Google+
Doel:€250.00
Donaties:€53.20

Per saldo:€-196.80

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-09-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Minibeurs /opendag door VAM65
Vandaag om 15:29:02
Projekt RET ZGT 4/6 801-850 en 6/6 701-750 in H0 door Trainhunter
Vandaag om 15:19:45
Railhobby 40 jaar. Dus komt het blad met een eigen lok. door henk
Vandaag om 14:57:03
01TREFF Maarn, 16 &17 februari door Patrick1975
Vandaag om 14:54:43
25 jaar geleden door henk
Vandaag om 14:49:08
Welke centrale voor Marklin HO, C-rails, 40 wissels, etc? door wimpietje
Vandaag om 14:48:12
Ardennen: welk goederenvervoer en materieel op dit moment? door tijgernootje
Vandaag om 14:40:48
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Chris80
Vandaag om 14:32:34
Roco h0, NS 1200 door könings
Vandaag om 14:14:46
Verlichting boven de baan door tothebeach
Vandaag om 14:11:17
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 13:47:04
Probleem automatisch rijden Rocrail. door AlbertG
Vandaag om 12:55:55
Marktwerking ;) door IJsselsteyn
Vandaag om 12:48:04
Museum Bahnbetriebswerk Schwarzburg, tijdperk V door Schwarzburg
Vandaag om 12:31:29
Licht boven de baan door Bert van Gelder
Vandaag om 12:30:05
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 12:17:37
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door RobbertJan
Vandaag om 12:00:31
Oersik in schaal 1 door frank002
Vandaag om 11:54:47
De bouw van Schellenbach door Dave.......
Vandaag om 11:40:54
Fleischmann BR94 met rookgenerator door Reinout van Rees
Vandaag om 11:15:11
Den Bosch Onder Stoom 2018 - edit: 29 September 2018 - door sneek
Vandaag om 11:07:49
Wissel onbekend merk door Theovh
Vandaag om 11:05:51
  

Auteur Topic: Spoor 0 messing, HSM AB 185-246  (gelezen 5227 keer)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 3589
Re: Spoor 0 messing, HSM AB 185-246
« Reactie #30 Gepost op: 12 augustus 2018, 13:36:42 »
Het is net of je naar zo'n Zwitserse horlogemaker zit te kijken  :o  Wat een details!

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 2742
    • nulpunt
Re: Spoor 0 messing, HSM AB 185-246
« Reactie #31 Gepost op: 12 augustus 2018, 22:02:59 »
Nog wat klusjes:
1. gaten boren in de bufferbalk en buffers plaatsen
2. regengoten boven de deuren

IMG_6197 by Nulpunt0, on Flickr

Op de etsplaat zitten 10 stripjes die je haaks moet buigen, maar L-profiel 1,5x1,5 is wel zo handig en in ieder geval een strak plat soldeervlak.
IMG_6198 by Nulpunt0, on Flickr

1832

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 2742
    • nulpunt
Re: Spoor 0 messing, HSM AB 185-246
« Reactie #32 Gepost op: 13 augustus 2018, 14:45:55 »
Twee constateringen:

1. de gasleiding moet langs de kopwand steunen hebben, maar alles moet ook wel demontabel blijven. Niet 100% naar wens, maar de steunen van een bootrailing (gat 0,8) heb ik er maar opgezet. Positionering net van de wand af is goed, maar ze zijn eigenlijk iets aan de forse kant. Ik weet nu even geen betere oplossing.

2. De treeplanksteunen op de bufferbalk had ik nog niet gemonteerd. Dat wilde ik pas doen nadat de bufferplaten er op zaten zodat ik de positionering beter kon bepalen. Ondertussen zijn de treeplanken (met alle gevolgen voor de zijsteunen) al vele malen in lengterichting verschoven. Conclusie: eerder monteren is toch aan te raden want de positie is eigenlijk toch niet zo moeilijk te bepalen. Draad 1,0 mm.

