Doel:€250.00
Donaties:€82.00

Per saldo:€-168.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 06-06-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8100 in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 12:19:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 12:18:10
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 11:51:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bosje77
Vandaag om 11:49:46
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door 1795
Vandaag om 11:43:54
NS stationsklok, secondenwijzers defect. door Menno
Vandaag om 11:34:23
Intellibox II door raymond erdtsieck
Vandaag om 11:31:14
Boek serie NS 2000 verschijnt eind juli door NS8714
Vandaag om 11:23:28
NS 8100 in 0 door Wim Vink
Vandaag om 10:59:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door brutus1
Vandaag om 10:35:53
Fleischmann Anna rijdt niet door oudebiels
Vandaag om 10:34:08
Loc- en wagonbouw spoor 1 & 0 door JaJo
Vandaag om 10:24:51
Artikeltje op nu.nl door lvbilderbeek
Vandaag om 09:46:03
Update: baan in de tropen door Arjen52
Vandaag om 08:53:19
BNLS trammodule: “Jewels of the HTM” door Den Zoeterdam
Vandaag om 08:03:08
T 09 001, Raar maar waar. door puntenglijder
Vandaag om 07:40:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:22:41
Projekt 083-338 door DE-II
Vandaag om 00:02:24
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
15 juni 2019, 23:02:37
Mauritsburg (H0) door phdirk
15 juni 2019, 22:51:10
Advies beste lijm voor bouwpakketten door phdirk
15 juni 2019, 22:47:31
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Edsko Hekman
15 juni 2019, 22:37:46
NS modelbaan Hoekdam H0 door Eric B
15 juni 2019, 22:23:30
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door St00mboy
15 juni 2019, 20:18:59
Raadplaatje door Willem1951
15 juni 2019, 19:23:09
Maffei lok in spoor 0 door FritsT
15 juni 2019, 18:56:44
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Floris
15 juni 2019, 18:32:51
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door 72sonett
15 juni 2019, 18:17:38
Fleischmann stoomloc voor drierail terug te verbowuen naar DCC? door sneek
15 juni 2019, 18:03:08
Numansbaan, TT, 320x100 door eitreb
15 juni 2019, 17:33:34
  

Auteur Topic: Rivarossi dubbeldekker, hoe interieurverlichting inbouwen, stroomafname.  (gelezen 801 keer)

Frank NZ

  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Ik will binnenverlichting in de dubbeldekker inbouwen. Nu dacht ik slim te zijn en de stroom via de wielassen af te halen zoals je dat ook doet met digikeys slepers. Nu blijkt dat de wielassen totaal geïsoleerd zijn. Heeft iemand een slim idee?
« Laatst bewerkt op: 26 juni 2018, 00:53:08 door Bert van Gelder »

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 1381
    • Biesje.nl
Re: Interieur verlichting Rivarossi dubbeldekker
« Reactie #1 Gepost op: 26 juni 2018, 00:18:12 »
Assen ruilen met iemand die liever deze assen heeft? Sommige rijtuigen nemen stroom af via de puntlagers, en daar heb je die asjes met kunststof middendeel voor nodig :P

Voor een perfecte stroomafname zou je naast de as, ook van het geïsoleerde wiel stroom moeten afnemen. Anders heb je kans op een knipperfestijn. Tenzij je de bakken elektrisch gaat doorverbinden met elkaar.

Succes (y)

Mvg,

Robert

Frank NZ

  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re: Rivarossi dubbeldekker, hoe interieurverlichting inbouwen, stroomafname.
« Reactie #2 Gepost op: 26 juni 2018, 01:41:21 »
Hallo Robert,
bedankt voor je advies. Wonend in Nieuw Zeeland is het niet zo makkelijk om mensen te vinden met soortelijke problemen. Wielen wisselen klinkt goed. Ik zal eens bij ons op de club vragen of er wat te regelen valt.

Wijbe

  • Offline Offline
  • Berichten: 968
Re: Rivarossi dubbeldekker, hoe interieurverlichting inbouwen, stroomafname.
« Reactie #3 Gepost op: 26 juni 2018, 08:58:22 »
Frank,

Een stroomafnemer ombuigen/verbouwen dat je stroom afneemt op de wielen inplaats van de assen.

