Doel:€250.00
Donaties:€105.00

Per saldo:€-145.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 10-11-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eurospoor 2018 door Ronald van der kooi
Vandaag om 19:36:41
MB-module: "Chicago Union" door NS8714
Vandaag om 19:33:49
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door ETH023
Vandaag om 19:33:23
Rollenbank in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 19:27:53
MB-module: "L'Esimé" door Wim1969
Vandaag om 19:15:03
Trams van de HTM in 1/87 door MOVisser
Vandaag om 19:09:34
BNLS Werkspoor - De Oersik NS122 van MesuModellen door fredjansen
Vandaag om 19:01:48
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Sebastian
Vandaag om 18:50:02
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 18:48:18
Het einde van Knolselderieveen. door Noordernet
Vandaag om 18:36:13
NS modelbaan Hoekdam H0 door Eric B
Vandaag om 18:35:11
Marklin Hamo NS1600 digitaliseren door henk
Vandaag om 18:33:35
NS 2801 van MK modelbouwstudio door RobBennis
Vandaag om 18:15:21
Rijnstraat door tijgernootje
Vandaag om 18:12:11
Roco NS 200/300 Sik openen. Art.nr. 4153 door Gert Arkema
Vandaag om 18:04:29
In 8 stappen eenvoudig een berg bouwen door Servé
Vandaag om 17:57:58
Lenz wissels aansturen met servo's,maar welke servo's werken met een multimuis door tijgernootje
Vandaag om 17:42:33
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 17:40:56
Roco Fccpps door barry1972
Vandaag om 17:36:21
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 17:21:27
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Jacob Bax
Vandaag om 17:20:57
De Rondreizende Goederenwagen, Sweet Home Chicago door Jelmer
Vandaag om 17:15:54
  

Auteur Topic: Groene bolkoppen van Roco  (gelezen 2927 keer)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1802
  • Bruggen-IG:
Re: Groene bolkoppen van Roco
« Reactie #15 Gepost op: 13 juni 2018, 22:02:24 »
Ik heb zelf tweemaal een oudere Roco plan D tot een Bolkop verbouwd. Voor de ABC en de C moet dan de hele zijwand worden vervangen, maar de AB is makkelijk; de verschillen met de C van plan D zijn zo gering dat Roco terecht die mal ervoor heeft gebruikt.
De afwijkende vorm van het dak bij de aansluiting met de vouwbalg (nl. een ' plat'  einde ipv vloeiend) is heel makkelijk zelf aan te brengen door een paar streken met een schuurpapiertje. Wel even een foto erbij nemen, bv. zo' n fabrieksfoto, maar die staan al ergens op dit  forum. En de verdere aankleding van de kop met (hoge en lage) sluitseinijzers en treetjes is iets anders dan bij de Roco plan D. Dit zijn wel die details die hier het verschil maken. Regengoot en sluitlichtjes weg, dynamo eraf en vervangen door een luchtcilinder. Interieur in de juiste kleuren verven (zie ook discussie over AB7521, en foto' s in Utrechts Archief). Voor het groen van voor WO2 geen standgroen maar Boonstoppel, en ik denk dat veel exemplaren nooit standgroen hebben gehad maar medio jaren ' 50  direct blauw zijn geworden.
Veel meer is het niet, toch?
« Laatst bewerkt op: 19 juni 2018, 15:47:50 door janw »

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 655
Re: Groene bolkoppen van Roco
« Reactie #16 Gepost op: 14 juni 2018, 01:45:46 »
Hebben beide Roco AB's deze fout?
Zover als ik kan zien op de plaatjes van de links hierboven hebben allebei de AB's deze bordjesfout. Wel jammer inderdaad dat het weer nabewerkt moet worden, maar het is eenvoudiger dan bij de Exact train AB, bij Roco zitten de bordjes er al in reliëf, dus hoeven er alleen maar transfers eroverheen gewreven te worden. Ik doe er wel een druppie vernis overheen voor de krasvastheid en neem gelijk de andere bordjes mee zodat de glansgraad hetzelfde blijft. Het klopt dat de nummers op de koppen vanaf 1952 niet meer geplaatst werden, maar waar die nog wel opzaten zijn niet gelijk allemaal weggehaald denk ik, hier is dan ook een uitloopperiode.

Natuurlijk zijn de sluitseinijzers en opstaptreden op de koppen beeldbepalend, maar dan moeten alle turkooizen Roco plan D's deze eigenlijk ook krijgen, zoals goed zichtbaar is op de tekeningen van die rijtuigen op de site van Seinarm. Bij plan D zijn die in het begin van de jaren 60 weggehaald.

Positief puntje: bij de A versie van de bolkop (dus vanaf 1956 tot ombouw naar binnenlandse dienst) zijn zoals het hoort de plaatsnummers op de zijwand onder de ramen verdwenen. Bij de oude A bolkop van Roco zaten deze er onterecht wel op.
« Laatst bewerkt op: 14 juni 2018, 02:19:06 door Modellbahnwagen »
Groeten,
Richard

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5453
  • Spaar ze allemaal.
Re: Groene bolkoppen van Roco
« Reactie #17 Gepost op: 19 juni 2018, 15:16:44 »
Het valt me nu pas op dat ook de stelbalken zwart zijn, bij de oude uitgaven waren deze nog groen wat niet iedereen juist vond. Zwart ziet er wel mooier uit in ieder geval.
Wat betreft de houdbaarheidsdatum van de zilveren daken; op foto's van de overbrengingsrit van de NS 3737 op 7 januari 1958 naar het spoorwegmuseum hebben, als ik het goed zie, alle getrokken ovaleramenrijtuigen ook nog een zilverkleurig dak.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 19 juni 2018, 15:48:24 door prutser »

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 655
Re: Groene bolkoppen van Roco
« Reactie #18 Gepost op: 25 juni 2018, 23:59:14 »
Wat plaatjes....




Roco bolkop AB 7402 (74426) periode 3a, de uitvoering met zilveren/aluminium dak en schortplaten is een opvallende verschijning.





Opname is helaas niet helemaal onbewogen maar het gaat om het effect van de te grote opschriften, fantasie-cijfers (open 4, 7 met haakje), de wat doodse groene kleur, groene stelbalk en rafelige dakluchters van het oude bolkopmodel van Roco uit 1989 ten opzichte van het nu verschenen model.






Het nieuwe model..

De AB 7402 heeft losse koersborden 4x Amsterdam-Brussel Zuid (via Antwerpen Oost, dus waarschijnlijk gaat het dan om een versterkingsrijtuig in de D trein naar Parijs, die niet verder meerijdt dan Brussel), en verder 4 koersborden Amsterdam CS - Enschede. Natuurlijk zijn ook ingetrokken vouwbalgen meegeleverd bij alle versies.






De A 7406 (74427) als volledig 1e klas rijtuig uit periode 3b met donker aluminium dak en schortbeplating. De klassecijfers zien er enigzins lomp uit. Ook het groen is erg dik opgespoten. Bij dit rijtuig zijn vier koersborden Groningen - Den Haag SS meegeleverd.






Het standgroen matcht wel aardig met het standgroen van Artitec.


Afgezien van de basisfouten in het rijtuig die al bekend zijn vind ik deze nieuwe bolkopserie een mooie aanvulling op het rijtuig bestand. De oude bolkoppen mogen weg. Hopelijk komt dit rijtuig ook opnieuw nog als blauw A rijtuig uit periode 3c, 4a op de markt.

Groeten, Richard
Groeten,
Richard