Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door meino
Vandaag om 18:57:31
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Nonceveux  (gelezen 5928 keer)

OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 668
  • Idioot op een skateboard
Re: Nonceveux
« Reactie #15 Gepost op: 04 september 2018, 23:54:19 »
Ondertussen zal ik hier nog eens wat bijbenen.

Zicht op de straat met de huizen en de moeilijkheidsgraad, het werd wat een probleem om dit degelijk op te lossen.




Huizenrij vorderingen

De huizenrij is bijna klaar, nog wat schilderen links en rechts, de regenpijpen toevoegen en dat is het zowat.
Achter de muur komt op de achtergrond een foto van de zijgevel van een gebouw. Boven het muurtje laat ik dan wat groen komen voor wat dieptewerking.

Op de voorgrond is ook het in aanbouw zijnde stationsgebouwtje gebaseerd op dat van Tailfer te zien.


Aanzet stationsgebouw
Voor het stationsgebouw baseer ik me op dat van Tailfer, dit vooral omwille van zijn compactheid en aparte maar leuke luifel. Intussen zijn alle muren gesneden en staan ze even met wat plakband aan mekaar op de baan.
Ik verkies bewust geen exacte nabouw.

Verder zijn al een deel van de wissels aangesloten op een wisseldecoder zodat ik al wat kan rangeren op het aangeklede deel dat voorzien is van elektrisch aangedreven wissels.

Hier kruist een type 90 met goederentrein de net uit fabriek gerolde 201.010 die met een set K-rijtuigen halt maakt in het station van Nonceveux.


HLV 99.007

Mijn type 99 van Jocadis/Fleischmann raakte sinds enige tijd afgewerkt met ketelringen. Eventueel de poppetjes nog wat verbelgischen en dan is hij wel klaar.

Hier rangeert hij een wagen naar de weegbascule.

Op een dag enkele maanden terug was het eens mooi weer en ideaal om buiten wat te prtusen aan de raampjes voor het stationsgebouwtje. Gisteren gaf ik het ook een laagje grijs dat in de voegen moest kruipen. Nadat alles van bakstenen erop zit geef ik het een eerste laagje van z'n definitieve kleur met zachte drybrushes zodat de voegen mooi grijs blijven.


Buiten modelbouwen

Dagdag.


AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 668
  • Idioot op een skateboard
Re: Nonceveux
« Reactie #16 Gepost op: 08 november 2018, 21:46:30 »
Tijd voor nog wat bijbenerij ,want ondertussen in de modelspoorexpo reeds gepasseerd.

Mijn oude type 90 passeert met goederentreintje aan de haak het station aan een gezapig tempo ...


De avond nuttig besteed


NMBS HLD 204.005 @ Nonceveux

Het station is rondom mooi door groen omgeven. Met producten van Martin Welberg, Noch, Heki en Woodland in de mix komen we er wel.

Het stationsgebouwtje is geïnspireerd op dat van Tailfer, binnenkort komt er een gelijkaardige luifel  bij. Ik doe geen exacte nabouw en het is allemaal redelijk uit de losse pols, maar allicht zal het met dit laatste bouwwerkje voor het baantje ook wel goed komen.


Stationsgebouw


Bij de huizenrij moest nog een verwoede poging om wat dieptewerking weer te geven uitgevoerd worden. De achtergronden werden gisterenavond verder geschilderd en een print van een gebouwtje werd er tegen geplakt.
Bij het muurtje komt dan nog wat overhangend groen om het zicht op dat gebouwtje wat weg te nemen en hopelijk zo meer diepte te kunnen creëren.

Huizenrij achteraan

Op dit moment zit de focus op het stationsgebouwtje.
Hiervoor geef ik jullie graag inkijk in mijn "keuken".


Inkijk in de keuken en zijn ingrediënten

De expo naderde dus het stationsgebouwtje moest eens klaar gaan geraken. De luifel en enkele details staan nog op de planning om het gebouw af te werken. Ook moet ik zien dat ik de schoorstenen niet vergeet.

Het zal gedurende komende week wel in orde komen.


Luifel bouwen

Dit weekend kreeg het stationsgebouwtje z'n kleur en werd een groot deel van de luifel gemaakt. Deze moet echter nog een vlakke ondergrond krijgen.

Bedoeling is om het gebouw deze week klaar te hebben.
Ik ben al redelijk tevreden met hoe het er +- uit ziet.
Wanneer beide elementen klaar zijn dan worden ze aan mekaar gemonteerd.


NMBS SNCB HLV 64.149 @ Nonceveux


NMBS SNCB HLV 64.149 @ Nonceveux

En maar verder doen.


