Doel:€250.00
Donaties:€90.00

Per saldo:€-160.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-02-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baanplan in U-vorm, H0 door patrickvr
Vandaag om 09:45:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Almar
Vandaag om 09:44:17
Verbouwing Magic Train (schaal 0e) door Wim Corduwener
Vandaag om 09:44:04
01TREFF Maarn, 16 &17 februari door becasse
Vandaag om 09:43:31
Niet alle functies van diversen Roco loc's werken via MultiMaus 10810 (v1.04) door Von Rondstadd
Vandaag om 09:41:22
Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving door Pinkelpa
Vandaag om 09:39:17
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door NS264
Vandaag om 09:30:17
MB-module: "Groeten uit Jottum" door nighttrain1
Vandaag om 09:21:28
St. Janskathedraal van 's-Hertogenbosch in 1:87, de bouw gevolgd door KNed
Vandaag om 08:41:50
Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig? door Tomasso
Vandaag om 08:17:44
Fleischmann BR 24/4141, hoe digitaliseren met verlichting? door San-Markos
Vandaag om 08:15:59
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 07:45:45
Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting door henk
Vandaag om 06:27:25
Bröckenbahn door Frank 123
Vandaag om 06:24:57
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door jandejager
Vandaag om 04:13:49
BNLS-Module: "Spoormuseum in H0" door Edsko Hekman
18 februari 2019, 23:48:07
Project 0m, iets heel anders: Rhätische Bahn door mwdb
18 februari 2019, 23:20:18
Buitenlust door mwdb
18 februari 2019, 23:17:05
BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300 door Tomasso
18 februari 2019, 23:15:26
Inzetbaarheid ACME 50584 ACME MU 71 84 72-70 622-2 NS door mDDM
18 februari 2019, 23:12:57
Nieuwe baan, nieuwe schaal van N naar H0e door NS264
18 februari 2019, 23:06:13
Doornvliet door NS264
18 februari 2019, 23:02:14
LA Yard in 0 door Ronald Halma
18 februari 2019, 22:59:27
De Hondsrugbaan, H0 door NS264
18 februari 2019, 22:53:17
MB-module: "L'Esimé" door Chris80
18 februari 2019, 22:35:04
Voor de betere priegelaars onder ons: rc in o.a. schaal 1:87 door DJV
18 februari 2019, 22:34:14
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door johanw
18 februari 2019, 22:29:37
Kopstation aan Noordzeekust Duitsland door DJV
18 februari 2019, 22:15:33
Bouw Bührtal III door nachbar
18 februari 2019, 22:13:10
BR97501 hoe werkt deze lok? door puntenglijder
18 februari 2019, 22:09:52
  

Auteur Topic: NS 6100 kit van de Haagse Modelbouw Club  (gelezen 4630 keer)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1829
  • Bruggen-IG:
Re: NS 6100 kit van de Haagse Modelbouw Club
« Reactie #15 Gepost op: 14 november 2018, 13:37:10 »
Dus toen konden we verder met cylinders en de drijfstang.
HIer speelt het al genoemde klassieke probleem van de bewegingsvrijheid van het loopdraaistel binnen de leibanen. Uitvoering precies op schaal leidt tot een model dat alleen doorbogen kan die niet veel krapper zijn dan schaalbreedte, en dus niet op een gewone modelbaan met veel krappere bogen kan rijden. Zelf ben ik al blij dat ik op mijn baan niets krapper dan Roco R3 heb liggen (straal van 42 cm).
De meest gebruikte oplossing voor stoomlocs met dit probleem is het naar buiten plaatsen van de cylinders, zodat ook de ruimte tussen de leibanen wijder wordt en het draaistel z'n bewegingsruimte krijgt. Optisch heeft dit het nadeel dat het aanzicht van model verstoord kan worden -- met als berucht 'hoogtepunt'  de oude NS 3900 van DJH waar de cylinders als een soort volle boodschappentassen ver opzij van de loc hangen. 
In het echt, en volgens de tekenigen, steken de cylinders bij de 3700, 6100, 3900 en 6300 niet buiten de breedte van de voetplaat uit. Bij modernere modellen van bv. de 3700 is de 'uitsteek´  tot aanvaardbare proporties teruggebracht. Ik heb zelf een 3700 van Modelloco die er op het oog prima uitziet; bij nameten blijkt het toch nog om dik 2 mm buiten de voetplaat te gaan.  Gelukkig is het dan wel weer zo dat op foto's van deze loctypes in het echt, die meestal niet recht van voren zijn genomen, niet goed te zien is dat de cylinders niet buiten de voetplaat uitsteken; op foto's die schuin van voren zijn genomen lijkt het vaak alsof ze dat wel doen. Voor de modelbouw komt dat dus goed uit. Dus daarmee kunnen we aan de slag; zoek de kleinst mogelijke uitsteek die door R3 bogen kan.

