Doel:€250.00
Donaties:€100.00

Per saldo:€-150.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 22-11-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

19 Toen door Eric B
Vandaag om 21:27:52
Containerdraagwagens door Link
Vandaag om 20:56:19
Ik loop vast door Sikko
Vandaag om 20:51:45
NS DE-5 en ELD5 op basis van Lima Mat'46. door Eelco Storm
Vandaag om 20:49:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wim Vink
Vandaag om 20:43:15
Ballast door wacco
Vandaag om 20:25:27
Märklin 2023, nieuws van de fabrikant. door henk
Vandaag om 20:15:29
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 20:15:26
Modeltorque motor tandwiel door Henk Veenstra
Vandaag om 20:15:15
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Huup
Vandaag om 20:11:58
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 20:03:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door edwin1974
Vandaag om 19:43:15
Modelbouw 1:1, de Blauwe Tram herleeft! door Besselspoor
Vandaag om 19:38:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:28:19
servo montage onder wissel door Marijn
Vandaag om 19:08:18
Doorzichtige beschermkap voor spoor-0 diorama door piksov
Vandaag om 18:54:31
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:59:03
Puntstuk polarisatie, zin of onzin? door 741230
Vandaag om 17:49:16
Artitec zandwagens door VAM65
Vandaag om 17:35:18
Athearn Genesis H0-G22527 door Lolke Bijlsma
Vandaag om 16:26:55
Sankt Georgen. door puntenglijder
Vandaag om 16:17:33
DR4024 overweg aansturing door Bert_Apd
Vandaag om 16:01:42
Pakken licht en middelzwaar plaatstaal door jandcargo
Vandaag om 15:53:18
Voorbereiding bouw en bouwsels N baan Swalbenburg, 2,80 mtr x ,60 cm. door NS264
Vandaag om 15:53:10
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS1220
Vandaag om 15:49:19
8-pins decoder voor Athearn Genesis H0-G22527 door bellejt
Vandaag om 15:41:50
Licenties nodig voor modeltreinen? door wke
Vandaag om 14:46:51
Waar zou je een 3D printpen voor kunnen gebruiken? door HuubvG
Vandaag om 13:51:52
Fotowedstrijd: Winter (1:1 en model door elkaar) door bollen neus
Vandaag om 12:46:32
Raspberry Railways door Rasp
Vandaag om 12:40:41
  

Auteur Topic: Heen, En en Weer  (gelezen 144112 keer)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 5979
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #660 Gepost op: 29 juli 2022, 20:56:41 »
🤣🤣🤣🤣

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 5979
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #661 Gepost op: 01 augustus 2022, 15:58:53 »
Gister gekocht in het freilichtmuseum Niederrhein.
Voor zoiets is altijd plek natuurlijk.









« Laatst bewerkt op: 06 augustus 2022, 08:59:33 door Huup »

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 5979
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #662 Gepost op: 11 augustus 2022, 19:38:27 »
Jaren geleden een decoder in de 5555 gebouwd. Na luttele meters kwam t malle ding tot stilstand. Decoder kapot.
Dacht ik.
Gister besloten de decoder uit te bouwen, en voor de lol, tegen beter weten in, nog even op het programmeerspoor te plaatsen. En jawel: niet kapot.
Leuke verrassing dus.
Loc van bovenbouw ontdaan en het onderstel maar eens gereinigd.

Na ook de assen wat losser te hebben gemaakt, loopt het ding schoorsteen voor prima, maar de andere kant op maakt het een kabaal van jewelste. Alsof er een tandwiel aanloopt. Ik kan echter niks vinden.

Wel viel me op dat de worm zeker anderhalve mm opschuift bij rijrichtingwissel. Dat ken ik niet van andere lokomotieven. Kan dit de oorzaak zijn? Zo niet, wat valt er nog meer techecken?




5555 aangekomen te Heen

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 5979
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #663 Gepost op: 23 augustus 2022, 18:28:37 »
Kapot tandwiel dus.
Ondertussen met de trams bezig. De tweeassers krijgen net als de hippel een powerpack om het telkens stilstaan tegen te gaan. Meest recente aanwinst is een Brane-le-Comte.

Foto's van voorbeeld en model. Voorbeeld rijdt in Thuin.






