Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:25:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 13:59:14
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
  

Auteur Topic: Mijn-baan, HOe, Glück auf: Falkenburg.  (gelezen 5632 keer)

Hennik

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Mijn-baan, HOe.
« Reactie #15 Gepost op: 19 juli 2018, 10:55:51 »
Knap uitgetekend..
Super mooie compositie zo hoor!

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: Mijn-baan, HOe.
« Reactie #16 Gepost op: 19 juli 2018, 12:48:48 »
Veel belovend...... (y)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Mijn-baan, HOe.
« Reactie #17 Gepost op: 01 september 2018, 23:25:37 »
Hoi,

Dan gaan we toch los hier.
Natuurlijk geïnspireerd door eea ander op mijnbouwgebied hier op het forum.

Toen ik het prefab fineer kocht voor de spoorwegovergang voor Midland dacht ik nog niet terug aan dit project. Maar later dacht ik: ik kan dat fineer nog ergens voor gebruiken.

Al reeds wat delen geknipt from scratch.

Heb gelijk al de achterzijde meegenomen.
Dit is de ruwe opzet vanaf de tekening/schets.

Wat hoogte betreft voor het gebergte doen we niet moeilijk.
Gewoon 2 x 4 centimeter piepschuimplaten moet genoeg zijn voor wat ik aan hoogte wil winnen.



Leuk spul dat prefab-fineer maar zo krom als de neten.
Moet maar es bedenken wat voor stevigheidsconstructie er gemaakt moet worden, waar er ramen komen enzo.

Zal spoedig dit topic van planning naar banen schieten waar we vrolijk door kunnen gaan ;D

Gr Koen.



« Laatst bewerkt op: 02 september 2018, 00:34:53 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Mijn-baan, HOe.
« Reactie #18 Gepost op: 02 september 2018, 16:40:43 »
Hoi Koen,

Als je wilt heb ik hier ook nog 10 cm dik piep schuim waar ik zelf niks meer mee doe.
Heb je daar evt wat aan ?

Ben benieuwd wat hier uit gaat komen verder.

Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22189
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Mijn-baan, HOe.
« Reactie #19 Gepost op: 02 september 2018, 16:46:14 »
Hoi Koen,

Dit gaat heel erg mooi worden. Prachtig ontwerp  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

Shay-fan

  • Online Online
  • Berichten: 82
Re: Mijn-baan, HOe.
« Reactie #20 Gepost op: 02 september 2018, 19:51:10 »
Hallo Koen,
Allereerst: ontzettend leuk thema, deze baan. Maar om begripsverwarring te voorkomen even het volgende:

1. Een mijnschacht is een verticale gang gebruikt voor ventilatie- en/of transportdoeleinden. Te vergelijken met een liftkoker.

De volgende begrippen gelden voor ondergrondse kolenmijnen:

2. Een gang die door alle lagen gaat noemt men een steengang. Deze loopt vaak, maar niet noodzakelijker wijze horizontaal. In deze gangen vindt transport plaats van en naar de schacht. De hoogte van de steengangen was in het algemeen tussen de 1,70 en 2,10 meter

3. Een gang die een steenkoollaag volgt (dus niet horizontaal hoeft te lopen en vaak "slingert") noemt men een galerij (Duits: Querschlag). In die galerijen vond het transport van en naar de pijlers plaats, de galerijen hadden met steengangen vergelijkbare hoogten.

4. Een gang die door een koollaag heen twee galerijen verbindt is een pijler. Deze pijlers verplaatsen zich, de galerijen volgend. Zo wordt er dus eigenlijk een laag kool "tussenuit" gehaald. De laagst  liggende galerij wordt gebruikt voor de aanvoer van materialen en gereedschappen, de bovenste voor de afvoer van de steenkool. De hoogte van een pijler was afhankelijk van de dikte van de koollaag, variërend  van 0,40 tot meer dan 2,0 meter.

Dit alles gebaseerd op de toestand in de Nederlandse kolenmijnen halverwege de jaren 1960.
Ik loop nu het risico een schoolmeester genoemd te worden, dat wil ik absoluut niet, wat ik hierboven opgeschreven heb is nog overgebleven kennis die ik opdeed gedurende een 8-weekse ondergrondse stage in 1965 in de ON-III mijn te Heerlerheide.

m.vr.gr.
Gerard

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Mijn-baan, HOe.
« Reactie #21 Gepost op: 02 september 2018, 22:21:52 »
Hoi,

Ik vind de genoemde punten wel leerzaam.