Cylinder compleet, als meegeleverd:


Als ik deze cylinders monteer zoals (kennelijk) bedoeld in het ontwerp van de bouwset zitten ze perfect in schaalpositie. Dat gaat dus helaas niet. Ik heb er eerst eens een met een opvulstukje van 0,5 mm tussen frameplaat en cylinder vastgezet, een kruiskop op de leibanen gezet en eens op een R3 rail geprobeerd. Dat is te krap, maar het zal wel al in de buurt. Losgemaakt en een tweede 0,5 mm toegevoegd, zodat het totaal ruim 1 mm wordt (messing + soldeer), en de kruiskop aan de binnenzijde iets smaller gevijld ( de meegeleverde exemplaren waren dik genoeg om dit aan te kunnen). En zowaar, in combinatie met de draaipuntverlegging van de voorbogie is dit al genoeg om door R3 te kunnen.


Cylinders gemonteerd, opvulstukje is links te zien.


Kruiskop, als geleverd


De uiteindelijke uitsteek

Volgende stap: monteren van de cylinderdeksels. Dit zijn in deze kit losse delen van gedraaid aluminium (zie foto hierboven), erg fraai dus (want geen geschilderd nep-metaal straks). Helaas liep nu wel de flens van het voorste wiel net tegen het voordeksel aan, met kortsluiting als gevolg. Aangezien het een kwestie van tiende mm's was, het deksel in de boorkolom met een vijl iets afgedraaid  (diameter en dikte) en nu lopen de wielen vrij.

Intussen ook wat details toegevoegd, de schermpjes boven de ramen achter, en de luchtpomp:





aanzichten van het geheel zover:







Proefrit:
https://youtu.be/gLuFfMYMHnY
« Laatst bewerkt op: 15 november 2018, 00:26:11 door janw »

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1829
  • Bruggen-IG:
Re: NS 6100 kit van de Haagse Modelbouw Club
« Reactie #16 Gepost op: 03 december 2018, 00:39:53 »
Het volgende stapje was het boren van een kleine 40 gaatjes voor handgrepen, seinijzers etc. Deze zijn niet voorgeëtst in de kit, dus dat wordt boren in de al grotendeels gebouwde kap.

Uit twee stukken MDF uit de rommelbak heb ik een soort standaard gemaakt waarmee ik de kap onder de boorkolom kan zetten.





De gegoten handgreephouders van Philotrain vind ik te groot, dus ik buig oogjes uit 0,3 mm messing draad, die na het solderen nog wat bijgevijld worden. De gaatjes boor ik dus met 0,4 mm, dan kan een vertind 0,3 draadje er netjes doorheen. Op de te boren plekken heb ik kleine vierkantjes van afplaktape geplakt, zodat de boor niet wegloopt.



Voor de gaatjes in de bufferbalken kan zelfs het hele onderstel op deze manier worden opgesteld:



En het resultaat. Blijkt ook weer het nut van foto's maken want dat de houder aan het eind van de handrail aan de kolenbak nog wat kleiner kan, zag ik pas op de foto.





Op de achterwand van de waterbak (het brede stuk) zitten sluitseinhouders die in het echt erg onopvallend zijn. Ik heb ze hier geimiteerd met 0,5 mm messing draad, na montage platgevijld. Niet functioneel dus.
« Laatst bewerkt op: 03 december 2018, 00:44:20 door janw »

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re: NS 6100 kit van de Haagse Modelbouw Club
« Reactie #17 Gepost op: 03 december 2018, 10:44:34 »
Prachtig!
MVG Dave

Rheinburg

station goes

  • Offline Offline
  • Berichten: 68
Re: NS 6100 kit van de Haagse Modelbouw Club
« Reactie #18 Gepost op: 03 december 2018, 21:16:15 »
Fraai Jan, ben benieuw naar t rijdende eindproduct.

