Doel:€250.00
Donaties:€90.00

Per saldo:€-160.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-02-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

01TREFF Maarn, 16 &17 februari door Basilicum
Vandaag om 21:09:18
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door jerrytrein
Vandaag om 21:05:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob R.
Vandaag om 20:57:10
De Hondsrugbaan, H0 door NS264
Vandaag om 20:56:32
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door peterha
Vandaag om 20:48:10
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 20:42:20
Handige informatiefilmpjes Itrain te vinden op YouTube. door Ted von Klinkenhofen
Vandaag om 20:29:22
Saint Tourbière, een Franse enkelsporige lijn door de Ardeche door Rondje_HO
Vandaag om 20:07:19
St. Janskathedraal van 's-Hertogenbosch in 1:87, de bouw gevolgd door Patrick1975
Vandaag om 20:06:27
Discussie over EETC samenstellingen vanaf 2005 door Rondje_HO
Vandaag om 20:04:18
Artitec / REE 1300 de eerste foto' s door spoorzeven
Vandaag om 19:46:11
Inzetbaarheid ACME 50584 ACME MU 71 84 72-70 622-2 NS door Michiel 80
Vandaag om 19:15:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 19:14:25
Zet in je agenda: zaterdag 30 maart Beneluxspoordag 2019 Nieuw-Vennep... door Bob R.
Vandaag om 19:09:36
Rocrail geeft kortsluiting bij bezetmelding. door AlbertG
Vandaag om 19:09:02
BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop door ruudns
Vandaag om 19:08:16
Bröckenbahn door Wim Vink
Vandaag om 19:05:48
Station Rekerdam door Joran
Vandaag om 18:30:51
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 18:28:40
Terschellinger Spoor door Richard W
Vandaag om 18:15:43
Projekt 083-338 door jerrytrein
Vandaag om 17:56:36
Sluiting traject Geldermalsen-Elst? door prutser
Vandaag om 17:55:02
Heen, En en Weer door DE-II
Vandaag om 17:52:52
Bouw Br 01 226, Ersatzlok Henschel-Wegmann. door puntenglijder
Vandaag om 17:23:56
Kappen DH1 Wadloper door Remunj
Vandaag om 16:46:40
Oeroude Liliput VAW wagen opgefrist door Peter74
Vandaag om 16:37:03
Rondje om het Valkenburgse meer door zuylen
Vandaag om 16:35:15
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
Vandaag om 16:31:51
Nieuwe intercity van NS maakt eerste meters buiten fabriek door Mitchell
Vandaag om 15:45:05
Geluiden op de baan :) door SuperSylvester
Vandaag om 15:20:39
  

Auteur Topic: Groene bolkoppen van Roco  (gelezen 3130 keer)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1822
  • Bruggen-IG:
Re: Groene bolkoppen van Roco
« Reactie #15 Gepost op: 13 juni 2018, 22:02:24 »
Ik heb zelf tweemaal een oudere Roco plan D tot een Bolkop verbouwd. Voor de ABC en de C moet dan de hele zijwand worden vervangen, maar de AB is makkelijk; de verschillen met de C van plan D zijn zo gering dat Roco terecht die mal ervoor heeft gebruikt.
De afwijkende vorm van het dak bij de aansluiting met de vouwbalg (nl. een ' plat'  einde ipv vloeiend) is heel makkelijk zelf aan te brengen door een paar streken met een schuurpapiertje. Wel even een foto erbij nemen, bv. zo' n fabrieksfoto, maar die staan al ergens op dit  forum. En de verdere aankleding van de kop met (hoge en lage) sluitseinijzers en treetjes is iets anders dan bij de Roco plan D. Dit zijn wel die details die hier het verschil maken. Regengoot en sluitlichtjes weg, dynamo eraf en vervangen door een luchtcilinder. Interieur in de juiste kleuren verven (zie ook discussie over AB7521, en foto' s in Utrechts Archief). Voor het groen van voor WO2 geen standgroen maar Boonstoppel, en ik denk dat veel exemplaren nooit standgroen hebben gehad maar medio jaren ' 50  direct blauw zijn geworden.
Veel meer is het niet, toch?
« Laatst bewerkt op: 19 juni 2018, 15:47:50 door janw »