Ik eer de Nederlandse kolenmijnindustrie maar dit ontwerp is eigenlijk meer een mijn in een hoger gelegen gebied.
Een beetje gebaseerd op de voorbeelden die Busch geeft bij zijn veldspoor scenery uit Duitsland.

Over een aantal punten heb ik wel twijfel.

- inderdaad, moet er een tweede gang(laag) komen en een lift tussen beide.

- is er een alternatieve toren nodig?

Het is een klein ontwerp en ik wil niet een hele kolenmijn uitbeelden maar een stukje van de steengang, het naar boven halen, en overslaan naar verder transport.

Gaandeweg zal ik me er meer in verdiepen.

@Floris, onlangs nog een hele zak rotz.. ehh piepschuim gekregen wat voor het te maken baantje voldoende is.
Maar bedankt voor het aanbod.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

sdz1976

  • Offline Offline
  • Berichten: 2214
  • ovmv.be
    • ovmv.be
Re: Mijn-baan, HOe.
« Reactie #22 Gepost op: 02 september 2018, 23:23:04 »
Tof idee, kijk al uit naar de updates  (y) (y) ;D
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

Shay-fan

  • Online Online
  • Berichten: 82
Re: Mijn-baan, HOe.
« Reactie #23 Gepost op: 03 september 2018, 14:38:19 »
Koen,
Ondergronds werden ook wel schachtjes gemaakt vanuit een steengang, naar boven of naar beneden. Dat werden dan respectievelijk opbraken of neerbraken genoemd. Ze waren veelal verticaal, maar konden ook onder een steile helling gemaakt zijn (geschat tussen 60 en 90 graden).
Het waren dus blinde schachten. Die hadden meestal een vrij beperkt hoogte verschil (metertje of 20 in mijn herinnering) en vaak nauwelijks mechanische transport mogelijkheden. Ladders en een handbediende takel kwamen nog wel voor, maar dat was het dan ook wel. Omdat ik ze maar zeer beperkt ben tegengekomen zit er niet zoveel van in het geheugen, wel weet ik dat ik het erg onplezierige passages vond.
Het waren verticale gangen om bij een koollaag te komen en vanaf die plek dan weer een galerij te "graven".

Glück auf,
Gerard

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Mijn-baan, HOe.
« Reactie #24 Gepost op: 03 september 2018, 19:39:19 »
Door dit verhaal besloten dichter bij huis te blijven en het thema ver-Nederlandsen.

Aanvullende titel in gedachten 'Onder Limburg of Maastricht' maar ik spreek geen Limburgs dialect.

Iemand?

Gr Koen
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Mijn-baan, HOe, Glück auf Falkenburg.
« Reactie #25 Gepost op: 07 september 2018, 08:46:14 »
Nieuwe naam topic.

Glück auf: Falkenburg.

Glück auf, blijkt een internationale mijnwerkersgroet te zijn.

Falkenburg verbastering van Limburg en Valkenburg, mijnbouwgebied.

Inmiddels ook wat stuthout gehaald om de steengang te maken.
Binnenkort weekje vakantie, dan gaat er wel een pot houtlijm mee.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 07 september 2018, 09:03:50 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Mijn-baan, HOe, Glück auf: Falkenburg.
« Reactie #26 Gepost op: 08 september 2018, 20:06:54 »
Hoi,

Nog niet verder gebouwd maar de gedachten over Falkenburg leven voort.

Falkenburg is een klein Limburgs dorpje waar voornamelijk landbouw bedreven werd.

Natuurlijk is landbouw blijven bestaan toen de steenkoolindustrie zich ontwikkelde.

Onder Falkenburg wordt in de staatsmijn hard gewerkt door de bewoners van het kleine dorpje wat gestaag groeit.
Ondanks de zware industrie beneden gaat het gewone leven in Falkenburg ook door, er moet ook gegeten worden.
Zo wordt er een korenveld bewerkt.

Uiteraard gaat men als goed gelovige ook zondags naar de kerk en kunnen er begrafenissen en trouwerijen gehouden worden.

Misschien is er nog plek om naast een woning er een café neer te zetten waar men na al het gedane werk even kan bijpraten en een slok kan nemen van Falkenbier.

Een busdienst zorgt voor vervoer van Falkenburg naar de Staatsmijn en terug



Wat je op zo'n kleine plek al niet kan doen. :)

Gr Koen.

Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Mijn-baan, HOe, Glück auf: Falkenburg.
« Reactie #27 Gepost op: 27 september 2018, 13:55:49 »
Nou las ik laatst weer een stukje ergens:

Schaal 0 op 9mm rails, en dan wel smalspormaterieel.

- Hoe rijmt dat dan met mijn plan?
- Welk materieel komt daarbij kijken?

Gr Koen
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#