Doel:€250.00
Donaties:€147.00

Per saldo:€-103.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-06-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:05:11
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door edwin1974
Vandaag om 12:40:15
Raadplaatje door little feat
Vandaag om 12:39:54
FS verschil livrei XMPR - XMPR1 door Joshua
Vandaag om 12:39:47
Frico Gbs Piko wel of geen rembordes door Rondje_HO
Vandaag om 12:08:16
Petitie MBV de Wissel door mbvdewissel
Vandaag om 11:34:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:06:38
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 10:54:22
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
Vandaag om 10:05:17
Het Veluws landschap door Harold Content
Vandaag om 09:49:18
Austria Express D 217 door Madelon
Vandaag om 09:44:40
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:11:25
Update: baan in de tropen door nkob
Vandaag om 08:45:50
Atlas Reko DDR tram 'T59' gesuperd door Roy van Dijk
Vandaag om 08:44:37
MK Modelbouwstudio NBDS 118/119, een probeersel door Tomasso
Vandaag om 08:41:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Lobomotion69
Vandaag om 08:30:59
Ombouwen DC --> AC door Martin Domburg
Vandaag om 08:24:46
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door MR
Vandaag om 08:23:40
Backer & Rueb in LGB II..... door Piet Groot
Vandaag om 07:45:03
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door g-j
Vandaag om 06:51:20
NS sproeitrein in h0 door Eric B
Vandaag om 05:22:24
Projekt 083-338 door Lobomotion69
Vandaag om 04:17:54
Modulebaan, waar kun je schaduwstation maken, en andere vragen. door Lobomotion69
Vandaag om 04:08:57
Artitec / REE 1300, materieelbespreking. door Biesje
Vandaag om 02:07:18
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door klusser
Vandaag om 00:46:31
19 Toen door GerardvV
19 juni 2019, 23:41:07
Marklin 36501 ombouwen met een ESU 54610 decoder. door Jan-Peter
19 juni 2019, 23:09:09
MB-module "Dolce far N-te" door Hendrik Jan
19 juni 2019, 23:07:31
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Pinkelpa
19 juni 2019, 22:13:25
Guarda, of hoe Google Earth me ideeën geeft.. door Edsko Hekman
19 juni 2019, 22:07:14
  

Auteur Topic: Kurk, welke dikte gebruiken als demping?  (gelezen 3968 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 17072
    • Pagina van klaas
Re: Kurk, welke dikte gebruiken als demping?
« Reactie #30 Gepost op: 09 september 2018, 21:57:59 »
Peter, het dempt wel, maar ik ben er niet super enthousiast over. Heb nog niet veel kunnen rijden omdat het spoor nog in aanbouw is. Maar ik heb wel verschillen gemerkt. Op het grootste deel van het traject wordt de triplex ondergrond ondersteund door een rib die in langsrichting midden onder het spoor ligt. Op die stukken is het behoorlijk stil. Maar er zijn ook een paar korte stukje waar voor die rib geen plaats was, en daar maakt het duidelijk meer geluid. Dat verschil laat zien dat er nog steeds geluid wordt overgedragen naar de houten ondergrond, dus de demping is niet ideaal.
Ik denk dat het met kurk niet veel beter zal zijn, maar dat kan ik niet testen omdat ik momenteel geen kurk in huis heb.
Overigens is het voor mij goed genoeg, het belangrijkste is dat het geluid niet doordreunt naar de onderliggende slaapkamers. (houten zoldervloer)
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

PeterC

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
Re: Kurk, welke dikte gebruiken als demping?
« Reactie #31 Gepost op: 09 september 2018, 22:08:44 »
Wat een snelle reactie!! Als je dus de rails goed ondersteunt met een stevige lat (rib) dan is het dus best goed stil begrijp ik. Deukt het spul niet erg in en/of veert het weer terug of is dat hetzelfde als met schuimplastic dat de deuk erin blijft. Geluid is bij mij toch wel belangrijk, woon in een appartementen complex met benedenburen!

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 914
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Kurk, welke dikte gebruiken als demping?
« Reactie #32 Gepost op: 09 september 2018, 23:34:54 »
Ik neem aan dat je zeker geen sound gaat rijden Peter?

Het overdragen van geluid van enkele treintjes die rondjes rijden naar de benedenburen in een flatgebouw lijkt me zeer sterk overdreven. Je hebt onvoldoende massa die trillingen met zulke amplitude en frequentie kunnen maken. Verder zit je sowieso nog met een demping in de houten draagstructuur en zoveel op elkaar volgende materialen met verschillende dichtheden dat het doorgeven van trillingen van je treintjes quasi onbestaande zal zijn.
Je benedenburen zullen veel meer last hebben van de stoel die je verschuift of het hameren als je de baan aan het opbouwen bent.
Niet van het rijden.

Waarom iedereen alles zo fluisterstil wil laten rijden, ik heb er geen flauw idee van.
Waarom iedereen allerhande materialen onder zijn sporen wil hebben om die 0,05dB minder te hebben, ik weet het niet.
Als je loc met sound hebt en je staat naast je baan te kletsen met een vriend, hoor je zelfs het rijgeluid amper.
De meeste mensen helpen hun geluidsisolatie ook om zeep wanneer ze gaan ballasten en de ballast lekker breed over de isolatie op de basisplaat leggen en dan ook nog even gewone houtlijm gebruiken.

