Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-03-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NL-baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 20:14:02
NS DE-5 op basis van Lima Mat'46. door Marco Staartjes
Vandaag om 20:12:35
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam door Ronald Koerts
Vandaag om 20:09:57
NL baan: Frotterdam in h0 door Ronald Koerts
Vandaag om 20:05:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:00:00
Corona en modelbouw door Hendrik Jan
Vandaag om 19:58:06
Lineas Heroes : wie brengt hem uit ? door Falcon10
Vandaag om 19:51:15
Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag door 1795
Vandaag om 19:40:56
Vectron in model; hoe verhouden de merken zich tot elkaar? door Fritsprt
Vandaag om 19:40:12
SBB Vectron met Nederlandse bestickering: wie brengt hem uit? door NL-modelspoor
Vandaag om 19:34:50
BMB-Module: "Blackwater Goods Yard" door sdz1976
Vandaag om 19:21:11
Keerlusmodule aansluiten door Ben
Vandaag om 19:05:55
The Summer of 69 door Eric B
Vandaag om 19:00:44
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
Vandaag om 18:37:53
Tal der Eichhörnchen. N door Gerhard64
Vandaag om 18:25:55
Projekt RET ZGT 4/6 801-850 en 6/6 701-750 in H0 door Remco vM
Vandaag om 17:42:18
NTM goederenwagens in Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 17:40:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:00:04
Zestiger jaren plastic lijmen? door Reinier Z.
Vandaag om 16:58:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:39:26
Kap van Shapeways + chassis van ACME = NS 2000? door Rondje_HO
Vandaag om 15:17:11
Diorama in een Billykast door wouter-
Vandaag om 15:12:48
Nieuwe baan: Dubbelspoor H0 door MS Modelbouw
Vandaag om 15:03:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 13:46:42
Treinongeval Rijnstrecke door RICROO
Vandaag om 13:46:40
Bergzolder verbouwen tot hobbykamer door Daniels
Vandaag om 13:37:23
Flinke schade aan de fietsbrug Halve Zolenlijn door Marc tramt
Vandaag om 13:32:15
Nieuwe trein toevoegen aan de ECoS door WillemdeNie
Vandaag om 12:51:05
Heuvelland, een tentoonstellingsbaantje in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:46:58
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 12:33:08
  

Auteur Topic: Zelfbouwstation uit de 'Belle époque'  (gelezen 9232 keer)

Pnarfk

  • Offline Offline
  • Berichten: 121
Re: Zelfbouwstation uit de 'Belle époque'
« Reactie #45 Gepost op: 12 januari 2019, 20:14:51 »
Ik denk dat ik twee ook mooier vind. Maar dat gezegd hebbende  :angel:, voor de symetrie zou ik dan willen kijken hoe het staat met twee boven

Ik begrijp dat het om een niet bestaand gebouw gaat, dat “zou kunnen hebben bestaan”? Je zou dan bijvoorbeeld ook naar de functie van de ruimte erachter kunnen kijken? Dan zou je kunnen bedenken of het om één of twee ramen zou vragen? Is het de restauratie of een kantoor, of iets anders? Dat helpt misschien?

Het is de bedoeling om een fictief doch realistisch gebouw neer te zetten. In die vleugel zat zogezegd oorspronkelijk een post-en telegrafiekantoor, later een krantenwinkel. Ik denk dat het zowel met één als met twee ramen mogelijk is, zowel boven als beneden. Ik ga er nog even over moeten denken.
Groet, Alan

zelfbouwer in hart en nieren

Pnarfk

  • Offline Offline
  • Berichten: 121
Re: Zelfbouwstation uit de 'Belle époque'
« Reactie #46 Gepost op: 12 januari 2019, 20:17:30 »
Ik vind met twee ramen mooier. En ik vind te klokkentoren te klein, die zou ik breder en hoger maken. No offence.


De klokkentoren is vrij bewust zo gedaan, om een beetje de harmonie te bewaren. Ik heb onderstaande foto's als referentie gebruikt, en vind smalle torens iets mooier bij het geheel passen. MAar da's natuurlijk persoonlijke smaak. De toren wordt wel wat hoger, dat is niet goed te zien op de digitale tekening. De klok zal ongeveer even hoog komen als de top van de gevel. En daarboven komt het dak nog eens.

torens by Alan Jockmans, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2019, 20:28:51 door Pnarfk »
Groet, Alan

zelfbouwer in hart en nieren

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Zelfbouwstation uit de 'Belle époque'
« Reactie #47 Gepost op: 13 januari 2019, 00:14:06 »
Supermooi... (y)

Mvg,

Tis
********

Tulpendaal

  • Ik probeer alles te lezen maar er wordt teveel gebouwd :-)
  • Offline Offline
  • Berichten: 2951
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Zelfbouwstation uit de 'Belle époque'
« Reactie #48 Gepost op: 13 januari 2019, 06:34:52 »
Alan, morgen.
Heb eindelijk de tijd om even je draadtje weer te lezen. Ik geloof die twee vensters maken meer zin. Vroeger waren hoge vensters en veel voor daglicht belangrijk.
ik ben me niet zeker of die drie muurversieringen er daar tussen de vensters horen. Er van uit gaande dat de vensters tot een afdeling horen en het ook een kleine gevel is, zou ik daar alleen versiering aan de hoeken verwachten. Met versieringen zijn ook meestal nog hoofd en “neben” gebouwen, zowie eerste en tweede klas wachtkamers aangegeven, dus hoeven niet alle gebouwen hetzelfde onafhankelijk van gebouw grootte. En soms zijn ook niet alle gebouwen van precies de zelfde bouwperiode.