IMG_6223 by Nulpunt0, on Flickr

En toen dacht ik even dat ik bijna klaar was.....
1. remwerk
2. leidingen onderzijde
3. bufferbalk. Opmerking: zo goed als klaar
4. gasleiding/bedieningssysteem op de kopwand
5. seinijzers
6. regengoten boven de deuren
7. vensterbanknen onder de kozijnen. Opmerking: Ga ik niet aanbrengen
8. veerpakketten / ophanging
9. aspotten op maat maken.
10. rolgordijnen. Niet in NS versie
11. dubbel deurvergrendelingen (Die zijn het kleinst en het lastigst)
12. treeplanksteunen op bufferbalk
13. dakluchters draaien op de draaibank
14. spuiten
15. bordjes en klasseborden bevestigen op de deuren
16. onvoorzien (en die post is er altijd)

Samengevat de secties waar nog echt werk in zit:
1.-2. leidingen onderzijde
8.-9. aspotten-vering
11.   deurvergrendelingen

1916
« Laatst bewerkt op: 13 augustus 2018, 18:03:52 door FritsT »

daempfer

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: Spoor 0 messing, HSM AB 185-246
« Reactie #33 Gepost op: 13 augustus 2018, 19:51:09 »
Hoi Frits,

Wordt weer een oogsnoepje dit couperijtuig!

Ad 1. Waarom maak je de gasleidingbevestiging op de kop niet net zoals op het dak maar dan iets ruimer? (Effe buigen om een iets dikkere draad). Ziet er waarschijnlijk logischer uit dan de bolle randrailhouders.

Verder alle lof! Ook voor ontwerper Edwin.

Groet,
René

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 2742
    • nulpunt
Re: Spoor 0 messing, HSM AB 185-246
« Reactie #34 Gepost op: 13 augustus 2018, 21:19:39 »
Ik had gehoopt dat de methode zoals nu gemaakt acceptabel zou zijn. Niet dus. Maar ook mislukkingen laat ik zien. Leer je van. En...."meedenkers" zijn altijd leuk.

Leiding kan ik ook net onder het dak ook doorknippen en van onder en boven allebei net half in een oogje/stripje laten sluiten (net zoals in het kastje er onder). Druppie lijm... Komt er nog meer op aan, maar is het proberen waard. Kan alleen niet nu want het dak zit nog niet vast. Dat komt pas bij de eindmontage.
Benodigd gaatje zit al in de kopwand en is in ieder geval niet te groot van formaat. Ik had ergens al zo'n voorgevoel.

« Laatst bewerkt op: 13 augustus 2018, 21:22:40 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 2742
    • nulpunt
Re: Spoor 0 messing, HSM AB 185-246
« Reactie #35 Gepost op: 13 augustus 2018, 22:06:30 »
Post onvoorzien:

Op de tekening van de onberemde (HSM) wagen zie je naast de 4 schuine balken en de dwarsverbindingen niks. Maar in NS versie met alles er op en er aan (onder) kan ik me dat niet voorstellen. Bevestigingspunten en stevigheid moet ergens vandaan komen. Vandaar dat ik door het midden nu ook liggers heb aangebracht. Het was even  "werken" want een lang stuk profiel krijg je niet meer onder de dwarsliggers geschoven. Er zat niks anders op dan 14 kleine stukken pas te maken en ieder stukje goed in lijn te solderen.

Dus NS bouwers....eerst doen.

IMG_6232 by Nulpunt0, on Flickr

2075
« Laatst bewerkt op: 13 augustus 2018, 22:44:53 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 2742
    • nulpunt
Re: Spoor 0 messing, HSM AB 185-246
« Reactie #36 Gepost op: 14 augustus 2018, 23:06:24 »
Weer een dag verder:

Ik zeg nogmaals..ik heb geen tekeningen van de constructie in NS tijd, dus enige vrijheid sta ik me toe. Maar alles wat er op moet zitten, komt er op.
Inmiddels geplaatst:
-Luchtleidingen met twee koppelingen op de bufferbalk
-Remcylinder
-Luchttank.
-Bevestigingspunten voor het remwerk (2x)
-Rangeerdershandgrepen onder de buffers
-Gastank

Nu bezig met het in serie maken van de veerpakketten.