Voortgang Stationsgebouw

Terwijl de ene zit te studeren vor herexamens zit te ander te prutsen aan zijn station voor op z'n minibaantje. Snijmat vergeten, dan maar een snijplank voor in de keuken.
- Schouwtjes zijn klaar, kiertjes zijn dicht, vervolgens de deuren en de raamblinden met van die klapdingen maken.

Bedankt! Vanaf de andere zijde van tafel zag het er zo uit.

Ook nu maar dan aan mijn eigen bureau.


Knutselaar/modelbouwer aan het werk

levend en wel terug uit Spanje, het had langer mogen duren met nog wat meer rondreizen naar meer verschillende steden, maar soit.

Hier een plaatje van Toledo.



Blijkbaar nadert de expo en heb ik toch nog wel wat werk voor de boeg.

Vandaag geen modelbouw zelf, maar ik moet nog mijn schaduwstation voor de expo zelf in orde maken en zorgen dat alles op 1,5m*2,5m past.
Op zicht ging dat wel lukken in mijn hoofd. Maar met de hulp van mijn lief en en de opstelsporen die ik reeds bezit toch een alles op de vloer gelegd en letterlijk wat zitten schuiven en meten.


Het eerste idee om met de rechter opstelsporen te werken.
Dat zou niet direct goedkomen merkte ik met de bochten die veel te krap zouden uitvallen (ik wil ook pret beleven en goed kunnen rijden gedurende het weekend.


Ik bezit ook nog de linkerkant van de opstelsporen en zo op deze manier met het sporenplan wat te wijzigen zou het wel goedkomen. Ook dien ik de ene bochtmodule wat aan te passen want deze draait nu meer van 90°. Deze week wat schrijnwerk verrichten dus.

Alsook kan ik me gaan bezighouden met de fries te maken en een goede oplossing om alles te verlichten etc ...

Vervolgens op de beurs van cc-rails op 30-september proberen nog wat peco ST245 en ST244 bochtwissels te scoren om de sporen goed uit te leggen.

Als alles wat vlot verloopt kan ik het weekend voor Leuven wat proefrijden.

Vandaag kreeg reeds 1 bak zijn expopoten! Treinen op 1m30, leuke hoogte waarbij de trein mooi op iets minder dan ooghoogte te zien is.
Deze week nog zal ook het stationsgebouw langs buitenaf klaar zijn, een interieur haal ik niet meer voor de expo.


Poten

na de MSKK-expo nog een slagje doorgegeven.

1 - Schilderen

Onorthodoxe modelbouwer
Woensdagavond de zijdelingse achtergrondjes gemaakt. Vandaag in hun definitieve kleurtje gooien. Enkel nog boompjes en de rechter krijgt ook nog een foto van een geveltje opgeplakt zodat het allemaal wat harmonieuzer werkt.

Intussen broed ik ook nog op een constructie voor de verlichting en afscherming van de bochten naar het schaduwstation, maar dat begint zo stilaan in orde te komen in mijn hoofd.

2 - Monteren

Zijgronden gemonteerd
Het stationsgebouw nadert z'n einde langs bruiten. Nog enkel de decals met Nonceveux op maken en dat is dit afgerond voor de expo.

Intussen doe ik naarstig verder met de rest van de modelspoorweg. Op de achtergrond zie je zo universeel mogelijke verlichtingspalen. Alsook 2 Opel's uit de jaren 50-60 om wat te kloppen met het tijdsbeeld. Volgende zijn de regenpijpen van de huisjes achteraan. Het opvullen van de voegen bij een 1 huis en nog vele anderen

Ook kregen de zijgronden hun eerste likje verf.


Stationsgebouw in beeld

De rechterachtergrond moest nog herdaan worden, mijn groen was dusdanig mislukt dat ik het opnieuw moest doen met blauw. Vrijdag nog eens het groene herdoen. Verder baan ik mij een weg door het nog resterende aan te leggen groenwerk.
Ook het grind rondom het stationsgebouw kreeg vorm.

Dit weekend schaduwbakken en normaal fries voor ledpaneel in orde maken zodat er nog een weekje rails kan gelegd worden en ik in de week erop nog tijd heb om de scenery af te werken (plaatsnaam op het perron en station etc ...) . Donderdag 11 oktober alles klaarzetten zodat ik vrijdag na het werk alles kan inpakken en ermee naar Leuven kan.

Strakke planning, maar het moet maar lukken.