« Laatst bewerkt op: 04 september 2022, 17:15:48 door ex44. Reden: tikfouten vervangen door tikgoeden »

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 5979
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #664 Gepost op: 04 oktober 2022, 22:08:11 »
De Braine is zo goed als af. Te lezen in Heen, En en Weer: de tram.

Omdat de houten vloer van de spoorkamer de goed gevulde boekenkast van 160x200 cm niet kon dragen, is deze verwijderd. De kast dan. De vloer was te ingewikkeld. ::) :angel:
Op de ontstane ruimte komt een havenwijkje, zo is het idee nu.
Omdat dat wijkje zowel tram als normaalspoor gaat bevatten volgt nu een dubbelpost, zoals die ook in Heen, En en Weer: de tram te lezen valt. De tram wordt in dat draadje voortgezet, het normaalspoor hier.

Tussen Heen en Caststraat (zo noem ik t wijkje maar even ter herinnering aan de kasten die hier stonden), komt een brug, uitneembaar vanwege een de kamer indraaiende deur.
Op die brug normaalspoor voor een aansluiting en daarin een derde rail voor de tram. Dat alles uitgevoerd als straatspoor. Als de tram aan de binnenkant van de baan blijft, zoals nu al op het oude deel het geval is, hoef ik alleen een paar puntstukken te maken. Geen wissels. Das wel makkelijk.
Het in elkaar vlechten van de twee spoorwijdtes is ook geen probleem: m'n programmeerspoor heeft dat al, en t is met h0m echt appeltje eitje mjummie, zeg maar.
Nou zou ik wel een havenspoortje willen, beetje geïnspireerd door Alewijn en zn prachtige foto's van de Putselaan in Rotterdam. De beschikbare ruimte is echter uitermate beperkt.
Ook een keerlus zou mooi zijn. In Weer zal dan een draaischijf moeten komen, hoewel ik al heb gezien dat voor de Praagse T3 de ruimte òp de huidige module te klein is, zodat in Weer een soort puist gebouwd moet worden. Een deel van de schijf komt dan over de rand van de module daar.....

Maar goed. Keerlus dus.
Digitaal en keerlus, dat kost geld. Ik zag dat een keerlusmodule van Roco al gauw ruim 100 pieternella's kost. Dat ga ik niet doen. Dus handmatig omschakelen bij de halte Caststraat, Remise, of hoe t moge heten straks.

Op de platen hieronder een eerste behoorlijk rauwe schets van t sporenplan, waarbij de tram op het normaalspoor rijdt tot vlak voor het wissel. Zo spaar ik ruimte, en als er geen trein rijdt, ligt t spoor er toch maar voor noppus. Alternatief kan zijn dat de tram  na de brug een aan het normaalspoor parallelle straat volgt waarbij t normaalspoor achter een paar huisgevels verdwijnt, voor welke de tram dan zichtbaar is. Daar valt wel iets te goochelen misschien.

Bij de haven begint voor de tram de keerlus. Het zo ontstaande pleintje bij de haven kan dan een soort Maashavenmarktje gaan weergeven, zoals de onderstaande foto laat zien.
Na de remise komt het tramspoor dan vlak voor de brug weer op t normaalspoor uit.
Snotver. Toch een wissel.  :angel:

De tekening is absoluut niet op schaal. De beschikbare ruimte is net 2 meter bij een dieptekeuzemaat tot 35cm, liefst 30. Ik moet nog kijken of ik daarop een goed functionerende keerlus kan maken in h0m. De remise is nu in de lus geplanned en lijkt wat krapjes.  Ook dat nog even uitzoeken dus.
Voor vrijwel hetzelfde geld kan de remise in de hoek linksonder en wordt het lussige van de keerlus gecamoufleerd met wat grootstedelijke bebouwing uit 1880.

Ik zal ook s op zoek naar TT wissels met een fiks krappe boog. Dat spaart weer ruimte voor de loods. En misschien moet ik een nieuwe loods bouwen. De oude is tweestandig, maar onvoldoende voor het zwikje trams wat ik inmiddels heb.

Mochten jullie ideëen hebben, graag!







Tramremise met oude trams van Mehano.