Gr Rik

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1829
  • Bruggen-IG:
Re: NS 6100 kit van de Haagse Modelbouw Club
« Reactie #19 Gepost op: 03 december 2018, 23:06:32 »
Ha Rik,

Filmpje gezien? (einde vorige post)

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1406
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: NS 6100 kit van de Haagse Modelbouw Club
« Reactie #20 Gepost op: 05 december 2018, 18:01:50 »
Ook ik ben overtuigd , Ik ga die aanpassingen ook allemaal toepassen . (y)

station goes

  • Offline Offline
  • Berichten: 68
Re: NS 6100 kit van de Haagse Modelbouw Club
« Reactie #21 Gepost op: 05 december 2018, 19:56:10 »
Hoi jan, zeker fraai werk hoor zeker met die haakse hoeken bij de HMC.

Gr rik

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1829
  • Bruggen-IG:
Re: NS 6100 kit van de Haagse Modelbouw Club
« Reactie #22 Gepost op: 05 december 2018, 20:39:56 »
@Rik --nou mijn baan thuis bevat anders ook wel een enkel horrorpunt (noodgedwongen), maar daar komt-ie nu dus ook  doorheen. Ik moet eerlijk zeggen dat het me dik meevalt dat dat is gelukt met deze toch best beperkte te-breed-zetting van de cylinders.
Dat is overigens mede mogelijk door die 'truc' met de afgevijlde moerkop in de bevestiging van de achterbogie. Omdat het hele locframe één geheel is hangen de beperkingen aan de voor- en achterkant direct samen; doordat de achterkant nu ver kan uitslaan in bogen heeft de voorbogie genoeg aan de beperkte ruimte die hij overheeft.
« Laatst bewerkt op: 06 december 2018, 00:29:35 door janw »

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1829
  • Bruggen-IG:
Re: NS 6100 kit van de Haagse Modelbouw Club
« Reactie #23 Gepost op: 02 februari 2019, 23:47:37 »
De afgelopen tijd ben ik bezig geweest om de loopeigenschappen verder te verbeteren. Op bovenstaand filmpje ziet 't er al best aardig uit.
Echter, bij lage snelheden en kruipen stond de loc nog vaak stil. Dus eerst dat maar eens bestuderen. Kortsluiting? Was de stroomafname toch minder gelukt?
pro memorie, 't zag er zo uit (foto van vorige pagina); en daarnaast ook stroomafname op de achterbogie. Alles van stripjes fosforbrons



Eerst de kortsluittest. Ik heb een ledje + weerstand parallel aan de voeding naar de rails gezet. Dat brandt dus als er geen kortsluiting is (immers gelijk aan een ledje voor verlichting in de loc, maar onafhankelijk van diens stroomafname), en gaat uit als er kortsluiting is. Resultaat: kortsluiting komt maar zelden voor. Meestal brandt de led terwijl de loc stilstaat. Kennelijk is de stroomafname toch slecht. Hoe kan dat beter?
Mijn door MK's studio deels gemonteerde 2900 heeft stroomafnemers van messing draad, die in een zig-zag gelegd zijn om meer lengte (en dus meer verend vermogen) te krijgen. Dus dat ook maar eens geprobeerd, uit 0.3 mm stijf messing (uit de knutselmaterialenwinkel voor het onderwijs). Dan wordt het zo:





En ja, meteen veel beter. De loc kon toen wel kruipen. Kennelijk was de fosforbrons toch te stijf om permanent contact te maken. Het is wel een eindeloos en precies gepruts om de stroomafnemertjes correct gebogen te krijgen; en kortsluiting blijft boven de markt hangen. Het frame maakt contact met de wielen aan een zijde (links), rechts moet geisoleerd zijn. Uiteindelijk is dus ook weer isolatie op sommige draadjes aangebracht (gemaakt van isolatie van gewoon modeltreinsoer). Verder is het heel voorzichtig aan doen met de draadjes, ze zijn zo verbogen. Maar het resultaat is voorlopig dat de loc netjes kruipt, mits de rails netjes liggen. Ondanks de compensatie blijft de loc, althans qua stroomafname, erg gevoelig voor slecht gelegde rails. Ontsporen van de drijfwielen komt gelukkig zelden voor, dus in dat opzicht werkt de compensatie wel goed.