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Groene bolkoppen van Roco
« Reactie #16 Gepost op: 14 juni 2018, 01:45:46 »
Hebben beide Roco AB's deze fout?
Zover als ik kan zien op de plaatjes van de links hierboven hebben allebei de AB's deze bordjesfout. Wel jammer inderdaad dat het weer nabewerkt moet worden, maar het is eenvoudiger dan bij de Exact train AB, bij Roco zitten de bordjes er al in reliëf, dus hoeven er alleen maar transfers eroverheen gewreven te worden. Ik doe er wel een druppie vernis overheen voor de krasvastheid en neem gelijk de andere bordjes mee zodat de glansgraad hetzelfde blijft. Het klopt dat de nummers op de koppen vanaf 1952 niet meer geplaatst werden, maar waar die nog wel opzaten zijn niet gelijk allemaal weggehaald denk ik, hier is dan ook een uitloopperiode.

Natuurlijk zijn de sluitseinijzers en opstaptreden op de koppen beeldbepalend, maar dan moeten alle turkooizen Roco plan D's deze eigenlijk ook krijgen, zoals goed zichtbaar is op de tekeningen van die rijtuigen op de site van Seinarm. Bij plan D zijn die in het begin van de jaren 60 weggehaald.

Positief puntje: bij de A versie van de bolkop (dus vanaf 1956 tot ombouw naar binnenlandse dienst) zijn zoals het hoort de plaatsnummers op de zijwand onder de ramen verdwenen. Bij de oude A bolkop van Roco zaten deze er onterecht wel op.
« Laatst bewerkt op: 14 juni 2018, 02:19:06 door Modellbahnwagen »
Groeten,
Richard

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5532
  • Spaar ze allemaal.
Re: Groene bolkoppen van Roco
« Reactie #17 Gepost op: 19 juni 2018, 15:16:44 »
Het valt me nu pas op dat ook de stelbalken zwart zijn, bij de oude uitgaven waren deze nog groen wat niet iedereen juist vond. Zwart ziet er wel mooier uit in ieder geval.
Wat betreft de houdbaarheidsdatum van de zilveren daken; op foto's van de overbrengingsrit van de NS 3737 op 7 januari 1958 naar het spoorwegmuseum hebben, als ik het goed zie, alle getrokken ovaleramenrijtuigen ook nog een zilverkleurig dak.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 19 juni 2018, 15:48:24 door prutser »

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Groene bolkoppen van Roco
« Reactie #18 Gepost op: 25 juni 2018, 23:59:14 »
Wat plaatjes....




Roco bolkop AB 7402 (74426) periode 3a, de uitvoering met zilveren/aluminium dak en schortplaten is een opvallende verschijning.





Opname is helaas niet helemaal onbewogen maar het gaat om het effect van de te grote opschriften, fantasie-cijfers (open 4, 7 met haakje), de wat doodse groene kleur, groene stelbalk en rafelige dakluchters van het oude bolkopmodel van Roco uit 1989 ten opzichte van het nu verschenen model.






Het nieuwe model..

De AB 7402 heeft losse koersborden 4x Amsterdam-Brussel Zuid (via Antwerpen Oost, dus waarschijnlijk gaat het dan om een versterkingsrijtuig in de D trein naar Parijs, die niet verder meerijdt dan Brussel), en verder 4 koersborden Amsterdam CS - Enschede. Natuurlijk zijn ook ingetrokken vouwbalgen meegeleverd bij alle versies.






De A 7406 (74427) als volledig 1e klas rijtuig uit periode 3b met donker aluminium dak en schortbeplating. De klassecijfers zien er enigzins lomp uit. Ook het groen is erg dik opgespoten. Bij dit rijtuig zijn vier koersborden Groningen - Den Haag SS meegeleverd.






Het standgroen matcht wel aardig met het standgroen van Artitec.


Afgezien van de basisfouten in het rijtuig die al bekend zijn vind ik deze nieuwe bolkopserie een mooie aanvulling op het rijtuig bestand. De oude bolkoppen mogen weg. Hopelijk komt dit rijtuig ook opnieuw nog als blauw A rijtuig uit periode 3c, 4a op de markt.

Groeten, Richard
Groeten,
Richard