Doel:€250.00
Donaties:€147.00

Per saldo:€-103.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-06-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Digitaal maken van een lok: doorgebrande leds door Hans Grasmaijer
Vandaag om 06:12:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Hans Grasmaijer
Vandaag om 02:13:28
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:02:30
Kruising NS/RTM Feijenoord door Frans8800
24 juni 2019, 23:57:00
LM2596 en DR4088, maar werkt niet goed. door HansQ
24 juni 2019, 23:48:49
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
24 juni 2019, 23:26:19
EifelBurgenBahn door 44
24 juni 2019, 23:06:42
Projekt 083-338 door tothebeach
24 juni 2019, 23:04:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door bernhard67
24 juni 2019, 23:03:15
Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven) door Eric B
24 juni 2019, 22:22:03
Dat overkomt mij niet. door Eric B
24 juni 2019, 22:16:10
Modelspoor in Frankrijk, regio Angoulême/Cognac door Martijn de Kuiper
24 juni 2019, 22:08:04
Schrijfblokkarton, correspondentiekaarten en wat verf. (h0) door tothebeach
24 juni 2019, 21:54:02
Raadplaatje door tothebeach
24 juni 2019, 21:47:43
Overstappen op schaal TT? door CHH
24 juni 2019, 21:34:52
Gezocht: 11mm wielen met asb door Klaas Zondervan
24 juni 2019, 21:34:01
Draglinebak en andere grijpmiddelen in h0. door NS1220
24 juni 2019, 21:33:56
Advies beste lijm voor bouwpakketten door Klaas Zondervan
24 juni 2019, 21:31:55
19 Toen door Martin Hornis
24 juni 2019, 21:21:20
V-IRM in 1:45 door Mitchell
24 juni 2019, 21:06:50
Servo-positie instellen met MultiMaus door Henk Boshuyzen
24 juni 2019, 21:00:59
Pimp mijn DB 407 door cor_b
24 juni 2019, 20:50:04
Bröckenbahn door heuvelbaan
24 juni 2019, 20:41:22
Heen, En en Weer: de tram. door DE-II
24 juni 2019, 19:51:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door RikJ
24 juni 2019, 19:51:08
NS modelbaan Hoekdam H0 door Ronald Hofmeester
24 juni 2019, 19:14:52
Marklin 36501 ombouwen met een ESU 54610 decoder. door wee
24 juni 2019, 18:09:49
Bouw Br 01 226, Ersatzlok Henschel-Wegmann. door puntenglijder
24 juni 2019, 16:48:07
De Hoekse Lijn nader bekeken. door Eric B
24 juni 2019, 15:55:24
Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord door Wim Vink
24 juni 2019, 14:17:12
  

Auteur Topic: Zelfbouwstation uit de 'Belle époque'  (gelezen 6235 keer)

Pnarfk

  • Offline Offline
  • Berichten: 77
Re: Zelfbouwstation uit de 'Belle époque'
« Reactie #45 Gepost op: 12 januari 2019, 20:14:51 »
Ik denk dat ik twee ook mooier vind. Maar dat gezegd hebbende  :angel:, voor de symetrie zou ik dan willen kijken hoe het staat met twee boven

Ik begrijp dat het om een niet bestaand gebouw gaat, dat “zou kunnen hebben bestaan”? Je zou dan bijvoorbeeld ook naar de functie van de ruimte erachter kunnen kijken? Dan zou je kunnen bedenken of het om één of twee ramen zou vragen? Is het de restauratie of een kantoor, of iets anders? Dat helpt misschien?

Het is de bedoeling om een fictief doch realistisch gebouw neer te zetten. In die vleugel zat zogezegd oorspronkelijk een post-en telegrafiekantoor, later een krantenwinkel. Ik denk dat het zowel met één als met twee ramen mogelijk is, zowel boven als beneden. Ik ga er nog even over moeten denken.
Groet, Alan

zelfbouwer in hart en nieren

Pnarfk

  • Offline Offline
  • Berichten: 77
Re: Zelfbouwstation uit de 'Belle époque'
« Reactie #46 Gepost op: 12 januari 2019, 20:17:30 »
Ik vind met twee ramen mooier. En ik vind te klokkentoren te klein, die zou ik breder en hoger maken. No offence.