gr Joke

Marij Stoffels

  • Offline Offline
  • Berichten: 240
Re: Zelfbouwstation uit de 'Belle époque'
« Reactie #49 Gepost op: 13 januari 2019, 08:31:39 »
Zeer mooi gemaakt. Zeker met al die details. Zo een station dat over de sporen heen is gebouwd staat ook in Verviers.

Gr Bert.


Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 1611
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Zelfbouwstation uit de 'Belle époque'
« Reactie #50 Gepost op: 13 januari 2019, 13:31:01 »
Ik zou ook voor de 2 ramen gaan. Raar genoeg als je maar 1 raam hebt, is het wel meer symetrischer, maar het slaat kant nog wal raar genoeg.
Benieuwd naar de klokketoren !

Pnarfk

  • Offline Offline
  • Berichten: 121
Re: Zelfbouwstation uit de 'Belle époque'
« Reactie #51 Gepost op: 13 januari 2019, 22:08:52 »
Jullie hebben me overtuigd en ik ga de versie met twee ramen behouden. Volgend dillema:

Ik kwam gisteren toevallig een toegetakelde versie van het bekende Belgische Kibri-stationnetje tegen op de rommelmarkt. T'was maar één euro dus ik nam het mee en haalde het uit elkaar voor eventuele kit-baching. Maar als ik het zo naast mijn eigen bouwsel hou valt pas echt op dat het eigenlijk nogal aan de kleine kant is ... Het hoofdgebouw meet 10,5 bij 13 cm. Ik heb de maten allemaal een beetje geschat omdat dit een fictief gebouw is. Ik kan er natuurlijk niet meer veel aan veranderen, maar kan het zijn dat ik eventueel te klein begonnen ben om een realistisch station te bekomen?? Zo ja ga ik toch moeten zoeken naar een manier om dit zo min mogelijk te laten opvallen...

trop petit by Alan Jockmans, on Flickr

Edit.
Om wat meer indruk te geven heb ik nog wat details toegevoegd...

trop petit 2 by Alan Jockmans, on Flickr

« Laatst bewerkt op: 13 januari 2019, 22:45:06 door Pnarfk »
Groet, Alan

zelfbouwer in hart en nieren

Tulpendaal

  • Ik probeer alles te lezen maar er wordt teveel gebouwd :-)
  • Offline Offline
  • Berichten: 2951
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Zelfbouwstation uit de 'Belle époque'
« Reactie #52 Gepost op: 14 januari 2019, 06:00:33 »
Hoi Alan,
Als je het zo met Preisers ziet, ziet het er werkelijk kleiner uit.
Wat sommige bewust doen is in perspectief bouwen, groter voor kleiner achter op de baan.

Wat ik denk ook helpen kan is een grote verhoging in de vorm van een brede trap rondom het gebouw.

Misschien eerst uitzoeken hoe hoog het gedeelte boven de sporen moet zijn en daarvanuit aanpassen waar nodig. Voor maten kan je in de forum encyclopedie vinden. Misschien ook eens in het spoorwegarchief naar echte bouwtekeningen zoeken, voor het maatgevoel.

Overigens oudere Kibri, Faller etc gebouwen zijn vaak te klein.

Zoals jij bouwt vind je wel een oplossing, veel succes.
Gr Joke

Pnarfk

  • Offline Offline
  • Berichten: 121
Re: Sint-Gillis-Monterey
« Reactie #53 Gepost op: 18 februari 2020, 12:45:09 »
Het is al een poos geleden dat ik nog in dit topic heb gepost, maar het leek me alvast het meest geschikt om het volgende verslag te plaatsen.

Hoewel het project rond het stationnetje nog even in de koelkast zit begon het laatst toch te kriebelen om Brusselse gebouwen te knutselen. In het kader van mijn bachelorpaper ben ik veel bezig met Brusselse bouwvergunningen uit de 19de eeuw, waarin doorgaans originele plannen van de gevels zijn bijgevoegd. Door deze plannen heb ik een beter beeld gekregen van de realistische afmetingen van deze gevels, en begon het te kriebelen om tussendoor wat typische Brusselse gevels te bouwen, die eventueel later nog een plaatsje kunnen krijgen op dit baantje. Aangezien ik nu over correcte afmetingen beschik is het ook mogelijk om deze gevels netjes in 1/87 te bouwen, en niet dezelfde fout te maken als bij het stationsgebouwtje (zie eerder in dit topick) dat volgens schaal te klein was.