IMG_6234 by Nulpunt0, on Flickr

2190

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1013
Re: Spoor 0 messing, HSM AB 185-246
« Reactie #37 Gepost op: 15 augustus 2018, 00:22:31 »
Weer een mooi staaltje werk Frits (y)

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 892
    • Raamsdonk spoor 0
Re: Spoor 0 messing, HSM AB 185-246
« Reactie #38 Gepost op: 16 augustus 2018, 10:54:56 »
En op deze manier zijn de wielen/assen ook zoals in het echt  (funcioneel) afgeveerd. Ook geen rare constructies nodig om de middelste as beweegbaar te maken. Je moet natuurlijk geen scherpe bogen willen gaan gebruiken, maar de gewone (oude) peco wissels geven geen problemen.

Misschien nog eens een idee om dat bij een toekomstige locomotief functioneel te maken??
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 2742
    • nulpunt
Re: Spoor 0 messing, HSM AB 185-246
« Reactie #39 Gepost op: 16 augustus 2018, 21:53:41 »
Nog meer klusjes. Alles bij elkaar inderdaad een bult werk zo'n klein wagentje.

Remmo...bedankt voor de onderdelen..

Koppelhaakgeleider:
IMG_6242 by Nulpunt0, on Flickr

Voluutveer:
IMG_6241 by Nulpunt0, on Flickr

Deurkrukken:
IMG_6239 by Nulpunt0, on Flickr

Klemmen voor de gasleiding:
IMG_6238 by Nulpunt0, on Flickr

en vanavond maar weer eens bezig me de veerpakketten.
IMG_6237 by Nulpunt0, on Flickr

2472
« Laatst bewerkt op: 16 augustus 2018, 21:55:40 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 2742
    • nulpunt
Re: Spoor 0 messing, HSM AB 185-246
« Reactie #40 Gepost op: 17 augustus 2018, 00:23:41 »
Ieder veerpakket heeft 2 soldeerpunten op de stelbalk, dus je zou denken 6x2 = 12 solderingen. Maar de handelingen die je moet uitvoeren om alle middelpunten centraal te houden en de ophangbeugels in dezelfde hoek te krijgen is een veelvoud. De aanhouder wint.

IMG_6245 by Nulpunt0, on Flickr

2525

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 2742
    • nulpunt
Re: Spoor 0 messing, HSM AB 185-246
« Reactie #41 Gepost op: 17 augustus 2018, 11:03:17 »
Nog zonder aspotten maar hij staat op zijn wieltjes tussen de C8 en C10c.

IMG_6248 by Nulpunt0, on Flickr

2624

daempfer

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: Spoor 0 messing, HSM AB 185-246
« Reactie #42 Gepost op: 17 augustus 2018, 11:13:40 »
KWIJL!
Mooi opgelost die gasleiding.
Worden mijn C10c’s maar half zo mooi...  :D

Ook zeer fraai die werkende veren. Is t robuust genoeg voor kilometers kedeng-kedeng?

Groet,
Rene

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 892
    • Raamsdonk spoor 0
Re: Spoor 0 messing, HSM AB 185-246
« Reactie #43 Gepost op: 17 augustus 2018, 11:37:19 »
Citaat
Worden mijn C10c’s maar half zo mooi...  :D

Zo kunnen ze worden....
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

rolfm

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re: Spoor 0 messing, HSM AB 185-246
« Reactie #44 Gepost op: 17 augustus 2018, 12:02:16 »
Het begint bijna op werken te lijken Frits, de ene na het andere prachtige spoor 0 / 1 creatie komt in een gestaag tempo uit jouw werkplaats rollen en dat met een constante hele hoge kwaliteit. Klasse hoor.

Nog een vraagje.
Zijn de gebruikte gietdelen voor dit rijtuig zoals gas- en luchtleiding appendages, remwerk, remcylinder, veerpakket bevestiging, deurkrukken etc etc te koop in de reguliere handel (Schnellenkamp?)
Of komt al dit moois ook uit jouw eigen (bijna) schier onuitputtelijke voorraad.....  of laat jij deze delen zelf ook weer gieten bij bv de VSH?
Ik kan me voorstellen dat het voor eventuele andere bouwers lastiger (lees: bijna onmogelijk) wordt om zonder deze beeldbepalende gietdelen een dergelijk eindresultaat te bereiken.
Zijn deze gietdelen ergens te verkrijgen dan wordt de drempel wellicht weer iets lager om ook te gaan bouwen.

Groeten Rolf