Google+
Doel:€250.00
Donaties:€9.65

Per saldo:€-240.35

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 14-07-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Brekina 2018, meer DAFjes door spoorzeven
Vandaag om 09:03:18
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Peter Korsten
Vandaag om 08:55:25
Printplaat met DCC connector van ESU door Bahn-AG
Vandaag om 08:50:49
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door NS264
Vandaag om 08:42:02
Westlandbaan door Forever Rocofan
Vandaag om 08:08:18
3D/RM: HTM 215: De Zwitser door Dieseltje95
Vandaag om 07:54:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 07:00:29
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 06:59:27
Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig door roadster36
Vandaag om 00:54:58
Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969 door clickmaniac
Vandaag om 00:48:56
Mijn-baan, HOe. door NS264
Vandaag om 00:02:56
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Pinkelpa
Vandaag om 00:01:14
Piko 2018 door Chris
18 juli 2018, 23:37:17
Raadplaatje door Klaas Zondervan
18 juli 2018, 23:36:21
Artitec: DDM-1 door Bastaard
18 juli 2018, 23:17:41
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door 44
18 juli 2018, 22:46:54
Plaatsing seinen bij bestaand ontwerp, controle gevraagd door Simon BR39
18 juli 2018, 22:11:42
BNLS Module: "Michelau (?)" door Edsko Hekman
18 juli 2018, 22:10:15
Petertrein81's treintjes. door Joshua
18 juli 2018, 21:02:30
Van Kornberg naar Eitdorf. h0 2,70 x 1,22. door vanderHoek
18 juli 2018, 20:48:33
3D SLT in 1/87 H0. door martijn v m
18 juli 2018, 20:40:54

Auteur Topic: Zelfbouwstation uit de 'Belle époque'  (gelezen 2744 keer)

tothebeach

• Offline Offline
Re: Zelfbouwstation uit de 'Belle époque'
« Reactie #15 Gepost op: 10 juli 2018, 08:00:46 »
Hoi Alan,

Leuk, weer een kartonbouwer! Je weet de sfeer goed te treffen! Zelf bouw ik ook wel eens wat met karton, papier en kunststof en dat wat voor mijn handen ligt. Het verfwerk doe ik met Vallejo. Mijn ervaring is dat het lekker pakt op bijna alle ondergronden, het goed mengbaar is, zonder de frisheid te verliezen en het droogt vlak op (die bobbels van Hendrik Jan herken ik dus niet).

Mijn ervaring heeft me wel geleerd niet voor goedkoop te gaan. Verven zoals bij de Action zijn leuk voor de achtergrond en ondergrond, maar niet voor je huisjes. Te weinig pigment, waardoor ze niet lekker mengen, de kleine tubes zijn vaak uitgedroogd en anders zijn ze in de tube al slecht gemengd. Het geeft zelden een goed resultaat.  Het soort verf is vaak persoonlijk, kwestie van wat uitproberen en kijken wat je het beste ligt.

Qua penselen kan het ook verschil maken. Voor het detailwerk kijk ik wat dieper in de portemonnee. De duurdere fijne penselen blijven langer goed dan goedkope van Blokker, Action, Xenos, of weet ik veel wie. Voor het wat grovere werk vernagel ik gerust de penselen die je bij de bovengenoemde winkels kunt kopen.
Misschien nog een leuke tip voor je voegen: de zilverpoetsmethode van (wijlen) Peter.

Succes met de voortgang van dit station. Ik ben benieuwd.

Groet,
michel

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #16 Gepost op: 10 juli 2018, 08:51:04 »
Hoe ervaar jij de hechting van acryl op styreen, Michel?
Ik heb daar nog wel eens problemen mee.

groeten
Hendrik Jan

tothebeach

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 10 juli 2018, 09:27:34 »
Hoi Hendrik Jan,

Ik heb geen tot nauwelijks problemen met styreen, je stoot het er wel wat snel vanaf. Ik gebruik geen grondverf, ik verf alles gewoon direct. Soms maak ik het styreen wel even schoon met water en wat afwasmiddel (of ik meng dat door de verf). De gebouwtjes hebben voor mij geen eeuwigheidswaarde, dus wat schade is ook niet erg. Weer even aanstippen en het gebouwtje is weer wat meer doorleefd (voordeel van een beperkt kleurenpalet).
Als voorbeeld een deurtje van Auhagen, het slingert wat rond in mijn plastic verzameling:

Het echt witte styreen van altijdgroen is lastiger. Schoonmaken met zeep werkt vaak wel, net als meerdere dunne lagen opzetten. Maar volgens mij moet het met goed gronden ook lukken. Ik gebruik dit styreen eigenlijk alleen als basis, vaak gaat er een dunne tweede laag overheen, dat een profiel heeft. En daarmee krijgt de verf ook beter grip, zie hier een voorbeeld.

