Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Plaatsen van DB seinen  (gelezen 5539 keer)

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3206
Re: Plaatsen van DB seinen
« Reactie #15 Gepost op: 23 juni 2018, 21:10:59 »
In een station kunnen de seinen wel degelijk links naast het spoor staan!

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Plaatsen van DB seinen
« Reactie #16 Gepost op: 23 juni 2018, 21:28:03 »
Een sein staat altijd rechts. Tenzij er geen ruimte is. Als de trein links rijdt, staat het sein echter links. Hierdoor  staan de seinen altijd aan de buitenkant op de vrije baan. Op emplacementen dus vrijwel altijd rechts. Op het getekende emplacement zie ik geen reden om een sein niet rechts te plaatsen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Modelbaan BeltHeim

  • Bert is mijn Naam
  • Offline Offline
  • Berichten: 421
    • Bouw van "Beltheim"
Re: Plaatsen van DB seinen
« Reactie #17 Gepost op: 23 juni 2018, 22:27:03 »
Nou het laatste aandachtpuntje  ;D

Ik ga ze voorlopig niet digitaal uitvoeren, maar met de groene schakelkastjes van fleischmann. op welke moet ik daarvoor hebben

De:

6921
6927
6928




Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Plaatsen van DB seinen
« Reactie #18 Gepost op: 23 juni 2018, 22:37:15 »
Van aansluiten op fleischmannkastjes heb ik geen kaas gegeten. Maar moet je die dingen nog kopen? Dan kun je misschien zelf goedkoper een paar schakelaars bij bv Conrad kopen en zelf een bedieningspaneel maken. Dat is waarschijnlijk een stuk goedkoper en ziet er naar mijn mening ook beter uit.
Edit: na wat googelen zie ik de prijs van die Fleischmann kastjes...  :o Daar kun je bijna een sein van kopen!! Mocht je toch graag een kastje willen, dan heeft Viessmann ze ook, en goedkoper. Bv nr 5550. Op de viessmann site kun je trouwens voor elk sein een gebruiksaanwijzing downloaden, waarin staat hoe je het moet aansluiten.

Een ander puntje dat ik net nog zag: bij het middelste spoor hoort het sein (aan de rechter zijde) vóór het wissel te staan. Doe je dat niet, dan blokkeer je ook het rangeerspoor. Het kost je wel 20 cm ruimte, maar ik weet niet hoe lang je treinen zullen zijn.

Groet, Wim
« Laatst bewerkt op: 23 juni 2018, 22:50:58 door Wim Hesselink »
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Plaatsen van DB seinen
« Reactie #19 Gepost op: 24 juni 2018, 00:05:03 »
Je zal nog wel een bergje diodes nodig hebben. Immers, een aantal lampen brandt in meerdere situaties. Stoppen alle treinen in het station?

Paar aandachtspuntjes:
- Het voorsein onder het inrijsein moet uit als het hoofdsein rood toont.
- Het voorsein verwijst naar het onderhangende hoofdsein. Dat betekent dus dat je het voorsein eigenlijk moet koppelen met de stand van je wissel (bijvoorbeeld met een setje relais).

Wim/Remco: Als ik het goed heb, moeten er op de hoofdbaan ook nog dwergseinen staan, omdat je vanaf het rangeerspoortje alleen via het hoofdspoor naar een vertrekspoor kan rangeren. Toch? Uit mijn hoofd moeten deze dwergseintjes dan ook meegaan in de vrijschakeling van de hoofdroutes.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3206
Re: Plaatsen van DB seinen
« Reactie #20 Gepost op: 24 juni 2018, 00:12:05 »
De dwergseinen, cq sh seintjes staan idd ook op de doorgaande hoofdsporen. Maar ook bij een doorgaande rijbeweging op de hoofdbaan tonen ze wit. In combinatie met het witte sh sein in het hoofdsignaal kan men dan een rangeerbeweging maken de rangeersporen op
« Laatst bewerkt op: 24 juni 2018, 00:14:27 door Remco vM »

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Plaatsen van DB seinen
« Reactie #21 Gepost op: 24 juni 2018, 00:18:38 »
Dat was inderdaad wat ik bedoelde, ze gaan mee in de hoofdroutes. Een voorsein geeft volgens mij ook VR0 aan bij HP0/SH1?
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3206
Re: Plaatsen van DB seinen
« Reactie #22 Gepost op: 24 juni 2018, 00:28:50 »
Klopt, het voorsein toont Vr0 bij Hp0. De sh1 moet je apart zien van het hoofdsein. Sh1 in het hoofdsein brand alleen bij Hp0

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1522
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re: Plaatsen van DB seinen
« Reactie #23 Gepost op: 24 juni 2018, 09:07:02 »
SH1 komt ook voor op de hoofdbaan net na het uitrijden van een station om via de hoofdbaan ook te kunnen omrangeren....er volgt ,meestal op het tegenspoor, een RA10 tafel, rangierhalt.
Een SH sein geplaatst direct bij het hoofdsein moet meegaan naar SH1 op het moment dat het hoofdsein HP1 of  HP2 toont..ik heb al eens ondervonden dat mijn rijweg op Seelze was doorgezet en het SH sein op SH0 stond...en dat met 20 km/u.....fahrdienstleiter deelde mij mede dat de rijweg door stond tot Wunstdorf.SH sein stond onderaan op de grond bij het hoofdsein tussen het gras verscholen en wist dat die er stond..dus rustig aan...maar erdoor heen...na een gerust woordje van de fahrdienstleiter dat het kl.....tesein weer niet mee was gekomen en een befehl mocht ik rustig verder rijden....

Zo maar ff een dag uit het leven van een Nederlandse Duitsland machinist voor een Belgisch bedrijf
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Plaatsen van DB seinen
« Reactie #24 Gepost op: 24 juni 2018, 11:03:45 »
Wim/Remco: Als ik het goed heb, moeten er op de hoofdbaan ook nog dwergseinen staan, omdat je vanaf het rangeerspoortje alleen via het hoofdspoor naar een vertrekspoor kan rangeren. Toch? Uit mijn hoofd moeten deze dwergseintjes dan ook meegaan in de vrijschakeling van de hoofdroutes.
Dat hangt van het tijdperk af en van de gebruikte Stellwerkstechnik. Vroeger (tp 3/4) werd het ook zonder rangeersein in het hoofdspoor gedaan, net zoals bij armseinen gebruikelijk was. Met de komst van nieuwe Stellwerktechnieken (electronisch stellwerk), werden ook op het hoofdspoor rangeerseinen geplaatst. Maar alleen als het hele seinsysteem werd omgebouwd. In dat geval heb je denk ik ook een nieuwer type sein nodig.

Op de volgende site is veel info te vinden. Oa de situatie met lichtseinen in een station, waarin zowel de variant zonder als mét rangeerseinen in het hoofdspoor te zien is:

http://www.der-moba.de/index.php/Eisenbahnsicherungs-_und_-signaltechnik#Bahnhof_mit_Lichtsignalen

NB ook tegenwoordig zijn er nog allerlei soorten beveiliging bij de DB in gebruik. Zelfs armseinen!

Het hangt er dus maar vanaf wat je wilt, er is veel mogelijk.

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256