Slagen doorgeven

Laatste dagen weer naarstig doorgewerkt.
Alle opstelspoorbakken zijn er, deze werden vandaag en ook morgen nog voorzien van rails.
Ik kwam ook nog 2 wissels tekort welke ik in Wetteren helaas niet vond, heb deze dan maar online besteld, hopelijk komen ze ten laatste woensdag aan, dan is het nog net op tijd om ze in te bouwen.


Kijkdoos
Fries werd gemaakt, enkel dient nog een stukje hemel opgehangen te worden opdat men niet op de houten constructie zou zitten kijken.


Wat hulp
Gisterenavond mijn lief een snelcursus groen aanleggen aangesmeerd. Zo kon zij het laatste hoekje inkleden terwijl ik begon met sporen aan te leggen voor de opstelsporen.


Hulpje doet dat goed


Dat ze dat best goed heeft gedaan, resultaat mag er wezen! De bomen worden als een van de eerstvolgende zaken aangekleed.

Planning word strakker en strakker maar ik geloof nog altijd dat het kan lukken.

Als laatste dienen de bakken vooraan + fries nog een likje grijze verf te krijgen. Een rok zal allicht improviseren worden en dan nog alle onnozele details zoals figuurtjes die ik nog grotendeels moet schilderen zeteltjes op het perron, perronverlichting zal er allicht niet meer van komen ... Ach zolang het er wat deftig uitziet en ik me 2 dagen kan vermaken met rijden is het ook al goed.

Dan is er dit weekend ook nog eens een korte opendeurhalvedag ... sjongejonge.

De opstelsporen zijn bijna afgerond. Ik wacht enkel nog op een Peco ST245 om ook het binnenste circuit operationeel te maken. Zaterdag na het klaarzetten van de opendeur van AMSAC zal ik beginnen alles elektrisch aan te sluiten zodat er overal goed contact is. Niet tot in detail zolang het maar goed werkt. Een gedeelte van de opstelsporen is toch maar tijdelijk.
Verder nog een randje voorzien en hopelijk kan ik 2 dagen probleemloos rijden.

Laten we vooral hopen dat die wissel hier ten laatste donderdag of zelfs vrijdag is, dan kan hij in geval van nood nog vrijdagavond in Leuven ingebouwd worden.
Ik bedien ze toch met de hand dus veel tijd kost dat gelukkig niet.


Bijna klaar met opstelsporen (rechterzijde)


Het lastigste stuk van allemaal zit er ook in. De binnenste bocht welteverstaan. Deze heeft op het krapste een straal van slechts 40cm, te nipt naar mijn normen maar veel ander kan het niet.
Gelukkig is het maar tijdelijk want het is niet de bedoeling dat de baan in deze vorm veel gaat optreden.

Een universele set opstelsporen zullen sowieso eens moeten gebouwd worden. Maar daar is nu geen tijd voor. Nog een week en dan moet alles echt klaar zijn.

we zijn er geraakt

En ja hoor, past net binnen 1m50*2m50, hopelijk is het tegen leuven niet gegroeid. Normaliter heb ik nu aan elke kant 1-2cm over.  ;D

Bijna klaar genoeg om op de expo te kunnen tonen. (hopelijk kan ik morgen wat meer slapen, de combi 8u werken + 5u modelbouw/minibaantje begint door te wegen  ;D)

Plaatsnamen werden voorzien in decalvorm. Slechts 1 fout zie ik achteraf. Het moesten allemaal drukletters geweest zijn, alsook het witte kadertje ...
Ach dat is voor na de expo!
Alles rijdt overal vlotjes over en door. Morgen alles klaarzetten zodat ik vrijdag vlotjes kan inladen.

Tot op de 9e grote modelspoorexpo

Heel veel persoonlijker kan ik de baan nu niet meer maken. O ja Westmalle, Chimay, LaTrappe, Rochefort, St. Bernardus (abt 12) en Maredsous konden er allicht ook nog ergens op maar dan zou het eerder een dronkenmansbaantje geworden zijn.

Trappistes d'Orval


Morgen nog even de laadste loodjes qua aankleding en dan is het wel af genoeg.
Nog wat figuurtjes schilderen en wat prularia zeg maar.

Weegbrug

De details moeten jullie maar op de expo komen ontdekken.

Zeggen dat ik er zo mee naar Leuven ben geraakt. :D


Nonceveux in de wagen


NMBS SNCB HLV 64.149 rolt Nonceveux binnen

Binnenkort maar weer eens verder bouwen me dunkt en rommel op die goederenkoer gooien, zodat ze minder leeg is.

