Wat zijn we aan het bouwen? > Banen of diorama's

Heen, En en Weer

(1/170) > >>

Huup:
Thuis begonnen met de bouw van een kleine, simpele modelbaan. Geen lussen, geen ondergrondse schaduwstations, maar een recht toe, recht aan heen en weer baantje.
Met mogelijkheden, dat wel.
Opbouw modules.
De hele baan wordt opgebouwd in modules. Niet om mee te nemen, maar om per module makkelijk uit te kunnen nemen voor onderhoud.
De modules steunen op potenframes (rechterzijde tekening) met daartussen Ikealadenkastjes (rechts), dan wel potenframes (linkerzijde tekening) waarin simpele kastjes zijn ingebouwd (links). Ik ben geen schrijnwerker, dus ook de kastjes blinken uit in simpelheid: geen schuifladen, geen scharnieren: een uitneembaar schot voldoet om in de kastruimte te kunnen.
En als het weer er zich voor leent, kan de hele boel ook buiten staan.  ;)





Baanplan.
Rechts is het station van Heen.
Het wordt gevormd door een Waterstaat klasse V stationsgebouw van Artitec. Er is 1 perron, met twee sporen van ongeveer 1.20m. In de rechterbovenhoek een lokomotiefloods, jaren geleden al gebouwd naar het ontwerp van de lokloods van Hoofddorp en nu eindelijk z'n plek vindend op deze baan. Naast de loods is er ruimte voor een opstelspoor voor materieel in onderhoud, zo wijst de bouwpraktijk uit.
Ook vind je op dit station wat simpele goederenspoortjes.
Verlaten we het station, dan rijden we langs het baanwachtershuisje te En, om vervolgens in Weer te belanden.
Personentreinen rijden op twee sporen aan de buitenrand, sporen die verscholen liggen achter een spiegel.
Die spiegel reflecteert de vier goederensporen waar goederentreinen voor Heen worden samengesteld.
Alles komt onder de draad, behalve drie goederensporen in Weer.

Beveiliging
Wordt gedaan met armseinen.

Spel
Dat wordt erg leuk. Als het lukt.
Voor de bediening zijn twee mensen nodig: 1 in Heen, 1 in Weer. Blokstelsel A-achtige taferelen, blokkastjes, telefoon, dienstregeling: kan allemaal. Maar dan ben ik een paar jaar verder ;)
Uiteraard is er in mn uppie ook goed te genieten.

Tram
Als toevoeging rijdt er straks ook een tram tussen Heen, En en Weer. De tram rijdt op meterspoor (h0m). In Heen komt een kleine remise waar wat materieel keurig binnen kan staan. De tram is eigenlijk alleen bedoeld voor personeel dat pendelt tussen Heen, En en Weer, maar de buren rijden ook dikwijls mee.
De remise staat rechtsonder aan de binnenrand. Van daar wordt gereden naar de halte Heen, aan de binnenrand tegenover het stationsgebouw. De tram rijdt verder naar het baanwachtershuis te En, heeft daar een simpel haltehokje en vervolgens verder te rijden naar Weer, waar omgelopen kan worden. In de bovenhoek van Weer ligt een woonwijkje. Vandaar ook dat de buren mee rijden.
Materieel wordt gevormd door her en der gekochte twee-assertjes. Wel komt de Electrische die vroeger tussen Middelburg en Vlissingen reed, hier ook te rijden. En als het me lukt, ook de stoomtram van de SW.

Railmateriaal
Tillig Elite.

Digitaal?
Alleen de tram.

Tijdperk.
Doe ik hier niet aan. Er rijdt wat ik leuk vind. Meestal zal dat Nederlands spul zijn uit de jaren 50-70, maar een Belgische 7700 zal hier ook zeker niet ontbreken.

Zie het geheel maar als een openluchtmuseum.

Later meer,
Huibert

phdirk:
Hallo Huibert,

Leuk plan. Ik ben benieuwd naar de verdere bouw.
 

Matthijs1308:
Heel mooi idee! Dit blijf ik zeker volgen, ben heel benieuwd! (y)

Heb je in de toekomst nog plannen om alles digitaal te hebben?

Groet,
Matthijs

Huup:
Niet dat ik nu weet ;-)

Noordernet:
Leuke ideeën heb je, Huibert.

Zie je nog kans een omrijgelegenheid te maken aan beide eindpunten?
Dat geeft je net een beetje meer flexibiliteit.

Wolter

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie