Google+
Doel:€250.00
Donaties:€9.65

Per saldo:€-240.35

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 14-07-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:42:50
Update: baan in de tropen door Wim Vink
Vandaag om 09:22:37
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door jandejager
Vandaag om 09:20:52
Brekina 2018, meer DAFjes door spoorzeven
Vandaag om 09:03:18
Printplaat met DCC connector van ESU door Bahn-AG
Vandaag om 08:50:49
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door NS264
Vandaag om 08:42:02
Westlandbaan door Forever Rocofan
Vandaag om 08:08:18
3D/RM: HTM 215: De Zwitser door Dieseltje95
Vandaag om 07:54:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 07:00:29
Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig door roadster36
Vandaag om 00:54:58
Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969 door clickmaniac
Vandaag om 00:48:56
Mijn-baan, HOe. door NS264
Vandaag om 00:02:56
Piko 2018 door Chris
18 juli 2018, 23:37:17
Raadplaatje door Klaas Zondervan
18 juli 2018, 23:36:21
Artitec: DDM-1 door Bastaard
18 juli 2018, 23:17:41
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door 44
18 juli 2018, 22:46:54
Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd door Simon BR39
18 juli 2018, 22:11:42
BNLS Module: "Michelau (?)" door Edsko Hekman
18 juli 2018, 22:10:15
Petertrein81's treintjes. door Joshua
18 juli 2018, 21:02:30
Van Kornberg naar Eitdorf. h0 2,70 x 1,22. door vanderHoek
18 juli 2018, 20:48:33
  

Auteur Topic: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig  (gelezen 3123 keer)

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
« Reactie #15 Gepost op: 12 juli 2018, 17:30:43 »

Zo, voorlopig is het onderstel gereed. De halve bankjes zijn vastgezet, de overigen worden er later ingeschoven.
De bankjes komen pas later aan de beurt. Die kunnen -als ze in een soort V-vorm gebogen zijn- zo in de tussenwandjes geschoven worden.
De eindbanken en toiletbanken kunnen of nu gesoldeerd worden of ze worden na het op kleur brengen op hun plek gelijmd.
Ik soldeer ze nu vast, bij het spuiten van de onderbak is dit makkelijk af te plakken.
Voorlopig hoeft er niets meer aan de onderbak gedaan te worden.
De aandacht kan zich nu richten op de opbouw van de rijtuigbak.

Gerard
-  Nederlandse treinen en seinen van 1930 tot 1960, da's pas mooi.  -

Ko.V

  • Offline Offline
  • Berichten: 184
  • laat ieder in zijn waarde
Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
« Reactie #16 Gepost op: 12 juli 2018, 19:29:29 »
Hay Gerard, ziet er goed uit zo , begint goed vorm in te komen van het binnen werk , blijf je wel volgen , kan ik wat van opsteken.


Groet Ko

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
« Reactie #17 Gepost op: 12 juli 2018, 21:07:56 »
Je hebt al genoeg ervaring hiervoor, hoor Ko!


We gaan met de bovenbouw beginnen.
De rijtuigbak halen we uit de etsplaat en buigen alleen de onderzijde in de ronde vorm volgens de kopwanden.
Haal ook de bakbevestigingsstrippen uit de etsplaat en voorzie deze van 1,6 mm moertjes.
Draai in de gaatjes hiervoor een ingevet of van olie voorzien 1,6 mm schroefje en draai het moertje er vast op.
Met een weinig tin het moertje vastzetten.

De beide onderzijdes zijn al enigszins omgebogen.
Na goed uitmeten de bevestigingsstrip vastklemmen en vanuit het midden naar de zijkanten toe vastzetten vanwege warmte uitzetting.

Op 1,5 tot 2 mm vanaf de onderzijde komt deze bakbevestigingsstrip.
Klem het met een aantal wasknijpers op zijn plek en soldeer het vanaf het midden naar de buitenzijde toe vast.


De bevestigingsstrip zit op een kleine afstand vanaf de onderkant.
De zijkanten steken namelijk iets verder naar beneden uit dan de kopwandjes.

Je merkt gelijk al dat de bak door die strip een stuk stijver is geworden.

Gerard
-  Nederlandse treinen en seinen van 1930 tot 1960, da's pas mooi.  -

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
« Reactie #18 Gepost op: 12 juli 2018, 23:13:46 »
En dan volgt een tijdrovende klus, er dienen 46 handgrepen en 22 deurkrukken geplaatst te worden voor dit 10 coupé's grote rijtuig.
Mijn ervaring is dat dit het snelste gaat wanneer je de rijtuigbak nog zoveel mogelijk plat houdt.
Daardoor kan je er aan alle kanten prima bij en heb je deze klus het snelste geklaard.
Goed, t'is hobby, maar dit stuk vindt ik altijd een monotoon gedeelte.

De NCS voorzag deze rijtuigen altijd van mooie dubbelgebogen vertikale handgrepen voor de reizigers.
De horizontale handgrepen (voor de conducteur) waren van een simpeler uitvoering.

Alle handgrepen en deurklinken zijn geplaatst.
De meeste (kleine) handgrepen zijn in voldoende aantallen aangebracht op de etsplaat, dus als er per ongeluk wat valt en in het hoogpolige tapijt terecht komt, dan hoeft dat geen probleem te zijn.
Kort eventuele lange uitsteeksels van de handgrepen en dergelijke in. Dat werkt makkelijker als later het glas geplaatst wordt.

Het wordt nu tijd om een bovenkant om te zetten.
Buig de bovenzijde haaks om met de twee reeds eerder genoemde aluminiumprofielen.
De bevestigingslipjes in het midden van de bovenbak niet meebuigen, die dienen recht overeind te blijven.
Dit wordt gebruikt voor het positioneren van het dak.

De bovenzijde is haaks omgezet.
De rechthoekige uitsparing in de kopwand valt over het uitstekende lipje van de rijtuigbak.
Dit maakt het plaatsen van de kopwanden makkelijker.

Gerard
-  Nederlandse treinen en seinen van 1930 tot 1960, da's pas mooi.  -

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
« Reactie #19 Gepost op: 13 juli 2018, 12:30:34 »
De beide kopwanden vallen over de nokjes in het midden.
Het zuiver plaatsen van de kopwanden is vaak een hele toer.
Over deze nokjes kan je zo de kopschotjes schuiven, de hoogte is dan goed, de aandacht hoef je alleen nog maar aan het goed aansluiten van de zijwanden te geven.
Maak eerst een soldeerhechtlasje aan de beide onderkanten.
Controleer of de zijwanden aan beide zijden even ver uitsteken ten opzichte van de kopwand.

Controleer of aan de linker- en aan de rechterkant de zijwanden evenver uitsteken.

Soldeer dan de zijwanden helemaal aan de kopwand vast.
Het nog uitstekende deel van het lipje naderhand vlak maken. Als de trapjes geplaatst zijn valt dit niet meer op.

Proefpassen van de traphandrails.

Breng de overige handgrepen, sluitseinhouders, trapjes en schakelkastjes aan.
Van de handrails van de trapjes passen we eerst de beide onderste pootjes.
Het gebogen bovendeel 90° ombuigen en het derde pootje 90° terug buigen. Dan de hele handgreep vastzetten.
De uiterste koppen van de sluitseinhouders dienen 180° omgebogen te worden met de naad aan de buitenzijde. Er zijn linkse en rechtse exemplaren aanwezig.

Een kopwand is al helemaal gereed met alles erop en eraan.

Gerard
-  Nederlandse treinen en seinen van 1930 tot 1960, da's pas mooi.  -

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
« Reactie #20 Gepost op: 13 juli 2018, 20:20:01 »
Dit rijtuig is voorzien van gascilinders, dus zal het ook gasverlichting dienen te krijgen.
De gaatjes voor de gasverlichting zijn niet doorgeëtst in het dak en worden vanaf de binnenzijde opgeboord met een boortje van 0,9 mm.
Een gaatje bij de toiletgroep is moeilijk te zien, dus even uitmeten.

Het bovenste dak is geschikt voor elektrische verlichting. Op dat dak zaten alleen maar ventilatoren.
Voor gasverlichting dienen er 22 gaatjes bijgeboord te worden voor de gasschoorsteentjes. Deze gaatjes zijn al aangegeven.


Het dak is aan de binnenzijde voorzien van groeven, waardoor het een stuk makkelijker gebogen kan worden.
Het nadeel van de groeven is dat er na het buigen aan de bovenzijde buigribbels ontstaan, maar schuurpapier biedt dan uitkomst.
Met behulp van diverse stukken ronde buis steeds verder buigen totdat de juiste kromming erin zit.
Als controle steeds maar weer passen op de rijtuigbak totdat het naar tevredenheid past.

Het dak is inmiddels gebogen. Ook de beide delen van de waterbak dienen dezelfde kromming te krijgen.

Als het dak redelijk past, schuren we de ontstane buigribbels weg tot een egaal dak verkregen is.
Dan kunnen de twee in elkaar vallende waterbakdelen gebogen worden in dezelfde kromming als het dak.
De kleinere komt onderop en de grotere bovenop. Voorzien van een watervuldop wordt het vastgezet.

Als messing gietdelen zijn tot nu toe gebruikt (Philotrain nummers) :
870/70107      Watervuldop
870/70005      Elektrische schakelkast rijtuigen
870/70101      Dakventilator torpedomodel
870/70104      Dakschoorsteen vaasmodel
870/70201      Generator voor rijtuigen
870/70203      Toiletafvoerpijp

Gerard
-  Nederlandse treinen en seinen van 1930 tot 1960, da's pas mooi.  -

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 719
Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
« Reactie #21 Gepost op: 13 juli 2018, 22:34:52 »
Hallo Gerard,

Je gaat wel erg hard! Ik volg het met belangstelling. Ziet er goed uit!

Groeten, Cock.

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
« Reactie #22 Gepost op: 14 juli 2018, 11:27:59 »
Hoi Cock,

Als ik eenmaal met iets bezig ben, dan wil ik ermee doorgaan.