Maashaven-Putselaan-markt-goederenspoor-1965 Met dank aan Alewijn's Rondom Charlois

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 7774
    • Midland
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #665 Gepost op: 05 oktober 2022, 09:40:47 »
Ahum,

Als ik ff mag ;D

Een keerlus is zo onnatuurlijk als ik weet niet wat op een baantje als dit.
Voor een tram oké.(denk ook aan Warlstede waar hele lus in woonwijk op de achtergrond ligt)
Zou op de hoek wel iets breder gaan als dat toe laat.
Heb je de mogelijkheid een treinstel achter de huizen weg te zetten zou ik dat doen.
Eventueel met wisselcassette.
Dan kun je onder het nieuwe deel opslag maken daarvoor.
Scheelt wissels.
Meer ruimte voor scenery.
En je kan er nog steeds goed bij.

Klein tipje Bas(k) heeft veel low cost analoge en digitale oplossingen.
En anders heb ik nog een oud paars boekje liggen met hele oude oplossingen.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 05 oktober 2022, 09:44:11 door NS264 »
Klik op de wereldbol naar ouder topic. Bouw aan diverse projecten. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
4NonBlondes -Train.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 5979
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #666 Gepost op: 05 oktober 2022, 12:06:50 »
Koen, de keerlus is dan ook voor de tram........

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 2159
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #667 Gepost op: 05 oktober 2022, 12:12:42 »
@ Koen. Wisselcassette.

Als een keerlus onnatuurlijk is, is een wisselcassette dat dan niet?

Ronald

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 7774
    • Midland
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #668 Gepost op: 05 oktober 2022, 14:25:09 »
Wisselcassette kan uit zicht gebouwd worden.
Zodat je een trein weg kan zetten.

Tram had ik begrepen ja.
Klik op de wereldbol naar ouder topic. Bouw aan diverse projecten. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
4NonBlondes -Train.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 5979
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #669 Gepost op: 05 oktober 2022, 15:31:08 »
Waarom zou dat dan niet kunnen?

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 5979
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #670 Gepost op: 06 oktober 2022, 14:42:40 »
De keerlus is dus alleen voor de tram. Een wisselcassette is inderdaad handig en zou achter de gevels een goede plek kunnen vinden. Echter, ik werk maar met een beperkte hoeveelheid materieel, die al op de baan staat. Plus natuurlijk dat het spoortje doorloopt naar de haven, wat een wisselcassette op juist die plek niet handig maakt. Beter zou die dan in weer ku nen komen.

De keerlus krijgt een andere invulling: huizen. De remise 'verdwijnt' naar links onder.
Voor de verdere discussie over de tram:

Heen, En en Weer: de tram

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 5979
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #671 Gepost op: 20 oktober 2022, 20:58:03 »
Ik was vandaag in het IJmuidense scheepvaart en havenmuseum en kwam daar een bouwsel tegen van het eerste havenkantoor wat IJmuiden rijk was. Omdat ik van gekkigheid niet weet welke idioterie te bouwen, staat dit nu op mn lijstje.....








Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 5979
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #672 Gepost op: 22 oktober 2022, 15:07:50 »
Een tweede fenomeen in IJmuiden is de Julianabrug. Elementen daarvan kan ik nabouwen in de verbindingsbrug tussen Heen en Haven/Remise. De combinatie van spoor, tram en wegbrug komt van de Keersluisbrug n Vlissingen.












Bron: Zeeuws Archief

« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2022, 20:49:05 door Huup »

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1402
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #673 Gepost op: 22 oktober 2022, 18:23:15 »
Ik ben benieuwd naar die brug van je; mijn verwachtingen zijn hooggespannen. (y)

Gr. Frank

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 7774
    • Midland
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #674 Gepost op: 22 oktober 2022, 18:32:50 »
Ik heb ff gegoogled op dat havenkantoor.

Een plaatje gevonden op museum Beverwijk.

Aparte stijl gebouw, het gebruikte materiaal op je gedeelde kunstwerk vervormen de verhoudingen een beetje.
Bedoel dat  1:1 de rondingen wat breder zijn.

Gr. Koen.
Klik op de wereldbol naar ouder topic. Bouw aan diverse projecten. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
4NonBlondes -Train.