Of gewoon de Esu stroomafnemer kopen:
http://www.esu.eu/produkte/innenbeleuchtungen/powerpack-radkontakt/
Met vriendelijke groet,
Wijbe

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 185
Re: Rivarossi dubbeldekker, hoe interieurverlichting inbouwen, stroomafname.
« Reactie #4 Gepost op: 26 juni 2018, 09:57:04 »
Stroomafname verloopt het best via een motorvoertuig, of hier via de kopbak (en die heeft al stroomafnamepunten voor de front-sluitseinen).
Met microstekkers kun je de elektrische verbinding door alle bakken heen geleiden via de raamopening in de vouwbalg. Gebruik het soepelste decoderdraad wat je kunt vinden: 2 aders in elkaar gedraaid. (en drie als je digitaal bent aangelegd). Stekkers kun je zelf maken als je handig bent met solderen van 2 maal een stukje van 2 pootjes van een IC-voet. Of je koopt een Micro JST 1.25 2-pin connector female met een male-plug-with-wire bij een Chinese webshop. Schaf daar ook wat dunne krimpkousjes (shrink tube) aan. De draad aan de male connector is wat erg stug: daarom zelf de female connector solderen met soepel draad (met een stukje van de dunste krimpkous).
Als je voldoende (enkele cm) lengte draad aanhoudt kun je na verbinden van de connectors, de stekker met de stugge draad terugduwen in de ene bak via het raam. Rijdend zie je er bijna niets van, behalve in scherpe bogen als de kortkoppeling openscharniert. Evt een condensator inbouwen (zie encyclopedie), want een knipperlicht is vooral ergerniswekkend. Ik heb zo al heel wat modeltreinen met goedkope "Led-strips-van-de-rol", een kleine gelijkrichter ("diode-bridge") en één serieweerstand van 1,5 kOhm, van verlichting voorzien. Let er bij treinen als de (V)IRM of gele hondekop op, dat deze behoorlijk doorschijnen. Met een weerstand de spanning wat extra dimmen helpt wat maar helemaal houd je dat niet tegen.
Met deze Ledstrip is de extra stroomafname minimaal dus je kunt met laag-vermogen diodebrug en weerstand werken. Veel succes met de inbouw!
François
« Laatst bewerkt op: 26 juni 2018, 10:29:26 door 008200 »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18205
Re: Rivarossi dubbeldekker, hoe interieurverlichting inbouwen, stroomafname.
« Reactie #5 Gepost op: 26 juni 2018, 11:02:47 »
Ja, eens, alleen heb ik elektrisch geleidende koppelingen gebruikt.

Er staat trouwens niet bij om welke dubbeldekkers het gaat: DDM of (V)IRM.
DDM laat niet veel licht door en dat is gemakkelijk te voorkomen door de binnenwanden met één of twee lagen witte/crèmekleurige verf te schilderen.
Met (V)IRM misschien beter niet aan beginnen. De kap is in zijn geheel van doorzichtige kunststof gemaakt, waarop de ramen tijdens het spuiten zijn afgeschermd. Bij binnenverlichting ziet het eruit als een rijdende schemerlamp en het is bijna niet te doen om de binnenwanden te schilderen zonder de raamopeningen netjes te ontzien.
« Laatst bewerkt op: 26 juni 2018, 11:19:20 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5864
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Rivarossi dubbeldekker, hoe interieurverlichting inbouwen, stroomafname.
« Reactie #6 Gepost op: 26 juni 2018, 12:39:45 »
De binnenkant met folie afschermen is een mooi klusje voor een Silhouette of Cricut snijmachine.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 185
Re: Rivarossi dubbeldekker, hoe interieurverlichting inbouwen, stroomafname.
« Reactie #7 Gepost op: 26 juni 2018, 14:44:43 »
Dat beplakken van de binnenzijde met een folie, waaruit de raampjes zijn uitgesneden, lijkt me overigens wel een zenuwslopende bezigheid... ::) .....
Het monteren van  stroomvoerende koppelingen is uiteraard een heel mooie, maar ook prijzige optie: vanaf pakweg €12 per setje wordt gauw erg begrotelijk. Het is uiteraard wel de chicste oplossing!
Een (V)IRM schijnt inderdaad behoorlijk door en daar is niet veel aan te doen behalve flink gedimd licht. De oudere, gewone dubbeldekkers en de Rivarossi dubbeldeks motorwagen mDDM hebben daar geen last van. Ik heb ze zelfs niet beschilderd. De Piko gele hondekop wel, en dat is daar goed te doen omdat het glaswerk nog redelijk eenvoudig te verwijderen is. F.
« Laatst bewerkt op: 26 juni 2018, 14:51:22 door 008200 »