Doel:€250.00
Donaties:€147.00

Per saldo:€-103.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-06-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Video-ritten maken m.b.v. de BNLS spoorkaart DB door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:32:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:29:06
Update: baan in de tropen door Joost O
Vandaag om 02:05:20
Een sleepje vierassers door Beached
Vandaag om 00:35:55
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door NS264
26 juni 2019, 23:55:06
De NS 600/2000 van MK Modelbouwstudio door Rob Moerkerken
26 juni 2019, 23:40:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
26 juni 2019, 23:15:48
Baanplan Edwin (poging 2) door eitreb
26 juni 2019, 23:12:42
Overstappen op schaal TT? door Eegtrain
26 juni 2019, 23:03:02
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
26 juni 2019, 22:52:14
D345 Hoek van Holland - Bad Harzburg (ca. 1985-1991) door Modellbahnwagen
26 juni 2019, 22:22:22
4 in 1 op 2 niveau’s... door Stedahult
26 juni 2019, 22:22:01
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
26 juni 2019, 22:14:42
Tekening gezocht VAM wagens 2e type door Pauldg
26 juni 2019, 22:07:56
Projekt 083-338 door 44
26 juni 2019, 21:59:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 juni 2019, 21:29:53
Raadplaatje door Whis
26 juni 2019, 21:19:17
Schrijfblokkarton, correspondentiekaarten en wat verf. (h0) door Marc tramt
26 juni 2019, 21:14:27
NS modelbaan Hoekdam H0 door Wim Vink
26 juni 2019, 21:08:16
Servo-positie instellen met MultiMaus door Joran
26 juni 2019, 20:34:25
De Hondsrugbaan, H0 door Ronald Hofmeester
26 juni 2019, 19:16:14
25 jaar geleden door H0eGenaamd
26 juni 2019, 18:28:38
Modelspoorbeurs Houten 29 juni 2019 voor/nabeschouwing door Modellbahnwagen
26 juni 2019, 18:05:03
NS sproeitrein in h0 door Eric B
26 juni 2019, 17:33:49
Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven) door Bartje81
26 juni 2019, 16:42:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Moerkerken
26 juni 2019, 15:31:40
Marklin Mobile station 2 voor spoor n door 89er
26 juni 2019, 13:59:59
EifelBurgenBahn door tuurtje
26 juni 2019, 12:50:29
Advies beste lijm voor bouwpakketten door Marij Stoffels
26 juni 2019, 07:47:31
Digitaal maken van een lok: doorgebrande leds door 008200
25 juni 2019, 22:34:40
  

Auteur Topic: Heen, En en Weer  (gelezen 23168 keer)

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 3753
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #60 Gepost op: 13 september 2018, 08:27:51 »
Graag gedaan, hoop dat t wat oplost voor je  ;)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 6651
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #61 Gepost op: 13 september 2018, 09:44:27 »
Zeker. mijn vader heeft ooit een tram gebouwd van messing, hout en karton, en die heb ik als kind zorgvuldig gesloopt. Nu ben ik dit trammetje aan het ombouwen tot een autorail (franse dieseltram) en ik zocht een oplossing om zowel het motorstel (kato 103) als het dak te fixeren. En dat gaat wel lukken met een variant op dit systeem.

Dank je wel voor de toelichting.

Groet,
michel

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 3753
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #62 Gepost op: 14 september 2018, 10:54:42 »
Leuk ding en ongebruikelijke kleur. En dan ook nog diesel. Projectje ergens te volgen?
Succes!

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 6651
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #63 Gepost op: 15 september 2018, 14:28:21 »
Het projectje is nergens te volgen. Dit is 1 van de 2 foto's die ik van dit dingetje heb. Ik vind het prettiger op gewoon te knutselen dan er tussendoor foto's van te maken en een verslag er van te schrijven. Want dan verlies ik mijn motivatie.
Het origineel was een HTM tram, maar of het een bijwagen of een motorwagen betrof weet ik niet. bij mij wordt het een dieselmotorwagen, voor het vervoer op marktdagen, of zo. Ik vind rangeren leuker :)
Ik heb ook nog iets vierassigs, ook HTM, volgens mij een bijwagen van de buitenlijn ??? (ik ben echt een leek op tramgebied).