De klokkentoren is vrij bewust zo gedaan, om een beetje de harmonie te bewaren. Ik heb onderstaande foto's als referentie gebruikt, en vind smalle torens iets mooier bij het geheel passen. MAar da's natuurlijk persoonlijke smaak. De toren wordt wel wat hoger, dat is niet goed te zien op de digitale tekening. De klok zal ongeveer even hoog komen als de top van de gevel. En daarboven komt het dak nog eens.

torens by Alan Jockmans, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2019, 20:28:51 door Pnarfk »
Groet, Alan

zelfbouwer in hart en nieren

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2576
Re: Zelfbouwstation uit de 'Belle époque'
« Reactie #47 Gepost op: 13 januari 2019, 00:14:06 »
Supermooi... (y)

Mvg,

Tis
********

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 2539
  • Westlandbaan
Re: Zelfbouwstation uit de 'Belle époque'
« Reactie #48 Gepost op: 13 januari 2019, 06:34:52 »
Alan, morgen.
Heb eindelijk de tijd om even je draadtje weer te lezen. Ik geloof die twee vensters maken meer zin. Vroeger waren hoge vensters en veel voor daglicht belangrijk.
ik ben me niet zeker of die drie muurversieringen er daar tussen de vensters horen. Er van uit gaande dat de vensters tot een afdeling horen en het ook een kleine gevel is, zou ik daar alleen versiering aan de hoeken verwachten. Met versieringen zijn ook meestal nog hoofd en “neben” gebouwen, zowie eerste en tweede klas wachtkamers aangegeven, dus hoeven niet alle gebouwen hetzelfde onafhankelijk van gebouw grootte. En soms zijn ook niet alle gebouwen van precies de zelfde bouwperiode.

gr Joke

Marij Stoffels

  • Offline Offline
  • Berichten: 191
Re: Zelfbouwstation uit de 'Belle époque'
« Reactie #49 Gepost op: 13 januari 2019, 08:31:39 »
Zeer mooi gemaakt. Zeker met al die details. Zo een station dat over de sporen heen is gebouwd staat ook in Verviers.

Gr Bert.


Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 1322
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Zelfbouwstation uit de 'Belle époque'
« Reactie #50 Gepost op: 13 januari 2019, 13:31:01 »
Ik zou ook voor de 2 ramen gaan. Raar genoeg als je maar 1 raam hebt, is het wel meer symetrischer, maar het slaat kant nog wal raar genoeg.
Benieuwd naar de klokketoren !

Pnarfk

  • Offline Offline
  • Berichten: 77
Re: Zelfbouwstation uit de 'Belle époque'
« Reactie #51 Gepost op: 13 januari 2019, 22:08:52 »
Jullie hebben me overtuigd en ik ga de versie met twee ramen behouden. Volgend dillema:

Ik kwam gisteren toevallig een toegetakelde versie van het bekende Belgische Kibri-stationnetje tegen op de rommelmarkt. T'was maar één euro dus ik nam het mee en haalde het uit elkaar voor eventuele kit-baching. Maar als ik het zo naast mijn eigen bouwsel hou valt pas echt op dat het eigenlijk nogal aan de kleine kant is ... Het hoofdgebouw meet 10,5 bij 13 cm. Ik heb de maten allemaal een beetje geschat omdat dit een fictief gebouw is. Ik kan er natuurlijk niet meer veel aan veranderen, maar kan het zijn dat ik eventueel te klein begonnen ben om een realistisch station te bekomen?? Zo ja ga ik toch moeten zoeken naar een manier om dit zo min mogelijk te laten opvallen...

trop petit by Alan Jockmans, on Flickr

Edit.
Om wat meer indruk te geven heb ik nog wat details toegevoegd...

trop petit 2 by Alan Jockmans, on Flickr

« Laatst bewerkt op: 13 januari 2019, 22:45:06 door Pnarfk »
Groet, Alan

zelfbouwer in hart en nieren

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 2539
  • Westlandbaan
Re: Zelfbouwstation uit de 'Belle époque'
« Reactie #52 Gepost op: 14 januari 2019, 06:00:33 »
Hoi Alan,
Als je het zo met Preisers ziet, ziet het er werkelijk kleiner uit.
Wat sommige bewust doen is in perspectief bouwen, groter voor kleiner achter op de baan.

Wat ik denk ook helpen kan is een grote verhoging in de vorm van een brede trap rondom het gebouw.

Misschien eerst uitzoeken hoe hoog het gedeelte boven de sporen moet zijn en daarvanuit aanpassen waar nodig. Voor maten kan je in de forum encyclopedie vinden. Misschien ook eens in het spoorwegarchief naar echte bouwtekeningen zoeken, voor het maatgevoel.

Overigens oudere Kibri, Faller etc gebouwen zijn vaak te klein.

Zoals jij bouwt vind je wel een oplossing, veel succes.
Gr Joke