Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€50.00
Per saldo:
€-200.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 14:25:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
mass am see
Vandaag
om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
door
bask185
Vandaag
om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 14:07:52
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
door
Jelmer
Vandaag
om 13:59:14
OVP voor wagons van blauw naar wit
door
Railman
Vandaag
om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30)
door
MacArthur
Vandaag
om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei?
door
Paul552
Vandaag
om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Sven
Vandaag
om 12:28:41
Al mijn goede ideeën...
door
Karst Drenth
Vandaag
om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1
door
MaraNCS
Vandaag
om 11:39:38
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jack Black (NS1220)
Vandaag
om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
door
Hans GJ
Vandaag
om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:27:15
Bauarbeiten im gange
door
Dave.......
Vandaag
om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO
door
Duikeend
Vandaag
om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk)
door
R v/d Hoven
Vandaag
om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024
door
bernhard67
Vandaag
om 08:42:53
De Hondsrugbaan
door
mass am see
Vandaag
om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
Vandaag
om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
door
J. Moors
Vandaag
om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag
door
WimM
Vandaag
om 00:42:50
Raadplaatje
door
Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet
door
Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0
door
Link
27 maart 2024, 22:17:23
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Mijn-baan, HOe, Glück auf: Falkenburg.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Mijn-baan, HOe, Glück auf: Falkenburg. (gelezen 5632 keer)
Hennik
Offline
Berichten: 155
Re: Mijn-baan, HOe.
«
Reactie #15 Gepost op:
19 juli 2018, 10:55:51 »
Knap uitgetekend..
Super mooie compositie zo hoor!
Gelogd
Frank 123
Offline
Berichten: 4599
Re: Mijn-baan, HOe.
«
Reactie #16 Gepost op:
19 juli 2018, 12:48:48 »
Veel belovend......
Gelogd
Mijn banen in aanbouw:
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
NS264
En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
Offline
Berichten: 8474
Re: Mijn-baan, HOe.
«
Reactie #17 Gepost op:
01 september 2018, 23:25:37 »
Hoi,
Dan gaan we toch los hier.
Natuurlijk geïnspireerd door eea ander op mijnbouwgebied hier op het forum.
Toen ik het prefab fineer kocht voor de spoorwegovergang voor Midland dacht ik nog niet terug aan dit project. Maar later dacht ik: ik kan dat fineer nog ergens voor gebruiken.
Al reeds wat delen geknipt
from scratch
.
Heb gelijk al de achterzijde meegenomen.
Dit is de ruwe opzet vanaf de tekening/schets.
Wat hoogte betreft voor het gebergte doen we niet moeilijk.
Gewoon 2 x 4 centimeter piepschuimplaten moet genoeg zijn voor wat ik aan hoogte wil winnen.
Leuk spul dat prefab-fineer maar zo krom als de neten.
Moet maar es bedenken wat voor stevigheidsconstructie er gemaakt moet worden, waar er ramen komen enzo.
Zal spoedig dit topic van planning naar banen schieten waar we vrolijk door kunnen gaan
Gr Koen.
«
Laatst bewerkt op: 02 september 2018, 00:34:53 door NS264
»
Gelogd
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
tijgernootje
Offline
Berichten: 11765
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re: Mijn-baan, HOe.
«
Reactie #18 Gepost op:
02 september 2018, 16:40:43 »
Hoi Koen,
Als je wilt heb ik hier ook nog 10 cm dik piep schuim waar ik zelf niks meer mee doe.
Heb je daar evt wat aan ?
Ben benieuwd wat hier uit gaat komen verder.
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
Wim Vink
Offline
Berichten: 22189
Eens komt het goed.
Re: Mijn-baan, HOe.
«
Reactie #19 Gepost op:
02 september 2018, 16:46:14 »
Hoi Koen,
Dit gaat heel erg mooi worden. Prachtig ontwerp
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Wim
Shay-fan
Online
Berichten: 82
Re: Mijn-baan, HOe.
«
Reactie #20 Gepost op:
02 september 2018, 19:51:10 »
Hallo Koen,
Allereerst: ontzettend leuk thema, deze baan. Maar om begripsverwarring te voorkomen even het volgende:
1. Een mijnschacht is een verticale gang gebruikt voor ventilatie- en/of transportdoeleinden. Te vergelijken met een liftkoker.
De volgende begrippen gelden voor ondergrondse kolenmijnen:
2. Een gang die door alle lagen gaat noemt men een steengang. Deze loopt vaak, maar niet noodzakelijker wijze horizontaal. In deze gangen vindt transport plaats van en naar de schacht. De hoogte van de steengangen was in het algemeen tussen de 1,70 en 2,10 meter
3. Een gang die een steenkoollaag volgt (dus niet horizontaal hoeft te lopen en vaak "slingert") noemt men een galerij (Duits: Querschlag). In die galerijen vond het transport van en naar de pijlers plaats, de galerijen hadden met steengangen vergelijkbare hoogten.
4. Een gang die door een koollaag heen twee galerijen verbindt is een pijler. Deze pijlers verplaatsen zich, de galerijen volgend. Zo wordt er dus eigenlijk een laag kool "tussenuit" gehaald. De laagst liggende galerij wordt gebruikt voor de aanvoer van materialen en gereedschappen, de bovenste voor de afvoer van de steenkool. De hoogte van een pijler was afhankelijk van de dikte van de koollaag, variërend van 0,40 tot meer dan 2,0 meter.
Dit alles gebaseerd op de toestand in de Nederlandse kolenmijnen halverwege de jaren 1960.
Ik loop nu het risico een schoolmeester genoemd te worden, dat wil ik absoluut niet, wat ik hierboven opgeschreven heb is nog overgebleven kennis die ik opdeed gedurende een 8-weekse ondergrondse stage in 1965 in de ON-III mijn te Heerlerheide.
m.vr.gr.
Gerard
Gelogd
NS264
En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
Offline
Berichten: 8474
Re: Mijn-baan, HOe.
«
Reactie #21 Gepost op:
02 september 2018, 22:21:52 »
Hoi,
Ik vind de genoemde punten wel leerzaam.
Ik eer de Nederlandse kolenmijnindustrie maar dit ontwerp is eigenlijk meer een mijn in een hoger gelegen gebied.
Een beetje gebaseerd op de voorbeelden die Busch geeft bij zijn veldspoor scenery uit Duitsland.
Over een aantal punten heb ik wel twijfel.
- inderdaad, moet er een tweede gang(laag) komen en een lift tussen beide.
- is er een alternatieve toren nodig?
Het is een klein ontwerp en ik wil niet een hele kolenmijn uitbeelden maar een stukje van de steengang, het naar boven halen, en overslaan naar verder transport.
Gaandeweg zal ik me er meer in verdiepen.
@Floris, onlangs nog een hele zak
rotz..
ehh piepschuim gekregen wat voor het te maken baantje voldoende is.
Maar bedankt voor het aanbod.
Gr Koen.
Gelogd
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
sdz1976
Offline
Berichten: 2214
ovmv.be
Re: Mijn-baan, HOe.
«
Reactie #22 Gepost op:
02 september 2018, 23:23:04 »
Tof idee, kijk al uit naar de updates
Gelogd
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.
Shay-fan
Online
Berichten: 82
Re: Mijn-baan, HOe.
«
Reactie #23 Gepost op:
03 september 2018, 14:38:19 »
Koen,
Ondergronds werden ook wel schachtjes gemaakt vanuit een steengang, naar boven of naar beneden. Dat werden dan respectievelijk opbraken of neerbraken genoemd. Ze waren veelal verticaal, maar konden ook onder een steile helling gemaakt zijn (geschat tussen 60 en 90 graden).
Het waren dus blinde schachten. Die hadden meestal een vrij beperkt hoogte verschil (metertje of 20 in mijn herinnering) en vaak nauwelijks mechanische transport mogelijkheden. Ladders en een handbediende takel kwamen nog wel voor, maar dat was het dan ook wel. Omdat ik ze maar zeer beperkt ben tegengekomen zit er niet zoveel van in het geheugen, wel weet ik dat ik het erg onplezierige passages vond.
Het waren verticale gangen om bij een koollaag te komen en vanaf die plek dan weer een galerij te "graven".
Glück auf,
Gerard
Gelogd
NS264
En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
Offline
Berichten: 8474
Re: Mijn-baan, HOe.
«
Reactie #24 Gepost op:
03 september 2018, 19:39:19 »
Door dit verhaal besloten dichter bij huis te blijven en het thema ver-Nederlandsen.
Aanvullende titel in gedachten 'Onder Limburg of Maastricht' maar ik spreek geen Limburgs dialect.
Iemand?
Gr Koen
Gelogd
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
NS264
En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
Offline
Berichten: 8474
Re: Mijn-baan, HOe, Glück auf Falkenburg.
«
Reactie #25 Gepost op:
07 september 2018, 08:46:14 »
Nieuwe naam topic.
Glück auf
: Falkenburg.
Glück auf,
blijkt een internationale mijnwerkersgroet te zijn.
Falkenburg
verbastering van Limburg en Valkenburg, mijnbouwgebied.
Inmiddels ook wat
stuthout
gehaald om de steengang te maken.
Binnenkort weekje vakantie, dan gaat er wel een pot houtlijm mee.
Gr Koen.
«
Laatst bewerkt op: 07 september 2018, 09:03:50 door NS264
»
Gelogd
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
NS264
En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
Offline
Berichten: 8474
Re: Mijn-baan, HOe, Glück auf: Falkenburg.
«
Reactie #26 Gepost op:
08 september 2018, 20:06:54 »
Hoi,
Nog niet verder gebouwd maar de gedachten over Falkenburg leven voort.
Falkenburg is een klein Limburgs dorpje waar voornamelijk landbouw bedreven werd.
Natuurlijk is landbouw blijven bestaan toen de steenkoolindustrie zich ontwikkelde.
Onder Falkenburg wordt in de staatsmijn hard gewerkt door de bewoners van het kleine dorpje wat gestaag groeit.
Ondanks de zware industrie beneden gaat het gewone leven in Falkenburg ook door, er moet ook gegeten worden.
Zo wordt er een korenveld bewerkt.
Uiteraard gaat men als goed gelovige ook zondags naar de kerk en kunnen er begrafenissen en trouwerijen gehouden worden.
Misschien is er nog plek om naast een woning er een café neer te zetten waar men na al het gedane werk even kan bijpraten en een slok kan nemen van Falkenbier.
Een busdienst zorgt voor vervoer van Falkenburg naar de Staatsmijn en terug
Wat je op zo'n kleine plek al niet kan doen.
Gr Koen.
Gelogd
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
NS264
En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
Offline
Berichten: 8474
Re: Mijn-baan, HOe, Glück auf: Falkenburg.
«
Reactie #27 Gepost op:
27 september 2018, 13:55:49 »
Nou las ik laatst weer een stukje ergens:
Schaal 0 op 9mm rails, en dan wel smalspormaterieel.
- Hoe rijmt dat dan met mijn plan?
- Welk materieel komt daarbij kijken?
Gr Koen
Gelogd
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Mijn-baan, HOe, Glück auf: Falkenburg.