Volgende stap; een koppeling zodat er ook wat getrokken kan worden. Moet die aan het frame of aan een draaistel aangrijpen?
Ik heb ooit een onafgebouwde Modelloco 6000 overgenomen, daar zitten een NEM-schachten in de bogies. Dus dat hier ook maar eens proberen.
Koperen lip gemaakt uit een rest van een etsfret, met een gaatje waar een (aangepaste) Liliput-NEMschacht die ik nog had liggen in kan.





volgens dit idee dus



Maar die vorm voldeed niet. Beetje styreen ertussen om te voorkomen dat de koppeling teveel omlaag gaat hangen:



En dan proefrijden maar. Nog geen succes, koppeling zit veel te laag. Gelukkig heeft Roco in hoogte verstelbare koppelhouders, waarvan toevallig een defecte in mijn onderdelenbak lag, die nog wel te gebruiken was om een aangepaste koppeling te maken.



Van het eindresultaat heb ik geen foto, maar tussen de twee 'hoorntjes' is een standaardkoppelingskop gelijmd met tweecomponentenlijm ,en het verbindende deel is met snijden en vijlen (trial and error)  zo klein mogelijk gemaakt om de beweging van de bogie zo weinig mogelijk te beperken. De koppeling hangt nu op de juiste hoogte en de loc kanin theorie  wagens trekken.
Echter, door de krachten op de achterbogie gaat deze nu makkelijker ontsporen. Om dat tegen te gaan zijn plaatjes daklood aan de bogie toegevoegd zodat deze zwaarder en beter op de rail ligt. Ook is de schroefdraad van de bout die bogie met frame verbindt waar mogelijk vlak gevijld om zeker te weten dat de verticale beweging van de bogie soepel kan verlopen. Na een paar uurtjes proberen en aanpassen kwam ook dit goed.

Vervolgens is de adhesie van de loc verbeterd door drie laagjes daklood in elke waterbak te lijmen (weer met tweecomponentenlijm).





Mijn baan heeft een 3% helling die ook deels in een boog ligt. Helaas, maar in de gegeven ruimte onvermijdelijk. De loc trekt hier nu een trein van 5 vierassers netjes doorheen, en dit is voorlopig genoeg.
Bij testrijden op de HMC clubbaan bleken er helaas toch weer dingen fout te gaan met de achterbogie (met een last van 5 Roco plan D's als proeftrein). Dus, een verdere modicatie is het aanbrengen van een veertje aan het frame dat op de bogie drukt, om hem nog steviger op de rail te drukken. Het blijft een probleem dat de bogie de neiging heeft om door de naar achteren gerichte trekkracht om de bevestigingsbout te gaan kantelen, waardoor de ene of de andere as uit het spoor getild kunnen worden. Helaas is er te weinig ruimte over tussen bogie en frame om daar een gewoon rond veertje tussen te zetten. Het zal nog wel even verder puzzelen zijn voor de achterbogie echt betrouwbaar loopt, maar tot nu toe ben ik er steeds uit gekomen dus dat zal nu ook wel lukken.

Dus nog maar even een plaatje om de inspiratie voor het eindresultaat vast te houden:







« Laatst bewerkt op: 02 februari 2019, 23:58:03 door janw »

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3147
    • Klein Ende
Re: NS 6100 kit van de Haagse Modelbouw Club
« Reactie #24 Gepost op: 03 februari 2019, 18:17:00 »
Hoi Jan,

Als je huidige oplossing voor de koppeling niet werkt heb ik misschien een alternatief voor je. Ben je bekend met de koppelboom van de Artitec 6300? Hier heb ik de oplossing voor mijn Philotrain NS 6000 op gebaseerd.


Deze koppelboom komt boven het frame van de bogie. De schroef die de bogie op zijn plek houdt gaat door het schroefgat heen. Aan de achterzijde steekt een stukje draad uit die ik door een oogje aan het frame steek. Hierdoor staat de koppelboom altijd netjes recht. Het plaatje messing is zo slank mogelijk gehouden en aan het uiteinde is een nemschacht gelijmd. Ook deze is zo klein mogelijk gehouden.


De bogie iets aangepast zodat de koppeling vrij kan hangen.


Ik heb de mazzel dat, zodra de koppelboom op de bogie ligt, de koppeling op de juiste hoogte hangt. In een ander geval kan de hoogte met een aantal ringetjes aangepast worden. De veer die de bogie naar beneden drukt, drukt de koppelboom tegen het frame van de bogie aan. Alles blijft zo keurig op zijn plek.

Het grote voordeel hiervan is dat er geen trekkracht op de bogie komt die ertoe kan leiden dat ze ontspoort.

Misschien heb je er nog iets aan.  (y)

Groet, Mathyn