Doel:€250.00
Donaties:€110.00

Per saldo:€-140.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 07-03-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Beursbaan H0 150x40 DSB - Spodsbjerg Havn door Marc tramt
Vandaag om 06:44:16
Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum door Joop_L
Vandaag om 06:42:42
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 03:03:11
Tekening draaitrommel vuilniswagen door ReneN
Vandaag om 01:38:39
Modeltrein Expo On traXS! 15-16-17 maart 2019 door Rondje_HO
Vandaag om 00:38:33
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
Vandaag om 00:37:08
Indomeuk in de werkplaats door Rondje_HO
Vandaag om 00:20:49
DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam door Niekleair
Vandaag om 00:04:03
Tram Istanbul in 1:24 door Rody v. G.
18 maart 2019, 23:58:42
Noordspoor te Drachten door Martin Welberg
18 maart 2019, 23:14:30
Postrijtuig oud-HSM uitvoering 1922 door prutser
18 maart 2019, 22:58:52
MB-module: "Groeten uit Jottum" door LMX
18 maart 2019, 22:50:16
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
18 maart 2019, 22:45:26
BMB-Module: "Blackwater Goods Yard" door St00mboy
18 maart 2019, 22:35:58
Uquilair boeken over 'Laadkistenvervoer' en 'Het spoor in Groningen' vertraagd door jandcargo
18 maart 2019, 22:20:56
Havenbaantje door Edgy
18 maart 2019, 22:10:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door raymond erdtsieck
18 maart 2019, 22:06:59
Overlijden Paul Haagsma door NS264
18 maart 2019, 22:06:41
Hoekdiorama door Scratchbuilt
18 maart 2019, 22:03:02
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
18 maart 2019, 21:56:28
Station Daarhuizen 2.0 door Frans Peeters
18 maart 2019, 21:37:27
Het ontstaan van Trammenlandt door Pietervde
18 maart 2019, 21:32:38
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2019, 21:09:27
Mijn Zwitserse baan in aanbouw door Peter Spruit
18 maart 2019, 20:39:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Luc2000
18 maart 2019, 20:33:09
Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen door timtrein
18 maart 2019, 20:06:05
Cranicher Altbahn door Arjen52
18 maart 2019, 19:45:03
Pimp mijn DB 628 door Falcon10
18 maart 2019, 19:17:14
Baanbouw Bosje77 door Wim Vink
18 maart 2019, 19:13:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 maart 2019, 18:58:57
  

Auteur Topic: Zelfbouwstation uit de 'Belle époque'  (gelezen 5782 keer)

Pnarfk

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Zelfbouwstation uit de 'Belle époque'
« Reactie #45 Gepost op: 12 januari 2019, 20:14:51 »
Ik denk dat ik twee ook mooier vind. Maar dat gezegd hebbende  :angel:, voor de symetrie zou ik dan willen kijken hoe het staat met twee boven

Ik begrijp dat het om een niet bestaand gebouw gaat, dat “zou kunnen hebben bestaan”? Je zou dan bijvoorbeeld ook naar de functie van de ruimte erachter kunnen kijken? Dan zou je kunnen bedenken of het om één of twee ramen zou vragen? Is het de restauratie of een kantoor, of iets anders? Dat helpt misschien?

Het is de bedoeling om een fictief doch realistisch gebouw neer te zetten. In die vleugel zat zogezegd oorspronkelijk een post-en telegrafiekantoor, later een krantenwinkel. Ik denk dat het zowel met één als met twee ramen mogelijk is, zowel boven als beneden. Ik ga er nog even over moeten denken.
Groet, Alan

zelfbouwer in hart en nieren

Pnarfk

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Zelfbouwstation uit de 'Belle époque'
« Reactie #46 Gepost op: 12 januari 2019, 20:17:30 »
Ik vind met twee ramen mooier. En ik vind te klokkentoren te klein, die zou ik breder en hoger maken. No offence.