Dus steek er gewoon kurk onder, is goedkoop en makkelijk en het werkt naar behoren.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
lid MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Vaerwegh Dok
Tentoonstelling MODELSPOOR 2019 - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2019

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 17072
    • Pagina van klaas
Re: Kurk, welke dikte gebruiken als demping?
« Reactie #33 Gepost op: 09 september 2018, 23:52:21 »
Als je dus de rails goed ondersteunt met een stevige lat (rib) dan is het dus best goed stil begrijp ik.
Die rib is geen lat, maar een strook triplex van 40mm hoog. In mijn geval blijkt dat je daarmee het klankdooseffect vermindert. Maar de geluidstrillingen worden door het isolatiemateriaal toch nog doorgegeven naar de ondergrond , waaruit blijkt dat de demping niet volkomen is.

Wat je andere vragen betreft, als je er met je vinger stevig op drukt dan komt er inderdaad een deuk in. Maar die komt na een poosje weer vlak. Je opmerking over schuimplastic snap ik niet. Daar druk je veel makkelijker een deuk in, maar die veert direkt weer terug. Of het moet zijn dat je met schuimplastic iets anders bedoelt dan ik voor ogen heb.

Verder kan ik ook een heel stuk meegaan met Frans, soms slaan we wat door met het killen van geluid. Ik heb dat zwarte isolatiespul voornamelijk gebruikt om een hoge ballastbedding te krijgen, en dan leek het me een goed idee om daar geluidisolerend spul voor te nemen. Zoiets van: baat het niet, dan schaadt het ook niet.
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

PeterC

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
Re: Kurk, welke dikte gebruiken als demping?
« Reactie #34 Gepost op: 10 september 2018, 21:20:43 »
Heren bedankt voor jullie reactie. Misschien ben ik inderdaad te bang om geluid over te brengen en zal het best wel mee kunnen vallen, maar ik voorkom het liever dan dat je het later moet herstellen. De appartementen hier zijn zo'n 25 jaar oud en naar mijn idee toch wel gehorig. Klaas wat jouw opmerking betreft over het schuimplastic dat was meer over de opmerking in het begin van dit draadje waarin schuim bedoelt werd welke op Floodland gebruikt werd.
Maar zo te lezen denk ik dat ik gewoon kurk ga gebruiken.

PeterC

oebert

  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Kurk, welke dikte gebruiken als demping?
« Reactie #35 Gepost op: 20 september 2018, 19:55:14 »
Frencken SMP Traprenovatielijm
In koker voor lijmpistool
ca. € 7,50

jan_pieter

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re: Kurk, welke dikte gebruiken als demping?
« Reactie #36 Gepost op: 21 september 2018, 19:13:20 »
Hallo,

Ik heb ook wat ervaringen met kurk. Ik gebruik industrie kurk 3mm dik. (Deze: https://www.kurk24.nl/c-4056654/3-mm-dik/)
Dit ligt op een mdf ondergrond en plak ik vast met houtlijm.
Mijn rails is Roco Geoline.
Mijn ervaring is en ik heb dit getest, dat het rijden met kurk onder de rails echt stukken stiller rijdt. Het geluid wordt echt wel minder.
Het rijd een stuk mooier vind ik zelf.

Wat ik verder nog doe is in bochten doe ik er wat lucifer stokjes onder zodat de bocht wat schuin komt te liggen, net echt.
Een mooi filmpje op youtube hoe iemand de rails met kurk legt staat hier: https://www.youtube.com/watch?v=ObuAv0AYwDA&t=0s
(engels gesproken). Wat mij betreft echt een aanrader om eens naar te gluren.

groeten,

Jan Pieter

nico99

  • Offline Offline
  • Berichten: 99
Re: Kurk, welke dikte gebruiken als demping?
« Reactie #37 Gepost op: 21 september 2018, 21:30:48 »
Ik heb ondertussen mijn kurk gelegd. Ziet er mooi uit en makkelijk te verwerken. Alleen oppassen met lijmen. Ik heb kurklijm gebruikt. Volgens de instructie de kurk en ondergrond ingesmeerd en laten drogen. Als je de kurk neerlegt oppassen dat je niet per ongeluk de kurk aandrukt want dan zit het gelijk vast. Zolang dat niet het geval is kan de kurk nog prima verplaatst worden. Qwa demping ben ik tevreden, het hoeft ook niet fluister stil te zijn.

Groet Niek


Erik Mijd

  • Offline Offline
  • Berichten: 172
Re: Kurk, welke dikte gebruiken als demping?
« Reactie #38 Gepost op: 22 september 2018, 09:29:09 »

Ik ook niet, maar n.a.v. dit draadje ben ik gaan expirimenteren.

Heb nog wat Heuga tapijttegels liggen, die in stroken gesneden en onder de baan tegen het multiplex (8mm) gelijmd.

Schaduwstation is 4 sporig en de rails (Tillig Elite) liggen op 2 dunne laagjes ondervloer van de bouwmarkt.

Ik heb nu een deel met en een deel zonder isolatie en getest. Het geluid is met de helft is afgenomen en de echo onder de baan is ook veel minder.

Mvg.Erik.
« Laatst bewerkt op: 22 september 2018, 12:43:36 door NS264 »