Mijn keuze voor de eerste gevel viel op een type van Electrische en Vlaamse-neorenaissancehuizen met puntgevel die in Brussel (en evengoed elders in België) vrij vaak voorkomen. Om een indruk te geven heb ik een snelle collage van soortgelijke gevels gemaakt:
 
Huizen_Tekengebied 1 by Alan Jockmans, on Flickr   

Wat de bouw betreft ben ik naar gewoonte aan de slag gegaan met styreen in verschillende diktes. Op de rubbouw ben ik begonnen met het uittekenen van het plan van de gevel. Ik heb gekozen voor een eenvoudige neorenaissancestructuur met een houten erker. Ik vertrek hiervoor niet van een bestaande bouwtekening, maar heb ik wel maten gebruikt die overeenkomen met bestaande gebouwen. De basis is 1,5mm styreen:

IMG_20200207_221503831 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20200207_231129288 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20200208_000920410 by Alan Jockmans, on Flickr

Daarna bouw ik het gebouw op uit laagjes styreen met baksteenmotief. Die laagjes overlappen de openingen, maar die snij ik pas achteraf bij.

IMG_20200208_144311373 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20200208_182030940 by Alan Jockmans, on Flickr

Vervolgens begonnen met de details van de gevels. Het ingewikkeldst waren de stenen dragers van het erker. Dit was een probeerseltje dat ik heb gebouwd uit verschillende lagen 0,5 mm styreen. De gelijkvormigheid is vooral bekomen door de verschillende lagen gelijk te vijlen. Andere elementjes heb ik 'geleend' van het stationsgebouw.

IMG_20200208_134217951 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20200208_201557908 by Alan Jockmans, on Flickr

Het erker zelf was de laatste grote uitdaging. Deze is gebouwd door verschillende lagen styreen uit te snijden en over elkaar te kleven. De uitdaging was hier vooral om de randen mooi recht te snijden.

IMG_20200208_215955666 by Alan Jockmans, on Flickr

Hierna heb ik het erker nog verder versierd en op de gevel geplaatst.

IMG_20200208_231317732 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20200209_001501306 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20200212_175255975 by Alan Jockmans, on Flickr

Zo, dit is hoever de bouw aan deze Brusselse gevel na 2 dagen gevorderd is. De belangrijkste elementen van deze gevel zijn af en in principe kan het al in de primer. Daarna kan ik aan de ramen beginnen.

Om deze (en ook toekomstige) gevel echter volledig af te kunnen werken ben ik nog op zoek naar gietijzeren balustrades in schaal H0. Is er een fabrikant die dit aanbiedt of een bedrijf waar ik metalen elementen kan laten etsen? Want dergelijke gietijzeren details komen in Brusselse gebouwen zeer veel voor en ga ik dus nog veel nodig hebben.

« Laatst bewerkt op: 18 februari 2020, 12:46:54 door Pnarfk »
Groet, Alan

zelfbouwer in hart en nieren

Tulpendaal

  • Ik probeer alles te lezen maar er wordt teveel gebouwd :-)
  • Offline Offline
  • Berichten: 2951
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Zelfbouwstation uit de 'Belle époque'
« Reactie #54 Gepost op: 18 februari 2020, 13:09:35 »
Alan,

Ziet er zeer goed uit zo, en ja nu je het bouwen naar echte schaal gezien hebt gaat waarschijnlijk je station over 8)

Ballustrades moet je eens kijken in Frankrijk ik meende dat daar een firma zit met zulke details, kan alleen even niet op de naam komen.
Misschien vanavond als ik tijd heb even opzoeken.
Gr Joke

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 6817
  • Nieuw huis... eerst klussen. De baan komt later.
Re: Zelfbouwstation uit de 'Belle époque'
« Reactie #55 Gepost op: 18 februari 2020, 13:57:12 »
Dat is een heel mooi stukkie zelfbouw! Petje af!

Gr.

Edsko

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 390
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Zelfbouwstation uit de 'Belle époque'
« Reactie #56 Gepost op: 18 februari 2020, 14:10:22 »
 (y)
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn
Bij voorkeur in Schaal 0.

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 10471
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Zelfbouwstation uit de 'Belle époque'
« Reactie #57 Gepost op: 18 februari 2020, 15:16:06 »
Prachtig Alan!!! (y) (y)
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Pnarfk

  • Offline Offline
  • Berichten: 121
Re: Zelfbouwstation uit de 'Belle époque'
« Reactie #58 Gepost op: 02 maart 2020, 13:14:54 »
De geëtste balkons die ik besteld heb bij Decapod zijn vandaag toegekomen  ;D. Nu heb ik alles om de gevel (en volgende gevels) verder af ge bouwen. Als ik bedenk hoelang ik hiernaar heb gezocht

IMG_20200302_125138071 by Alan Jockmans, on Flickr

Met een beetje geluk kan ik vanavond beginnen met het schilderen en maken van de ramen
Groet, Alan

zelfbouwer in hart en nieren

Paulus

  • Offline Offline
  • Berichten: 545
  • La vie est belle...
Re: Zelfbouwstation uit de 'Belle époque'
« Reactie #59 Gepost op: 02 maart 2020, 19:34:46 »
Die heb ik ook, supermooi spul ja... ;D