Met Robin had ik het al over de 19 1001.Het lijkt op een 03.10 of een 01.10, toch is het een nieuwe ontwikkeling.Met deze ontwikkeling bedoel ik dat er van veel einheids locomotieven onderdelen geleend/gebruikt werd.Het nr 19 verraad al dat het frame van de Br 19.0 komt, de ketel had men geleend van de Br 44 en de stroomlijn bekleding van de 01.10.De tender was ook afkomstig van de 01.10, toch had deze lok iets aparts.Aan de zijkanten ontbreken de drijfstangen, deze had men vervangen door stoom motoren, of ook wel een V 2 opstelling die 1 as aandrijft.De locomotief werd op 13 juni 1941 over gegeven aan de DRG en ging naar Lokomotiv-Versuchsamt ( LVA ) in Berlin.Hier deed men een 50 tal probeer ritten en na een aantal rem pogingen dreef men de lok tot boven de 180 km/h.Toch had de nieuwe ontwikkeling ook een na deel, bij het wegrijden met een behoorlijke last er achter was er vaak een motor die dan door slipten/ as die door sloeg.Hier de 19 1001 in vol ornaat.Na de oorlog is zij door de Amerikanen mee genomen, zij heeft daar nog een paar keer voor de show gestaan en is later verschroot.Het model is door Brawa uitgebracht en loopt bijzonder mooi en stil, ook is het frame gedeeld van de drijfwielen en kan dus zonder grote moeite doorkleine radius rijden.
Eén vraag dan nu nog maar:De afgewerkte stoom komt normaal gesproken naar de rookkast gevoerd. Dat zal hier waarschijnlijk ook het geval zijn. Dat betekent dat je vrij lange leidingen nodig hebt naar de rookkast. In de regel roept dat problemen op, zoals bijvoorbeeld bij het systeem van Franco Crosti. Daar werden de leidingen al snel aangetast door zwavelverbindingen.Zou dat hier ook niet een probleem geworden zijn?Groet, Bas