Gerard
-  Nederlandse treinen en seinen van 1930 tot 1960, da's pas mooi.  -

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
« Reactie #23 Gepost op: 14 juli 2018, 21:23:56 »
Er volgt weer een grote klus, het dak verder aankleden.
Alle ventilatoren en gasschoorsteentjes dienen aangebracht te worden.
De schoorsteentjes voor de lampen gaat nog wel, maar de ventilatoren staan alle kanten op.

De buigribbels van het dak zijn weggeschuurd en alle ventilatoren en schoorsteentjes zijn op hun plek gesoldeerd. 
Maar de ventilatoren staan nog scheef en niet netjes op een rij, dus moeten nog uitgericht worden.


Maar daarvoor heb ik een stukje gereedschap ontwikkeld, een messing rond buisje van 3 mm wordt aan een kant driehoekig uitgevijld.
Een houten deuvel doent dienst als handgreep.
Dit tooltje op de desbetreffende dakfan zetten, soldeerbout aan de onderkant houden en de ventilator kan je haarfijn vertikaal uitrichten en ronddraaien zonder je vingers te branden. Op deze manier worden alle fans in dezelfde postite gebracht.
Zorg er wel voor dat deze messing gietdelen door en door verwarmd worden door de soldeerbout.
Anders vloeit de tin wel op de messingplaat, maar hecht zich niet aan het gietdeel, met andere woorden: het gietdeel staat geïsoleerd in de tin!
Pas als je ziet dat een klein beetje tin ook naar de dakzijde toe kruipt, dan mag je aannemen dat het onderdeel goed vastzit.
Voordat je gaat spuiten kan het handig zijn nogmaals na te lopen of alle ventilatoren nog steeds goed vast zitten.

De volgende stap is het dak definitief op de rijtuigbak plaatsen en helemaal vastsolderen.
De uitstekende delen van de bevestigingslipjes na het solderen afknippen en het dak ook daar glad afwerken.

Gerard
-  Nederlandse treinen en seinen van 1930 tot 1960, da's pas mooi.  -

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 3530
    • Modeltrein projecten
Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
« Reactie #24 Gepost op: 14 juli 2018, 22:43:55 »
Slimme tool Gerard!  (y)
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Jeff

  • Offline Offline
  • Berichten: 407
Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
« Reactie #25 Gepost op: 14 juli 2018, 23:13:19 »
Mooi werk Gerard.  (y)

Komen er nog gasleidingen op het dak of liepen die bij deze rijtuigen onder het dak door ?

Groet
Jeff
Met vriendelijke groet: Jeff van Alphen
Nederlands modelspoor tussen 1948 en 1955 in H0.
Zwitsers spoor, RhB in H0m en IIm

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5362
  • Spaar ze allemaal.
Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
« Reactie #26 Gepost op: 14 juli 2018, 23:25:48 »
Gaat lekker  (y).

En ik heb dan natuurlijk een alternatieve manier  ;).
Ik soldeer eerst het dak op de bak en schuur dan lekker glad, dan waterbak solderen, dak spuiten en dakluchters en lampschoorstenen apart spuiten, dan de dakluchters en schoorstenen plaatsen en aan de binnenkant lijmen met kristalklear.
Door de langzame droogtijd zijn de dakluchters makkelijk recht te zetten en in vind het spuiten van een kaal dak makkelijker. Maar dat kan ook liggen aan mijn spuit van 3 tientjes. Tevens is het nu makkelijker als je de dakfrutsels in een andere kleur wilt dan het dak.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 14 juli 2018, 23:48:42 door prutser »

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
« Reactie #27 Gepost op: 15 juli 2018, 14:03:15 »
Stephan, ik ben misschien een beetje ouderwets.
Maar ik ben de mening toegedaan dat solderen en messing bij elkaar horen.
Lijmen is een heel ander hoofdstuk.

Maar ja, is al gezegd, iedereen bereikt op zijn eigen manier het einddoel. En dat is wat telt.   (y)
Gerard
-  Nederlandse treinen en seinen van 1930 tot 1960, da's pas mooi.  -

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
« Reactie #28 Gepost op: 15 juli 2018, 15:24:59 »
Komen er nog gasleidingen op het dak of liepen die bij deze rijtuigen onder het dak door ?

Groet
Jeff

Op de spaarzame foto's van deze rijtuigserie heb ik geen gasleidingen op het dak kunnen ontdekken.
Dus die heb ik maar weggelaten. Misschien dat ze inderdaad er onder door liepen.

Gerard
-  Nederlandse treinen en seinen van 1930 tot 1960, da's pas mooi.  -

Jeff

  • Offline Offline
  • Berichten: 407
Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
« Reactie #29 Gepost op: 15 juli 2018, 18:22:15 »
Ja tot nu toe heb die leidingen alleen maar
Op HSM rijtuigen gezien.

Jeff
Met vriendelijke groet: Jeff van Alphen
Nederlands modelspoor tussen 1948 en 1955 in H0.
Zwitsers spoor, RhB in H0m en IIm