Groet,
Michel

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 3753
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #64 Gepost op: 15 september 2018, 22:39:02 »
Geen idee van Haagse trams. Ben zelf ook behoorlijk leek op dat gebied. Op faceboeo volg ik sinds kort twee groepen over de vlaamse interreginale trams. Er gaat een wereld voor me open. Dat had zelfs Nederland niet. De NZH buitenlijnen verbleken daarbij. ;-)

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 3753
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #65 Gepost op: 28 september 2018, 12:40:58 »
Inmiddels weer een stukje verder.
De tram heeft zn eerste meters digitaal afgelegd.
Stroomafname en -toevoer loopt via lipjes langs de raamstijlen. Die lipjes zijn zo geconstrueerd dat het dak afneembaar blijft, evenals de coupéwanden. Zo kan ik altijd overal bij.


Uiteraard even getest of dit allemaal werkt  ;)

Video van een dradige Vlissinger.

Nu verder met het aansluiten van de lampjes.
Elk balkon krijgt een schakelbare lamp, de coupé krijgt er twee.
Frontverlichting komt er natuurlijk ook.
Drie circuitjes derhalve.
De stripjes zitten keurig in een [-profiel.  Inschuifbare stripjes onder het dak zorgen voor de electrische verbinding van het geheel.



Voort maar weer.

Ondertussen ook de rails besteld voor het h0 gedeelte van de baan.


waldberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
    • Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #66 Gepost op: 28 september 2018, 13:36:57 »

Gaaf allemaal  (y) (y)

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 3753
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #67 Gepost op: 02 oktober 2018, 04:48:28 »
Draaistel bouwpakket van De Tramfabriek in elkaar gezet. Twee van deze stellen komen onder een rijtuigje zoals wat ik in het Smalspoormuseum tegenkwam.




DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 3753
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #68 Gepost op: 07 oktober 2018, 20:34:55 »


 :)

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 3753
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #69 Gepost op: 11 oktober 2018, 08:40:49 »
Inmiddels zijn alle schakelaars gearriveerd, evenals conventionele telefoonstekkers. Oude mannen grijpen terug op oude methoden.
In Duitsland staat bij Lippe een pakket met rails en wissels te wachten op een Mercedes O 309 die moet gaan dienen als souvenir aan een prachtige vakantie.





O, en had ik al geschreven dat alles digitaal wordt?  ;)
« Laatst bewerkt op: 11 oktober 2018, 09:25:09 door DE-II »

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 2539
  • Westlandbaan
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #70 Gepost op: 11 oktober 2018, 13:09:11 »
Wouw, die tram komt werkelijk mooi.  (y)

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 3753
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #71 Gepost op: 14 oktober 2018, 08:48:02 »
Bedrading onder de modules in orde gebracht. Als test een nieuwe museumtram omgespoord en ingezet....

Aankomst museumtram te Weer
« Laatst bewerkt op: 14 oktober 2018, 08:50:13 door DE-II »

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5873
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #72 Gepost op: 14 oktober 2018, 09:01:00 »
Blijft een leuk project. Vind je bovenleidingmast ook prachtig.

Nog even je draaistellen opnieuw bekijken. De bovenste klinknagelstrip is omhoog geschoten. Die moet gelijk liggen met de rand, niet erboven uit steken.



Wat betreft het openen van de ramen van de tram. Je zou in het bovenste gedeelte van het raam de kop van een messing speld kunnen drukken, zoals je met echte ramen ook wel eens ziet. Dan heb je grip om met een stokje het raam omhoog te duwen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 3753
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #73 Gepost op: 14 oktober 2018, 09:34:18 »
Klopt. Ik ben die soldeerbrander nog niet gewoon. Komt goed.
Dank voor het compliment. Ik moet nog iets vinden om die dubbele krul bovenin de mast goed rond, en gelijkvormig te krijgen....

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 3753
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #74 Gepost op: 28 oktober 2018, 20:33:40 »
En terwijl ik over krullen peins, en de verlichting en moduleplek in de Vlissinger, terwijl ook de open wagen op afbouw wacht, arriveert plots toch het normaalspoorrailmateriaal voor de baan.
Dus de stoute schoenen aangetrokken en de eerste module (Weer) van werkend spoor voorzien.



Module 1: Spoor in Weer

Rechts de sporen voor reizigersmaterieel. 2 2200-en passen hier met 4 pl.E's.
Links vier sporen voor goederenafhandeling. Tussen die twee komt een spiegel zodat het goederenemplacement twee keer zo groot lijkt, en de suggestie wordt gewekt dat het reizigersmaterieel eenvoudigweg doorrijdt.


module 2: vrije baan en aftakking naar Weer

Hier valt meer te doen. Vier wissels (twee van de tramhalte Weer), een rouwbrief, twee armseinen en twee seinen op een bordes.
De seinen heb ik nog van mijn voormalige modules van Kampen. Ik kom er uiteindelijk 2 tekort, maar hier nog niet.
Toch wat meer werk dan module 1  ;)