Groet,
Michel
« Laatst bewerkt op: 10 juli 2018, 09:37:09 door tothebeach »

Pnarfk

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 10 juli 2018, 16:33:23 »
Iedereen bedankt voor de complimenten en de vele tips :)

Vandaag aan de achtergevel begonnen, hierbij ben ik tewerk gegaan zoals bij de voorgevel door eerst de ruwbouw uit een stuk karton van 2mm te snijden. Dit was minder gemakkelijk dan gedacht omdat mijn cutter blijkbaar wat bot was. Intussen is dat euvel verholpen.

Ik ben langs deze kant wel een aantal keer de mist in gegaan (misschien ben ik er met mijn hoofd niet bij door de zenuwen voor de match van straks? ;D) De bovenste ramen zitten een halve centimeter te hoog naar boven en het baksteenpatroon aan de linkerkant is 2mm te laag. Zo erg is dit niet want langs deze kant komt ook een afdak, waardoor die spleet niet te zien zal zijn. De ramen wilde ik wel aanpassen, want hun te hoge positie zal storend zijn bij de afwerking.

Operatie geslaagd en de patiënt heeft het overleefd! Eenmaal de stenen erover liggen zie je de littekens niet meer.

Nu proberen de achterkant vanavond nog af te krijgen en dan kan ik na mijn vakantie beginnen experimenteren alle verftips die ik hier gekregen heb. Nogmaals bedankt daarvoor
zelfbouwer in hart en nieren

Pnarfk

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 11 juli 2018, 04:42:06 »
Alvorens ik over een uurtje op de hogesnelheidstrein richting München stap toon ik toch alvast het resultaat van de bouwdag van gisteren

Her en der zal er nog wel een en ander moeten worden gecorrigeerd, maar ik ben al bij al best tevreden. Na mijn vakantie begin ik aan de zijvleugels en daarna volgt de verf.
zelfbouwer in hart en nieren

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #20 Gepost op: 11 juli 2018, 12:14:00 »
Tip: vervang op tijd je breekmesje.
Op een gegeven moment begint het karton te "haren". Dan weet je dat het tijd is om je mes te vervangen.

Verder: 2mm karton is best dik. Door dunner materiaal te gebruiken kun je nog meer subtiel reliëf in je werk aanbrengen.
Vooral prettig bij raampartijen.
Door meerdere dunnere lagen achter elkaar te gebruiken kun je een wand helemaal fijn opbouwen:
-raam of deur (eventueel nog een extra laagje er achter voor een paneeldeur of schuifraam!)
-kozijn
-muur

Nog een voordeel van dunnere lagen: het snijdt prettiger.

Als je met meerdere lagen werkt, plak ze dan aan elkaar met schilderstape.
Door de lagen op elkaar te fixeren kun je heel strak werken. De boel kan immers niet verschuiven!
Plak de tape eerst op je broek. Op die manier verliest het een deel van zijn kleefkracht en trek je de boel niet stuk als je de tape verwijdert.

H0llandsbouwwerk (Peter van Seuren) was in dit soort bouw een absolute meester.
Helaas is hij een tijdje terug overleden.
Ik heb veel van zijn kunstjes afgekeken. Nu geef ik er graag een paar aan jou door.

prettige vakantie
Hendrik Jan

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #21 Gepost op: 11 juli 2018, 12:46:44 »

Tot zover heb ik dit topic in stilte gevolgd met bewondering over hoe je met simpele dingen,mooie resultaten kunt behalen.
Ik hoop dat je hier gewoon doorgaat zodat ik (samen met anderen) verder kan gaan met volgen van je bouwkunsten.
« Laatst bewerkt op: 12 juli 2018, 23:57:28 door Bert van Gelder »

Rondje_HO

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 11 juli 2018, 15:01:41 »

En ook hier een (stille) volger! Heel knap gedaan en dat vakwerkhuis ook, een beetje een Anton Pieck uitstraling, zo met dat doorzakkende dak en zo. Die gevelsteen met dat jaartal vind ik ook erg leuk bedacht, dat is ook echt een opvallend detail straks  (y)

Met vr. groet, Martijn.
« Laatst bewerkt op: 12 juli 2018, 23:57:15 door Bert van Gelder »

Floris Dilz

• Tja, als ik dat vantevoren allemaal geweten had...
  • Offline Offline
    • aersch der visch.
« Reactie #23 Gepost op: 11 juli 2018, 20:30:53 »

Goed, Ben nu wel serieus benieuwd naar hoe t verder gaat met dit station!  ;D
Nog even een tip uit mn eigen kartontijd: ik maakte weleens kantjes strak door ze vol te laten zuigen met secondelijm, dan kun je er gewoon met vijl en schuurpapier langs. Maar uh ja, ben later overgestapt op styreen want dat heeft al de voordelen van volgesecondelijmd karton plus nog een paar, qua makkelijk lijmen enzo.
« Laatst bewerkt op: 12 juli 2018, 23:57:03 door Bert van Gelder »

Bert van Gelder

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 12 juli 2018, 23:55:03 »
Beste allen,

Vraag over het lijmen van styreen en karton heb ik even een eigen draadje gegeven.

Vind je hier: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=81560.0

Gr, Bert
Team moderatoren