatje door könings
Vandaag om 16:51:45
Baan in Los Angeles door Wim Vink
Vandaag om 16:42:03
Montage bouwkit Weinert BR 93 door wob
Vandaag om 15:49:14
Modelspoorfabrikanten en hun "fantasiemodellen" door Henk Boshuyzen
Vandaag om 15:28:26
Wie herkent dit ? door prutser
Vandaag om 14:36:40
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door jandejager
Vandaag om 13:57:55
Corneliënstadt 2.0 door Corny121
Vandaag om 13:41:15

Auteur Topic: Station Amsterdam Muiderpoort, gezocht: tekeningen, plattegrond  (gelezen 1921 keer)

Modellbahnwagen

• Offline Offline
Re: Station Amsterdam Muiderpoort, gezocht: tekeningen, plattegrond
« Reactie #15 Gepost op: 09 augustus 2018, 15:16:33 »
Nu word het duidelijk  ;) de onderste tunnel die je beschrijft als goederentunnel die uitkwam in de fietsenstalling (de vroegere uitgangs-hal) en die de pachter van de fietsenstalling gebruikte als opslag, was in de tijd van in-en uitgangs controle in gebruik als reizigerstunnel naar de uitgang. Toen de uitgangscontrole verviel is de tunnel afgesloten en op de perrons een vloer over het trapgat gelegd, daaronder lagen dus in de latere tijd die jij beschrijft fietswrakken.....grappig! De bovenste tunnel ving toen beide reizigersstromen op en deed dat tot 2004. Overigens ligt er op het perron van spoor 8 en 9 nog een groot stalen luik in de perronvloer op de plek waar vroeger beide tunnels bovenkwamen. Onder dit luik dus geen verborgen NSM schatten maar resten van oude muffe tunnels.
Groeten,
Richard

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #16 Gepost op: 09 augustus 2018, 16:16:52 »
Wie weet wat er nog ligt,wat men of vergeten is of toch nog stalt daar ?
Interessant is deze spoor zoektocht in elk geval wel vind ik.

Peter Kleton

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 09 augustus 2018, 18:40:23 »
Er zitten hier  vast wel een paar kenners van het oude MP station zie ik.  ;)
Ik heb een vraag:
In 1960 of -61 heb ik een  toelatingsexamentje gedaan voor monteur Seinwezen in een rijtuig van het SW, dat vroeger het staatsie rijtuig van Kon. Emma was geweest, het was groen met een mooi smeedwerk aan de open eind balkons. (Is later helaas gsloopt ),maar dit rijtuig stond op een spoorje op stat. MP ... ???
Waar zou dat geweest kunnen zijn ? Op Sporenplan .nl uit 1963 ,zie ik het niet.
Iemand een idee ?
Peter
Grootbedrijf NS 1924-heden .
 0 baan  met NS loks  2100 en 3900  en  eloks  1100, 1200, 1300 en Mat 24  2 rail en bovenleiding .
 De  baan heeft een kopstation en  een kruisingsstation in een ovaal .Werkende lichtseinen Een  lok BR 023 is  in planning.

Modellbahnwagen

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 09 augustus 2018, 19:07:23 »
Op de kaart "stationsemplacement Muiderpoort" van het Utrechts Archief, link op vorige pagina, ontdek ik een kopspoortje wat oostelijk aan de gooilijn tussen de reizigers en goederensporen inlag. Het eindigt bij het viaduct over de Isulindeweg, ongeveer tov. het seinhuis. Misschien stond daar dat rijtuig.
« Laatst bewerkt op: 09 augustus 2018, 19:11:03 door Modellbahnwagen »
Groeten,
Richard

Peter Kleton

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 09 augustus 2018, 19:34:54 »
Ja ,ik zie het spoortje ook op Sporenplannen staan.  :D
Maar je moest dan 3 sporen oversteken om daar te komen. Ik denk dat de NS dat  ook al in die tijd  niet veilig  vond als iemand die sporen ging oversteken.
Ik heb het idee dat het SW rijtuig toch aan een soort perronnetje heeft gestaan...
Peter
 0 baan  met NS loks  2100 en 3900  en  eloks  1100, 1200, 1300 en Mat 24  2 rail en bovenleiding .
 De  baan heeft een kopstation en  een kruisingsstation in een ovaal .Werkende lichtseinen Een  lok BR 023 is  in planning.

j.ossebaar

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 10 augustus 2018, 09:46:43 »
Beste heren ,
Op de sporenplattegrond staat een kopspoor ,wat het juk had tegen het viaduct Insulinde weg . Dit is het uithaalspoor van de westzijde van de Watergraafsmeer . Als na het heuvelen , de groepen wagens tot een trein geformeerd moesten worden ,was dit uithaalspoor nodig . In de late en nachtdienst , was er ook een complete rangeerploeg daar in dienst , inclusief een rangeerbakkie . Het is wel eens gebeurd dat er een verkeerde inschatting gemaakt was , en het spoor enige metersverlengd werd .

Over het rijtuig van het Sw . Kan dit niet op station Amstel gestaan hebben . Station Amstel had een cursuslokaal , en aan de zijde Bilmer een paar kopsporen . Deze werden gebruikt tijdens de vakantie periode voor het laden der auto's voor de autoslaaptreinen ( nu in den Bosch ) .Aan de zijde van Muiderpoort ,waar nu de Metro bovengronds komt was toen een opstelterrein gesitueerd . Tijdens de aanleg van de Metro is station Amstel volledig veranderd .

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 10 augustus 2018, 09:57:07 »
Je zou ook eens in het boek van de hr H. Romers kunnen uitkijken. Titel: Spoorwegarchitectuur in Nederland (1841/1938) op blz 233 vind je er informatie en tekeningen van dit station. Uiteraard moet je dan bij een goed gesorteerde bibliotheek zijn.

Hans van de Burgt

• BMB & EMV
  • Offline Offline
    • Medway Valley Line
« Reactie #22 Gepost op: 10 augustus 2018, 10:11:45 »
Je zou ook eens kunnen kijken bij de Stichting Bonas - Kennisportaal voor Nederlandse Architectuur en Stedenbouw.
Zie: http://bonas.nl/archiwijzer/archiwijzer.htm

Ze zitten in Houten. Je kunt je vragen per email sturen via info -apestaart- bonas.nl

Dit is so wie so een goede ingang voor iedereen die (historische) gebouwen uit Nederland wil nabouwen.

Gr, Hans
« Laatst bewerkt op: 10 augustus 2018, 20:27:39 door Bert van Gelder »
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

Peter Kleton

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 10 augustus 2018, 10:50:48 »
 @ Hr Ossehaar :
 Laat ik het daar maar op houden , blijkbaar heb ik de stationsnamen al lang geleden verwisseld en daardoor altijd gedacht dat het MP was. ;)
 Bedankt & groeten ,
Peter

Modellbahnwagen

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 10 augustus 2018, 20:22:07 »
André en Hans, dank voor de tip. Een kennis heeft dat boek, daarstraks met hem gemaild, zodra hij mijn richting opkomt, gaat het boek mee! Stichting Bonas verwijst eveneens naar dit boek (Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 van H.Romers).
Groeten,
Richard