De klokkentoren is vrij bewust zo gedaan, om een beetje de harmonie te bewaren. Ik heb onderstaande foto's als referentie gebruikt, en vind smalle torens iets mooier bij het geheel passen. MAar da's natuurlijk persoonlijke smaak. De toren wordt wel wat hoger, dat is niet goed te zien op de digitale tekening. De klok zal ongeveer even hoog komen als de top van de gevel. En daarboven komt het dak nog eens.

torens by Alan Jockmans, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2019, 20:28:51 door Pnarfk »
Groet, Alan

zelfbouwer in hart en nieren

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2562
Re: Zelfbouwstation uit de 'Belle époque'
« Reactie #47 Gepost op: 13 januari 2019, 00:14:06 »
Supermooi... (y)

Mvg,

Tis
********

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 2431
  • Westlandbaan
Re: Zelfbouwstation uit de 'Belle époque'
« Reactie #48 Gepost op: 13 januari 2019, 06:34:52 »
Alan, morgen.
Heb eindelijk de tijd om even je draadtje weer te lezen. Ik geloof die twee vensters maken meer zin. Vroeger waren hoge vensters en veel voor daglicht belangrijk.
ik ben me niet zeker of die drie muurversieringen er daar tussen de vensters horen. Er van uit gaande dat de vensters tot een afdeling horen en het ook een kleine gevel is, zou ik daar alleen versiering aan de hoeken verwachten. Met versieringen zijn ook meestal nog hoofd en “neben” gebouwen, zowie eerste en tweede klas wachtkamers aangegeven, dus hoeven niet alle gebouwen hetzelfde onafhankelijk van gebouw grootte. En soms zijn ook niet alle gebouwen van precies de zelfde bouwperiode.

gr Joke

Marij Stoffels

  • Offline Offline
  • Berichten: 184
Re: Zelfbouwstation uit de 'Belle époque'
« Reactie #49 Gepost op: 13 januari 2019, 08:31:39 »
Zeer mooi gemaakt. Zeker met al die details. Zo een station dat over de sporen heen is gebouwd staat ook in Verviers.

Gr Bert.


Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 1226
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Zelfbouwstation uit de 'Belle époque'
« Reactie #50 Gepost op: 13 januari 2019, 13:31:01 »
Ik zou ook voor de 2 ramen gaan. Raar genoeg als je maar 1 raam hebt, is het wel meer symetrischer, maar het slaat kant nog wal raar genoeg.
Benieuwd naar de klokketoren !

Pnarfk

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Zelfbouwstation uit de 'Belle époque'
« Reactie #51 Gepost op: 13 januari 2019, 22:08:52 »
Jullie hebben me overtuigd en ik ga de versie met twee ramen behouden. Volgend dillema:

Ik kwam gisteren toevallig een toegetakelde versie van het bekende Belgische Kibri-stationnetje tegen op de rommelmarkt. T'was maar één euro dus ik nam het mee en haalde het uit elkaar voor eventuele kit-baching. Maar als ik het zo naast mijn eigen bouwsel hou valt pas echt op dat het eigenlijk nogal aan de kleine kant is ... Het hoofdgebouw meet 10,5 bij 13 cm. Ik heb de maten allemaal een beetje geschat omdat dit een fictief gebouw is. Ik kan er natuurlijk niet meer veel aan veranderen, maar kan het zijn dat ik eventueel te klein begonnen ben om een realistisch station te bekomen?? Zo ja ga ik toch moeten zoeken naar een manier om dit zo min mogelijk te laten opvallen...

trop petit by Alan Jockmans, on Flickr

Edit.
Om wat meer indruk te geven heb ik nog wat details toegevoegd...

trop petit 2 by Alan Jockmans, on Flickr

« Laatst bewerkt op: 13 januari 2019, 22:45:06 door Pnarfk »
Groet, Alan

zelfbouwer in hart en nieren

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 2431
  • Westlandbaan
Re: Zelfbouwstation uit de 'Belle époque'
« Reactie #52 Gepost op: 14 januari 2019, 06:00:33 »
Hoi Alan,
Als je het zo met Preisers ziet, ziet het er werkelijk kleiner uit.
Wat sommige bewust doen is in perspectief bouwen, groter voor kleiner achter op de baan.

Wat ik denk ook helpen kan is een grote verhoging in de vorm van een brede trap rondom het gebouw.

Misschien eerst uitzoeken hoe hoog het gedeelte boven de sporen moet zijn en daarvanuit aanpassen waar nodig. Voor maten kan je in de forum encyclopedie vinden. Misschien ook eens in het spoorwegarchief naar echte bouwtekeningen zoeken, voor het maatgevoel.

Overigens oudere Kibri, Faller etc gebouwen zijn vaak te klein.

Zoals jij bouwt vind je wel een oplossing, veel succes.
Gr Joke