In onderstaand filmpje komt de baan ook even aan bod.

https://www.youtube.com/watch?v=DulnhT4bOf4&t=1627s
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Nonceveux
« Reactie #17 Gepost op: 08 november 2018, 22:13:26 »
Daar ben ik wel eventjes mee zoet geweest, met het bekijken van al die foto's. Mooi werk, en fraai gefotografeerd! Prachtig!

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Nonceveux
« Reactie #18 Gepost op: 09 november 2018, 09:49:15 »
Heerlijk om te zien hoe zo'n baantje gebouwd wordt en wat er allemaal bij komt kijken. Mooi geworden. Typisch Belgisch, ook, dat is goed getroffen.

Ook die typische roodoranje kleur van de perrons, dat valt altijd op. Kleurt ook goed bij het vachtje van je kat :)
Ga je er nog mee op meer tentoonstellingen staan?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 668
  • Idioot op een skateboard
Re: Nonceveux
« Reactie #19 Gepost op: 09 november 2018, 11:53:04 »
Dankjewel heren.

Uitbreiding van de baan staat sowieso in de planning, eerst naar 2 modules (die module is er al maar dient wat herwerkt te worden). Nieuw universeel schaduwstation voor beurzen komt er ook aan.

Dus waar men mij vraagt wil ik wel heen indien het haalbaar is. Ook zien of alle met 2 modules in mijn bedrijfswagen blijft passen.

Groetjes,
Olivier
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 668
  • Idioot op een skateboard
Re: Nonceveux
« Reactie #20 Gepost op: 07 januari 2019, 12:16:23 »
De afgelopen week werd gebruikt om de sporen op de 2e module van Nonceveux opnieuw aan te leggen. Dit weekend heb ik dan zeer keurig alle draadjes onderaan aangesloten op de ringleiding en de wisselaandrijvingen (Hoffmann) op een nette manier geïnstalleerd. Vervolgens even test gereden in alle wisselstanden over alle mogelijke rijpaden.

Reden van de heraanleg was dat het spoor naar de uiteinden toe omhoog stond en dat de bak een 6-tal centimeter is ingekort.

In de komende periode zal ik me wel weer wat gaan bezighouden met het verfraaien van deze module.
Het gebouwtje achterin is nog een twijfelgeval. Allicht blijft het niet daar het vrij groot is in vergelijking tot het stationsgebouw wat expres gebouwd is op basis van een klein en smal voorbeeld ...



Linkerbak sporen herlegd


Omdat ik ondertussen reeds een 3-tal sets opstelsporen gebouwd heb voor mijn banen werd het wel eens tijd dat ik aan universele opstelsporen begon. Op basis van Evan Daes z'n opstelsporen van Oeversijde werden deze 2 bochtbakken reeds gebouwd en voorzien van sporen. Op deze manier kunnen ze dienen voor een klein rondgaand baantje ...

Alles is ondertussen reeds bedraad, enkel is er nog geen keuze gemaakt voor wisselmotoren. Allicht worden het servo's.

Reden voor deze vorm van bouwen is dat het een mooi stapelbaar geheel zal moeten vormen. Het achterste deel vanaf de 2e helft van de bocht (dus vanaf hetgeen hier op de foto) is stapelbaar. Alle bakken zijn 50CM breed, zodoende kunnen de 6 stuks (4 reeds gemaakt) mooi opgestapeld worden en vormen ze zo een compact een makkelijk transporteerbaar geheel.
Tevens worden nog 2 bochen voorzien om naar de voorkant te komen.

We hopen hier natuurlijk ook snel mee verder te kunnen. Zodat ik binnenkort mijn treinen hun wielen kan laten strekken.
Hier gaan we reeds van dubbelspoor naar 4 opstelsporen, echter komt er vanaf de bakken ertussen een aftakking naar een bundel van 5 sporen. Zo kunnen er ten alle tijde makkelijk 8-9 treinen op de baan staan.

De opstelsporen zijn ook bruikbaar voor wie naar de AMSAC-opendeur komt met een 2-railbaan maar niet beschikt over een set opstelsporen.


Universele opstelsporen
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Nonceveux
« Reactie #21 Gepost op: 07 januari 2019, 14:00:49 »
Indrukwekkend!  (y)

SuperSylvester

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Re: Nonceveux
« Reactie #22 Gepost op: 07 januari 2019, 18:48:10 »
Leuk verhaal en mooi in beeld gebracht Olivier, en een charmante assistente natuurlijk :D

Groeten,
Jack
Groeten, Jack. Don't only practice your art, but force your way into it's secrects. For it, and knowledge can raise man to the Divine - Ludwig Van Beethoven